Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko suomalaiset oikeesti noin köyhiä? (Raastekeittomainos)

Vierailija
21.10.2019 |

Olen syntynyt 1979 eli olen kai vähän vanhempi kuin ne raastekeittonaiset.

Muistan hyvin 1990-luvun. Me asuimme kyllä ulkomailla vuoteen 1992 ja sitten taas vuodesta 1999 eteenpäin. Mutta se väli asuimme Helsingissä.

En ole koskaan kuullut tuollaisesta, että lähdetään autolla lomalle ja keitetään iso kattila keittoa auton takaboxiin, jota sitten syödään matkan aikana.

Mä en ymmärrä tuosta yhtään mitään. Sen mainoksen pitäisi kai herättää jotain lapsuuden muistoja mutta minua se vaan naurattaa. Hölmöt lomalla keitot tavaraluukussa.

Ehkä Suomessa sitten oltiin noin köyhiä?

Me lomailtiin Lapissa joulun ja uudenvuoden välillä, käytiin Thaimaassa ja Malesiassa, kesällä Euroopassa, meillä oli silloin talo Ranskassa. Ihan samanlailla minun kaverien perheet eli (paitsi niillä ei ollut taloa Ranskassa) ja se oli normaalia.

Kellään ei ollut keitot takaboxissa

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oltu varakkaita -70 - 80 luvulla, mut ikinä ei ollu takaluukussa soppaa eväänä. Jos reissussa oltiin niin silloin nautittiin ah, niin herkullisista hampurilaisista mitä ei tosiaankaan saatu arkena. Mua ärsyttää se kähisevä nauru siinä mainoksen lopussa.

Vierailija
22/70 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Kyllä me opiskeluaikoina kun lähdettiin kaveripariskuntien kanssa laskettelemaan, tehtiin jokainen pari mukaan joku ruoka. Niitä sitten lämmitettiin illalla kun mäestä kotiuduttiin. Oli hyvä monessa mielessä: ei tullut hävikkiä, kun se syötiin, mitä oli mukana. Ei tarvinut 10h mäen jälkeen miettiä ruuanlaittoa ja olihan se iso vuoka lasagnea halvempikin kun joku ravintola joka ilta. Jos nuo kotona tehdyt ruuat vapautti tuon mainoksen perheen äidinkin lomailemaan ja säästönä ylipäätään mahdollisti koko lomailun, hyvä ideahan tuo on ollut. Ja lisäksi siitä on muodostunut lapsille lämmin muisto. Mikä tuossa siis oli nyt paha juttu?  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden oikeasti varakkaan sisaruspariskunnan maalta, olivat kuuluja kesälomareissuistaan ympäri suomea.

Heillä oli tavallinen autonkottero ja peräkärry, jossa halkoja, kattila ja säkki pottuja. Tekivät matkan varrella nuotion ja keittelivät pottuja.

Lapsettomina kuolivat ja valtio sai muhevan miljoonaperinnön.

Vierailija
24/70 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 70-luvulla syntynyt ja perheemme lenteli jo 80-luvulla ympäri palloa lomille ja vanhukset tekevät sitä edelleen kuten minäkin. Kotimaassa ei matkailu juurikaan, korkeintaan oltiin mökillä, joka sekin on hyvin varustettu. Mistään raastekeitoista en ole ennen kuullutkaan.

Vierailija
25/70 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen syntynyt -69 ja ei kyllä lomalla ajeltu mitkään keitot takakontissa. Ikinä en ole mistään raastekeitosta kuullutkaan. Ja ihan tavis perhe.

Ja mä sua 8 vuotta vanhempi enkä myöskään ole kuullut mistään raastekeitosta tai että matkaevääksi olisi otettu keittoa. Yleensä kai matkaeväät ovat olleet kylmänä syötäviä eivätkä sisältäneet sellaisia raaka-aineita, joissa kylmäketjun katkeaminen olisi ollut ongelma. Vaikka siis oli olemassa kylmälaukkuja, niin harva kai niihinkään mitään lohta pakkasi leipien väliin. 

Vierailija
26/70 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän oli lapsia 90-luvulla eli noin 35:sia.

Joo tuo mainos on kyllä todella hämärä. Ketä siinä kosiskellaan?

Vierailija
27/70 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi mikä raastekeitto? Ikinä ole kuullutkaan ja vasta 42 vuotta Suomessa elänyt.

Vierailija
28/70 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Kyllä me opiskeluaikoina kun lähdettiin kaveripariskuntien kanssa laskettelemaan, tehtiin jokainen pari mukaan joku ruoka. Niitä sitten lämmitettiin illalla kun mäestä kotiuduttiin. Oli hyvä monessa mielessä: ei tullut hävikkiä, kun se syötiin, mitä oli mukana. Ei tarvinut 10h mäen jälkeen miettiä ruuanlaittoa ja olihan se iso vuoka lasagnea halvempikin kun joku ravintola joka ilta. Jos nuo kotona tehdyt ruuat vapautti tuon mainoksen perheen äidinkin lomailemaan ja säästönä ylipäätään mahdollisti koko lomailun, hyvä ideahan tuo on ollut. Ja lisäksi siitä on muodostunut lapsille lämmin muisto. Mikä tuossa siis oli nyt paha juttu?  

Kornius

Vierailija
29/70 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla mainos propagandaa kasvisruoan puoleen.

