Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksiani nuorten tyttöjen lastensuojelutyöstä

Vierailija
20.10.2019 |

Jos 14-vuotiaan tytön elämään kuuluu alkoholi, kannabis ja seksisuhteet täysi-ikäisten miesten kanssa ni jossaa on menty hyvin pahasti vikaan. Tää on valitettavasti ihan arkipäivää omassa työssäni. Yöaikaan karkaillaan Ikkunasta pihalle vetämään huumeita, sit viillellään ja angstataan kuinka elämä on pa skaa. Yks mikä on tämän päivän trendi on tää että ei voi mitään tehdä kun asiat ahdistaa. Aina vedotaan siihen saata nan ahdistukseen. Ei voi mennä kouluun kun ahdistaa yms pask aa. Eikä kenellekään suostuta puhua ahdistuksesta tai muusta kun nekin tilanteet ahdistaa. Huumeet on ainoa keino joka auttaa ahdistukseen ja siks niitä on perusteltua käyttää.

Ei hoideta minkäänlaista hygieniaa itsenäisesti. Ei pestä ikinä hampaita. Pyykkiä pestään ja suihkuun mennään ehkä kerran kahdessa viikossa ja silloinkin useimmiten ohjaajien pakottamana. Ketään ei kuunnella, mitään ei noudateta, aikuiset on perse estä joita vastaan pitää aina kapinoida kun ne yrittää asettaa rajoja. Aina tehdään samat virheet. Koskaan ei oteta opiksi mistään. Sit alkaa taas ulina kuinka se elämä vit uttaa ja sit taas käytetään huumeita. Tää on hel vetin moinen oravanpyörä näiden teinien kanssa.

Usein mietin et miks vit ussa mä teen tätä työtä.

T. Mies 27v

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä minäkin mietin miksi teet sitä työtä.

Vierailija
2/61 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta kun aikuiset on per seestä ja ahdistaa ja vit uttaa kaikki

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis millä tavalla tuo nyt poikkeaa lastensuojelussa olevien poikien elämästä?

Vierailija
4/61 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä koet että pitäisi tehdä toisin?

Vierailija
5/61 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on niin tuttua ja valitettavan totta

Vierailija
6/61 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä ja tuota hyödyntää kotimaiset ja ulkomaalaiset miehet täysin rinnoin.

Vierailija
7/61 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten 14-v poikien elämä eroaa sun työpaikalla tyttöjen elämästä?

Vierailija
8/61 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä noi tytöt (ja pojat) kärsivät masennuksesta ja ahdistuksesta jonka takia kaikki oikeasti ahdistaa. Voisit vaikka yrittää asettaa itsesi heidän asemaansa. Elämässä on aika moni asia mennyt jo pieleen jos noin nuoressa iässä päihteiden kanssa ovat alkaneet pelleillä.

Kuvailemasi tytöt ovat siis 14 eli ihan lapsia vielä joten aikuisten miesten kanssa seksin harrastaminen on pedofiliaa/hyväksikäyttöä, älä syyllistä lasta sellaisesta kun ei ne tiiä mitä ne tekee etenkin kun varmasti ovat päänsä sisällä hyvin synkässä ja toivottomassa paikassa.

Miten noin empatia kyvytön edes voi työskennellä tolla alalla? Voisit vaik ottaa lopputilin? Hmm? Ei kannata tehä tota työtä jos et oikeesti haluu auttaa ketään apua tarvitsevaa.

Vierailija
9/61 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

14v kuvittelee melkein aina olevansa melkein aikuinen ja ikäistänsä kypsempi. On kuitenkin täyttä pedofiliaa ja törkeää lapsen hyväksikäyttöä sekaantua tuon ikäiseen eli pitää keskittyä noiden pedofiilien kiinnisaamiseen ja tytön pään korjaamiseen.

Vierailija
10/61 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin ihmettelen miksi teet tuota työtä, jos sinun tietosi syistä ja seuraamuksista ja nuorten kehityksestä ovat noin olemattomat... ihan kuin et olisi käynyt koskaan mitään kouluja.

Ehkä ei ihme, etteivät nämä teinit parane, jos on näin tietämätöntä ja huonosti koulutettua porukkaa töissä.

Vierailija
11/61 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun työ kirjoitti:

Ehkäpä noi tytöt (ja pojat) kärsivät masennuksesta ja ahdistuksesta jonka takia kaikki oikeasti ahdistaa. Voisit vaikka yrittää asettaa itsesi heidän asemaansa. Elämässä on aika moni asia mennyt jo pieleen jos noin nuoressa iässä päihteiden kanssa ovat alkaneet pelleillä.

Kuvailemasi tytöt ovat siis 14 eli ihan lapsia vielä joten aikuisten miesten kanssa seksin harrastaminen on pedofiliaa/hyväksikäyttöä, älä syyllistä lasta sellaisesta kun ei ne tiiä mitä ne tekee etenkin kun varmasti ovat päänsä sisällä hyvin synkässä ja toivottomassa paikassa.

Miten noin empatia kyvytön edes voi työskennellä tolla alalla? Voisit vaik ottaa lopputilin? Hmm? Ei kannata tehä tota työtä jos et oikeesti haluu auttaa ketään apua tarvitsevaa.

Huomaa ettet yhtään tiedä millaisia nämä tytöt ovat.

Empatia on kaukana mitä useimpien kohdalla haluaa kokea.

En ole ap vaan 50v tätykkä joka nähnyt tätä touhua nyt liikaa.

Masennus on kaukana näiltä vinkujilta.

On paljon oikeastikin masentuneita, mutta he käyttäytyvät toisin.

Kukaan ulkopuolinen ei tiedä mitä sijoituspaikoissa joutuu kokemaan nuorilta.

Vierailija
12/61 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sun työ kirjoitti:

Paitsi että masennus näkyy ihmisillä eri tavalla. Masentuneet eivät käyttäydy vaan yhdellä tavalla. Takana voi olla myös muitakin mielenterveydenhäiriöitä ja vaikka seksuaalista hyväksikäyttöä ym.

Vierailija
13/61 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurin puute ja rajattomuus johon nuori reagoi ahdistumalla. Sossujen lässytyskasvatuksen tuotokset. Varmaan omakin lapsi olisi mielisairas jos olisin antanut sossujen puuttua. Tuolla se kuitenkin nauraa tyytyväisenä ja lallattelee kaverilleen pelatessa.

Vierailija
14/61 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse lähes samassa tilanteessa 8 vuotta sitten. Huumeita en käyttänyt mutta alkoholia kyllä. Tiedätkö mitä niiltä aikuisilta miehiltä haettiin? Huomiota ja hellyyttä. 8 nuorta, 2 hoitajaa paikalla kerrallaan. Koskaan ei kukaan oikeasti kysynyt mitä kuuluu eikä yhteen hoitajaan saanut muodostettua tunnesidettä kun aina vaan vaihtui vuoro, turvallista, luotettavaa aikuista ei ollut elämässä. Jos menin pyytämään apua ahdistukseen tai halusin jutella, ei aikaa tai oikeaa empatiaa ollut tarjolla. Tai halusin kirjaimellisesti että joku pitelisi minusta kiinni ja saisin itkeä... Ei, ei sellaista tunnesidettä voi tuollaisissa oloissa muodostaa kun 8 nuorta kaipaa huomiota (tai no kuria ohjaajien mielestä). Olin niin masentunut etten jaksanut peseytyä tai vaihtaa alusvaatteita. Halusin että joku tulisi empatiakyvyn kanssa luokseni ja pitelisi kiinni, mutta se jäi haaveeksi. Osakseni sain moitteita kaltaisiltasi ohjaajilta, muistan kun juurikin yksi nuori mies sanoi alentavaan äänensävyyn että teeskentelen loska olen laiska, sillä eihän kukaan voi oikeasti olla noin väsynyt.

Yritin itsemurhaa 16-vuotiaana silkasta puutteesta läheisyyteen sekä tunnesiteestä turvalliseen aikuiseen. Ei se 30v jamppojen kanssa makaaminen meinaan sitä tuonut vaikka 14v lapsi sitä haki, kun oma isä tai äiti ei koskaan pidellyt kiinni.

Jos nuoret ovat jääräpäisiä ja sulkeutuneita, se on suojautumista. Heidät on pudotettu aivan liian usein eivätkä halua luottaa, se on pelottavaa jos taas annetaan kaatua. Sinun asenteesi ei auta lainkaan. Vaihda alaa, jos luulit että työsi olisi kivaa jutustelua ja lautapelien pelailua nuorten kanssa ja että "pahaan fiilikseen" riittäisi selkään taputtelu.

Nousin kuitenkin jaloilleni kaltaisistasi ihmisistä huolimatta. Raitis, opiskelen AMKssa. Anna nuorille mahdollisuus ja heitä huono asenteesi sinne minne aurinko ei paista. Älä puhu noin julmasti lapsista, aikuinen ihminen.

Vierailija
15/61 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin ihmettelen miksi teet tuota työtä, jos sinun tietosi syistä ja seuraamuksista ja nuorten kehityksestä ovat noin olemattomat... ihan kuin et olisi käynyt koskaan mitään kouluja.

Ehkä ei ihme, etteivät nämä teinit parane, jos on näin tietämätöntä ja huonosti koulutettua porukkaa töissä.

Ei näitä teinejä voi kuule muut parantaa... Osa on liian rikki tai haluton muuttamaan mitään. Ylisukupolvinen noidankehä sosiaalitoimen asiakkaana on työntekijöille arkipäivää. Usein nämä teinit ovat itsekin nuorena raskaana ja sama ruljanssi jatkuu sitten tulevien lasten kanssa: lasuja ja huostaanottoja. 

Osa onneksi pääsee tuosta noidankehästä pois ja rakentaa itselleen ihan hyvän elämän. Mutta kyllä siihen vaaditaan omaa motivaatiota, toisen puolesta ei voi valintoja tehdä.

Tsempit ap:lle. Vaihda välillä työpaikkaa. 

Vierailija
16/61 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin itse lähes samassa tilanteessa 8 vuotta sitten. Huumeita en käyttänyt mutta alkoholia kyllä. Tiedätkö mitä niiltä aikuisilta miehiltä haettiin? Huomiota ja hellyyttä. 8 nuorta, 2 hoitajaa paikalla kerrallaan. Koskaan ei kukaan oikeasti kysynyt mitä kuuluu eikä yhteen hoitajaan saanut muodostettua tunnesidettä kun aina vaan vaihtui vuoro, turvallista, luotettavaa aikuista ei ollut elämässä. Jos menin pyytämään apua ahdistukseen tai halusin jutella, ei aikaa tai oikeaa empatiaa ollut tarjolla. Tai halusin kirjaimellisesti että joku pitelisi minusta kiinni ja saisin itkeä... Ei, ei sellaista tunnesidettä voi tuollaisissa oloissa muodostaa kun 8 nuorta kaipaa huomiota (tai no kuria ohjaajien mielestä). Olin niin masentunut etten jaksanut peseytyä tai vaihtaa alusvaatteita. Halusin että joku tulisi empatiakyvyn kanssa luokseni ja pitelisi kiinni, mutta se jäi haaveeksi. Osakseni sain moitteita kaltaisiltasi ohjaajilta, muistan kun juurikin yksi nuori mies sanoi alentavaan äänensävyyn että teeskentelen loska olen laiska, sillä eihän kukaan voi oikeasti olla noin väsynyt.

Yritin itsemurhaa 16-vuotiaana silkasta puutteesta läheisyyteen sekä tunnesiteestä turvalliseen aikuiseen. Ei se 30v jamppojen kanssa makaaminen meinaan sitä tuonut vaikka 14v lapsi sitä haki, kun oma isä tai äiti ei koskaan pidellyt kiinni.

Jos nuoret ovat jääräpäisiä ja sulkeutuneita, se on suojautumista. Heidät on pudotettu aivan liian usein eivätkä halua luottaa, se on pelottavaa jos taas annetaan kaatua. Sinun asenteesi ei auta lainkaan. Vaihda alaa, jos luulit että työsi olisi kivaa jutustelua ja lautapelien pelailua nuorten kanssa ja että "pahaan fiilikseen" riittäisi selkään taputtelu.

Nousin kuitenkin jaloilleni kaltaisistasi ihmisistä huolimatta. Raitis, opiskelen AMKssa. Anna nuorille mahdollisuus ja heitä huono asenteesi sinne minne aurinko ei paista. Älä puhu noin julmasti lapsista, aikuinen ihminen.

Itsellä vähän samankaltaisia kokemuksia. En ollut koskaan lastensuojelussa, mutta olin siinä 14-19v ikähaarassa täysin sekaisin. Karkasin kotoa, join, huusin ja raivosin, viilelin ja yritin itsemurhaa. Hain huomiota vanhemmilta miehiltä myös, mutta en koskaan antanut sen mennä seksiin asti. Kaikki ahdisti, koulussa meni huonosti.

Syy kaikkeen oli se, että minua oli lapsena (ja 13-15v) välisenä aikana käytetty hyväksi. Perhe oli antanut minulle sellaisen kuvan, etteivät he minusta välitä, minua myös kiusattiin koulussa eivätkä opettajat koskaan edes puuttuneet kiusaamiseen. Myöskin muutama hyvä ystävä puukotti selkään. Tunsin olevani täysin yksin koko maailmassa, enkä uskaltanut puhua hyväksikäytöstä, koska kyseinen mies uhkaili minua monella asialla jos kertoisin ja minä uskoin. Hain sitä pientä välittämistä ja hyväksymistä vanhemmilta miehiltä, joilta pitkään uskoin pelkästään sitä saavani. Olin 14 vanha, kun ensimmäistä kertaa yritin itse itsemurhaa. Näistä asioista en itse uskaltanut puhua vasta, kun olin yli 30v ja tajusin, että olin ollut uhri enkä jotenkin syyllinen, viallinen ja syntinen.

Että suosittelen vaan AP:ta vaihtamaan alaa, että sellaiset jotka oikeasti tietävät tälläisistä mahdollisuuksista pääsisivät työskentelemään ja auttamaan nuoria. Ehkä silloin heillä olisi mahdollisuus kasvaa hyvinvoivaksi aikuiseksi.

Vierailija
17/61 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat sana! Ne nuoret kaipaavat tosi paljon rakkautta ja hyväksyntää, heidänhän kuuluisi olla kotona rakastavan isän ja äidin luona, ei laitoksessa, jossa heitä tuomitsee ap:n kaltainen ihminen. Valitettavasti nää nuoret eivät ole saaneet syntyä turvalliseen ja rakastavaan kotiin ja oireilevat sitä.

AP ei sovi alalle, kun ei ymmärrä edes kiintemyssuhteen ja lastenkasvatuksen perusteita. 

T. toinen jaloilleen noussut aikuinen, joka huostaanotettiin väkivaltaisilta vanhemmilta ja on käynyt pitkät terapiat selvitäkseen lapsuudestaan. Onneksi kohtasin myös hyviä työntekijöitä.

Vierailija
18/61 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näitä teinejä voi kuule muut parantaa... Osa on liian rikki tai haluton muuttamaan mitään. Ylisukupolvinen noidankehä sosiaalitoimen asiakkaana on työntekijöille arkipäivää. Usein nämä teinit ovat itsekin nuorena raskaana ja sama ruljanssi jatkuu sitten tulevien lasten kanssa: lasuja ja huostaanottoja. 

Osa onneksi pääsee tuosta noidankehästä pois ja rakentaa itselleen ihan hyvän elämän. Mutta kyllä siihen vaaditaan omaa motivaatiota, toisen puolesta ei voi valintoja tehdä.

Tsempit ap:lle. Vaihda välillä työpaikkaa. 

Sinun toimesta ei varmasti paranekkaan, jos kerta asenteesi on tuollainen.

Vierailija
19/61 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöjen ongelmat painottuvat erityisesti murrosikään, sillä tyttölapsen aivot eivät ole vielä sopeutuneet kohonneeseen estrogeenin määrään. Erityisesti mielialat vaihtelevat.

Pojilla vastavaa kipuilu johtuu kohonneesta testosteronin määrästä. Mutta pojilla oireena on väkivaltaisuutta ja turhaa riskinottoa.

Vierailija
20/61 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sun työ kirjoitti:

Eiköhän noihin hommiin ajaudu tasan kahdenlaisia ihmisiä. Siis joko heitä, jotka antaisivat vaikka sydämensä rinnastaan auttaakseen tai sitten heitä, joiden sisällä asuu jonkintasoinen sadismi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi