Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Vanhusten hätä ei ole ohi – Outoja kuolemia, vaippoihin pakottamista, hyvätuloiset kiilaavat köyhien ohi...

Vierailija
26.10.2019 |

Selvitys on karua luettavaa. Miten tähän on tultu? Mihin ne meidän verorahat oikein käytetään?

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/74 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa vanhuksista on edelleen kotona, eivätkä pääse hoivakotiin. Suoraan ostettuna paikka maksaa 4000-5000 €/kk, kenellä tuohon on varaa?

Siinä vaiheessa, kun on liian terve sairaalaan, mutta liian sairas kotiin on ongelmia tiedossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autammeko mieluummin nuoria terveitä miehiä?

Vierailija
4/74 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kotona kaatuilee niin, että luut murtuvat eikä kunnolla näe eikä kuule, sairaalasta palautetaan takaisin kotiin, vaikka hoitopaikkaa anottu. Ei ihme, että monet ikäihmiset toivovat mieluummin pääsevänsä "ajoissa pois", kun elävänsä pitkään turvattomana ja peloissaan kotona.

Vierailija
5/74 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kotona kaatuilee niin, että luut murtuvat eikä kunnolla näe eikä kuule, sairaalasta palautetaan takaisin kotiin, vaikka hoitopaikkaa anottu. Ei ihme, että monet ikäihmiset toivovat mieluummin pääsevänsä "ajoissa pois", kun elävänsä pitkään turvattomana ja peloissaan kotona.

Surullista :(

Vierailija
6/74 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään yhteiskunta ei selviä tällaisesta määrästä vanhuksia, ja tilanne pahenee. Syntyvyyden romahtaminen saa tilanteen karkaamaan lopullisesti käsistä muutamassa vuosikymmenessä.

Vierailija
7/74 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi puhut verotahoista? Vaikka noihin menisi maksusitoomuksella, niin nuo ovat yksityisiä toimijoita. Omistajat ulkomailla ja ainoa tarkoitus on tehdä mahdollisimman paljon voittoa. Tässä kiteytyy kapitalismin moraali.

Itse olen sitä.mieltä, että tulevaisuudessa yritysten on pakko muuttua vastuullisen miksi oli kyseessä vanhustenhoito tai vaatetuotanto tms. Mutta kuluttajilla on siinä myös vastuunsa. Sitä tuotetaan mitä ostetaan.

Vierailija
8/74 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi puhut verotahoista? Vaikka noihin menisi maksusitoomuksella, niin nuo ovat yksityisiä toimijoita. Omistajat ulkomailla ja ainoa tarkoitus on tehdä mahdollisimman paljon voittoa. Tässä kiteytyy kapitalismin moraali.

Itse olen sitä.mieltä, että tulevaisuudessa yritysten on pakko muuttua vastuullisen miksi oli kyseessä vanhustenhoito tai vaatetuotanto tms. Mutta kuluttajilla on siinä myös vastuunsa. Sitä tuotetaan mitä ostetaan.

Juuri näin, kuvitelkaa että kaikki sairaalat yksityistetään. Tai koulut yksityisyetään. Joku sijoitusyhtiö vetää voitot.

Vierailija
9/74 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole ilmeisesti kuullut palveluseteleistä?

Vierailija
10/74 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissakin kunnissa koko perusterveydenhuolto on ostettu esim vaihtoehdolta A. Ei siinä silloin kuluttajalla ole mahdollisuutta.

Näin esim eräässä rajaseudun kunnassa.

Vierailija
11/74 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään yhteiskunta ei selviä tällaisesta määrästä vanhuksia, ja tilanne pahenee. Syntyvyyden romahtaminen saa tilanteen karkaamaan lopullisesti käsistä muutamassa vuosikymmenessä.

Toisaalta ikäluokat pienenevät kunhan suuret ikäluokat väistyvät. Syntyneiden määrä tippui melkein puoleen muutamassa vuodessa 50-luvulla. Nyt on paha tilanne kun pitää vielä hyysätä näitä vieraitamme. Niille rahoille olisi muutakin käyttöä. En ole persu mutta on asioita joista olen samaa mieltä heidän kanssaan.

Vierailija
12/74 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina vedetään näitä mutkia suoriksi. Ei voida sanoa että "hyvätuloiset" menevät "köyhien" ohi. Hyvätuloinenkin voi olla köyhä. Vastaavasti pienituloinen ei välttämättä ole köyhä.

Vierailija
13/74 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa vanhuksista on edelleen kotona, eivätkä pääse hoivakotiin. Suoraan ostettuna paikka maksaa 4000-5000 €/kk, kenellä tuohon on varaa?

Siinä vaiheessa, kun on liian terve sairaalaan, mutta liian sairas kotiin on ongelmia tiedossa.

Tuolla rahalla saisi jo täysihoidon Thaimaan hotelleissa koko vuodeksi. Onkohan näissä hoivakotien hinnoissa "vähän" ilmaa?

Se, että osastolla päivystää yksi yökkö, jolla on sairaanhoitajan pätevyys, ja asukas saa ympärivuotisen  turvarannekeen, tuskin voi maksaa osaston asukeille noin paljoa? Mihin nuo rahat valuvat?

Vierailija
14/74 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset jotka nähnyt sodan ja osan isät ja itse osallistunut sotaan jossa puolustettiin suomen itsenäisyyttä joutuvat nyt täysin heitteille. Mikä tätä maata vaivaa????

Nuoria terveitä miehiä saapuu tänne Suomeen ja niitä höössätään ja paassataan kaiken maailman virikkeillä ja toiminnoilla

Vierailija
15/74 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole ilmeisesti kuullut palveluseteleistä?

Mainitsin kirjoituksessani siitä, mutta palvelun tuottaja on yksityinen. Kunta välittäjä, joka ostaa palvelua ja olettaa sitä saavansa. Ja nykyään ei ole verovaroilla tuotettuja voittoa tuottamattomia palveluita saatavilla. Eli pakko on sitä palvelua ostaa. Onhan sopimuksissa määritelmät, mutta niiden noudattamista on vaikea seurata. Jos hoitolaitoksessa ei viitsitä/ehditä viedä vessaan ja pakotetaan sillä vaippoihin, niin ei se palvelun maksaja sellaista odota saavansa. Jos hoitolaitoksen voitoista laitettaisiin osa palvelun laatuun, niin ongelmat poistuisi. Rahalla saisi lisäkäsiä ja vaippoja.

Vierailija
16/74 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä on niin vaikeita saada hoitajien työtä houkuttelevammaksi? Viikkotyötunti pienemmäksi samalla palkalla, yksi ylimääräinen hoitaja töihin, ilmainen ruoka, palkattu virkistystyöntekijä vanhuksille? Onko tuo liian kallista yksityiselle työnantajalle? Nyt on pula työntekijöistä ja tuossa olisi listaa millä voisi saada houkuteltua niitä. Saisi pidettyä alalla olevat töissä.

Vierailija
17/74 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ttttt kirjoitti:

Vanhukset jotka nähnyt sodan ja osan isät ja itse osallistunut sotaan jossa puolustettiin suomen itsenäisyyttä joutuvat nyt täysin heitteille. Mikä tätä maata vaivaa????

Nuoria terveitä miehiä saapuu tänne Suomeen ja niitä höössätään ja paassataan kaiken maailman virikkeillä ja toiminnoilla

Maata vaivaa kärjellään seisova ikäpyramidi. Valtion pitää jakaa ilmaiset tupakat kaikille yli 40-vuotiaille. Syntyvillä säästöillä voidaan triplata lapsilisät.

Vierailija
18/74 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissakin kunnissa koko perusterveydenhuolto on ostettu esim vaihtoehdolta A. Ei siinä silloin kuluttajalla ole mahdollisuutta.

Näin esim eräässä rajaseudun kunnassa.

Näinhän siinä kunnassa on aikoinaan päätetty. Ja käyttäjät pystyvät tuomaan asiat maksajan tietoon. Ei se kunta vain maksajan roolissa tiedä mitä käytäntö tarkoittaa. Sopimuksissa on kirjattuna laatu, mutta jos kukaan ei kritisoi, niin huono hoito mene maksajan tietoon. Yksityinen voitto on tässä se ongelma.

Itse olen vahvasti julkisen terveydenhuollon kannalla. Siinä sijoitettu raha tuottaa kunnalle.

Kunta ostaa palvelua. Palvelun tarjoaja tuottaa jotain muuta kuin on sovittu, koska sen pitää tuottaa suuria voittoja.

Vierailija
19/74 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä on niin vaikeita saada hoitajien työtä houkuttelevammaksi? Viikkotyötunti pienemmäksi samalla palkalla, yksi ylimääräinen hoitaja töihin, ilmainen ruoka, palkattu virkistystyöntekijä vanhuksille? Onko tuo liian kallista yksityiselle työnantajalle? Nyt on pula työntekijöistä ja tuossa olisi listaa millä voisi saada houkuteltua niitä. Saisi pidettyä alalla olevat töissä.

On se liian kallista. Yksikkö lopetetaan, jos tuotto pienenee.

Vierailija
20/74 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ttttt kirjoitti:

Nykyään kun raha ratkaisee, niin taloudellisesti ajateltuna kannattaa satsata nuoriin, eikä vanhoihin.