Vierailija
30/70 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eiku oltermannia raastekeittoon....

*Puistatus*

Vierailija
31/70 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt myös -79 enkä ole koskaan kuullut raastekeitosta. Olen pienituloisesta, säästäväisestä perheestä. Tänäkin päivänä saatamme mieheni kanssa laittaa eväät automatkalle mukaan, mutta ei sinne nyt mitään keittoja pakkailla. Mainos on tosi ärsyttävä. 

Vierailija
32/70 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin 90-luvun alussa niin köyhiä, ettei paljon matkailtu. Matkalla mummolaan ei pysähdytty, vaan istuttiin neljä tuntia autossa. Ruotsissa käytiin sukulaista tapaamassa ja tuolloin oli mukana eväät, joita täälläkin on paheksuttu.

80-luvulla oli vielä köyhempää, kun matkailu rajoittui lähileikkipuistoon ja ilmaiseen puistoruokailuun ja joskus harvoin paikallisliikenteen ulottuville.

Kerran sain pihalle eväät mukaan. Keräkaalia suikaleina pussissa. Oli melkoista luksusta.

Olen silti saanut lapsenakin kokea kavereiden ja sukulaisten myötä myös muunlaisia tapoja. Aikuisena on sitten ollut mahdollisuuksia käydä ravintoloissa ja matkustaa, enkä oikeastaan koe jääneeni mistään paitsi, vaikka köyhää elämää olenkin viettänyt.

Vierailija
33/70 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että mainoksen naiset ovat noin viisikymppisiä tai vähän alle. Omassa lapsuudessani 90-luvulla oli tapana, että otettiin mukaan eväsleivät, kahvitermari ja muut tykötarpeet ja pidettiin pari ensimmäistä taukoa jossain levähdysalueella.

Höh eivät voi olla! Jotain 30-35

Ihan selvästi yli 40-vuotiaita.

Vierailija
34/70 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rassolnik, kun haette reseptiä.

Vierailija
35/70 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti varakkaat ihmiset eivät rehentele.

Mitäs köyhälle ja kateelliselle muuta?

Vierailija
36/70 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon -81, köyhästä keskisuomalaisesta perheestä. En tiedä mitä raastekeitto on enkä ole koskaan kuullut kenenkään ottavan keittoa mukaan.

Myös me tehtiin automatkoille termariin kahvia, mehupullot ja metvurstivoileipiä, ruisleipä oli tietenkin itsetehtyä ja väliin leivän päällä ollut kinkku oli naapurin teurastamaa ja palvaamaa, tomaatit oli kesäisin omasta kasvihuoneesta. Joskus muistan että oli savustettua lahnaa mukana, kun ois mennyt hukkaan. Ne eväät kylmälaukkuun ja sit tehtiin ruokaa joko leirintäalueella tai trangialla/nuotiolla. Teimme matkoja lähinnä Lappiin ja Ruotsiin sukulaisten luo, telttailtiin ja mökkeiltiin.

Nythän tuo kuulostaa ihan elitisti-heiolenruokahullu-seuraaminuinstassa-hipsteri-meiningiltä.

Köyhyys meillä oli sitä, että en saanut itse valita vaatteitani ja silmälasit olivat halvimmat mahdolliset, mutta maalla ei ollut kyllä houkutuksiakaan enkä osannut ees ajatella, että harrastukset maksavat tai että ihmiset käyvät lomilla etelässä. Omassa perheessäni oli vain yksi työssäkävijä, mutta vanhemmat kasvattivat ite kaikenlaista, säilöivät ja kalastivat ja olivat käsistään käteviä kaikin tavoin.

Vierailija
37/70 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että mainoksen naiset ovat noin viisikymppisiä tai vähän alle. Omassa lapsuudessani 90-luvulla oli tapana, että otettiin mukaan eväsleivät, kahvitermari ja muut tykötarpeet ja pidettiin pari ensimmäistä taukoa jossain levähdysalueella.

Höh eivät voi olla! Jotain 30-35

Ihan selvästi yli 40-vuotiaita.

Joka tapauksessa olivat lapsia 90-luvulla mainoksen mukaan.

Vierailija
38/70 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teillä raskasta elämää kun mainoksesta tällaiset pultit pitää ottaa? Musta tuo raastekeitto kuulostaa ihanalta, en ole itse koskaan kokeillut. Ja herbamarea ja oltermannia! Varmaan hyvää.

Itse lähdin nuorena tyttönä kaveria Ruotsiin katsomaan, muistan kun äiti laittoi meille paistetut lihapullat kastikkeessa mukaan. En mä nyt sitä niin ihmeellisenä pidä, äitien hommia. 

Ja monethan ottavat esim. lapin lomille kotoa lihakeitot sun muut mukaan.

Vierailija
39/70 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko joku linkata ko mainoksen?

Vierailija
40/70 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittoa eväänä automatkalla? Uh... -79 olen syntynyt, ja useinkin 80-luvun alkuvuosina reissattiin vanhempieni ja niiden kavereiden kanssa pitkin poikin Suomea. Ei siellä levähdyspaikoilla ja leirintäalueilla mitään keittokattiloita ihmisillä näkynyt, rasioita ja voipaperinyssäköitä voileivillä täytettynä sitäkin enemmän, ja ne pakolliset kahvitermarit. Oikein villeillä tapauksilla oli makkaroita grillattavaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan