Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomenna tähän aikaan on jo pilkkopimeää. Kiitos vaan pakkotalviajattajat.

tein itse ja säästin
26.10.2019 |

Mur.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti kai nuo ajat on muinoin määritetty optimaalisen työntekomahdollisuuden takia. Ei optimaalisen vapaa-ajan vieton kautta.

Nytkin ulkotöissä on hyödyllistä, että mahdollisimman tarkkaan saadaan hyödynnettyä valoisa aika työssä.

Toki on lamput keksitty, mutta kyllä luonnonvalossa tulee työtehoa paremmin.

Ajattelisin näin, jos mulla olisi vaikka rakennusfirma. (Olin tekun opiskeluaikana koko syyslukukauden ulkotöissä rakennuksilla ja kyllä oli sujuvampaa työskennellä Montussa luonnonvalossa.)

Vierailija
42/50 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimeyden määrä on vakio, kuten vastaukseni jo 10 vuoden takaa tässäKIN ketjussa.

Sinccis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti kai nuo ajat on muinoin määritetty optimaalisen työntekomahdollisuuden takia. Ei optimaalisen vapaa-ajan vieton kautta.

Nytkin ulkotöissä on hyödyllistä, että mahdollisimman tarkkaan saadaan hyödynnettyä valoisa aika työssä.

Toki on lamput keksitty, mutta kyllä luonnonvalossa tulee työtehoa paremmin.

Ajattelisin näin, jos mulla olisi vaikka rakennusfirma. (Olin tekun opiskeluaikana koko syyslukukauden ulkotöissä rakennuksilla ja kyllä oli sujuvampaa työskennellä Montussa luonnonvalossa.)

Tämähän nyt riippuu, että ihan KENEN työn mukaan. Sopii varmaan kansanedustajilla ja muille myöhään nukkujille oikein hyvin kaikenlainen siirtely, kun se ei vaikuta omaan elämään.

Sinccis

Vierailija
44/50 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä aloitusta. Kellojahan siirretään tunti TAAKSEPÄIN, joten jos se tunti huomenillalla jo jotain pimeyteen vaikuttaa, niin tähän aikaan huomenna on valoisampaa kuin tänään.

Vierailija
45/50 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hel**tti alkaa taas. On pimeää kun menee töihin ja pimeää kun pääsee töistä. Ei ihme, että tämä kansa kärsii masennuksesta.

On sulla oudot työajat sitten.

Päivä on lyhentynyt syyspäiväntasauksesta jo kuukauden ja lyhenee vielä vajaat kaksi. Vaikka kelloa veivaisi miten, et saa talvella valoisaa sekä aamuksi että illaksi.

Nyt valoisa alkaa klo 8.31 ja loppuu 17.30 Jyväskylässä, etelässä päivä on pidempi, pohjoisessa lyhempi.

Sinä siis teet työpäivää, jonka pituus on 9 tuntia, eikä ikkunoita tietenkään ole.

Joten sytytäpä aamulla lamppu ja ehtoolla kynttilä.

Erilaisia työpaikkoja ja työaikoja todellakin löytyy. Kaikki ei tee osa-aikaista pihatyötä.

Itselläni ei ole tavatonta tehdä 10 tunnin työpäiviä sairaalassa tai edes 14 tuntia. Ikkunattomia tilojakin meillä on, itse en siellä työskentele. Joitakin ikkunoita on osastollani, mutten edes kiinnitä huomiota onko niissä verhot auki vai kiinni. Ovat niin korkeallakin.

Vierailija
46/50 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä aloitusta. Kellojahan siirretään tunti TAAKSEPÄIN, joten jos se tunti huomenillalla jo jotain pimeyteen vaikuttaa, niin tähän aikaan huomenna on valoisampaa kuin tänään.

Niin siis kelloja siirretään, ei pimeyttä. Eli mietipä uudelleen. Pimeä tulee samaan aikaan kuin tänään (no okei ihan pikkasen aikasemmin), mutta kello näyttää vähemmän.

Vierailija
47/50 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan tehtaisiin tehtiin suuret ikkunat, jotta tuli valo sisään.

Tietysti työssä piti olla kaikki valoisa aika.

Vierailija
48/50 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valon määrä ei lisäänny kelloa siirtämällä, vaan se on hölmöläisten peiton jatkamista.

Valon määrä luonnossa ei lisäänny, mutta käytettävissä olevaa valoisaa aikaa on eniten silloin, kun valoisa aika on samaan aikaan kuin ihmisen aktiivinen valveillaoloaika.

Jos nukkumisajaksi oletetaan 8 tuntia, talviaika on valon käytön kannalta optimaalisin aika jos menee nukkumaan klo 20 ja herää klo 04. Jos menee nukkumaan vasta klo 21 ja herää klo 05 (tai myöhemmin), kannattaa valita kesäaika, jotta pimeys osuu keskimäärin parhaiten nukkumisaikoihin ja valo valveillaoloaikoihin.

Vierailija
49/50 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei valolla väliä, kunhan on valoisa mieli.

Vierailija
50/50 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkasvaloa kotona ja kirkasvaloa töissä aamulla niin kyllä se siittä taas. Sain oman kirkasvalon duuniin pari vuotta sitten, kun mainitsin että pidän sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä