CV:n "värittäminen" ja kaunistelu
Mitä mieltä olette, jos cv:tä vähän värittelisi. Eli ei suoranaisesti valehtele, vaan kirjoittaa asiat auki kaunistellulla ja liioitellulla tavalla. Esimerkiksi ite kesätöissä hoidin erinäisiä projekteja, inssiksi opiskelen amkissa. Oikeasti mielestäni tehtävät oli lähinnä naurettavan yksinkertaisia ja helppoja, mutta CV:n kirjoitan "projektinhallintaa ja projektisuunnittelua". Ok, tilasin kyllä kerran tavaraa yli puolen miljoonan edestä sekä kirjoitin itse 600k euron laskun asiakkaalle. Toki nämä kaikki meni ensin ylemmän portaan kautta.
Joku kaupan kassalla työskentelevä trade tai ktm voisi kirjoittaa esim. "asiakasrajapinnassa työskentelyä".
Kommentit (18)
Eikös kaikki tee niin? Minkä tahansa saa kuulostamaan paremmalta, eikä tarvitse edes narrata.
Totta kai asioita voi kirjoittaa kuulostamaan hienommalta. Kunhan osaa työhaastattelussa selittää konkreettisin esimerkein mitä se työ oikeasti oli. Tätä moni haastattelija kysyy, käytännön esimerkkejä siis.
En lähtisi kaunistelemaan niin, että jäisin kiinni siitä siinä kohtaa, kun minut palkataan tekemään niitä asioita, joita olen kertonut osaavani.
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi kaunistelemaan niin, että jäisin kiinni siitä siinä kohtaa, kun minut palkataan tekemään niitä asioita, joita olen kertonut osaavani.
Tämä koskisi enemmän sellaisia ammatteja, kuten liikennelentäjä tai vastaava. Insinöörin tehtävissä on tyypillistä se, että vähän joka työtehtävä on opeteltava ensin.
Värittämistä ja kaunistelua mulle suositeltiin työkkärin CV-kursseilla. Kun kysyin kuinka saan kaunisteltua sen että työni raksalla käsittää lähinnä töryn lanaamista lähimpään roskikseen ja satunnaisia pikkunäppäryyttä vaativia suojaus- ja fiksaushommia, kouluttaja vaan pyöritteli silmiään.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, omalla alallani noin toimiva ei erittäin todennäköisesti pääsisi mihinkään töihin. uusia tekniikoita tulee koko ajan, työpaikkailmoituksissa on pitkä lista erilaisia tekniikoita ja kieliä mitä pitäisi osata, ja kyllä omia todennäköisyyksiä parantaa paljon että vähän kaunistelee. Sitä ei kannata tehdä että listaa työkokemuslistaan tehneenä jollain sellaisella tekniikalla, tietyllä työnantajalla ja tietyssä projektissa, töitä joilla ei ole tehnyt, voi jäädä kiinni. Mutta aina voi sanoa että on itsekseen omasta kiinnostuksesta tutustunut ja vähän harjoitellutkin, pysyäkseen ajan hermolla tms.
Itse olen ihan suoraan sanonut osaavani ohjelmointikieliä joista olen tehnyt vain tutoriaalin netissä, sellaisen jossa kirjoitetaan ohjelma joka kirjoittaa näytölle "Hello World", olen päässyt töihin enkä ole koskaan jäänyt kiinni osaamattomuudesta. Tokihan heti jos työpaikan saa, alkaa sitten yötä päivää niiden osatuksi väitettyjen juttujen opiskelu, ja tätä pitää jatkaa iltaisin kotona myös uudessa työpaikassa että alusta selviää.
Minä en värittele ansioluetteloani ollenkaan, joten eivät sitä ihan kaikki tee. Minulle on jopa sanottu, että minun pitäisi jättää jotakin pois, jotten kuulostaisi ylikoulutetulta ja ylikokeneelta jopa pelkistetyllä yksisivuisella lomakkeella.
Kukaan neuvojista ei kuitenkaan ole kertonut, miten voisin salata 90-luvun puolivälissä suorittamani korkeimman tutkintoni tai sen, että olen noista ajoista lähtien toiminut koulutustani vastaavissa tehtävissä. Tiedän kyllä, että nykymaailmassa 5 vuoden työkokemus hakkaa mennen tullen 25 vuoden työkokemuksen, mutta jälkimmäistä ei oikein voi silputa paperille niin, ettei aukkoja jäisi.
Iltapäivälehdet antavat ymmärtää, että rekrytoijat ovat tyhmää ja pääosin lukutaidotonta porukkaa, jotka eivät osaa nähdä samaisissa iltapäivälehdissä neuvottujen värittämisten ohitse. On vaikea kuvitella rekrytoijaa, joka ei osaisi esittää työnhakijalle kysymystä siitä, mitä "asiakasrajapinnassa työskenteleminen" käytännössä tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en värittele ansioluetteloani ollenkaan, joten eivät sitä ihan kaikki tee. Minulle on jopa sanottu, että minun pitäisi jättää jotakin pois, jotten kuulostaisi ylikoulutetulta ja ylikokeneelta jopa pelkistetyllä yksisivuisella lomakkeella.
Kukaan neuvojista ei kuitenkaan ole kertonut, miten voisin salata 90-luvun puolivälissä suorittamani korkeimman tutkintoni tai sen, että olen noista ajoista lähtien toiminut koulutustani vastaavissa tehtävissä. Tiedän kyllä, että nykymaailmassa 5 vuoden työkokemus hakkaa mennen tullen 25 vuoden työkokemuksen, mutta jälkimmäistä ei oikein voi silputa paperille niin, ettei aukkoja jäisi.
Iltapäivälehdet antavat ymmärtää, että rekrytoijat ovat tyhmää ja pääosin lukutaidotonta porukkaa, jotka eivät osaa nähdä samaisissa iltapäivälehdissä neuvottujen värittämisten ohitse. On vaikea kuvitella rekrytoijaa, joka ei osaisi esittää työnhakijalle kysymystä siitä, mitä "asiakasrajapinnassa työskenteleminen" käytännössä tarkoittaa.
Helppohan se on salata. Jättää sen tutkinnon vaan mainitsematta. Itse olen tietojenkäsittelytieteen tohtori, mutta kun tajusin että tohtorius häiritsee työllistymistäni ohjelmoijaksi (ja halusin nimenomaan ohjelmoimaan akateemiseen maailmaan tympäännyttyäni), otin sen tutkinnon CV:stä pois ja jätin vain maisterintutkinnon. Yliopistolla työkokemukseni laitoin assistentti- ja tutkimusapulainen nimikkeillä ja korostin ohjelmointiin liittyviä sivuprojekteja ja harrastuneisuutta yliopistouran sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Värittämistä ja kaunistelua mulle suositeltiin työkkärin CV-kursseilla. Kun kysyin kuinka saan kaunisteltua sen että työni raksalla käsittää lähinnä töryn lanaamista lähimpään roskikseen ja satunnaisia pikkunäppäryyttä vaativia suojaus- ja fiksaushommia, kouluttaja vaan pyöritteli silmiään.
Käsistään kätevä logistiikkavastaava.
Eikös se ole vähän niin kuin ansioluttelon tarkoitus että siinä kerrotaan itselle työn saannin kannalta edullisia asioita?
Vierailija kirjoitti:
Rakennusteollisuuden palvelut ja täydentävät tukitoimet.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole vähän niin kuin ansioluttelon tarkoitus että siinä kerrotaan itselle työn saannin kannalta edullisia asioita?
Työnsaannin kannalta edullisia asioita, joo. Mutta en ainakaan omiin hommiini alkaisi mitään ylimääräisiä lisäilemään tai työtehtävien nimiä vääntelemään. Käsittääkseni parempi kaikille kun työnantajalle on heti kättelyssä selvää mihin mun osaaminen riittää. Ei tuu sitten ikäviä ylläreitä mulle tai sille.
Vinkkejä miten saisi kuulostamaan siivojana työskentelyn hienommalta ceeveessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakennusteollisuuden palvelut ja täydentävät tukitoimet.
Ihan hyvä olisi jos työskentelisin tuollaisissa hommissa. Noita hoitavat ne tyypit jotka työskentelevät työkone- ja konttivuokraamoissa. Eli eipä ookaan aina se pikkunäppärä työnkuvan kaunistelu hyvästä?
Vierailija kirjoitti:
Vinkkejä miten saisi kuulostamaan siivojana työskentelyn hienommalta ceeveessä?
Tässäpä teille ceevee
oli edellinen työpaikkani WC
eikös olekin hassua
joko lyödään yhteen tassua?
Tiedän erään naisen, joka sai potkut firmasta mutta LinkedIn -profiilissaan väittää edelleen olevansa siellä töissä.
Oikeasti hän on ollut pitkään työtön ja sen jälkeen sairaslomalla.
Väittää myös omaavansa tutkinnon eräästä ulkomaisesta yliopistosta, vaikka ei koskaan valmistunut sieltä.
Väittää myös olevansa ”coach” ja johdon konsultti, vaikka ei tiettävästi ole ikinä tällaista hommaa tehnyt.
Koulutus on yo ja joku 80-luvun apuhoitajan tutkinto. Väittää olevansa ”nurse” kun on kirjoittanut esittelyn englanniksi. Valvirasta tosin löytyy vain se vanhentunut apuhoitajan pätevyys.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppohan se on salata. Jättää sen tutkinnon vaan mainitsematta. Itse olen tietojenkäsittelytieteen tohtori, mutta kun tajusin että tohtorius häiritsee työllistymistäni ohjelmoijaksi (ja halusin nimenomaan ohjelmoimaan akateemiseen maailmaan tympäännyttyäni), otin sen tutkinnon CV:stä pois ja jätin vain maisterintutkinnon. Yliopistolla työkokemukseni laitoin assistentti- ja tutkimusapulainen nimikkeillä ja korostin ohjelmointiin liittyviä sivuprojekteja ja harrastuneisuutta yliopistouran sijaan.
Ei ole helppoa eikä edes mahdollista, koska ilman juuri tuota tutkintoa en olisi ollut kelpoinen virkoihini. Työpaikkojanikaan en voi karsia jättämättä monen vuoden selittämättömiä aukkoja ansioluettelooni, ja sekä työpaikan nimestä että omista nimikkeistäni huomaa tyhmempikin rekrytoija, millainen tausta tällä hakijalla on.
Totta kai noin voi tehdä, ja sitä tekee käytännössä kaikki.