Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko suomalaiset oikeesti noin köyhiä? (Raastekeittomainos)

Vierailija
21.10.2019 |

Olen syntynyt 1979 eli olen kai vähän vanhempi kuin ne raastekeittonaiset.

Muistan hyvin 1990-luvun. Me asuimme kyllä ulkomailla vuoteen 1992 ja sitten taas vuodesta 1999 eteenpäin. Mutta se väli asuimme Helsingissä.

En ole koskaan kuullut tuollaisesta, että lähdetään autolla lomalle ja keitetään iso kattila keittoa auton takaboxiin, jota sitten syödään matkan aikana.

Mä en ymmärrä tuosta yhtään mitään. Sen mainoksen pitäisi kai herättää jotain lapsuuden muistoja mutta minua se vaan naurattaa. Hölmöt lomalla keitot tavaraluukussa.

Ehkä Suomessa sitten oltiin noin köyhiä?

Me lomailtiin Lapissa joulun ja uudenvuoden välillä, käytiin Thaimaassa ja Malesiassa, kesällä Euroopassa, meillä oli silloin talo Ranskassa. Ihan samanlailla minun kaverien perheet eli (paitsi niillä ei ollut taloa Ranskassa) ja se oli normaalia.

Kellään ei ollut keitot takaboxissa

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mainoksen linkkaajalle, kivahan tuo oli.

En ymmärrä tätä raastekeittoraivoa.

Vierailija
62/70 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistin ainakin yhden Ruokamuisto-naisen kesäteatterissa näkemäkseni näyttelijäksi! Ei ne mitään aitoja kuluttajia ole.

Ei kai sulle tule yllätyksenä että mainoksiin palkataan näyttelijöitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti "Riitan raastekeitto" on todellinen resepti:

https://www.ruokatieto.fi/keittokirja/ruokaohjeet/raastekeitto

"Ohje: Riitta Pojanluoma: Sata soppaa, Kirjayhtymä Oy 1995."

Ja jos tarina eväsraastekeitosta on totta (ottamatta kantaa siihen, liittyvätkö mainoksessa esiintyvät henkilöt siihen vai ovatko näyttelijöitä), niin nyt jäi vaivaamaan, onko/oliko tämä Riitta keittoa valmistanut äiti (mainoksesta syntyy sellainen vaikutelma) vai ainoastaan reseptin keksijä. Ylipäätään kuulin koko raastekeiton käsitteestä ensimmäistä kertaa tässä mainoksessa.

Kyllä, tämä on tärkeää 😄

Vierailija
64/70 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli siis ajattelet, että kaikkien suomalaisten perheet edustivat tuolloin samaa sosio-ekonomista asemaa kuin sinun ja kaveriesi perheet, ja toisaalta et ole oikein perillä suomalaisen yhteiskunnan lähihistoriasta?

En minäkään ymmärrä, tuli reissattua joka kesä stadista kohti pohojanmaata jossa mökki eikä kertaakaan että ois ollu jotain tommosa keittoja. Kyl me ihan shellillä osattiin syödä pihvejä a 10e/naama. Tai pysähtyä jollai kylälle hakemaan jätskejä.

Mutta ehkä oltiin ökyrikkaita. Oli sentään omistuskuutio roihuvuoressa ja auto per vanhempi ja lihaa & perunaa käytännössä päivittäin ellei sitten spaghettia tai makaroonilaatikkoa jolloin edelleen oli lihaa. Tai sitten joku pinaattikeitto tai vastaava.

Vierailija
65/70 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin koko homma on pelkkää fuulaa. Joskus tehtiin omat eväät mukaan, mutta jos oli pitempi reissu, niin ostettiin ravintolassa yms.. Ja tämä jo 70- ja 80-luvuilla.

Näin minäkin ajattelin. Tää raastekeitto ei vaan yhtään sovi siihen Suomeen mikä oli 1990-luvulla. Esim se miten ihmiset kävi Lapissa laskemassa

Autot lastattiin junaan, juna vei lappiin sänkykopeissa ja sieltä sitten autolla tommosen muutaman mökin majoitus ja ruokailupaikalle. Porokin oli välillä jonka kanssa voitiin leikkiä iltaisin, sitten poro katosi mutta ruokana oli poroa.

Vierailija
66/70 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keittoa eväänä automatkalla? Uh... -79 olen syntynyt, ja useinkin 80-luvun alkuvuosina reissattiin vanhempieni ja niiden kavereiden kanssa pitkin poikin Suomea. Ei siellä levähdyspaikoilla ja leirintäalueilla mitään keittokattiloita ihmisillä näkynyt, rasioita ja voipaperinyssäköitä voileivillä täytettynä sitäkin enemmän, ja ne pakolliset kahvitermarit. Oikein villeillä tapauksilla oli makkaroita grillattavaksi.

Primus + kattila + hernari. Normi settiä hillasoilla.

Vierailija
67/70 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minestronekeittoa tehtiin lapsuudessa. Siinäkin raastettiin kasviksia sekaan, myös palvilihaa paloina. Hyvää oli vaikka kotona se syötiin.

Vierailija
68/70 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oltiin köyhiä oikeesti. Onko nyt hyvä mieli ku sait muistutettua?

Vierailija
69/70 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä maassa ap mahtaa asua? Suomi on tällaisenaankin maailman rikkaimmassa kymmenyksessä. Välillä on ollut lama-aikoja niin kuin missä tahansa. On ollut myös varakkaampia ja heikkotuloisempia, missä näin ei olisi? Ap vaikuttaa vähän keskenkasvuiselta ja epäempaattiselta, mutta ehkä ne silmät aukenevat, kun ap siitä vielä vähän varttuu ja kokee enemmän.

Itse olen 70-luvun lapsi emmekä harrastaneet kotimaan matkailua vaan säästimme koko vuoden joka pennosen, jotta pääsimme kesäisin kuukaudeksi kiertämään Eurooppaa. Muistan kaksi telttareissua autolla naapurimaihin, ja silloin meillä oli voileipiä ja paistettuja kanankoipia mukana. En muista, että milloinkaan olisi ollut keittoa takaluukussa.

Raastekeitto ruokalajina ei ole myöskään tuttu, mutta ei se tarkoita, ettei sitä ole voinut olla olemassa. Ihan kivalta joskin todella kevyeltä välipalalta tuo kuulostaa, varmaan tulee aika nopeasti uudelleen nälkä. Automatkalla kevyt ruoka on hyvä, ei tarvitse maha turpeana istua autossa tuntitolkulla.

Mainos oli ärsyttävä. Teennäistä kiherrystä.

Vierailija
70/70 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että voisi hyvin olla jonkun tavallista nuukemman ihmisen Pirkka-niksi. Kattilallinen soppaa takakonttiin ja jesarilla kansi kiinni, helppoa ja edullista!!  

Vuosi sitten kun ajettiin Lappiin lomalle, tein evääksi mukaan itse leivottuja sämpylöitä juusto-kinkku-vihannestäytteellä ja termarillisen kahvia. Tankkaamisen jälkeen istuttiin autossa sämpyläkahveilla, ja kun katsottiin viereiseen Volvoon, niin siellä istui kanssa ihmiset voileipiä vetämässä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän