Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää tämä "muovineuleiden " halveksunta , eikö tajuta ettei kaikkien iho siedä villaa?!

Vierailija
20.10.2019 |

Akryyli on usein miellyttävämpi.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonnonkuituisia neuleita on muutakin kuin villaa.

No mitä esimerkiksi? Akryyli  on ainoa mitä kestän, kaikki missä lukee villa tai angora aiheuttavat jo käteen otettaessa semmoisen kutinan että pitää viskata kiireesti pois!  

Ap

Alpakka, puuvilla, bambu. Billoidta oletko kokeillut merinoa ja kasmiria?

Vierailija
62/74 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin joku aika sitten 100% villaa olevan neuleen (maksoinkin siitä itseäni kipeäksi...).

En palaa enää keinokuituihin, isosta hinnasta huolimatta rakastuin niin tuohon neuleeseen. Niin pehmeä ja oikeasti lämmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnon- ja muuntokuituja vaihtoehtona villoille: silkki, puuvilla, pellava, viskoosi, bambu, maito, hamppu. En tiedä tehdäänkö tencelistä/lyocelista tai modaalista neuleita.

Muovineuleita karsastan itse mikromuovin ja huonojen kokemusten takia (nyppyyntyminen, ei lämmitä jne).

Vierailija
64/74 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa myytävät merinolangat ja merinovaatteet on mulesing-vapaita, eli niissä ei ole käytetty mulesing-menetelmää.

No eivät todellakaan pääsääntöisesti ole! Australia on maailman kirkkaasti suurin merinon tuottaja, ja 90 prosenttia sieltä vientiin lähtevästä villasta on mulesing-villaa.

Ei se villa eettisemmäksi muutu, kun se käy kiinalaisessa tehtaassa työstettävänä. Uskottelittepa itsellenne mitä tahansa.

Mikä tahansa luonnonkuitu muoti-ilmiönä johtaa eläinten olon kurjistumiseen ja kuidun laadun heikkenemiseen, koska tuotantokapasiteettia on vaikea nostaa nopeasti ja fiksusti.

Vierailija
65/74 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonnonkuituisia neuleita on muutakin kuin villaa.

No mitä esimerkiksi? Akryyli  on ainoa mitä kestän, kaikki missä lukee villa tai angora aiheuttavat jo käteen otettaessa semmoisen kutinan että pitää viskata kiireesti pois!  

Ap

Puuvilla.

Puuvilla ei ole yhtä lämmin kuin akryyli.

Minun kaan ihoni ei kestä villaa, mutta puuvillaisessa en tarkene.

Vierailija
66/74 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lempineuleessani on aika paljon akryylia ja on silti oikeasti lämmin. Tosin on villaakin. Toinen akryyli-puuvillaneule taas meni heti muodottomaksi eikä ollut lämmin. Melko ohut 100% Kashmir-villapaitani on hyvä eikä kutita, mutta ei nyt mitenkään erityisen lämmin.

Vierailija
67/74 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alpakka, merino, kashmir. Vaihtoehtoja on. Mutta ei, ei oteta edes selvää vaan vingutaan sitä että koska lampaanvilla ei käy (newsflash: ei käy monelle muullekaan), niin ostetaan akryylia ja pahoitetaan sitten mieli siitä kun jotkut toiset ei kannusta muovin ostamiseen.

Tsiisus.

Mainitsemasi luonnonkuidut ovat huomattavasti kalliimpia, etkä välttämättä löydä juuri sitä ihanaa neuletta merinovillaisena, vaan se on tehty akryylista.

Selityksen makua.

Minä voin vaikka tilauksesta tehdä merinovaatteita.

Ihan ohis: mutta miksi kukaan tilaisi merinovaatteita aggressiiviselta vauvapalstalaiselta?

Agressiiviselta? Meillä on vähän eri käsitys agressiivisuudesta.

Taidat olla aika herkkis.

Ihan pienenä vinkkinä: jos haluat myydä toiselle itse tekemäsi neuleen, sinun kannattaa kuunnella hänen mielipiteitään sen sijaan että kutsut niitä vinkumiseksi tai änkytykseksi.

Yrittäjyys ei ole helppoa, ja siitä saa itse tehtyä vielä paljon vaikeampaa.

Vierailija
68/74 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaan on hyvin yksinkertainen ratkaisu: jättää neuleet ostamatta. Mullakaan ei iho kestä villaa, joten olen luopunut neulepuseroista ja -takeista kokonaan. Laitan t-paidan päälle joko taskullisen bleiserin tai liivin. Miksi ihmeessä pitää ehdoin tahdoin käyttää neuleita, jos niistä saa iho-oireita?

No kun tykkään mekoista ja etenkin talvella neulemekot on hyvä ja helppo valinta toimistotöihin. En ole housuja käyttänyt yli 10 vuoteen muuta kuin urheillessa ja kotona verskoja. Eli neulemekot käytännöllisiä, hyvännäköisiä ja helppoja työelämässä. 

F

Vierailija
69/74 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kyllä fleece on vain hyvä kylmille säille. Puuvillaa ja viskoosia pääasiassa käytän, mutta niitä ei oikein ole riittävän paksuja pakkassäille. Olen testannut kaikki mahdolliset angorat ja "kutittamattomat" merinovillat, mutta aina vain kutittaa. Useimmat kutittaa vaikka on välissä muutakin vaatetta. Ehkä on allergiaa?

Vierailija
70/74 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä löytäisi paksuja puuvillaneuleita? Mulla on pari vanhaa Cubuksesta ostettua, mutta nyt ei tunnu löytyvän mistään, kaikissa akryyliä tai vaan villaa ja hintakin on sitten mulle liikaa. Noi Cubuksen neuleet maksoi ehkä 30 e ja on ollut tosi hyviä, mutta nyt niitä ei enää ole siellä.

Vierailija
71/74 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiaan on hyvin yksinkertainen ratkaisu: jättää neuleet ostamatta. Mullakaan ei iho kestä villaa, joten olen luopunut neulepuseroista ja -takeista kokonaan. Laitan t-paidan päälle joko taskullisen bleiserin tai liivin. Miksi ihmeessä pitää ehdoin tahdoin käyttää neuleita, jos niistä saa iho-oireita?

No kun tykkään mekoista ja etenkin talvella neulemekot on hyvä ja helppo valinta toimistotöihin. En ole housuja käyttänyt yli 10 vuoteen muuta kuin urheillessa ja kotona verskoja. Eli neulemekot käytännöllisiä, hyvännäköisiä ja helppoja työelämässä. 

F

Harvoinpa kukaan päällepäin tunnistaa, mitä kuitua toisen ihmisen neule on, joten sikäli jokainen voi käyttää akryylia ihan rauhassa. Nettijupinoista ei kannata mieltänsä pakottaa eikä käsityöihmisten foorumeille ängetä.

Vierailija
72/74 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä löytäisi paksuja puuvillaneuleita? Mulla on pari vanhaa Cubuksesta ostettua, mutta nyt ei tunnu löytyvän mistään, kaikissa akryyliä tai vaan villaa ja hintakin on sitten mulle liikaa. Noi Cubuksen neuleet maksoi ehkä 30 e ja on ollut tosi hyviä, mutta nyt niitä ei enää ole siellä.

Kokeile miesten osastoa (melkein mikä vaan liike) jos vaan tyyli ja koot on ok. Löytyy usein helpommin luonnonkuituisia neuleita, mutta mitoitus ja mallit eivät tietenkään ole kaikille sopivia tai mieluisia.

Vierailija
73/74 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsena  oli ihan hirveää kidutusta  se vaatteiden läpikin pistelevä villahaalari ja villalapaset, ja aikuiset olivat vain että älä temppuile... ja nyt aikuisena sitten saa syyllistystä siitä kun käyttää keinokuituisia neuleita !  Ihoni on atooppinen, ja herkkä enkä sille mitään voi. 

Ap

Nyt jum ala uta lakkaa lokaamasta sukupuoltasi tuollaisella! Niin kauan kuin naiset jauhavat tätä ”syyllistystä”, niin meitä ei ikinä oteta vakavasti oikeissakaan ongelmissa.

Vierailija
74/74 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin herkkä iho. Monet villavaatteet kutittavat, myös housut jos niissä ei ole vuoria. 

Minulle käy jotkut hienot merinoneuleet (pitää tosin aina sovittaa), silkki-villasekoitteet yleensä, ja villasekoitteet joissa on mukana viskoosia, bambua tai modaalia. Kasmir käy myös. 

Akryyliin en koske tikullakaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi