Taas menee kaikki rahat joululahjoihin
Asun yksin eikä ole lapsia. Siskoillani ja veljilläni on yhteensä 11 lasta kaikilla. Vanhin heistä on jo tosin 20, mutta muut 3v ja 18v väliltä.
Kohta alkaa taas joululahjaruljanssi kun pitää ostaa jokaiselle lapselle joku lahja tai vanhimmille laittaa vähintään suklaarasia ja 30€ pakettiin. Mulle pienituloiselle 300€ joidenkin muiden joululahjoihin on iso raha. Kaikilla lapsilla on leluja ja muuta tavaraa kyllä ihan tarpeeksi.
Missä iässä teidän mielestä olisi hyvä lopettaa teineille joululahjojen ostaminen?
Kommentit (51)
olen kyllä sitä mieltä että joululahjat ovat kaikkien juttu ostan siskon lapisille aina lahjat vaikka he ovat jo 16 ja 20. Minä ja miehen olemme kyllä sillä kanalla että lahjat ostetaan joka tapauksessa .Oli sinulla kuinka huono rahatilanne niin ei ole niiden lapsien ongelma. Säästä sitten omien lastesi lahjoissa.Jos et osaa käyttää rahojasi säästäväisesti niin mene sitten jonnekkin terapeutille äläkä tule muille valittamaan tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitää? Ovatko he kaikki kummilapsiasi, vai mistä lahjojen osto velvollisuus tulee? (Ja ei, kummikaan ei ole lahja-automaatti, mutta yleisenä tapana kai on muistaa kummilapsia jouluna).
Ja miksi teineille pitää antaa 30 € rahaa? Jos HALUAT heitä lahjoilla muistaa, niin oikeasti riittää vaikka jotain hyvää teetä kauniisti paketoituna. Noin 10-vuotiaille elokuvalippu tai 10 € pleikkarin lahjakortti. Tuota pienemmille joku söpö vihko ja kynä tai pieni alle kympin Lego-paketti. Muutama suklaakarkki pakettiin mukaan ja ne on ihan onnesta soikeana.
Homma hoidettu satasella.
Tai sitten vain halaat ja toivotat hyvää joulua ja jos olette joulun yhdessä tuot yhdessä syötäväksi jotain herkkuja. Jos olet näppärä, niin mieletön karkein kuorrutettu piparkakkutalo on taatusti hitti! Me tehtiin aina tämä mun miehen kanssa, kun itse vielä oltiin lapsettomia.
No se tulee siitä, että kun ensimmäiset lapset syntyivät niin heille ostettiin aina joululahja ja sitten niitä lapsia alkoi tulla lisää sisaruksille. Kun 6v tytölle oli aina ostettu niin piti sitten muillekin ostaa sitä mukaa kun lapsia tuli lisää. Ja niin se aina lisääntyi. 20-30€ per lapsi on jotenkin vain vakiintunut käytännöksi. Kuten sanoin niin äitinikin aina kyllä muistuttaa, että kyllä tädin pitää ostaa lapsille lahjat ja enhän vain unohda ketään jne. 20-vuotiaalle pojalle en ole enää ostanut mitään vaan laittanut vain kortin postissa, koska ei asu enää edes kotona. 18-vuotiaalla on nyt ensimmäinen joulu täysi-ikäisenä ja viime vuonna laitoin vielä suklaarasian ja 30€ ja nyt mietin, että lopetanko hänen lahjansa kylmästi täysikäisyyteen.
Äitikin sanoo? Minkä ikäinen olet? Jos olet aikuinen, arvioit itse mihin rahasi riittävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minä ostaisi sisarusten lapsille muutenkaan lahjojo, korkeintaan alle 10-vuotiaille. Omille kummilapsille toki. Mutta miksi pitäisi kaikki lahjoa? Tai mikset osta koko perheelle yhteistä lahjaa kuten joku lautapeli?
Lautapeli kiva idea ja kun pitää silmänsä auki pitkin vuotta, niitä löytyy tarjouksesta. Itse olen ostanut 5 ja 10 euron pelejä ainakin Cittarista.
Olemme lapsiperhe, jossa on lautapelejä ihan älyttömästi! Meillä olisi kauhistus saada siihen läjään enää yhtään lisää, sillä pelejä on jo parin metrin läjä, kun kaikki ovat meille niitä ostaneet. Ei siis missään tapauksessa mitään pelejä.
Lahjan olisi hyvä olla mielummin jotain syötävää tai elämyslahja, eli ei mitään roinaa. Elämyksen ei tarvitse olla mitään kallista, menette vaikka makkaraa paistamaan johonkin nuotiopaikalle tai ihan mitä vain.
Sama, pelejä on paljon, ja lopulta kuitenkin pelataan vain tiettyjä suosikkeja.
Vierailija kirjoitti:
Lasten vanhempien asia on ostaa heidän lelunsa, ei tätien! Näin on toimittu meidän suvussa aina ja kaikki ovat tyytyväisiä. Muista jokaista lasta vaikka suklaarasialla, se on ihan riittävä.
Entäs, jos ap onkin setä/eno?
Vierailija kirjoitti:
olen kyllä sitä mieltä että joululahjat ovat kaikkien juttu ostan siskon lapisille aina lahjat vaikka he ovat jo 16 ja 20. Minä ja miehen olemme kyllä sillä kanalla että lahjat ostetaan joka tapauksessa .Oli sinulla kuinka huono rahatilanne niin ei ole niiden lapsien ongelma. Säästä sitten omien lastesi lahjoissa.Jos et osaa käyttää rahojasi säästäväisesti niin mene sitten jonnekkin terapeutille äläkä tule muille valittamaan tänne.
Älytöntä.
Mun siskolla on viisi ja veljellä kolme lasta, ja ennen tuskailin juuri näiden joululahjojen kanssa. Pari vuotta sitten päätin, että en osta kun kummilapselleni lahjan, eikä kukaan asiasta ole natissut :) ne saa muutenkin niin paljon lahjoja, ettei yksi tädin lahja tunnu missään. (Joulupukkihan ne lahjat tuo😉)
kannattaa tehdä niin että vanhemmille lapsille annat pelkästään suklaata. rahaa ei tarvitse antaa kun heitän elatus kuuluu heitän vanhemmille. present ja juhlapöytän konvehtien sijasta annat vaikka suklaalevyn, niin suklaat vievät vähemän tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta koskaan ei ole liian myöhäistä opetella järkevää rahankäyttöä. Ei ole kenenkään muun syy, jos sitä ei hallitse.
Lisään vielä, että yksikään mies ei mieti samaa kuin aloittaja (tai jos aloittaja on mies niin hän on kyllä ensimmäinen). Miehet ostavat osakkeita tms, eivät lahjoja suvulle jos rahat on vähissä. Miehet eivät murehdi suuttuuko joku lahjojen puutteesta.
Sehän onkin juuri se ongelma, kun miehet jättävät tämänkin kotityön tylysti naisten hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta koskaan ei ole liian myöhäistä opetella järkevää rahankäyttöä. Ei ole kenenkään muun syy, jos sitä ei hallitse.
Lisään vielä, että yksikään mies ei mieti samaa kuin aloittaja (tai jos aloittaja on mies niin hän on kyllä ensimmäinen). Miehet ostavat osakkeita tms, eivät lahjoja suvulle jos rahat on vähissä. Miehet eivät murehdi suuttuuko joku lahjojen puutteesta.
Sehän onkin juuri se ongelma, kun miehet jättävät tämänkin kotityön tylysti naisten hoidettavaksi.
Hyvinpä olet miehesi valinnut.
Meillä ainakin lahjat ostetaan tasapuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jo on tyhmiä ihmisiä. Lapsettomana laitan joulun ja uudenvuoden tarpeisiini+huveihin mm. ravintolassa syömiseen sen 300 euroa pelaten loput jos jää enkä toisten lahjoihin. Kannattaisiko luopua jo kaupallisesta joulusta. Suvussa vanhemmat ostavat itse lahjat lapsilleen eikä niitä muiden tarvitse kustantaa. Ei kenenkään tarvitse joulupukiksi alkaa. Tai sijoittaisin eläkerahastooni jos ei muutakaan käyttöä ole ylimääräiselle rahalle.
Mitäs muuta tuo sun 300€ tuhlaaminen nautintoihin ja huveihin kuin sitä parjaamaasi kaupallista joulua?
Jo on tyhmiä ihmisiä. Lapsettomana laitan joulun ja uudenvuoden tarpeisiini+huveihin mm. ravintolassa syömiseen sen 300 euroa pelaten loput jos jää enkä toisten lahjoihin. Kannattaisiko luopua jo kaupallisesta joulusta. Suvussa vanhemmat ostavat itse lahjat lapsilleen eikä niitä muiden tarvitse kustantaa. Ei kenenkään tarvitse joulupukiksi alkaa. Tai sijoittaisin eläkerahastooni jos ei muutakaan käyttöä ole ylimääräiselle rahalle.