Olen kokeillut kaiken mahdollisen ja lapsi vaan ei anna pestä hampaita suosiolla.
Joka ilta sama. On tavallinen, vilkkuva sekä sähköhammasharja. Kaikkia kokeiltu. On saanut katsoa videota. Istua potalla tai syöttötuolissa. Sylissä maaten. Lattialla tai sohvalla maaten tyyny pään alla. Lelu kädessä. Harjata itse. Nähnyt kuinka itse pesen. Saanut harjata minun hampaita. Suihkussa pesty. Päivällä pesty kun ei ole väsynyt. Kokeiltu tahnalla ja ilman. Alettu pesemään ensimmäisen hampaan puhjettua mutta ei. Harjan pureminen alkaa välittömästi kun se menee suuhun. Siinä sitten pitäisi yrittää harjata. Mä en enää keksi mitään! Lapsi on vauvasta asti pureskellut leluja jne ja pureskelee edelleen. On siis itse tottunut laittamaan kaikkea suuhun mutta hammasharja on kuin punainen vaate. Ei niitä voi pesemättäkään jättää ja on kaikille ikävää pestä väkisin😔
Kommentit (57)
Sama riesa oli meillä, aistiyliherkkyys. Tosi tarkkaa mikä harja ja mikä tahna sopii. Pikkuhiljaa opeteltiin, että pestään nyt vaikka ne etuhampaat illalla ja takahampaat aamulla. Parempi sekin ku ei mitään, nyt 10v pesee ite.
Minulla myös 2+v jonka hampaiden pesu on ihan tuskaa. Olen tullut siihen tulokseen että pestään joka ilta sen verran mitä pystytään ilman pakottamista ja toivotaan että jossain kohtaa alkaa sujua ja ymmärtää miksi se tehdään. Olen tarkka sitten sen kanssa etten vahingossakaan pistä lapsen suuhun mitään mikä on jonkun muun suussa ollut ettei hammaspeikot tartu.
Käyttäisin koiratekniikkaa... kultainennoutajakaan ei tykännyt hampaitten harjaamisesta, mutta suupielistä vetämällä ja huulia nostamalla kyllä sinne pääsee. En näe eroa jonkun mistään tajuamattoman kaksivuotiaan ja koiran välillä. Leuasta ote ja harja sisään, sinä olet vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Ja lapsi on siis vähän päälle kaksi vuotta. Miksei vaan totu siihen?? Unohtui vielä että olen yrittänyt puhua ja kertoa mitä käy kun hampaita ei pese. Hammaspeikot sun muut. Taitaa olla vielä turhan pieni ymmärtään sepustuksiani vaikka muuten ymmärtää hyvin asioita. On myös katsottu hampaiden pesusta videoita. Ja tarrakalenteri on käytössä. Onko vielä jotain mitä en ole keksinyt kokeilla?
ap
Ei tuon ikäinen vielä osaa ajatella syy-seuraus suhdetta, opettelee vasta joten järkipuhe harvemmin auttaa. Ehkä kokeilet niitä houkutuksia vasta palkintoina, eli jos peset hampaat saat palkinnon eikä niin että annat sen jo etukäteen. Voit myös tehdä siitä leikin ns. kilpailu kumpi pesee puhtaammin 2min ja tarkastatte vertaatte yhdessä, tietenkin lapsi voittaa ja saa palkinnon tai jonkun lorun / kutitus jutun, jolloin siitä tulee hauskaa eikä suorittamista.
Vierailija kirjoitti:
Näytä kuvia mädänneistä hampaista ja kerro että ne tippuu pois jos ei hoida ja tulee kaikkee muutakin terveysongelmaa. Vie lapsi hammaslääkäriin.
typerin ohje ikinä,ei lapsi osaa yhdistää tuommosia asioita!
JA hammaslääkärillä EI SAA pelotella.
Vierailija kirjoitti:
Minulla myös 2+v jonka hampaiden pesu on ihan tuskaa. Olen tullut siihen tulokseen että pestään joka ilta sen verran mitä pystytään ilman pakottamista ja toivotaan että jossain kohtaa alkaa sujua ja ymmärtää miksi se tehdään. Olen tarkka sitten sen kanssa etten vahingossakaan pistä lapsen suuhun mitään mikä on jonkun muun suussa ollut ettei hammaspeikot tartu.[/quote
Kehu toimii aina kuten lemmikeillä, hirveästi kehut hampaita miten hienot on ja pesua miten taitava on ja "piilo"kehut muille miten hienosti pesee ja on reipas niin että lapsi "vahingossa" kuulee tai voit laittaa tuttavat kehumaan lasta että miten nätit hamaat on ja huolehtii varmasti niistä tosi hyvin.
Lapset on lopuksi aika miellyttämisen haluisia, jos eivät ole väsyneitä tai nälkäisiä, eli rytmitys on myös tärkeää. Ei se ole niin justiinsa jos aluksi ei mene pesulle väsyneenä heti ennen nukkumaan menoa, kunhan tottuu niin helpottuu.
On myös niitä harjoja joista tulee valoa ja ääntä, auttaisiko se?
Ehkäpä se onkin juuri tuo kaiken kokeileminen. Itse olen ottanut kaikki 3 lasta polvelle istumaan ja pessyt hampaat. Välillä lapsi on venkoillut ja olen pessyt silti pitämällä tiukemmin kiinni. En ole reagoinut mitenkään venkoiluun.
Yleensä muutaman venkoilukerran jälkeen on mennyt ohi, kun ei ole sillä huomiota saanut.
Olipa ohje taas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytä kuvia mädänneistä hampaista ja kerro että ne tippuu pois jos ei hoida ja tulee kaikkee muutakin terveysongelmaa. Vie lapsi hammaslääkäriin.
typerin ohje ikinä,ei lapsi osaa yhdistää tuommosia asioita!
JA hammaslääkärillä EI SAA pelotella.
Samaa mieltä, vanhemmalle lapselle toimii, mutta rajansa silläkin, ettei traumatisoidu ja saa pakkoajatuksia.
Itse muistan vieläkin kun varoiteltiin luomista, että tulee kasvain jos raapii, olin siis atoopikko. Aina kun vahingossakin oli tullut haava luomelle, pelkäsin että kuolen ja minulla ei niitä luomia ikinä ole edes ollut paljon ja silti niitä ihan sairaalloisen tarkastin.
Onhan noita vaikka kuinka, mitä ennen vanhaan käytettiin, esim jos on tuhma paholainen tulee ja hakee helvettiin, toki aika kärjistettyä, mutta myös niillä pienillä pelotteluilla voi saada pahaa jälkeä aikaiseksi, varsinkin jos ei ota ikätasoa huomioon.
Nimenomaan ei saa kokeilla kaikkea mahdollista. Hampaat vaan pestään ilman sen suurempaa numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut myös kuritusta jos sanot kerran kokeilleesi kaiken mahdollisen? Nopeasti lapsi yleensä oppii, että kannattaa sallia hampaiden pesu koska vaihtoehto sille on joutua kuritetuksi.
Seuraus kurituksesta on huostaanotto, mikä on paljon isompi ongelma lapsen kehitykselle kuin se, että hampaita ei pestä. Suuri osa lastenkotilapsista päätyy nuorisorikollisiksi tai muuten syrjäytyneiksi.
1. Kuritus ei ole laitonta vaikka sen onkin virallisten kasvatussuositusten vastaista
2. Siitä ei tule huostaanottoa.
Idiootti, tämä viimeinen.
Niin on voisi hyvin olla eksäni tai puolisonsa kirjoittama, valitettavasti näitä tällaisia vielä on olemassa ja tekevät lapsia.
Totta on että harvemmin lastensuojelu puuttuu tai puuttuu mutta ei tee mitään korkeintaan antaa noottia, mutta se ei tee siitä hyväksyttyä!
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan ei saa kokeilla kaikkea mahdollista. Hampaat vaan pestään ilman sen suurempaa numeroa.
Mites peset jos lapsi venkoilee, kaikki lapset eivät ole arkoja kilttejä ja alistettuja. Hyvä niin. Silloin positiivisen kautta kannattaa kokeilla _kaikkia_ keinoja, yllttävää kyllä se usein toimii jos vanhemmalla vain on kärsivällisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites peset jos lapsi venkoilee, kaikki lapset eivät ole arkoja kilttejä ja alistettuja. Hyvä niin. Silloin positiivisen kautta kannattaa kokeilla _kaikkia_ keinoja, yllttävää kyllä se usein toimii jos vanhemmalla vain on kärsivällisyyttä.
Sitten vaan pidetään lapsi sylissä tiukasti ja pestään. Ei neuvotella eikä missään nimessä rangaista. Hermoja ei saa menettää. Hampaat pestään ja sen jälkeen sanotaan kiitos eikä jäädä miettimään. Rimpuilu loppuu jossain vaiheessa.
Se että lapsi oppii hampaiden pesuun ei ole merkki lapsen alistamisesta😂😂😂
Neljä lasta ja eivät ole alistettuja. Osalla meni tuosta vaan hampaiden pesu ja osalla ei ihan heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut myös kuritusta jos sanot kerran kokeilleesi kaiken mahdollisen? Nopeasti lapsi yleensä oppii, että kannattaa sallia hampaiden pesu koska vaihtoehto sille on joutua kuritetuksi.
Seuraus kurituksesta on huostaanotto, mikä on paljon isompi ongelma lapsen kehitykselle kuin se, että hampaita ei pestä. Suuri osa lastenkotilapsista päätyy nuorisorikollisiksi tai muuten syrjäytyneiksi.
1. Kuritus ei ole laitonta vaikka sen onkin virallisten kasvatussuositusten vastaista
Niin on voisi hyvin olla eksäni tai puolisonsa kirjoittama, valitettavasti näitä tällaisia vielä on olemassa ja tekevät lapsia.
Totta on että harvemmin lastensuojelu puuttuu tai puuttuu mutta ei tee mitään korkeintaan antaa noottia, mutta se ei tee siitä hyväksyttyä!
Kuka määrittää sen mikä on hyväksyttyä?
Ja toisaalta miksi sossu puuttuu ja huostaanottaa sellaisesta joka on laillista? Eivät poliisitkaan saa keksiä omia lakeja, joten miksi sossuilla on se oikeus?
Mä keksin toisen lapseni kanssa jonkun "hammaspeikkolaulun", jota lauloin vain hampaidenpesun aikana. Lapsi kai tykkäsi laulusta, koska heti tuon laulun keksittyäni alkoi hammaspesu sujumaan ja lapsi avasi mielellään suun, että sai kuulla laulun. (ei ollut mikään erityisen hieno laulu, noin pieniä on helppo miellyttää)
Toisen kanssa taas hampaidenpesu oli hammaspeikon metsästystä. Eli vähän niinkuin leikki. Sovittiin, että minä katson suuhun, että missä ne hammaspeikot lymyilee. "Näin" hammaspeikon ja sain pestä sen pois. Samalla pesin siitä ne viereiset hampaat. Näin toisen hammaspeikon toisessa paikassa ja sain senkin pestyä pois.
Pikkuhiljaa nämä laulut ja leikit jäivät pois, kun se hampaidenpesu alkoi olla jo ihan normaalia rutiinia ja lapsi kasvoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten vaan pidetään lapsi sylissä tiukasti ja pestään. Ei neuvotella eikä missään nimessä rangaista. Hermoja ei saa menettää. Hampaat pestään ja sen jälkeen sanotaan kiitos eikä jäädä miettimään. Rimpuilu loppuu jossain vaiheessa.
Neljä lasta ja eivät ole alistettuja. Osalla meni tuosta vaan hampaiden pesu ja osalla ei ihan heti.
Niin että jos sinua pidetään työpaikalla sidottuna et ole alistettu? Alistaminen on juuri sitä että fyysisesti alistaa toisen kohtaloonsa. Sen sijaan kehuilla ja palkalla jäisit varmasti mukisematta töihin.
Onhan niitäkin joiden mielestä heistä tuli ihan terveitä vaikka piiskattiin ja tukistettiin lapsena... niin vai tuliko sittenkin siitä huolimatta?
Luulisi ihmisten jo vähän kehittyneen 20 vuodessa. . .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka määrittää sen mikä on hyväksyttyä?
Ja toisaalta miksi sossu puuttuu ja huostaanottaa sellaisesta joka on laillista? Eivät poliisitkaan saa keksiä omia lakeja, joten miksi sossuilla on se oikeus?
Lueppa vähän lakia uudestaan, fyysinen kuritus on rikos, oli se sitten paikalla pitoa tai pakkopesua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljä lasta ja eivät ole alistettuja. Osalla meni tuosta vaan hampaiden pesu ja osalla ei ihan heti.Niin että jos sinua pidetään työpaikalla sidottuna et ole alistettu? Alistaminen on juuri sitä että fyysisesti alistaa toisen kohtaloonsa. Sen sijaan kehuilla ja palkalla jäisit varmasti mukisematta töihin.
Onhan niitäkin joiden mielestä heistä tuli ihan terveitä vaikka piiskattiin ja tukistettiin lapsena... niin vai tuliko sittenkin siitä huolimatta?
Ennen vanhaan käytännössä kaikkia piiskattiin tai tukistettiin viimeistään koulussa, mutta siitä huolimatta ihmisistä kasvoi ihan normaaleja. Itse asiassa jopa normaalimpia kuin nykyään, koska mielenterveysongelmia, syrjäytymistä ja erityislapsia oli vähemmän ennen.
Tämä lasten rankaisemisen ja pakottamisen kielto mikä nykyään on on vain keino millä punavihreät yrittävät poistaa yhteiskunnasta auktoriteetit ja kääntää perinteiset arvot päälaelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljä lasta ja eivät ole alistettuja. Osalla meni tuosta vaan hampaiden pesu ja osalla ei ihan heti.Niin että jos sinua pidetään työpaikalla sidottuna et ole alistettu? Alistaminen on juuri sitä että fyysisesti alistaa toisen kohtaloonsa. Sen sijaan kehuilla ja palkalla jäisit varmasti mukisematta töihin.
Ethän ole tosissasi? Se että vanhempi pitää lasta tiukemmin sylissä pestäkseen tämän hampaat ei ole väkivaltaa. Varsinkin kun näin tarvitsee tehdä lapsesta riippuen muutmia kertoja. Vaihtoehtona on tietysti että vuositolkulla juostaan lapsen perässä tai jätetään hampaat pesemättä. Kuinka kauan luulet hampaiden pesun kestävän? Tietysti jos annetaan lapsen kieltäytyä jatkuvasti se voi kestää vaikka tunteja.
Näin nyt kuitenkin olen saanut meille rauhallisen ja järkevän hammashygienian. Sinä voit tapella lapsesi kanssa asiasta, mutta mielestäni se jos joku on lapsen alistamista ja hampaiden hoitamattomuus heitteillejättö.
Mitä lasten piiskaaminen tähän liittyy? Se on ensinnäkin laitonta ja toisekseen täysin ihmisarvon vastaista. En ole eläissäni lyönyt ihmistä, en koiraa enkä hevosta, kaikkia löytyy meidän perheestä.
Taidat olla sama henkilö joka toisessa ketjussa kommentoi lapsiani alistetuksi kun ne eivät juoksentele ympäriinsä kaupassa vaan kävelevät kärryjen vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan käytännössä kaikkia piiskattiin tai tukistettiin viimeistään koulussa, mutta siitä huolimatta ihmisistä kasvoi ihan normaaleja. Itse asiassa jopa normaalimpia kuin nykyään, koska mielenterveysongelmia, syrjäytymistä ja erityislapsia oli vähemmän ennen.
Tämä lasten rankaisemisen ja pakottamisen kielto mikä nykyään on on vain keino millä punavihreät yrittävät poistaa yhteiskunnasta auktoriteetit ja kääntää perinteiset arvot päälaelleen.
Jaahas mitähän taas luin...
"mielenterveysongelmia, syrjäytymistä ja erityislapsia oli vähemmän ennen" olisiko kuitenkin niin että
niitä tutkittiin vähemmän ja hoitoon ei hakeuduttu aiemmin.