Miksi etelänmatkoilla ei enää taputeta, kun kone laskeutuu kentälle? Oli hyvä perinne!
Kysymykseen ei lisättävää. Monet kerrat on tullut takavuosina aplodeerattua koneessa. Nykyään ei oikein kehtaa, mutta miksei?
Kommentit (40)
En itse nähnyt taputuksia pelkoa laukaisevana asiana vaan asiaankuuluvina kiitoksina koneen henkilökunnalle, etenkin kapulle.
Koska siinä ei ole mitään taputtamista, että lentäjät ovat tehneet työnsä. Taputetaanko muille työntekijöille? Taputatko kassalle kun hän on saanut ostoksesi hoidettua?
Vierailija kirjoitti:
En itse nähnyt taputuksia pelkoa laukaisevana asiana vaan asiaankuuluvina kiitoksina koneen henkilökunnalle, etenkin kapulle.
Se on niiden TYÖTÄ! Jos haluat kiittää jostain syystä niin koneesta poistuessasi voit kiittää miehistöä.
Kyllä ainakin seuramatkoista osa vielä läpsyttää menemään. Itse en taluta, mutta 3v tyttäreni kyllä alkaa mukana taputtamaan jos sen kuulee. Mulle ihan sama läpytelläänkö siinä vai ei.
Ei taputtamista ole kielletty. Monet taputtaa ihan siitä ilosta että on kiva olla perillä. Mitä tuota tuomitsemaan. Enemmän ärsyttää sellaiset ylimieliset nokannostajat, joiden mielestä kaikki on junttia, ja haluavat myös näyttää sen.
En ole koskaan ollut koneessa jossa taputettaisiin? Missä sellaista harrastetaan? Lentäjät ei itsekään tykkää siitä, että heille taputetaan. Se on ihan normaalia työtä, tottakai kone laskeutuu turvallisesti ja pääsee määränpäähänsä, se on lentäjille ihan itsestään selvyys. Kuka edes uskaltaisi lentää jos se olisi jotain 50/50 arpapeliä päästäänkö hengissä maahan 😂
"Kyllä ainakin seuramatkoista osa vielä läpsyttää menemään."
Hienoa! Näköjään tämä perinne vielä elää. Omalle kohdalleni ei ole pitkään aikaan enää osunut tällaista.
No onhan se melkoinen taputtamisen aihe kun laskeutuminen onnistui. Huhuuu, oikeastiko? Siitä täytyy kyllä tehdä iso uutinen Iltalehteen 😂 kerrankin lento jonka laskeutuminen onnistui!
Taputatko taksissa kun olet perillä.
No kai junassa ja bussissakin sitten taputetaan kun ollaan määränpäässä? 😆
Vierailija kirjoitti:
Koska siinä ei ole mitään taputtamista, että lentäjät ovat tehneet työnsä. Taputetaanko muille työntekijöille? Taputatko kassalle kun hän on saanut ostoksesi hoidettua?
Mä ainakin taputan kassalla, tottakai. Se kuuluu hyviin tapoihin. Taputan joka tilanteessa kun olen saanut palvelua sekä kiitän vuolaasti ja kumarrankin. Teen niin töissäkin työkavereille. Opetan saman lapsillekin.
Vierailija kirjoitti:
No kai junassa ja bussissakin sitten taputetaan kun ollaan määränpäässä? 😆
Kyllä, junassa, bussissa, taksissa, ja jos kulkee kaverin kyydillä. Kaikille pitää olla yhtä kohtelias.
Nolo junttiperinne. Taivaan kiitos, ihmiset ovat oppineet olemaan hiljaa ja lopettaneet wt-taputtamisen.
Lentomatkustaminen on arkipäiväistynyt. Olen viisikymppinen ja kun olin ala-asteella 1970-luvulla, hyvin harva luokkakaveri oli lentänyt.
Omien lapsien aikaan lähes kaikki olivat lentäneet.
Seiväsmatkatko tämän perinteen aloitti? Ymmärsinkö oikein, että tästä aiheesta on tulossa elokuvakin?
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut koneessa jossa taputettaisiin? Missä sellaista harrastetaan? Lentäjät ei itsekään tykkää siitä, että heille taputetaan. Se on ihan normaalia työtä, tottakai kone laskeutuu turvallisesti ja pääsee määränpäähänsä, se on lentäjille ihan itsestään selvyys. Kuka edes uskaltaisi lentää jos se olisi jotain 50/50 arpapeliä päästäänkö hengissä maahan 😂
Jos et ole edes ollut koneessa jossa taputetaan, nin mistä tiedät että "lentäjät ei itsekään tykkää siitä että heille taputetaan"?
Kyllä jotkut (juntit) taputtaa edelleen. Yleensä, kun ollaan perillä lomakohteessa. Takaisinpäin tullessa ei niinkään, se on ankeaa palata sohjoiseen Suomeen. Käyn enää hyvin harvoin massakohteissa, joten en ole varma läpytysten määrästä. Jos lento päättyy esim. New Yorkiin, ei siellä kukaan taputtele. Mutta hei vitsi, tämänhän, siis taputuksen voisi ottaa käytänteeksi myös muissa kulkupeleissä. Vaikka paikallisliikenteessä. Kun bussin ovet avautuisivat omalla pysäkillä, kääntyisi ihan vain hetkiseksi kasvot kuskiin päin ja antaisi pienet aplodit. Tai kun tulisi terveyskeskuksen päivystyksestä taksilla kotiovelle, taputtaisi ensin ja maksaisi sitten. Ei sanoisi mitään, ehkä vielä nyökkäisi sillä lailla älykkään oloisesti.
Kyllähän tuollainen yleisempikin taputtelu olisi positiivisuuden levittämistä ympärilleen. Posin kautta...!
Kuulostaa kovin omituiselle perinteelle. Jostain syystä reittilennoilla ei noin tehdä koskaan... jippii kaskeutuminen onnistui, kuka olisi uskonut 😂