Aiotko vaihtaa "etelässä talvirenkaat alle" ennen ensi viikkoa?
Olen aivan varma, että Vaasan tai ainakin Porin linjan eteläpuolella pärjää aivan hyvin kesärenkailla vielä kuukauden päästäkin.
Kommentit (42)
Vaihdoin kitkat alle jo pari viikkoa sitten
Vierailija kirjoitti:
Mun autokoulunopettaja vaihtoi jo kuukausi sitten talvikset alle. Etelä-Suomessa. Kertoikin että ihmettelee miksi ihmiset panttaavat sitä vaihtoa? Ennemmin tai myöhemmin sen nyt kuitenkin täytyy tehdä.
Kitkarenkailla fiksua muuten ei
En vaihda. Omassa autossa nastarenkaat enkä tosiaan viitsi sitä rapinaa turhaan kuunnella.
Jos keli käy pahana, niin sitten sumplitaan miehen kanssa ajot kimppaan tms. Miehen vanhassa CR-V:ssä alla All-terrain -renkaat kesäisin, niillä pärjää loskassa ja tais olla jopa M+S -merkintä.
Lupaili yöpakkasia ihan eteläisintä suomea myöten ensi viikoksi. On siinä jonkinmoista riskinottoa kyllä harrastettava jos ei vaihda.
Vanteisiin- ja auton ylöstunkkaukseen vois kehittää jotkin pikajutut, että vois aina tilanteen mukaan vaihdella niitä helposti.
Vaihdettu jo 3 viikkoa sitten. Tampereella oli kolareita liukkaudesta johtuen tuolloin aamulla.
Tänään vaihdettu, kun lähden reissuun. En ota riskejä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun autokoulunopettaja vaihtoi jo kuukausi sitten talvikset alle. Etelä-Suomessa. Kertoikin että ihmettelee miksi ihmiset panttaavat sitä vaihtoa? Ennemmin tai myöhemmin sen nyt kuitenkin täytyy tehdä.
Koska ne nastat kuluu aika paljon, jos niillä ajelee 2 kuukautta sulalla asfaltilla? Eikä ne tietkään taida siitä tykätä. Eikä hengitysilma.
No voi SÄÄLI. Omat on renkaat enkä tod meinaa huonon sään yllättäessä joutua poikkeusjärjestelyihin saati olla niitä idiootteja, jotka talvi joka vuosi yllättää. Ajan hyvin vähän, mutta joskus on säästä riippumatta pakko.
Sinäkin ehkä tykkäät enemmän nastoista kuin siitä, että jarrutus menee pitkäksi ja auto tulee päälle? Eteenpäin kyllä kesärenkaillakin pääsee, mutta jarrutus on ongelma.
Jännä juttu, että nämä pienhiukkaset häiritsevät sinua eniten juuri nyt eikä esim. kesällä, kun niitä eniten leijuu kuivassa, lämpimässä ilmassa, kun liikennemäärät ovat huipussaan. Ne urat siinä tiessä johtuvat raskaista ajoneuvoista, joiden paino painaa tiehen ladut. Asvaltti on urien kohdalta yhtä paksu kuin muualta.
Näin on. Urat johtuvat raskaasta liikenteestä. Kunnallistekniikassa opin aikoinaan tekussa.
Esim bussipysäkeillä on joskus isot urat, vaikka busseissa ei ole nastoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ne nastat kuluu aika paljon, jos niillä ajelee 2 kuukautta sulalla asfaltilla? Eikä ne tietkään taida siitä tykätä. Eikä hengitysilma.
No voi SÄÄLI. Omat on renkaat enkä tod meinaa huonon sään yllättäessä joutua poikkeusjärjestelyihin saati olla niitä idiootteja, jotka talvi joka vuosi yllättää. Ajan hyvin vähän, mutta joskus on säästä riippumatta pakko.
Sinäkin ehkä tykkäät enemmän nastoista kuin siitä, että jarrutus menee pitkäksi ja auto tulee päälle? Eteenpäin kyllä kesärenkaillakin pääsee, mutta jarrutus on ongelma.
Jännä juttu, että nämä pienhiukkaset häiritsevät sinua eniten juuri nyt eikä esim. kesällä, kun niitä eniten leijuu kuivassa, lämpimässä ilmassa, kun liikennemäärät ovat huipussaan. Ne urat siinä tiessä johtuvat raskaista ajoneuvoista, joiden paino painaa tiehen ladut. Asvaltti on urien kohdalta yhtä paksu kuin muualta.
Näin on. Urat johtuvat raskaasta liikenteestä. Kunnallistekniikassa opin aikoinaan tekussa.
Esim bussipysäkeillä on joskus isot urat, vaikka busseissa ei ole nastoja.
Menepä mittaamaan niiden urien etäisyys toisistaan, ja sitten henkilöauton ja raskaan kuorma-auton raideleveys.
Olen vaihtanut jo. Yöpakkaset on olleet aika lähellä jo ja välillä venyy iltavuorossa työt yölle saakka.
Ei se tarvi kuin yksi kerta vettä + pakkasta = lunta. Sitten ei pääse töistä kotiin ..
Sinccis
Vaihdoin keskiviikkona. Mieluummin ajan jonkin aikaa turhaan nastoilla kuin olen joku aamu, hyvin todennäköisesti ensi viikolla, siinä tilanteessa etten uskallakaan lähteä ajamaan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Eikös kitkoilla voi ajaa ympäri vuoden?
Teoriassa kyllä, mutta käytännössä kitkojen ominaisuudet ovat kesällä aika huonot.
Olen jo vuosikausia ajanut talvisin kitkarenkailla. Ja ovat jo alla.
Vierailija kirjoitti:
Tänään vaihdettu, Salo.
Tuota, miksi?
Oletko katsonut säätiedotuksia?
Veikkola.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös kitkoilla voi ajaa ympäri vuoden?
Teoriassa kyllä, mutta käytännössä kitkojen ominaisuudet ovat kesällä aika huonot.
Lähinnä siinä on kyse siitä, että kesäkuumalla kitkarenkaat, jotka ovat pehmeämpää seosta, sulavat kuumetessaan, eli huononevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään vaihdettu, Salo.
Tuota, miksi?
Oletko katsonut säätiedotuksia?
Veikkola.
En ole katsonut, mutta vaihdoin nyt kun oli vapaapäivä. Ei tarvitse enää miettiä asiaa, homma on hoidettu.
Jo kolme viikkoa ajettu nastarenkailla ja Etelä-Suomessa ollaan.
oSTAN NAULAPYÖRÄT kun tapaan naulapyöräihmisia juhannuksenakin vaanivan märän peilijään peikon. Miljoonan kilometrin matkalla ei vielä ole tullut vastaan. Ja sen hetken osaan ajaa varovasti.
Minä arvaan, että oikeasti teillä kummallakaan ei ole autoa ja kirjoittelette iskän maksaman nettiyhteyden turvin tänne. Ja nyt menin tasollenne, joten kai minuakin voisi sitten lapsoseksi arvella.