Minulle tehtiin labralähete kohtutulehdusepäilyn takia. Seuraava vapaa näytteenottoaika on netin mukaan ke. Soitanko ja vaadin aikaisempaa aikaa?
Eli soittelin tänään neuvolaan ja tekivät lähetteen että tehdään pumpulipuikkokoe onko mulla kohtutulehdusta kun oireet viittaisi siihen. Tuossa 18 aikoihin katselin labran (jolla on monta toimipistettä) ajanvarausta, niin seuraava vapaa aika on keskiviikkona. Otanko sen ajan vai soitanko aamulla että mulla on tällainen tilanne, saisiko näytteen aikaisemmin otettua? Olen valmis ajamaan kauempaan näytteenottopaikkaan, lähi piste ei edes ota muita kun verinäytteitä.
Lähinnä sitä kysyn että odotanko keskiviikkoon vai soitanko ajavaraukseen ja yritän puhua aikaisempaa aikaa? Neuvolaan voin soittaa vasta 11-12 välillä kun on virallinen soittoaika, mutta jos soitan vasta noihin aikoihin, niin huomiseksi en sitten ainakaan saisi ylipuhuttua näytteenottoaikaa.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Eikö mihin tahansa labraan pääse päivystyksenä ihan vaan jonottamalla? Ne ajanvaraukset toimii kiireettömissä, ei päivän päälle tapauksissa. Sinuna menisin vaan labraan huomenna, ainakin Fimlabilla on jonotusnumerosysteemi ja nappia painaessa valitaan onko pelkkä verikoe vai muu näyte kyseessä.
Ei pääse joka labraan vain vuoronumerolla. Esim. Nordlabissa Oulun alueella varataan aina aika, ei ole mitään jonotussysteemiä.
Ap, soita labran ajanvaraukseen ja selitä tilanne. Varmasti onnistuu päästä labraan jo tänään. Voi hyvin olla että ns päivytysajat eivät vain näy julkisessa ajanvarauksessa.
Soita jos haluat, mutta minusta sinä sait ajan näytteenottoon yllättävän nopeasti. Sehän on jo ensi viikolla. Harvinaista Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä on noin vaikeaa päästä ottamaan näyte? Ite ensisijaisesti pyrin varaamaan ajan, mutta akuuteissa tapauksissa olen aina mennyt labraan vuoronumeron kanssa ja odotellut sitten sen ajan, mitä olen odotellut.
Äläpä muuta sano. Satadiagille täytyy aina varata aika...
Ap
Hei!
SataDiagille pääsee myös aikaa varaamatta! Esimerkiksi kaikki kiireellisenä tehdyt lähetteet otetaan kun menet vain laboratorioon. Päivällä otetaan luukulla ilmoittautuminen vastaan, ilta-aikaan(ne pisteet, jotka ovat auki) yleensä on joku soittokello ja vuoronumerosysteemi. Vastauksetkin saa pääasiassa samana päivänä.
Ilman ajanvarausta ei voi tulla kiireettömille näytteille.
No kyllähän labraan pääsee aina ilman ajanvarausta. Sen kun vaan aamulla menet sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä on noin vaikeaa päästä ottamaan näyte? Ite ensisijaisesti pyrin varaamaan ajan, mutta akuuteissa tapauksissa olen aina mennyt labraan vuoronumeron kanssa ja odotellut sitten sen ajan, mitä olen odotellut.
Ap
Hei!
SataDiagille pääsee myös aikaa varaamatta! Esimerkiksi kaikki kiireellisenä tehdyt lähetteet otetaan kun menet vain laboratorioon. Päivällä otetaan luukulla ilmoittautuminen vastaan, ilta-aikaan(ne pisteet, jotka ovat auki) yleensä on joku soittokello ja vuoronumerosysteemi. Vastauksetkin saa pääasiassa samana päivänä.
No hyvä, meinasin jo sisuuntua satakuntalaisten puolesta, että miten terveydenhoito voi olla noin vaarallisella tolalla.
Mulla on aina tutkittu gynellä kohtutulehdusepäily. En ole koskaan kuullut mistään labranäytteestä sitä varten.
Minulla on ollut kahdesti kohtutulehdus tänä vuonna.
Miksi jonotat labraan ? Sehän on tunnin reissu. Rahako ongelma ?
Etkö saa mistään lainattua 15€ - 17 euroa.
Onhan noita labroja auki 24/7 ilman ko. näytteen valmiit siinä odottaessa hinta alle 10 euroa.
Toinen vaihtoehto hae apteekista Metrodiasoli ja kefaleksiini kuuri yhteensä 1,8 €, molemmat parasta aloittaa injektiolla im. 1,5 € tai tipalla iv. 3 € klinikalla.
Kuluthan alle 16 € haet sitten takaisin terveysvakuutuksestasi.
Ei se lääkärikään muuta sinulle voi alkuun tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita labroja auki 24/7 ilman ko. näytteen valmiit siinä odottaessa hinta alle 10 euroa.
Toinen vaihtoehto hae apteekista Metrodiasoli ja kefaleksiini kuuri yhteensä 1,8 €, molemmat parasta aloittaa injektiolla im. 1,5 € tai tipalla iv. 3 € klinikalla.
Aivan samaa mieltä.
Alle 2 tunnin reissu labrat ja lääkitys kulut alle 20 €.
Jonka saa vakuutuksesta takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hei!
10 aikaan aukeaa vasta soittoajanvaraus, mutta sain asiakaspalvelun kautta selville että mun aikaa ei ole merkitty akuutiksi, joten mun täytyy mennä ajanvarauksen mukaan. Porissa ei ole yhtään pistettä jonotuksella mun näytteenottoon, mutta kankaanpäästä voi saada ajan jonottamalla.
Kuulemman lähete pitäisi olla akuutti jotta saa ajan ohi ajanvarauksen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tähänkö tämä on mennyt? Täytyy olla vakuutus?
Siis itse menen labraan sen takia kun terveyskeskuksesta ei saa lääkärille aikaa. Mikäli mulla on tulehdus saan sitten ainakin soittoajan, ja ehkä myös tapaamisajan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hei!
10 aikaan aukeaa vasta soittoajanvaraus, mutta sain asiakaspalvelun kautta selville että mun aikaa ei ole merkitty akuutiksi, joten mun täytyy mennä ajanvarauksen mukaan. Porissa ei ole yhtään pistettä jonotuksella mun näytteenottoon, mutta kankaanpäästä voi saada ajan jonottamalla.
Kuulemman lähete pitäisi olla akuutti jotta saa ajan ohi ajanvarauksen.
Ap
Mikä mättää minne ja miksi soittelet.
Kävele lääkäriin jos sellaista tarvitset !
Kävele labraan jos sellaista !
Apteekista saat antibiootit !
Jos viitsit mene sopimussairaalaan sieltä saa kaikki, mutta voi joutua odottamaan 2 tuntia, kuten minulle kävi😷
Tässä ajassa olisit jo käynyt labrassa ja lääkkeet olisi.
Onko tämä joku Provo ?
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän labraan pääsee aina ilman ajanvarausta. Sen kun vaan aamulla menet sinne.
Kyllä useimmat labrat ovat auki 24/vrk.
Tässäkin 10 minuutin kävelymatkan päässä tiedän 6 tai 7.
Eikö sun kuuluisi mennä päivystykseen?
Ovatko jälkeiset ihan varmasti poistuneet? Vai onko istukan irtoamiskohtaan päässyt sperman (?) mukana likaa...
En mä kyllä odottais tollaisen tulehduksen kanssa jotain eri päivää. Ne bakteerit siellä tuottaa myrkkyjä verenkiertoon! Aika hölmöä että ehdottivat sinulle noin selkeillä oireilla testiä, onko bakteereja liikaa vai eikö ole... jos on vähänkin syytä epäillä, että muu kuon tulehdus, sitä suiremmalla syyllä heti lääkäriin.
Ensiavuksi voit valuuttaa emättimeen laimennettua Betadinea. Se on kaikista tehokkain lääke, käytetään myös lehmille (portya).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähänkö tämä on mennyt? Täytyy olla vakuutus?
Siis itse menen labraan sen takia kun terveyskeskuksesta ei saa lääkärille aikaa. Mikäli mulla on tulehdus saan sitten ainakin soittoajan, ja ehkä myös tapaamisajan.Ap
Ei tarvitse olla vakuutusta silloin maksat koko hommasta maksimi 20 euroa.
Jos on vakuutus se maksaa tuon 20€ sinulle takaisin.
Et voi vaatia itsellesi erityiskohtelua. Et ole sen arvokkaampi kuin muutkaan. Näin minulle on vastattu tällä palstalla kun olen valittanut että minua on puoskaria ja heidän uskolliset panopuunsa nöyryyttäneet
Vierailija kirjoitti:
No ei pääse. Täällä pitää aina olla lähete.
Onko kaikki vastaajat kehä 3 sisäpuolella? Jos koko Suomi olisi yhtä hyvin hoidettu kun asiat on siellä, monet ongelmat poistuisi ja voisin luopua autostakin.
Mene klinikalle niitähän on joka kulmassa auki 24/vrk ottavat näytteet saat lääkkeet, aloittavat suonensisäisen antibiootin tarvittaessa.
Rahaa pitää olla maksimissaan 20€
Vierailija kirjoitti:
Onko kaikki vastaajat kehä 3 sisäpuolella? Jos koko Suomi olisi yhtä hyvin hoidettu kun asiat on siellä, monet ongelmat poistuisi ja voisin luopua autostakin.
Minullakin on auto ja kaksi moottoripyörää nillä pääsee sukkelammin ruuhkassa, en luovu vaikka onhan tuo bensiini kyllä 0,47 €/litra
Nyt kannattaisi sitten päivittää omaa ammattiosaamista. Kohtutulehdusta voi tutkia esim. kohtunäytteestä, joka otetaan tikulla, ns pipelle-näyte, mutta voisi luulla, että tällaisen ottaa gynekologi, koska se otetaan kohdun seinämästä. Mutta ap:n tapauksessa kyse on luultavimmin emättimen limakalvolta otettava bakteeriviljely. T.laboratoriohoitaja