Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valokuvauksesta tietävät!! Kannattaako tämä objektiivi ostaa?

Vierailija
22.10.2019 |

https://www.superkuva.fi/nikkor-af-s-35-1-8g-dx-objektiivi?gclid=Cj0KCQ…

Tarkoitus olisi kuvata lapsia ja jotain omia perhejuhlia, lähinnä sisällä. Onko tuo 35mm sopiva siihen tarkoitukseen? Samaan hintaluokkaan löytyisi myös 50mm, kumpi parempi? Entä kuvanvaakaja kun se puuttuu, onko ongelma?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 35 mm on minusta parempi kyseiseen tarkoitukseen. Kuvanvakaajan puuttuminen ei ole ongelma.

Vierailija
2/32 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo pieni f-arvo antaa laajan kuvan ja on mielestäni juuri hyvä mainitsemaasi kuvaukseen. Se onko tuo kyseinen hyvä en osaa sanoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! 😊

Vierailija
4/32 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

35 on itsellä ollut käytössä vuosia yleisobjektiivina, toimii aika lailla kaikkeen. Varmista vaan, että sopii omaan kameraan (kroppikenno tai full frame).

Ja 2, f-arvolla ei ole mitään tekemistä kuvan laajuuden kanssa, vaan millimetrit määrittävät sen. 35 on ns. "laajempi" kuin 50.

Vierailija
5/32 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

35mm on croppikennoisessa aika pitkä sisätiloihin.

Itse käytän 10-20mm zuumia sisätiloissa Canonin 1,6x croppikennoisessa rungossa, eli kinovastaavuus on silloin 16-32mm. Tämä on aika hyvä polttovälialue ahtaaseenkin huoneeseen.

Vierailija
6/32 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 mm on sisätiloihin liian pitkä, 35 mm on yleiskäyttöön hyvä, mutta jos pelkkää sisäkuvausta ajattelee, niin voisi olla lyhyempikin. Millään tuon mittaisella objekbtiivilla kuvanvakaimella ei ole merkitystä.

Vierailija
7/32 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nikon D3200. Kai tämä objektiivi sopis tähän kameraan? Onko ehdottaa vielä parempaa? Olen yrittänyt etsiä pienemmälläkin mm mutta en ole löytänyt sopivaa. Tuolla kittiobjektiivilla kokeilin kuvata 35mm ja se kyllä jossain tilanteessa tuntuu ahtaalta, 25mm olisi ehkä hyvä?

Vierailija
8/32 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon 35-millisen ottaisin. Mulla 40-millinen kiinteä samassa rungossa, ja tykkään.

Vierailija
9/32 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
11/32 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoisin sinuna kuitenkin laajakulmazoomia, vaikka valovoimasta joutuukin tällöin tinkimään. Sisällä kuvatessa joutuu kuitenkin käyttämään salamaa, ainakin tähän vuodenaikaan.

Esim. Nikkor AF-P DX 10-20mm f/4.5-5.6G.

Vierailija
12/32 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. kirjoitti:

https://www.nikon.fi/fi_FI/product/nikkor-lenses/auto-focus-lenses/fx/s…

Olisiko tämä esimerkiksi parempi?

Yli 800 euroa?

Vierailija
13/32 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedänpä takaisin tuon ehdotukseni Nikkor AF-P DX 10-20mm f/4.5-5.6G -linssistä.

Ilmeisesti tämä linssi toimii vasta D3300-rungolla. Eli ei tule toimimaan sinun D3200-rungollasi.

Mutta esim. Sigma 10-20 mm DC EX HSM -pitäisi toimia.

Vierailija
14/32 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valovoimasta en haluaisi tinkiä, minulla on kuitenkin tuo kameran mukana tullut objektiivi mikä on ihan ok mutta juuri tuota valovoimaa kaipaisin lisää. En tiedä pitäisikö ostaa lisäsalama vielä, tuolla salamaLla en saa kuvia onnistumaan kovin hyvin.

Taidan nyt kuitenkin ostaa tuon 30mm kun siinä on kuitenkin hinta vielä siedettävä, katselen kalliimpia sitten kun olen varmempi siitä mitä tarvitsen ja haluan

Vierailija
15/32 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. kirjoitti:

Valovoimasta en haluaisi tinkiä, minulla on kuitenkin tuo kameran mukana tullut objektiivi mikä on ihan ok mutta juuri tuota valovoimaa kaipaisin lisää. En tiedä pitäisikö ostaa lisäsalama vielä, tuolla salamaLla en saa kuvia onnistumaan kovin hyvin.

Taidan nyt kuitenkin ostaa tuon 30mm kun siinä on kuitenkin hinta vielä siedettävä, katselen kalliimpia sitten kun olen varmempi siitä mitä tarvitsen ja haluan

Torilla tuota myydään 80 eurolla. Hauskasti, Porvoossa.

Vierailija
16/32 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sen pakko olla nikonin oma linssi?

Itellä on Nikonin d5300 ja siinä Sigman 17-50. Välillä tuntuu, että tuolla 17mm ei saa sisätiloissa tarpeeksi alaa kuvaan. Croppikennolla tuo 17 vastannee juuri 35mm täydenkoon linssiä. Sinuna etsisin hiukan laakulmaisenpaa objektiivia.

Vierailija
17/32 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. kirjoitti:

KLIP

En tiedä pitäisikö ostaa lisäsalama vielä, tuolla salamaLla en saa kuvia onnistumaan kovin hyvin.

KLIP

Koeta joskus epäsuoraa salamaa jos se kamerassasi oleva kääntyy, tai tee hajottaja vaikka paperilapusta.

Valokuvaus on hauskaa, siinä voi kehittyä jatkuvasti, ja siinä sivussa tulee sitten muistoja.

Vierailija
18/32 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnollinen varustesalama ja sen käytön opettelu olisi sinulle järkevin vaihtoehto. 35mm on kroppikertoimella vähän pitkä sisätiloihin.

Vierailija
19/32 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvinhän tuo toimii hämärässä

Tosin hieman pitkä kropille sisätiloissa kuten tuossa edellä mainittiin.

Hyvä linssi hintaisekseen.

Vierailija
20/32 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkoitus on kuvata lapsia ja juhlia sisällä, niin kunnon ulkoinen salama on liki pakko-ostos.

Sisällä ilman salamaa suljinajat venyvät objektiivin hyvästä valovoimasta huolimatta helposti niin pitkiksi, ettei eläväisistä lapsista tule teräviä, vaan epämääräistä suttua.

D3200:n salamasynkkaus on max. 1/200s, sillä pysähtyy jo liikekin mukavasti.

Hyvä salama on tarpeen myös ulkona kuvatessa tasoittamaan kovia varjoja aurinkoisella säällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme