Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiista tutun kanssa "viim. käyttöpäivästä"

Vierailija
22.10.2019 |

Tuttuni mielestä viimeinen käyttöpäivä ei ole koskaan kirjaimellisesti merkitty päivä, vaan tuotetta voi käyttää vielä parin päivän kuluessa.
Mitä mieltä?

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kuten on edellä kerrottu, viimeinen käyttöpäivä on se, mihin asti valmistaja lupaa tuotteen olevan käytettävissä, jos sitä on säilytetty asianmukaisesti. Tätä käytetään nopeammin pilaantuvissa elintarvikkeissa eli esim. lihassa ja maitotuotteissa. Parasta ennen -päivää käytetään sitten useimmiten kuivatuotteissa, joiden pilaantuminen on hitaampaa, ja jotka usein säilyvät ihan hyvänä myös parasta ennen -päivän jälkeenkin.

Viimeinen myyntipäivä on poistunut käytöstä jo aikoja sitten, koska se oli hankalasti tulkittavissa. Tämän merkinnän ovat korvanneet nuo edellämainitut merkinnät.

Vierailija
62/68 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elikkä jos mulla on jauhelihapaketti jossa viimeinen käyttöpäivä 22.10, niin varttia vaille puoltayötä on ok käyttää sitä, mut viis yli se on ehdoton ei??

Nyt oikeesti vähän valoja päälle ja sitä kuuluisaa maalaisjärjen käyttöä harjoittelemaan. Jos et omilla aisteilla osaa arvioida onko jokin tuote vielä käyttökelpoista niin tee palvelus ja hengitä typpeä.

Itse olen sen verran tarkka että jos joku lihatuote menee vanhaksi vaikkapa 22.10. niin en kyllä sitä enää 22.10. syö. Enkä edes 21.10. Pidän aina vähintään pari päivää väliä viimeiseen käyttöpäivään. Tämä varsinkin raa'an lihan kohdalla.

Hm. Olet vahingollisen neuroottinen.

No sitten olen hysteerinen tai neuroottinen, minulle tuo tapa kuitenkin sopii. Huom! En heitä ruokaa roskiin tuollaisessa tilanteessa; tuollaista tilannetta ei kotiin synny koska katson miten paljon käyttöaikaa on jäljellä ja käytän sen mukaan. Eli lihatuotteet vähintään kahta päivää ennen viimeistä käyttöpäivää.

Sen sijaan tuo tietysti tarkoittaa sitä että en ikinä osta mitään punaliputettuja tuotteita, siis niitä "50 % alennusta koska myydään viimeisenä käyttöpäivänä". Luojan kiitos minulla on hyvä työpaikka ja suoraan sanoen tarpeeksi rahaa ostaa vain tuoretta ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä syön vähintään viikon yli viimeisen käyttöpäivän mennyttä enkä ole vielä sairastunut.

Vierailija
64/68 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mieheni takia joutunut opettelemaan syömään viimeisen käyttöpäivän jälkeisiä tuotteita. Hän on säästeliäs ja ostaa paljon punalapputuotteita. Yleensä ne käytetään päivän parin sisällä päiväyksestä tai pakastetaan. Olen pitänyt itseäni herkkävatsaisena, mutta en ilmeisesti olekaan, koskaan ei ole tullut mitään vatsavaivoja. Myös lapset syövät näitä. Heilläkään ei ole vatsaongelmia ollut. Toki mitään pilaantumisen merkkejä omaavaa tai muuten epäilyttävää ei ole koskaan laitettu ruuaksi. 

Vierailija
65/68 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elikkä jos mulla on jauhelihapaketti jossa viimeinen käyttöpäivä 22.10, niin varttia vaille puoltayötä on ok käyttää sitä, mut viis yli se on ehdoton ei??

Nyt oikeesti vähän valoja päälle ja sitä kuuluisaa maalaisjärjen käyttöä harjoittelemaan. Jos et omilla aisteilla osaa arvioida onko jokin tuote vielä käyttökelpoista niin tee palvelus ja hengitä typpeä.

Paistaminen täytyy aloittaa noin varttia ennen puoltayötä.

Vierailija
66/68 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mieheni takia joutunut opettelemaan syömään viimeisen käyttöpäivän jälkeisiä tuotteita. Hän on säästeliäs ja ostaa paljon punalapputuotteita. Yleensä ne käytetään päivän parin sisällä päiväyksestä tai pakastetaan. Olen pitänyt itseäni herkkävatsaisena, mutta en ilmeisesti olekaan, koskaan ei ole tullut mitään vatsavaivoja. Myös lapset syövät näitä. Heilläkään ei ole vatsaongelmia ollut. Toki mitään pilaantumisen merkkejä omaavaa tai muuten epäilyttävää ei ole koskaan laitettu ruuaksi. 

Meillä myös ollaan samalla tavalla säästeliäitä, eikä olla ruuasta sairastuttu. Tosin ei meistä kukaan ole koskaan saanut ruokamyrkytystä mistään, ei edes kun on syöty etelässä salaatteja, simpukoita jne mistä monet varoittavat.

Vierailija
67/68 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri kuten on edellä kerrottu, viimeinen käyttöpäivä on se, mihin asti valmistaja lupaa tuotteen olevan käytettävissä, jos sitä on säilytetty asianmukaisesti. Tätä käytetään nopeammin pilaantuvissa elintarvikkeissa eli esim. lihassa ja maitotuotteissa. Parasta ennen -päivää käytetään sitten useimmiten kuivatuotteissa, joiden pilaantuminen on hitaampaa, ja jotka usein säilyvät ihan hyvänä myös parasta ennen -päivän jälkeenkin.

Viimeinen myyntipäivä on poistunut käytöstä jo aikoja sitten, koska se oli hankalasti tulkittavissa. Tämän merkinnän ovat korvanneet nuo edellämainitut merkinnät.

Parasta ennen vasta hupaisa merkintä onkin. Mulla on esim vuorisuolaa, jossa on parasta ennen merkintä. "Aikojen alusta" saakka vuoren sisällä ollut suola saavuttaa muutamassa vuodessa käyttöikänsä huipun? On se luojan lykky, että näin ihan viime tipassa ehtivät sen suolan louhia käytettäväksi. Montakohan suolakaivosta on jo mennyt pilalle, kun ei ole ajoissa ehditty kaivamaan?

Vierailija
68/68 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein ennen jauhelihaa työkseni. Voin kertoa että samasta erästä tehdään lihaa useammalle "viimeinen käyttöpäivä" -päiväykselle. Eli välissä vain korjataan etikettiä ja sitten jatkuu saman lihan paketointi mutta yhtä tai kahta päivää pidemmälle.

Eli jos liha näyttää ja haisee ookoolta viimeisen käyttöpäivän jälkeen, käyttäkää. Älkää hyvät ihmiset heittäkö hyvää ruokaa roskiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan