Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset ovat uusavuttomia kun on kyse renkaanvaihdosta

Vierailija
26.10.2019 |

Nyt taas alkaa renkaanvaihtosesonki. Taas kerran moni vie autonsa rengasliikeeseen, ja liike vaihtaa ne renkaat. Onko kyse puhtaasti laiskuudesta, vai siitä että ei osata vaihtaa renkaita? Yksinkertainen ja helppo homma vaihtaa renkaat itse, ja säästyy vielä rahaa.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen on omituinen kun hän haluaa aina tehdä itse, renkaat vaihdetaan itse, kahvilassa itsepalvelu, lakanat pestään itse jne. Ja sitten ihmetellään kun ei ole palveluja tai ne maksaa aivan sairaasti.

Vierailija
22/59 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bella vita kirjoitti:

En todellakaan naisena rupea vaihtamaan renkaita. Maksan renkaiden säilytyksestä johon vaihto kuuluu.

Naisena? Ajetteletko, että renkaanvaihtoon tarvitaan sitä k..... joka on vain miehillä? Vietkö autosi eri paikkaan, jos sen renkaita tuleekin liikkeessä vaihtamaan nainen, tai ehkä nuori tet-harjoittelijatyttö?

Meillä viedään liikkeeseen vain silloin, kun pitää laittaa uusia renkaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun kaupungissa kerrostalossa joten mulla ei ole tiloja säilyttää neljää isoa rengasta missään. Maksan ilomielin rengashotellille joka paitsi säilyttää renkaat myös vaihtaa ne alle hetkessä. Ei rasitu oma selkä eikä tuu hiki. Osaan vaihtaa renkaan joten pulaan en jää tielläkään.

Jos asuisin okt ja olisi hyvät soveltuvat tilat ehkä vaihtaisin itse. Tai sitten en. Osaan myös vaihtaa öljyt ja tehdä yhtä ja toista muutakin pikkujuttua mutta niidenkään tekoon ei ole tiloja eikä työkaluja. Eikä halua. Lisäksi eihän näille uudemmille autoille kauheasti remppaa pysty tekemäänkään ilman oikeita työkaluja jne.

En ole koskaan ymmärtänyt mikä miehisyyden mitta on joku renkaanvaihto? Apinakin osaa sen tehdä kun joku näyttää tai kattoo YouTubesta ohjeet. Säälittää akat jotka oottelee tammikuulle kädet pystyssä jotta oma äijä sais laitettuu eukon autoon talvirenkaat (keväällä kesärenkaat) alle. Kun se lupas ja suuttuu jos vie liikkeeseen...Hyi.

Vierailija
24/59 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut vaikeuksia saada ihan pyörän renkaita irrotettua niin vähän epäilen onnistuuko renkaiden vaihto tuosta vain. Siinä on vitsit vähissä jos ei edes kehonpainolla saa muttereita väännettyä. -nainen 50kg

Pitempi vääntövarsi, niin aukee mutterit.

Vierailija
25/59 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Renkaanvaihto maksaa 30 euroa, tehdään huollon yhteydessä, kuten myös katsastus. Näin tulee minulle halvemmaksi. Aamulla vien auton ja illalla töistä palatessani haen.  Tienaan enemmän päivässä kuin tuohon menee ja etuja ovat.

1. mukavuus ->minun ei tarvitse kylmässä pihalla tehdä tätä, tai hankkia autotallia tämän tekemiseksi.

2. minun käteni ei sottaannu.

3. minun vapaa-aikaani säästyy mielekkäisiin tekemisiin.

4. minun ei tarvitse investoida tuotteisiin joita tarvitaan 2 kertaa vuodessa, kuten tunkki ja momenttiavain.

Vierailija
26/59 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bella vita kirjoitti:

En todellakaan naisena rupea vaihtamaan renkaita. Maksan renkaiden säilytyksestä johon vaihto kuuluu.

Naisena? Ajetteletko, että renkaanvaihtoon tarvitaan sitä k..... joka on vain miehillä? Vietkö autosi eri paikkaan, jos sen renkaita tuleekin liikkeessä vaihtamaan nainen, tai ehkä nuori tet-harjoittelijatyttö?

Meillä viedään liikkeeseen vain silloin, kun pitää laittaa uusia renkaita.

Olet sen luokan ihminen että en viitsi edes kirjoittaa mitä ajattelen....   ihan sama onko vaihtaja mies, nainen tai muunsukupuolinen, itse en edelleenkään naisena sitä rupea tekemään.

Vierailija
27/59 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ja sitte se että jos sää maksat niitten säilytyksestä, se on mun mielestä ihan rahanhukkaa, eikö ny suurimmassa osassa taloyhtiöitä ny joku varasto oo?

Oman kokemuksen mukaan ei ole. Olen asunut kuudessa eri taloyhtiössä eri puolilla Suomea, ja tämä nykyinen on ensimmäinen jossa on tilavat huonekohtaiset häkkivarastot. Yhdessä ei ollut edes pyöräkellaria, yhden huonekohtainen "varasto" oli teoriassa lukollinen kaappi jonka avainta ei meille oltu annettu, mutta eipä sinne mitään renkaita olisi mahtunutkaan. Talvitakit olisi sinne kai voinut kesäksi viedä, tai vaikka muovikuusen jos sellainen olisi, mutta siinäpä se. muissa kolmessa oli pyörävarasto muttei mitään huonekohtaista varastoa.

Vierailija
28/59 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiön varastossa saa palosuojalain mukaan pitää yhdet renkaat. Mitä väliä, mistä maksaa. Mun mielestä merkkilaukusta maksaminen on turhaa, vaatteiden ostaminen tarvetta enemmän on turhaa jne. Lisäksi renkaiden pesu taloyhtiön pihalla on aika työlästä. 

PS, Miksi ihmiset eivät kudo kankaitaan itse, sen jälkeen kun ovat viljelleet ne pellavat ja karstanneet langoiksi. Laiskuttaako se on? 

Vierailija
29/59 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaihdatan rengasliikkeessä, tulee samalla tasapainotettua renkaat. Ja joo, ei kaikkialla kuulu normaaliin palveluun. Mutta liike, mitä käytän, niin siellä tasapainotus kuuluu renkaanvaihdon hintaan.

Vierailija
30/59 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä mää ihmettelen sitä että samalla vaivalla ku sää nostelet renkaat takakonttiin ja ajat liikkeeseen jossa renkaat vaihdetaan, olisit ne itte vaihtanu. No ja sitte se että jos sää maksat niitten säilytyksestä, se on mun mielestä ihan rahanhukkaa, eikö ny suurimmassa osassa taloyhtiöitä ny joku varasto oo?

Ja ainoastaan itte vaihtamalla voi olla varma että ne on kunnolla kii pultit, ei oo jengat kynnetty pilalle, ei liian kiree, ei liian löysä. Näkee samalla jarrujen ja alustan kunnon.

Mutta tehköön ehottomasti jokanen niinku haluaa.

Monella on muutakin tarvetta varastotilalle ja sitäpaitsi vuokrat ovat kaupungissa yleensä luokkaa 20-30 €/kk per neliömetri. Tai muutama tonni omistusasunnossa.

Vaihdoin renkaat itse silloin kun pidin niitä vielä vanhempien luona säilytyksessä. Nyt ne ovat rengashotellissa siksikin että en halua vaarantaa välilevyjäni nostelemalla niitä. Enkä omista vaihdossa tarvittavia välineitä. Vain ensimmäisellä kerralla tarvitsee nostaa niitä, sitten ne voi jättää säilytykseen.

Vierailija
31/59 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen on omituinen kun hän haluaa aina tehdä itse, renkaat vaihdetaan itse, kahvilassa itsepalvelu, lakanat pestään itse jne. Ja sitten ihmetellään kun ei ole palveluja tai ne maksaa aivan sairaasti.

Juuri näin, mutta silti pitää itse saada enemmän palkkaa, vaikkei välttämättä edes tee tuottavaa työtä. Jos haluaa palkkaa töistään, pitää töille olla maksaja, eikä se maksaja aina voi olla Joku Muu. 

Vierailija
32/59 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kohdallani on kyse nimenomaan laiskuudesta ja huvituksen puutteesta. Ei voisi vähempää kiinnostaa mennä hyörimään tuohon kerrostalon parkkipaikalle tunkin ja niiden renkaiden kanssa, tihkusateessa ähisemään onnettomilla työkaluilla. Minua ei myöskään kiinnosta käkkiä perse pystyssä metsikössä mustikoita poimimassa, vaan mieluummin asioin kaupan pakastealtaalla. Koska mä voin. 

Vierailija
33/59 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä mää ihmettelen sitä että samalla vaivalla ku sää nostelet renkaat takakonttiin ja ajat liikkeeseen jossa renkaat vaihdetaan, olisit ne itte vaihtanu. No ja sitte se että jos sää maksat niitten säilytyksestä, se on mun mielestä ihan rahanhukkaa, eikö ny suurimmassa osassa taloyhtiöitä ny joku varasto oo?

Ja ainoastaan itte vaihtamalla voi olla varma että ne on kunnolla kii pultit, ei oo jengat kynnetty pilalle, ei liian kiree, ei liian löysä. Näkee samalla jarrujen ja alustan kunnon.

Mutta tehköön ehottomasti jokanen niinku haluaa.

Mä vaihdan itse puhtaasta mukavuudenhalusta, saan tehdä sen just silloin kun huvittaa ja tuossa omalla pihalla. Ihan ok 2,5tkg tunkki maksoi saman kuin täällä seudulla yksi vaihtokerta ilman säilytystä, eli ei ole edes niin hinnakasta kuin tuossa aiemmin maalailtiin.

Musta on ihan ok käyttää palveluita ihan vaan jos haluaa, mutta olisi hyvä jos kaikki ajajat tekisi sen itse aina silloin tällöin. Mulla ainakin on varmempi olo ajella kun tuon taidon tiedän olevan näpeissä. Kolmesti olen sen matkalla joutunut tekemään elämäni varrella, ja matkaa on joka kerta jatkettu paljon nopsemmin (ja vähemmin manauksin) kuin olisi jatkettu ulkopuolisen avun paikalle saapumisen varassa.

Ja tiedän kyllä että monissa uusissa autoissa vararengasta ei enää ole, mikä on minusta sääli.

N51

Vierailija
34/59 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole uusavuton, joten renkaanvaihdon lisäksi myös katsastan itse autoni. Olen jopa niin hyvä, että koen velvollisuuksikseni tuoda tämäkin hyveeni julkisesti esiin mm. AV-palstalla

Vierailija
35/59 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdan tänään naapurissa asuvan naisen autoon renkaat. Illalla hän tarjoaa kahvit tortun kera. Vaihtotaloutta parhaimmillaan. Molemmat tyytyväisiä.

Vierailija
36/59 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut vaikeuksia saada ihan pyörän renkaita irrotettua niin vähän epäilen onnistuuko renkaiden vaihto tuosta vain. Siinä on vitsit vähissä jos ei edes kehonpainolla saa muttereita väännettyä. -nainen 50kg

Minä saan mutterit auki mutta en jaksa nostaa rengasta paikoilleen. Kokeiltu on ja kerran lipesi otteesta ja melkein putosi varpaille.

Vierailija
37/59 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen puoliso vaihtaa renkaat minulle. Exä ei vaihtanut, tein sen itse. Myös raskaana ollessani, ison vatsan kera. Se oli jo astetta työläämpää.

Rengashotelli- ja vaihtopalvelu on kuitenkin hyvä asia. Aina ei ole paikkaa, missä renkaat säilyttää, jos asuu esim. kerrostalossa. Voi olla myös terveydellisiä ongelmia, eikä voi itse vaihtaa, niin palvelu on paikallaan.

Vierailija
38/59 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bella vita kirjoitti:

MInä köyhänä opiskelijanaisena, ja monta vuotta opintojen jälkeen vaihdoin renkaat itse. Nyt keski-ikäisenä tätinä olen laiskistunut (ja vaurastunut) niin, että nostelen renkaat autotallista peräkonttiin ja vien huoltamolle vaihdettavaksi. Vaihdatan myös öljyt samalla kun ennen möngin auto alla itse ja kuskasin jäteöljyjä kanisterissa jäteasemalle. Ja eikö näin ole hyvä, raha kiertää kun palveluja käytetään?

Vierailija
39/59 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisuuden ydin on Kinnulan veljekset: "Ei tartte auttaa!"

Vierailija
40/59 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailman helpoin homma vaihtaa renkaat itse. Mies joka ei sitä osaa on neiti.

Osaatkos sinä rakentaa itsellesi tietokoneen osista? Veikkaan, ettei onnistu. Tuskin osaat ohjelmoidakaan mitään, dinosaurus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan