Purran mielestä Suomessa on liikaa mielenterveysongelmaisia työttömiä
”Suurin ongelma on se, että meillä on liikaa ihmisiä, jotka ovat kokonaan työmarkkinoiden ulkopuolella. Merkittävällä osalla on mielenterveysongelmia"
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006285969.html?share=ad20b802dc33b…
Kommentit (36)
Näyttelevät hullua, ettei tarvitse mennä töihin.
Minä ainakin olen, ja nimenomaan hänen mainitsemansa puutteellisen hoidon vuoksi tulen tuskin koskaan olemaan riittävän työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Näyttelevät hullua, ettei tarvitse mennä töihin.
Purra tarkoittaa ettei ulkomaiset ole ongelma vaan omat pitkäaikaistyöttömät.
Millehän linjalle persut on siirtymässä kun jo Purrakin viittaa ulkomaisten olevan jopa hyväksi Suomelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako hän perussuomalaisten kannattajia, se ei artikkelista selviä
21 kannatus% menee joillakin tunteisiin. Byhyy! Byhyy! :D
Valtamedian gallupeihin ei ole ollut ikinä luottamista
Jep, mielenterveysongelmainen työtön ilmoittautuu. Menisin kyllä töihin mutta enää ei oteta.
Olen aina pitänyt purraa likaisena paskana, mutta nyt puhuu asiaa.
Tässä asiassa kyllä p puolueella on pointti, täytyy myöntää.
Liikaa? Pyrittiin johonkin optimimäärään, mutta meni yli?
No eikös tuo ole ihan järkevä toteamus. Mielenterveysonglmat tai työttömyys nyt eivät ole kenestäkään varmaan hyvä asia?
En haluaisi olla samaa mieltä persujen kanssa, mutta kyllä tämä kuten moni muukin persujen väite pitää paikkansa.
Mielenterveysongelmia tuputetaan Suomessa diagnoosiksi liian helposti, kun ei viitsitä tutkia kunnolla. Itsekin olin "mielenterveysongelmainen" 10 vuotta. Sitten kun hoidot ei ikinä auttaneetkaan mitään näihin "psykosomaattisiin" oireisiin, niin kävikin lopulta ilmi että kyseessä oli sittenkin fyysinen sairaus. Töitä en tosin enää saa, liian suuri aukko cv:ssä.
Valitettavasti luen itseni tuohon kategoriaan. Olen kohta kolmatta vuotta työttömänä, alle 30v. Olen luultavasti masentunut, en ole koskaan käynyt lääkärillä asian takia, mutta kyllhän mä huomaan eron itsessäni vielä kolmen vuoden takaiseen. Ei siis työttömyys ole mua masentumaan saanut vaan ihan elämäntilanteet, ihmissuhteet, elämä yleensäkin. En tiedä miten jaksan / pystyn josain vaiheessa lähtemään työelämään takaisin. Aina pitää esittää sitä mitä ei oikeasti ole tai miltä tuntuu..
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti luen itseni tuohon kategoriaan. Olen kohta kolmatta vuotta työttömänä, alle 30v. Olen luultavasti masentunut, en ole koskaan käynyt lääkärillä asian takia, mutta kyllhän mä huomaan eron itsessäni vielä kolmen vuoden takaiseen. Ei siis työttömyys ole mua masentumaan saanut vaan ihan elämäntilanteet, ihmissuhteet, elämä yleensäkin. En tiedä miten jaksan / pystyn josain vaiheessa lähtemään työelämään takaisin. Aina pitää esittää sitä mitä ei oikeasti ole tai miltä tuntuu..
Joo, ja sitten kun itse en edes osaa esittää normaalia ihmistä jolla ei ole esim lainkaan psykoottisia oireita, vaikka yritänkin esim koulussani. En usko että ihmiset tietää varsinaisesti oireistani mutta pitänevät minua arkana ja ujona, vaikka sisäisesti samastuin lähinnä Jokeriin..
”Suurin ongelma on se, että meillä on liikaa ihmisiä, jotka ovat kokonaan työmarkkinoiden ulkopuolella. Merkittävällä osalla on mielenterveysongelmia. Itse turvaisin resursseja terapiapalveluihin ja ihan perusterveydenhuoltoon.”
Onhan tuo hyvä mt-ongelmaisen työttömän kannalta jos resursseja lisätään hoitoon ja tervehtyy mutta ei se heitä työelämään saa. Siinä työnantajalla on iso rooli ja liian suuret aukot cv:ssa saa hakemukset lentämään roskiin. Jotain asennemuutosta pitäisi tapahtua myös työnantajien puolelta.
Työttömät ovat työmarkkinoilla. Tämä on fakta.
5.5 Työmarkkinat
Saadakseen tuloja suomalaisen on yleensä käytävä töissä. Kun ihminen etsii töitä, hän on työmarkkinoilla. Ennen kuin sopiva työpaikka on löytynyt, hän on työtön. Työtön on siis henkilö, joka on vailla työtä ja etsii sitä. Kun sopiva työpaikka löytyy ja työsuhteen ehdoista saadaan sovittua, tulee henkilöstä työllinen. Katso työttömän ja työllisen tarkka määritelmä työvoimatutkimuksen käsiteluettelosta.
https://tilastokoulu.stat.fi/verkkokoulu_v2.xql?course_id=tkoulu_tlkt&l…
Vierailija kirjoitti:
”Suurin ongelma on se, että meillä on liikaa ihmisiä, jotka ovat kokonaan työmarkkinoiden ulkopuolella. Merkittävällä osalla on mielenterveysongelmia. Itse turvaisin resursseja terapiapalveluihin ja ihan perusterveydenhuoltoon.”
Onhan tuo hyvä mt-ongelmaisen työttömän kannalta jos resursseja lisätään hoitoon ja tervehtyy mutta ei se heitä työelämään saa. Siinä työnantajalla on iso rooli ja liian suuret aukot cv:ssa saa hakemukset lentämään roskiin. Jotain asennemuutosta pitäisi tapahtua myös työnantajien puolelta.
Vähintään työnantajien pitää lakata ruikuttamasta työvoimapulaa jos työvoimaa olisi, mutta kun on liian vanha, liikaa aukkoja ceeveessä, liikaa lapsia jne jne. Useimmat noiden valittajien tarjoamista töistä ei ole mitään rakettitiedettä mutta silti pitää nirsoilla jotta saisivat halpa(orja) työvoimaa ulkomailta.
Purra puhuu ihan asiaa mutta se menee small-talk-osastolle. Poliitikko haluaa tätä, työnantajat haluavat ihan jotain muuta.
Vähän vanhemman mielenterveys tai masennuspotilaan on hyvin vaikea työllistyä koska työnantajat haluavat tervepäisen, nuoremman ja energisemmän.
Oon ollut lähes viisi vuotta työttämänä. Viimeksi olin siivousfirmassa mutta mulle tuli niistä hommista burnout
Totta. Mielenterveysongelmat ovat nykyajan muotisairaus.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ovat työmarkkinoilla. Tämä on fakta.
5.5 Työmarkkinat
Saadakseen tuloja suomalaisen on yleensä käytävä töissä. Kun ihminen etsii töitä, hän on työmarkkinoilla. Ennen kuin sopiva työpaikka on löytynyt, hän on työtön. Työtön on siis henkilö, joka on vailla työtä ja etsii sitä. Kun sopiva työpaikka löytyy ja työsuhteen ehdoista saadaan sovittua, tulee henkilöstä työllinen. Katso työttömän ja työllisen tarkka määritelmä työvoimatutkimuksen käsiteluettelosta.
https://tilastokoulu.stat.fi/verkkokoulu_v2.xql?course_id=tkoulu_tlkt&l…
Tätä mietin itsekkin eli Purra puhuu kokonaan syrjäytetyistä tai jollain muulla tuella olevista. Tai sitten ei itsekkään tiedä mistä puhuu. Toki myös virallisissa työttömissä on iso joukko mt-ongelmista kärsiviä tai kärsineitä.
Niin?