Taas menee kaikki rahat joululahjoihin
Asun yksin eikä ole lapsia. Siskoillani ja veljilläni on yhteensä 11 lasta kaikilla. Vanhin heistä on jo tosin 20, mutta muut 3v ja 18v väliltä.
Kohta alkaa taas joululahjaruljanssi kun pitää ostaa jokaiselle lapselle joku lahja tai vanhimmille laittaa vähintään suklaarasia ja 30€ pakettiin. Mulle pienituloiselle 300€ joidenkin muiden joululahjoihin on iso raha. Kaikilla lapsilla on leluja ja muuta tavaraa kyllä ihan tarpeeksi.
Missä iässä teidän mielestä olisi hyvä lopettaa teineille joululahjojen ostaminen?
Kommentit (51)
Onpa negatiivisia vastauksia. Ymmärrän miten vaikeaa on lopettaa perinnettä, jonka on joskus lasten ollessa pieniä ja harvalukuisia on aloittanut. Tilanne on nyt paisunut ja päässyt karkaamaan käsistä.
Tiedän, että on todella vaikea muuttaa toimintatapaa ja miettii mitä lapsi miettii asiasta.
Itselläni oli sukulainen - nyt jo edesmennyt - hän laittoi pieneen joulupussiin muutaman joulukarkin ja kirjoitti siihen lapsen (tai aikuisen) nimen ja kävi joulun aikaan jakamassa näitä pusseja. Sisällön hinta ei varmasti ollut euroa, mutta siitä tuli hyvä mieli - sellainen, että itseäkin on ajateltu, kun niitä karkkeja pussiin on laitettu.
Nyt tuli mieleen sellainenkin vaihtoehto, että tekisi jokaiselle oman nimikoidun piparkakun ja sen laittaisi nätisti sellofaaniin. Kivahan se olisi sekin ja ajatusta mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minä ostaisi sisarusten lapsille muutenkaan lahjojo, korkeintaan alle 10-vuotiaille. Omille kummilapsille toki. Mutta miksi pitäisi kaikki lahjoa? Tai mikset osta koko perheelle yhteistä lahjaa kuten joku lautapeli?
No kai se on koska niin on aina meidän perheessä tehty. Kummilapsille joo, mutta mites selität sen sille 8-vuotiaalle siskolle, että isoveli sai tädiltä joululahjan, mutta sinä et. Joka vuosi on ostettu jokaiselle oma lahja, äitikin aina muistuttaa, että muistathan ostaa kaikille lahjat. Yhteisen lahjan olen pari kertaa ostanut, tai tehnyt sellaisen pussukan koko perheelle, mutta äkkiä ne lautapelitkin on kaikki käyty läpi. Tosin sisaruksille emme osta mitään, vain lapsille. Olisihan sekin epäreilua, että minä ostan koko perheelle jotain, vaikka itse en saa heiltä mitään. Ei sillä että se minua harmittaisi, mutta ei se reilua olisi.
No mä en ymmärrä. Lapset saa jouluna yleensä niin paljon paketteja että eivät huomaa miettiä kuka on antanut lahjan ja kuka ei. Varsinkin kun ne tulee joulupukin säkissä. Ei niissä lue mikä on kentältäkin. Miten teillä toimitaan toisin jos lapset pitää kirjaa lahjoista ja niiden antajista?
Eikä se rahallinen arvo lapsille ole niin tärkeä, pääasia että, saa avata paketteja, vaikka siellä olisi sitten sukat tai suklaata. Jokunen isompi toivelahja sitten vanhemmilta tai rilkailta sukulaisilta.
Minä en ole koskaan ostanut sukulaiskakaroille joululahjoja. Omille (ovat jo aikuisia) laitan setelin kirjekuoreen.
Meidän suvussa lapsimäärän lisääntyessä (ja jakaantuessa epätasaisesti) lopetettiin lahjojen ostaminen sisarusten lapsille.
Toinen joutui ostamaan kuusi lahjaa ja sai kaksi lahjaa jne.
Ja vaikka sitä rahaakin olisi, on oikeasti todella hankalaa miettiä mitä sinä vuonna pitäisi ostaa kaikille, kun pitäisi olla suunnilleen saman arvoista, mutta eri ikäisille sopivaa.
Joten, päädyttiin siihen, että ostetaan joka perheeseen jotain yhteistä. Ja sen lahjan ei tarvinnut olla edes lapsille sopivaa, vaan vaikka vain aikuisille, lapset saivat kuitenkin tarpeeksi lahjoja.
Toinen vaihtoehto on, että ostat jokaiselle lapselle 10€ lahjakortin johonkin. Ilo se on pienikin summa ja silloin se on tasavertaista. Ja rahaa menee vain 110€/11 lasta.
On mielestäni turha ostaa sitä kallista turhaa tavaraa..
Miksi sinun pitää? Ovatko he kaikki kummilapsiasi, vai mistä lahjojen osto velvollisuus tulee? (Ja ei, kummikaan ei ole lahja-automaatti, mutta yleisenä tapana kai on muistaa kummilapsia jouluna).
Ja miksi teineille pitää antaa 30 € rahaa? Jos HALUAT heitä lahjoilla muistaa, niin oikeasti riittää vaikka jotain hyvää teetä kauniisti paketoituna. Noin 10-vuotiaille elokuvalippu tai 10 € pleikkarin lahjakortti. Tuota pienemmille joku söpö vihko ja kynä tai pieni alle kympin Lego-paketti. Muutama suklaakarkki pakettiin mukaan ja ne on ihan onnesta soikeana.
Homma hoidettu satasella.
Tai sitten vain halaat ja toivotat hyvää joulua ja jos olette joulun yhdessä tuot yhdessä syötäväksi jotain herkkuja. Jos olet näppärä, niin mieletön karkein kuorrutettu piparkakkutalo on taatusti hitti! Me tehtiin aina tämä mun miehen kanssa, kun itse vielä oltiin lapsettomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minä ostaisi sisarusten lapsille muutenkaan lahjojo, korkeintaan alle 10-vuotiaille. Omille kummilapsille toki. Mutta miksi pitäisi kaikki lahjoa? Tai mikset osta koko perheelle yhteistä lahjaa kuten joku lautapeli?
No kai se on koska niin on aina meidän perheessä tehty. Kummilapsille joo, mutta mites selität sen sille 8-vuotiaalle siskolle, että isoveli sai tädiltä joululahjan, mutta sinä et. Joka vuosi on ostettu jokaiselle oma lahja, äitikin aina muistuttaa, että muistathan ostaa kaikille lahjat. Yhteisen lahjan olen pari kertaa ostanut, tai tehnyt sellaisen pussukan koko perheelle, mutta äkkiä ne lautapelitkin on kaikki käyty läpi. Tosin sisaruksille emme osta mitään, vain lapsille. Olisihan sekin epäreilua, että minä ostan koko perheelle jotain, vaikka itse en saa heiltä mitään. Ei sillä että se minua harmittaisi, mutta ei se reilua olisi.
No mä en ymmärrä. Lapset saa jouluna yleensä niin paljon paketteja että eivät huomaa miettiä kuka on antanut lahjan ja kuka ei. Varsinkin kun ne tulee joulupukin säkissä. Ei niissä lue mikä on kentältäkin. Miten teillä toimitaan toisin jos lapset pitää kirjaa lahjoista ja niiden antajista?
Eikä se rahallinen arvo lapsille ole niin tärkeä, pääasia että, saa avata paketteja, vaikka siellä olisi sitten sukat tai suklaata. Jokunen isompi toivelahja sitten vanhemmilta tai rilkailta sukulaisilta.
Muistan kyllä omasta lapsuudesta että sukat olivat hirveä pettymys. Varsinkin itse tehdyt. Kiitin toki kohteliaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole AP, mutta siis meillä ainakin lahjoihin kirjoitetaan vaikka Teemulle , toivoo tontut Helsingistä. Kyllä vaikka 10v osaa jo päätellä keneltä lahja on tullut.
Ei se Teemu 10 v. kaipaa lahjaasi, jos hän saa 50 lahjaa muutenkin. Sinun lahjallasi ei ole oikeasti mitään merkitystä siinä lahjatulvassa ja jos Teemu saa ne toivomansa kalliit lahjat vanhemmiltaan, niin joku 10 euron roina on täydellisen turha roina.
Älä osta mitään turhaa!
Syytä vaikka ilmastoasioita mielummin, kun ostat jotain krääsää kenellekään. Krääsä ei ilahduta ikinä.
Voit ostaa leffaliput isommille lapsille/nuorille. Pienemmille vaikka kirjat, niitä saa edullisesti tarjouksista.
Tai osta kaikille jouluiset sukat, onpahan ainakin jotain avattavaa aattona ja lämmittää vielä seuraavanakin vuonna.
Joka perheessä on tavaraa ihan mahdottomasti. Sukkia tarvitsee yleensä jokainen ja kun saa uudet, voi jotkut huonommat hävittää.
Kouluikäiset varmaan ilahtuvat myös mäkkärin tai hesen lahjakortista.
Kaikista paras on jos tarjoudut viikonlopuksi lastenvahdiksi näihin perheisiin. Vanhemmat saavat lähteä vaikka risteilylle ja sinä teet lasten kanssa jotain kivaa: syötte pizzaa, katsotte leffaa, pelaatte pelejä tai mitä nyt keksitkään ohjelmaa.
Miksi pitää ostaa lahjoja kaikille? Olen myös lapseton ja sisaruksillani on 10 lasta, joista kahden kummi olen. Ostan kummilapsille, vaikka toinen onkin jo aikuinen, noin 50e lahjat. Muille sisarusten alaikäisille lapsille annan suklaata. Ruokakaupassa käydessä löytää edullisesti suklaapukkeja tai muuta jouluaiheista, ei tule turhaa stressiä. Sisarusten kesken ei olla enää vuosiin vaihdettu lahjoja, kaikkien mielestä tuntui turhalta ostella niitä suklaarasioita ja viinipulloja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitää? Ovatko he kaikki kummilapsiasi, vai mistä lahjojen osto velvollisuus tulee? (Ja ei, kummikaan ei ole lahja-automaatti, mutta yleisenä tapana kai on muistaa kummilapsia jouluna).
Ja miksi teineille pitää antaa 30 € rahaa? Jos HALUAT heitä lahjoilla muistaa, niin oikeasti riittää vaikka jotain hyvää teetä kauniisti paketoituna. Noin 10-vuotiaille elokuvalippu tai 10 € pleikkarin lahjakortti. Tuota pienemmille joku söpö vihko ja kynä tai pieni alle kympin Lego-paketti. Muutama suklaakarkki pakettiin mukaan ja ne on ihan onnesta soikeana.
Homma hoidettu satasella.
Tai sitten vain halaat ja toivotat hyvää joulua ja jos olette joulun yhdessä tuot yhdessä syötäväksi jotain herkkuja. Jos olet näppärä, niin mieletön karkein kuorrutettu piparkakkutalo on taatusti hitti! Me tehtiin aina tämä mun miehen kanssa, kun itse vielä oltiin lapsettomia.
No se tulee siitä, että kun ensimmäiset lapset syntyivät niin heille ostettiin aina joululahja ja sitten niitä lapsia alkoi tulla lisää sisaruksille. Kun 6v tytölle oli aina ostettu niin piti sitten muillekin ostaa sitä mukaa kun lapsia tuli lisää. Ja niin se aina lisääntyi. 20-30€ per lapsi on jotenkin vain vakiintunut käytännöksi. Kuten sanoin niin äitinikin aina kyllä muistuttaa, että kyllä tädin pitää ostaa lapsille lahjat ja enhän vain unohda ketään jne. 20-vuotiaalle pojalle en ole enää ostanut mitään vaan laittanut vain kortin postissa, koska ei asu enää edes kotona. 18-vuotiaalla on nyt ensimmäinen joulu täysi-ikäisenä ja viime vuonna laitoin vielä suklaarasian ja 30€ ja nyt mietin, että lopetanko hänen lahjansa kylmästi täysikäisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta koskaan ei ole liian myöhäistä opetella järkevää rahankäyttöä. Ei ole kenenkään muun syy, jos sitä ei hallitse.
Lisään vielä, että yksikään mies ei mieti samaa kuin aloittaja (tai jos aloittaja on mies niin hän on kyllä ensimmäinen). Miehet ostavat osakkeita tms, eivät lahjoja suvulle jos rahat on vähissä. Miehet eivät murehdi suuttuuko joku lahjojen puutteesta.
Niin totta, eikä kukaan asiasta suutu eikä sitä ihmettele. Miksi se olis jokin naisten velvollisuus lahjoa koko suku?Jokaisella kämpät täynnä roinaa ja krääsää ja lisää odotetaan joka joulu kädet ojossa. Minä lopetin jo vuosia sitten turhan lahjomisen, en halunnut kaikkea rahaa laittaa toisten iloksi ja useinmiten kukaan ei edes kiitä lahjasta vaikka raha siihen oli pitänyt säästää koko vuoden ajan. Nyt säästän kaiken tai hankin itselleni jotain mitä haluan. Ihan hyvin näkyy elämä jatkuvan ilman lahjomistakin.
Itse en osta kellekkään lahjoja, vain lapsilleni.
En edes puolisolle, lompakko sen verran tyhjä.
Korttejakaan en laita tänä vuonna. Veronpalautukset meni jo syksyllä.
Nyt on 20e tilillä, seuraava tili tulee 3 viikon päästä.
Ap ota jo hyv ihminen vastuu omasta onnellisuudestasi! Ehkä kaikista rasittavin ihmistyyppi on tämä uhriutuja joka joutuu aina sitä ja silloin tällöin tätä. Oletko aikuinen? Kaiken muun vastuun mukana tulee myös vapauksia valita ihan omaa järkeä käyttäen mitä tekee esim. rahoillaan.
On niin monta vaihtoehtoa tilanteeseesi, että ihmettelen aloitustasi todella. Esim. voit ostaa yhdelle perheelle yhteiseksi lahjaksi esim. jonkun pelin tai vaikka yksinkertaisen herkkupaketin. Ei tarvi jokaiseen erikseen käyttää sitä 30e (tämän summan sinä ilmoitit).
Voit myös olla kokonaan ostamatta mitään ja jos jossain kokoonnutte joulua viettämään niin sinne viet vaikka kakun tms. kaikkien nautittavaksi.
Tähän isket sitten tietysti, että sitten sinulle suututaan. No voithan sanoa suoraan, että rahaa ei lahjoihin nyt ole. Tai sitten voit alkaa miettiä, että miksi pidät kulissia siitä, että olisit varakkaampi kuin olet.
Itse ostelin aluksi lahjoja siskon kahdelle lapselle, koska he olivat sukumme ainoat lapset ja tykkäsin ostella heille tavaraa. Nyt onkin itsellä jo 2 lasta ja muilla sisaruksilla yhteensä 5lasta ja en ole kenenkään kummi edes. Tänä vuonna ilmoitin kaikille ettemme enää ostele lapsille lahjoja ja tietenkään meidän lapsille ei kenenkään tarvitse ostaa. Mikä järki sitä turhaa roinaa on ostella.. Mukavan stressittömämpää vain omille ostaa 🙂
Älä osta mitään.
Käytin vuosien ajan runsaasti rahaa, kun ostin ensin lahjoja isäni uusioperheen lapsille ja seuraavaksi sisarukseni lapsille.
Tuloni romahtivat, kun sairastuin vakavasti, joten lopetin lahjojen ostamisen.
Vierailija kirjoitti:
Itse ostelin aluksi lahjoja siskon kahdelle lapselle, koska he olivat sukumme ainoat lapset ja tykkäsin ostella heille tavaraa. Nyt onkin itsellä jo 2 lasta ja muilla sisaruksilla yhteensä 5lasta ja en ole kenenkään kummi edes. Tänä vuonna ilmoitin kaikille ettemme enää ostele lapsille lahjoja ja tietenkään meidän lapsille ei kenenkään tarvitse ostaa. Mikä järki sitä turhaa roinaa on ostella.. Mukavan stressittömämpää vain omille ostaa 🙂
Ja sillä turhaan roinaan kuluvalla rahalla jokaisessa perheessä voidaan ostaa omille lapsille ne hiukan arvokkaammat toivelahjat. Voihan niiden teoriassa ajatella olevan sisarusten perheiltä, jos lahjominen on niin tärkeää.
Paras vaihtoehto on antaa jokaisen perheen ostaa omat lahjansa ja sitten lahjat isovanhemmilta. Tein omille siskoille selväksi jo vuosia sitten kun nuorin oli kymmenen vuotias, että en osta enää kenellekään lahjoja paitsi omille lapsille. Vuodessa siitä tulee aika iso kasa rahaa jos pitää ostaa 13 x syntymäpäivälahjat ja 13 x joululahjat. Ja sama vielä miehen puolelle hänen sisarustensa lapsille. Jossain menee se raja.
itse kans yksin asuvana olen ostellut kalliita lahjoja suvun lapsille ja kummilapsille. olen kans ollu liian kiltti ja ostanut omaan talouteen, pieniin tuloihin nähden liikaa ja liian kallista. olen päätynyt seuraavaan säästöjuttuun. pienille lapsille kirja tai lelu ei kallis mutta kiva ja toivottu jos vanhemmil vinkkiä esim,toive onko nukke vai muu, sitten teinille saa riittää kortti ja 20e saa ostaa itselle jotain kivaa . aikuisille kahvi,tee, ym herkkujuttuja tai kampaamo shamppoo kylpyjuttuja niin ei kerry turhaa tavaraa. kivat kirjat hyvä lahja jos lukutoukkia tuttavapiiris. harrastusjut ja herkkukorit usein kivoja kun tulee käyttöön ja korin voi koota itsekin esim teenjuojal uutuus teetä ym.
Lahjat ostetaan pelkille kummilapsille tai sitten yksi koko perheelle. Yhteisiä voi olla mm. lauta- ja palapelit, herkkukori, vanhempien kanssa sovittu elektroniikka tmv, jne.