Voiko työpaikka pakottaa "virkistyspäivään", jossa ollaan yötä?
Eikö virkistyspäivä ole vain se yksi päivä, jonka jälkeen pääsee kotiin? Onko työpaikalla laillinen oikeus vaatia työpaikan menetystä vastaan, että siellä ollaan yön yli?
Kommentit (33)
Millaisia tykyjä teillä on ollut nehän on työkyky ja virkistyspäivät? <3 Kuinka useasti ja mitä niissä tehtiin ja oliko päihteitä mukana vai onko päihteet tykyssä kielletty ;I
Meilläkin järkätään tykypäivät toisella paikkakunnalla, n. 400 kilsan päässä. Yön yli reissu, asiaa ei nimeksikään. Joidenkin toiveesta shoppailua ja ravintolaa illalla. En lähde mukaan. Ei tarvitse hakea mitään lääkärintodistuksia, vaan ihan vapaaehtoisia ainakin meillä nämä kaikki yön yli reissut.
Mä en lähde, koska työnantaja ei pysty mulle mielestäni maksamaan tarpeeksi siitä, että haaskaisin arvokasta vapaa-aikani noin vähäjärkisiin juttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Mietin kyllä aina näitä, että mikä tuossa on niin kamalaa. Joo, jos on vaikka yh ja ei hoitajaa lapsille niin ymmärrän, mutta yleisesti nämä ovat lähinnä näitä, että hyi kamalaa olla työkaverien kanssa.
Olen ollut monissa myyntikokouksissa, joissa on mukana myyntikenttä eli miesedustajia sellainen parikymmentä kappaletta. Siihen päälle rehvakkaat myyntipäällikkömiehet. Kun viinaa on saatu, alkaa sen päiväinen lähentely ja pikku- ja vähemmän pikku - tuhmuuksien laukominen. On todella piinallista olla sellaisessa porukassa ja etsiä vaan sopivaa tilaisuutta liueta omaan huoneeseen. Röyhkeimmät tulee vielä perään koputtelemaan. On se oikeasti aika kamalaa. Pahasti ei voi sanoa, koska niiden kanssa on sitten taas arkena tultava juttuun.
Vierailija kirjoitti:
Mietin kyllä aina näitä, että mikä tuossa on niin kamalaa. Joo, jos on vaikka yh ja ei hoitajaa lapsille niin ymmärrän, mutta yleisesti nämä ovat lähinnä näitä, että hyi kamalaa olla työkaverien kanssa.
Entä jos kokee vapaa-ajan viettämisen työkaverien kanssa vastenmieliseksi? Pitää jäädä pois työelämästä ja jättää työpaikat teille hyville tyypeille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos kokee vapaa-ajan viettämisen työkaverien kanssa vastenmieliseksi? Pitää jäädä pois työelämästä ja jättää työpaikat teille hyville tyypeille?
joo siis jos ne käyttää päihteitä niin esimerkiksi tälleen voi olla ettei halua olla ja sitten jos se on semmonen pettämisreissu, missä ei oo mitään arvoa niin menkööt vaikka 400 kilsaa lisää niinku joku oli menny tykyyn :I tulee vaan morkkis ja kaikki millä on enemmän arvoo voi mennä pielee. :( <3
Vai onko työnantaja edes mukana, jos on alkoholia ja päihteitä? Eihän työnantaja ole silloin siellä vai miten onko se työnantaja ja alaiset vai vaan työntekijät? :I Yhessä ryyppää? Siksi ei.
Vierailija kirjoitti:
Vapaa-aika on työntekijän omaa aikaa ja työntekijä saa itse päättää, missä sen viettää, kenen kanssa ja mitä tekee. Jos työnantaja tekee tämän päätöksen, kyseessä on työaika eikä vapaa-aika. . Työehtosopimuksissa on yleensä määritelty, minkä pituinen työntekijän työpäivä saa olla. Ylimääräiseltä ajalta on maksettava ylityökorvaus. Joissain työehtosopimuksissa (kuten lääkäreillä) on määritelty, paljonko maksetaan palkkaa ajalta, jonka työntekijä saa nukkua työnantajan tarjoamassa paikassa.
Ylimääräiseltä ajalta ei tarvitse maksaa ylityökorvausta kuin silloin, kun työntekijä on määrätty ylitöihin ja säännöllinen työaika ylittyy. Esim. valtiolla säännöllinen työaika on klo 8 - 16:21 ja jos yhtenäkin päivänä ko. viikolla on lähtenyt töistä aikaisemmin (vaikka työtunnit sinänsä täyttyisivät), ei oikeutta ylityökorvaukseen tule.
Vierailija kirjoitti:
No tuskin on pätevä syy irtisanomiseen, mutta mikä on se pakottava syy, sille ettei voi olla yhtä yötä pois kotonta??
No minä en ainakaan maksaisi 80 euroa koirien hoitoon viemisestä, jotta viettäisin aikaa työkavereitteni kanssa. Kyllä pitää olla vähän mielenkiintoisempi syy olla yötä pois kotoa. Jättäisin väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikeutta vaatia moista, mutta joudut tekemään sen kotimatkan omalla kustannuksella eli et saa kilometrikorvauksia. Itse ajan aina kotiin jopa 300 km päästä ja nousen aamulla klo 4 tienoilla, että ehdin ajoissa eli klo 8 takaisin.
mitä
Jos on 2-päiväinen tilaisuus, niin matkoja ei makseta päivittäin edestakaisin. Jos ekan päivän iltana lähtee kotiin, maksaa matkakulut itse.
Onnekseni en ole koskaan ollut työyhteisössä jonka jäsenet on niin kauheita että söisin ennemmin hatullisen pskaa kuin viettäisin päivän niiden kanssa poissa työpaikalta. Ymmärrän toki että on työyhteisöjä jotka ovat hyvinkin epäterveitä. Siltikin, oletteko tulleet ajatelleeksi että yksi tapa (hyvä sellainen) parantaa työilmapiiriä ja yhteishenkeä on tutustua työkavereihin poissa työpaikalta. Kun ei ole suorituspaineita eikä nokittelua tai selkeää pomo/alainen asetelmaa niin ihmiset uskaltaa näyttää omaa itseään. Moni väärinkäsitys ja ennakkoluulo on hälvennyt kun on päästy vähän juttelemaan epävirallisesti.
Nuorena likkana kauan sitten kun firmat vielä panostivat oikeasti henkilöstön hyvinvointiin olin mukana kaikilla vastaavilla reissuilla. Elukat hoitoon ja nokka kohti hyvää ruokaa ja kivoja seikkailuja :D Ihania kokemuksia ja muistoja vielä reilut 20 vuotta myöhemmin. Nyt kun ikää on jo enemmän ja olen muuttunut laiskemmaksi en viitsisi lähteä, ainakaan yön yli -tapahtumiin. Elukoita on edelleen ja niille pitäisi löytää (maksullinen) hoitopaikka, tämä on ensimmäinen nounou. Olen aivan järjettömän huono nukkuja joten yö tai kaksi poissa kotoa tarkoittaa ainakin viikon jaksoa jolloin en nuku joko ollenkaan tai tavallistakin huonommin. Kimppamajoituksiin en lähtisi enää ollenkaan jollei kyse ole laavulla yöpymisestä. Olenkin ilmoittanut olevani estynyt jos työnantaja jotain vastaavaa ehdottaa tai ilmoittanut osallistuvani päiväohjelmaan mutta kulkevani sinne ja takaisin omalla kyydillä. Nykyään ei enää yksikään firma lähde lennättämään työntekijöitään Lappiin täältä etelästä joten kaikki paikat on ajomatkan päässä. Ja tiiättekö, aina on auto ollut täynnä työkavereita molempiin suuntiin ;D
Onneksi meillä ei ketään kiinnosta järjestää mitään vaikka työnantajalta saisi tykyrahan järjestämiseen. Joka vuosi kysellään josko kiinnostaisi ja kuka järjestäisi, mutta ei mitään yleensä tapahdu. Hyvä näin, ei minua ainakaan kiinnosta viettää vapaa-aikaa työpaikan ihmisten kanssa (vältän sanomasta työ_kaveri_). Työ on pelkkä keino rahoittaa oikea elämä ja virkistyminen perheen ja oikeiden kavereiden kanssa.
Mul on yksi "tyky" :( jossa työantaja halusi ajaa kauas työntekijät mukanaan, jonnekin tilalle ja siellä pitää bileet ja koin ite että mitään tykyä ei missään vajalla, navetalla tai vastaavissa oloissa tarvi tuhansien kilometrien päässä järjestää. Sitten päihteet siihen. Kännit vajalla. :I Ihan perus jumppa töissä riittää, jos liikuntahetki joka päivä ja se on yhteinen.