Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ihmisiä, jotka edelleen arvostavat lakkia enemmän kuin ammattia?

Vierailija
02.06.2006 |

Minusta olisi jo aika huomata, että ei se lukio ole mitenkään ylivertainen ammattioppilaitokseen nähden.

Muistakaa arvostaa myös niitä näkymättömiä työntekijöitä, jotka pitävät huolen sähköistä, vedestä yms. On jo aika huomata heidänkin tärkeytensä.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin en mitenkään väheksy rööri-roopen yms. ammattiakaan.

Vierailija
2/40 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki käytännön kavereitakin tarvitaan ja osa lukioilaisista niiksikin valmistuu sitten myöhemmin - ei se lukio niistä huonompia ainkaan tee..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kaksoistutkinnon suorittanut eli suoritin yhtä aikaa sekä lukion että ammattikoulun. Omalla kohdallani ammattioppilaitos antoi enemmän haasteita kuin lukio, en tosin osaa sanoa onko kaikki alat yhtä haastavia, mutta näin ainakin minulla.

Ylioppilaaksi ja ammattiin voi valmistua kuka vaan, se on ihmisestä kiinni paljonko itse oppii.

Vierailija
4/40 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei olisi käynyt lukiota. Olin siinä aivan ehdoton. Arvostan myös hyviä ammattimiehiä, joilla on ammattiylpeyttä. Esimerkiksi hyvää kirvesmiestä arvostan. Sellaista älykästä. Niitä vaan on ammattimiehissä kovin harvassa niitä älykkäitä. Oikein ärsyynnyn, kun joidun sietämään jotakuta ihan toopea ammatissaan.

Vierailija
5/40 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkööt sen jälkeen ammattikouluun jos haluavat.

Vierailija
6/40 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ei olisi käynyt lukiota. Olin siinä aivan ehdoton. Arvostan myös hyviä ammattimiehiä, joilla on ammattiylpeyttä. Esimerkiksi hyvää kirvesmiestä arvostan. Sellaista älykästä. Niitä vaan on ammattimiehissä kovin harvassa niitä älykkäitä. Oikein ärsyynnyn, kun joidun sietämään jotakuta ihan toopea ammatissaan.

Täytyy tunnustaa, että välillä ollaan tosiaan eri aaltopituudella. Minä kun oon vaan maisteri.

Vierailija
7/40 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä luetaan vähemmän niitä yleissivistäviä aineita. Kunnon lukion käyneet ovat arvossaan. Sieltä se yleissivistys pulppuaa, josta on hyvä jatkaa opintoja.

Vierailija
8/40 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten niillä been papereilla ollaan työttöminä ja mihinkään kouluun ei pääse. Näin se vaan on!

Vierailija
9/40 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lakki, mutta sen lisäksi myös ammatti, jonka olen yliopistotutkinnon kautta itselleni hankkinut. Eihän pelkalla lakilla mitään toita saa eikä kukaan varmaan niin kuvittelekaan.

Arvostan kyllä ruumiillisenkin työn tekijöiden työpanosta ja erityisesti kädentaitajia, mutta kylmä totuus on, että lukioissa on keskimäärin älykkäämpää porukkaa kuin ammattikouluissa. :-)

Vierailija
10/40 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyödyllisen tutkinnon suorittamiseen ja opiskella illat ja kesät siinä sivussa avoimessa yliopistossa.

Itse olen kyllä käynyt lukion, mutta ei siinä mitään järkeä ollut. Ällän paperit sai naurettavan vähällä yrittämisellä ja yliopistoon pääsin pääsykokeen perusteella.

Lukioon pääsee kuka vaan, kun vain on valmis menemään tarpeeksi maalle. En ymmärrä, mitä ihmeellistä on ylioppilaslakissa.

Vierailija
11/40 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulussa kuitenkin joillekkin linjoille on pääsykokeet.

Itse en arvosta ylioppilaita oikeastaan sen enempää kuin ammattikoulun käyneitäkään. Riippuu enemmän ihmisestä ja siitä mitkä hänen tavoitteet elämässä on.

Onhan järkevämpää mennä opiskelemaan suoraan ammattiin jos on selkeänä mielessä ala mille haluaa.

Vierailija
12/40 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusduunarit ei tämän maan innovaatiokykyä ja talouskasvua turvaa. Arvostan kyllä hyviä ammattilaisia, mutta itselläni ja miehelläni on yliopistokoulutus samoin kuin melkein kaikilla kavereillamme ja suvuissammekin. Hyvä vaan, jos joku perusduunitkin tekee. Hyvä, ettei mun tartte. Ja saan kyllä sätkyn, jos lapseni haluavat mennä amikseen.

Vierailija
13/40 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion käynyt ei pakolla omaa kovinkaan hyvää yleissivistystä. Totuus on, että ihmiset unohtavat oppimansa jos niitä tietoja ei käytä tai ne eivät kiinnosta. Toisaalta lukiossa on myös ihmisiä, jotka ovat jotain oppineetkin ja parhaimmassa tapauksessa he jopa osaavat soveltaa tietojaan. Sama pätee myös ammattioppilaitokseen.

Mielestäni älykkään ihmisen merkki on se, että ymmärtää mitä tarkoittaa yksilö. Vaikka suurina massoina lukiolaisilla onkin ehkä keskimäärin parempi yleistieto, ei tällä tiedolla ole mitään merkitystä yksilöitä tarkastellessa. Koulutuksen perusteella ei voi arvioida, kuinka paljon joku tietty ihminen tietää vaikkapa kirjallisuudesta ja historiasta.

Henkilökohtaisesti en osaa arvostaa ihmistä, joka pitää itseään tai edustamaansa ryhmää muita parempana. Tälläisellä ajatusmallilla tulee vain osoitettua oma tietämättömyytensä.

-se kaksoistutkintolainen-

Vierailija
14/40 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-se maisteri, jolla tohtorismies-

Vierailija
15/40 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen täysin samaa mieltä!

t. Kauppiksen käynyt joka lukee kirjoja vapaa ajan harrastuksenaan.

Vierailija
16/40 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mität sitten tapahtuu kun talous romahtaa???

Tosiasia on se että ne duunarit tekevät jokaiselle sen todellisen tärkeän ja hyödyllisen työn. Sinä sen sanoit, että itse et haluaisi tehdä... mitäs tekisit jos jokainen ajattelisi samoin??

Ei olis taloja, ei lämpimiä vesiä, paska virtais kotiin, tiet olis huonoja hiekkateitä, ei toimis autot tai koneet, ei tulis sähköä kotiin, ei sais ruokaa kotiin ja metsästämäänkin joutuis itse.

Kyllä ne on kaikki työt tärkeitä.

Vierailija
17/40 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

omista lapsista on kyse.

Vierailija
18/40 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mität sitten tapahtuu kun talous romahtaa???

Tosiasia on se että ne duunarit tekevät jokaiselle sen todellisen tärkeän ja hyödyllisen työn. Sinä sen sanoit, että itse et haluaisi tehdä... mitäs tekisit jos jokainen ajattelisi samoin??

Ei olis taloja, ei lämpimiä vesiä, paska virtais kotiin, tiet olis huonoja hiekkateitä, ei toimis autot tai koneet, ei tulis sähköä kotiin, ei sais ruokaa kotiin ja metsästämäänkin joutuis itse.

Kyllä ne on kaikki työt tärkeitä.

Eipä olisi ei teitä, siltoja, koneita, viemäreitä tms. joita tehdä ja huoltaa, jos joku akateemisesti koulutettu ei olisi niitä alunperin suunnitellut tai projektia johtanut... Joo, voihan sen tehdä muullakin koulutuksella, mutta yleensä se suunnittelija/johtaja on DI.

Vierailija
19/40 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti et ole tietoinen, että ammattioppilaitoksesta valmistuneet voivat myös pyrkiä yliopistoon ja ammattikorkeaan?

Tämä on ollut mahdollista siitä lähtien, kun ammattitutkinnot muuttuivat kolmivuotisiksi.

Vierailija
20/40 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropa yksikin opinahjo, johon pääsee vain ylioppilaat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi