Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas menee kaikki rahat joululahjoihin

Vierailija
27.10.2019 |

Asun yksin eikä ole lapsia. Siskoillani ja veljilläni on yhteensä 11 lasta kaikilla. Vanhin heistä on jo tosin 20, mutta muut 3v ja 18v väliltä.

Kohta alkaa taas joululahjaruljanssi kun pitää ostaa jokaiselle lapselle joku lahja tai vanhimmille laittaa vähintään suklaarasia ja 30€ pakettiin. Mulle pienituloiselle 300€ joidenkin muiden joululahjoihin on iso raha. Kaikilla lapsilla on leluja ja muuta tavaraa kyllä ihan tarpeeksi.

Missä iässä teidän mielestä olisi hyvä lopettaa teineille joululahjojen ostaminen?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta koskaan ei ole liian myöhäistä opetella järkevää rahankäyttöä. Ei ole kenenkään muun syy, jos sitä ei hallitse.

Vierailija
2/51 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää ostaa lahja jokaiselle. Itse en ostaisi. Vain kummilapsille ostan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minä ostaisi sisarusten lapsille muutenkaan lahjojo, korkeintaan alle 10-vuotiaille. Omille kummilapsille toki. Mutta miksi pitäisi kaikki lahjoa? Tai mikset osta koko perheelle yhteistä lahjaa kuten joku lautapeli?

Vierailija
4/51 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten vanhempien asia on ostaa heidän lelunsa, ei tätien! Näin on toimittu meidän suvussa aina ja kaikki ovat tyytyväisiä. Muista jokaista lasta vaikka suklaarasialla, se on ihan riittävä.

Vierailija
5/51 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelep asiasta sisarustesi kanssa jos et ole jo sitä tehnyt. Jos ovat monilapsisia perheitä varsinkin niin saattaisivat olla ihan helpottuneita jos tavaran tulo loppuisi, tai ostaisit korkeintaan jonkun karkkipussin. Tai vaikka haluaisivatkin lahjoja (epäilen) niin kyllä heidän nyt vaan pitää ymmärtää jos sulla ei noin kalliisiin lahjoihin ole varaa. Vanhemmille voi antaa vaikka lastenhoitokerran joululahjaksi että pääsevät joku ilta viettämään parisuhdeaikaa, no ok teinien vanhemmat ei tällaista kaipaa mutta jos on vielä pikkulapsiperheitä.

Vierailija
6/51 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en minä ostaisi sisarusten lapsille muutenkaan lahjojo, korkeintaan alle 10-vuotiaille. Omille kummilapsille toki. Mutta miksi pitäisi kaikki lahjoa? Tai mikset osta koko perheelle yhteistä lahjaa kuten joku lautapeli?

Lautapeli kiva idea ja kun pitää silmänsä auki pitkin vuotta, niitä löytyy tarjouksesta. Itse olen ostanut 5 ja 10 euron pelejä ainakin Cittarista.

Vierailija
7/51 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta koskaan ei ole liian myöhäistä opetella järkevää rahankäyttöä. Ei ole kenenkään muun syy, jos sitä ei hallitse.

Lisään vielä, että yksikään mies ei mieti samaa kuin aloittaja (tai jos aloittaja on mies niin hän on kyllä ensimmäinen). Miehet ostavat osakkeita tms, eivät lahjoja suvulle jos rahat on vähissä. Miehet eivät murehdi suuttuuko joku lahjojen puutteesta.

Vierailija
8/51 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kai se on koska niin on aina meidän perheessä tehty. Kummilapsille joo, mutta mites selität sen sille 8-vuotiaalle siskolle, että isoveli sai tädiltä joululahjan, mutta sinä et. Joka vuosi on ostettu jokaiselle oma lahja, äitikin aina muistuttaa, että muistathan ostaa kaikille lahjat. Yhteisen lahjan olen pari kertaa ostanut, tai tehnyt sellaisen pussukan koko perheelle, mutta äkkiä ne lautapelitkin on kaikki käyty läpi. Tosin sisaruksille emme osta mitään, vain lapsille. Olisihan sekin epäreilua, että minä ostan koko perheelle jotain, vaikka itse en saa heiltä mitään. Ei sillä että se minua harmittaisi, mutta ei se reilua olisi.

Vierailija
9/51 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat ostaa lahjuksia joka jampallr, niin antaa mennä vain, mutta se on vain sinun ongelmasi. Kakarat saavat varmasti niin paljon muutenkin lahjoja, että he eivät edes huomaa ja muista sinun lahjaasi, mutta valinta on vain sinun.

Minä päätin jo vuosia sitten, että ostan vain nuorimmille kummilapsille lahjat ja muut saavat pärjätä ilman. Omat lapsenikin ovat jo niin isoja, että lahjoja on hankala hankkia joten paljoa ei tule. Enkä ole edes pienituloinen.

