Ruotsi: Mitä tuossa magneettirtg:ssä oikein on voinut tapahtua? Aivan kauhea onnettomuus.
Haen linkin pian, tapaus on aika mysteeri vielä. Mikä vyö miespuolisella hoitsulla oli päällään - kaulassaan?
Miksi meni magneettihuoneeseen ex tempore. Potilas ei ole painanut hätänappia.
Ruotsin tunnetuimmalta keskustelupalstalta löytyy yön pohdintoja tästä.
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Miksei konetta sammutettu, josko poliisikin jäi metalleineen kiinni?
Ei hoksannut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SVT:n vartijan haastattelussa vartija kertoo, että tapahtumapaikalla ei ollut mitään varoituskylttejä siitä, että MR-vaunuun ei saa mennä minkään metallisen kanssa. Vartijat ei tienneet tätä (tätä ei ole heidän koulutuksessaan käyty läpi.) Kameraan jäi siis kiinni toisen vartijan pamppu ja toisen käsiraudat, ja vartijan mukaan ne on edelleen kamerassa kiinni.
Vartijan ei siis voi odottaa tietävän mikä on magneetti?
SVT:n jutussa on, että vartijat olivat sairaalan sisäänkäynnin luona, kun heidän luokseen juoksi potilas huutaen, että sairaanhoitaja on jäänyt kiinni vaunussa olevaan kameraan ja tulee kuolemaan. Vartijat juoksivat vaunulle niin lujaa kuin jaloistaan pääsivät. Parkkialueella, vaunun luona toinen henkilö huusi samaa asiaa. Tuollaisessa hätätilanteessa ei välttämättä tule mieleen, että tosiaan, magneetin luo ei mennä metallivarusteissa.
On väärässä hommassa sitten. Vartijoille, kuten myös poliiseille ja palomiehille, maksetaan nimenomaan siitä että ne kykenee toimimaan tehokkaasti ja rationaalisesti hätätilanteissa. Koska niitä hätätilanteita varten ne ylipäänsä on palkattu.
Ruotsissa(kin) vartijoiden koulutus lasketaan muutamissa viikoissa (Suomessa koulutus on 120 h), ja se keskittyy todella paljon voimankäyttötilanteisiin. Poliisit ja palomiehet saa paljon enemmän koulutusta sekä työharjoittelua. En siis yhtään ihmettele, että vartijat ei reagoineet rationaalisesti tuossa tilanteessa. Poliisit ja palomiehet olisi varmaan reagoineet ihan eri tavalla sen vuoksi, että heillä on ihan eri rutiini ja koulutus asioihin. En todellakaan lähtisi syyttelemään tässä kohtaa vartijoita yhtään mistään, etenkin kun he pelastivat sairaanhoitajan hengen. Kuten aiemmin joku kirjoitti, he saivat pelastettua hoitajan ihan viime hetkillä (hän oli jo tajuton kun hänet saatiin irti.) Jos vartijat olisivat tuossa kohtaa alkaneet arpoa, että mitkä heidän varusteistaan toimivat magneetteina/alkaneet irroittaa varusteitaan, hoitaja olisi voinut ehtiä kuolla sinä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suprajohtavalla magneetilla varustettu MRI kone on koko ajan magnettinen. Magneetin saa "pois päältä" nopeasti vain laskemalla nestemäisen heliumin ulos koneesta. Se ei liene ihan halpaa lientä.
Konttorituoli pyrkii koneeseen n.900kg painoa vastaavalla voimalla. . . . Kiintoavain liki sadan kilon.
Tuskin heliumia, vaan typpeä.
Ja sen lämpötila on parisen sataa pakkasen puolella...Niobium-titaani vaatii alle 9K lämpötilan, nestemäisen typen sulamispiste on 60K. Päättele siitä mitä siellä on... jos tehokkaan jäähdyttämisen kannalta sen aineen pitää olla nestemäistä. Asia selviää myös googlettamalla
Minkälaiseksi nestemäinen typpi muuttuu kun se sulaa? Sehän on jo nestettä.
Öö, kiinteästä sulaksi on tuo sulamispisteen merkitys ja se että typpi on kiinteää noissa alle 10k lämpötiloissa tarkoittaa ettei se käy jäähdyttämiseen tuossa tapauksessa.
Itselläni on aivojen magneettikuvassa ollut ihan normaalit arkivaatteet sekä meikit naamassa. Farkut jalassa kaikkine nappeineen ja vetoketjuineen, Ainoastaan korvien metallikorut ja lääkelaastari pyydettiin poistamaan eikä silmämeikkiä saanut olla.
Eli ei näissä todellakaan olla mitenkään säntillisen tarkkoja vaikka sairaanhoitopiirien yleiset ohjeistukset sitä ovatkin.
magneettikuvantamislaitteissa yleensä on 1,5 tai 3 Teslan magneettikenttä joka käytännössä "romahtaa" heti hätäpysäytystä käytettäessä.
hätäpysäytys vapauttaa laittestossa olevan heliumin jonka tehtävänä on pitää suprajohteet toiminta lämpötilassa.
laitteen takaisin käyttökuntoon saattaminen vaatii heliumin "tankkaamisen" koneeseen ja magneettikentän "ylösajon".
mainitussa peräkärryyn rakennetuissa magneettikenttää ei sammuteta normaalin paikasta toiseen siirtämisen ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Hitto alkoi jotenkin ahdistaa sikana, kun oon menossa joulukuussa kaulan magneettikuvaukseen :D
repeeköhän nännit jos on nännikorut? Pakko siis ottaa ne kyl pois
Sulle on varmaan jo tullut ohjeistus, tai tulee, jossa kerrotaan että mitään metallista ei saa kuvaukseen viedä, eikä siis olla päällä, vaatteissa tai kehossa.
Hitto alkoi jotenkin ahdistaa sikana, kun oon menossa joulukuussa kaulan magneettikuvaukseen :D
repeeköhän nännit jos on nännikorut? Pakko siis ottaa ne kyl pois
-Minulle on tehty kuvaus, ei ole mitään syytä ahdistua, mistään. Yleensä vaihdetaan sairaalan yöpuvut päälle ennen laitteeseen menoa. Vahva magneettikenttä ei juuri tunnu, mutta itse jotenkin nautin siitä "sähköisestä tuneteesta"ja sain lihaksiin pientä värinää, joihinkin kohti. Kaikki metalli ei ole pahasta, mutta ota varmuuden vuoksi kaikki pois, mielenrauhan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen selittänyt moneen kertaan ketjussa tuon.
MIEShoitaja, vaikka kutsutaan sköterska.
Kumma ettei iltikset vaivaudu kääntämään,
Vieläkään.
Miksiköhän ruotsalaiset sinnikkäästi käyttävät tuota sukupuolittunutta sköterska -termiä? Eikö olisi aika tulla tälle vuosisadalle?
Suomenruotsalaiset käyttävät fiksusti neutraalia sjukskötare -sanaa, ovat kai oppineet meiltä suomenkielisiltä.
Siis magneettikuvaan mennessä pitää kaikki metalliesineet olla pois, koska laitteen magneettikenttä vetää ne muuten puoleensa
Sen takia koko huone laitteen ympärillä on ihan tyhjä
Olipas typerä hoitaja Ruotsissa- ihan ensimmäinen juttu tietää tuo....
Unohdin tulla kertomaan miten kaulan magneettikuvaus meni, ei ketään varmaan nyt enää kiinnosta mut tulipahan vaan jostain mieleen niin etsin ketjun käsiini :D
Olin jotenkin hysteerisessä tilassa sinne mennessä, mua ei todellakaan neuvottu ottamaan lävistyksiä pois, ja kysyin itse housujen vetoketjuista jne. Pillahdin itkuun jännityksestä ja hoitaja vaan huokaili närkästyneenä ja sanoi että ei aloita tutkimusta jollen saa koottua itseäni.
Koneessa oli pelottavaa ja ahdasti, luulin että joudun keskeyttämään koko toimenpiteen kun tuntui että oon tulossa hulluksi, siis sain vaan paniikkikohtauksen.
Jäi kyllä huono maku.
Vierailija kirjoitti:
Niin aattelin itsekin:-)
Mieshoitaja vauhdissa. Jos nainen mokaisi vastaavaa miesvaltaisella alalla niin ketju täyttyisi naisvihasta. ;) Miehet saa aina kunnian heikomalla työllä. Perheessä mies ei tee mitään, ja silti sa pään tittelin. Luoja.