Vierailija
10/51 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta jokaiselle vaikka suklaata tai jotain muuta herkkua niin ei tule niin kalliiksi.

Vierailija
11/51 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pakottaa?

Jos olet omasta tahdostasi lähtenyt lahjarumbaan niin turha itkeä. Ei se ole pakollista.

Ja lahja on lahja pienenä ja edullisenakin.

Jos sukulaislapset kitisevät vaatimattomista lahjoista heille kyllä kertyy ymmärrystä vanhetessa. Jos hankit lahjoja jotka kaatavat taloutesi olet yksinkertainen.

Vierailija
12/51 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lautapeli kiva idea ja kun pitää silmänsä auki pitkin vuotta, niitä löytyy tarjouksesta. Itse olen ostanut 5 ja 10 euron pelejä ainakin Cittarista.

Olemme lapsiperhe, jossa on lautapelejä ihan älyttömästi! Meillä olisi kauhistus saada siihen läjään enää yhtään lisää, sillä pelejä on jo parin metrin läjä, kun kaikki ovat meille niitä ostaneet. Ei siis missään tapauksessa mitään pelejä.

Lahjan olisi hyvä olla mielummin jotain syötävää tai elämyslahja, eli ei mitään roinaa. Elämyksen ei tarvitse olla mitään kallista, menette vaikka makkaraa paistamaan johonkin nuotiopaikalle tai ihan mitä vain.

Vierailija
13/51 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kai se on koska niin on aina meidän perheessä tehty. Kummilapsille joo, mutta mites selität sen sille 8-vuotiaalle siskolle, että isoveli sai tädiltä joululahjan, mutta sinä et. Joka vuosi on ostettu jokaiselle oma lahja, äitikin aina muistuttaa, että muistathan ostaa kaikille lahjat. Yhteisen lahjan olen pari kertaa ostanut, tai tehnyt sellaisen pussukan koko perheelle, mutta äkkiä ne lautapelitkin on kaikki käyty läpi. Tosin sisaruksille emme osta mitään, vain lapsille. Olisihan sekin epäreilua, että minä ostan koko perheelle jotain, vaikka itse en saa heiltä mitään. Ei sillä että se minua harmittaisi, mutta ei se reilua olisi.

No mä en ymmärrä. Lapset saa jouluna yleensä niin paljon paketteja että eivät huomaa miettiä kuka on antanut lahjan ja kuka ei. Varsinkin kun ne tulee joulupukin säkissä. Ei niissä lue mikä on kentältäkin. Miten teillä toimitaan toisin jos lapset pitää kirjaa lahjoista ja niiden antajista?

Vierailija
14/51 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lahjoihin tarvitse laittaa antajan nimeä, joten kukaan ei kitise yhtään mitään. Annat koko perheelle jonkun suklaarasian ja se siitä, älä tee asiasta ongelmaa.

Vierailija
15/51 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme lapsiperhe, jossa on lautapelejä ihan älyttömästi! Meillä olisi kauhistus saada siihen läjään enää yhtään lisää, sillä pelejä on jo parin metrin läjä, kun kaikki ovat meille niitä ostaneet. Ei siis missään tapauksessa mitään pelejä.

Lahjan olisi hyvä olla mielummin jotain syötävää tai elämyslahja, eli ei mitään roinaa. Elämyksen ei tarvitse olla mitään kallista, menette vaikka makkaraa paistamaan johonkin nuotiopaikalle tai ihan mitä vain.

Sama täällä, ei enää lautapelejä. Niitä on jo liikaa ja tylsimmän tuntuiset jäävät avaamatta muoveistaan kokonaan.

Vierailija
16/51 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan tarvitse ostaa. Korkeintaan alle rippikouluikäisille kummilapsille.

Vierailija
17/51 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä en ymmärrä. Lapset saa jouluna yleensä niin paljon paketteja että eivät huomaa miettiä kuka on antanut lahjan ja kuka ei. Varsinkin kun ne tulee joulupukin säkissä. Ei niissä lue mikä on kentältäkin. Miten teillä toimitaan toisin jos lapset pitää kirjaa lahjoista ja niiden antajista?

En ole AP, mutta siis meillä ainakin lahjoihin kirjoitetaan vaikka Teemulle , toivoo tontut Helsingistä. Kyllä vaikka 10v osaa jo päätellä keneltä lahja on tullut.

Vierailija
18/51 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas tyhmä aloittaja. Oma ongelma kärsikööt, jos tosiaan haluaa.

Vierailija
19/51 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista mahdollisuutta sitten ei ilmeisesti ole olemassa, että sanoisitte: "Me emme tarvitse yhtään mitään." Sääli, koska se olisi helpotus monelle.

Vierailija
20/51 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on lokakuu. Ilmoitat nyt niille sisaruksille että ette osta lahjoja puolin ettekä toisin. Säästyneillä rahoilla ostat lahjaksi itsellesi mitä haluat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä