Ärsyttää tämä "muovineuleiden " halveksunta , eikö tajuta ettei kaikkien iho siedä villaa?!
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alpakka, merino, kashmir. Vaihtoehtoja on. Mutta ei, ei oteta edes selvää vaan vingutaan sitä että koska lampaanvilla ei käy (newsflash: ei käy monelle muullekaan), niin ostetaan akryylia ja pahoitetaan sitten mieli siitä kun jotkut toiset ei kannusta muovin ostamiseen.
Tsiisus.
Mainitsemasi luonnonkuidut ovat huomattavasti kalliimpia, etkä välttämättä löydä juuri sitä ihanaa neuletta merinovillaisena, vaan se on tehty akryylista.
Selityksen makua.
Minä voin vaikka tilauksesta tehdä merinovaatteita.
Ihan ohis: mutta miksi kukaan tilaisi merinovaatteita aggressiiviselta vauvapalstalaiselta?
Suomessa myytävät merinolangat ja merinovaatteet on mulesing-vapaita, eli niissä ei ole käytetty mulesing-menetelmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alpakka, merino, kashmir. Vaihtoehtoja on. Mutta ei, ei oteta edes selvää vaan vingutaan sitä että koska lampaanvilla ei käy (newsflash: ei käy monelle muullekaan), niin ostetaan akryylia ja pahoitetaan sitten mieli siitä kun jotkut toiset ei kannusta muovin ostamiseen.
Tsiisus.
Mainitsemasi luonnonkuidut ovat huomattavasti kalliimpia, etkä välttämättä löydä juuri sitä ihanaa neuletta merinovillaisena, vaan se on tehty akryylista.
Selityksen makua.
Minä voin vaikka tilauksesta tehdä merinovaatteita.
Ihan ohis: mutta miksi kukaan tilaisi merinovaatteita aggressiiviselta vauvapalstalaiselta?
Agressiiviselta? Meillä on vähän eri käsitys agressiivisuudesta.
Taidat olla aika herkkis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni on ihan loistava juttu, jos joku ostaa akryylineuleita. Niitähän saa kirppariltakin pilvin pimein.
Enemmän minua huolestuttavat ne, joiden pitää saada halvalla kaikenlaisia epäeettisesti tuotettuja eläinkuituja kuten merinoa ja angoraa.
Voi kuinka tietämätön oletkaan.
Siinäpä oli taas kuningasargumentti. Oikeasti tänä nykyinen merino-kashmirmuoti on johtanut aikamoisiin julmuuksiin eläimiä kohtaan.
Kuten millaisiin? Jos änkytät mulesingista, niin turha huoli. Mulesingvapaata merinoa saa joka paikasta. Kaikki tietämäni merinolankavalmistajat, joiden tuotteita Euroopassa on saatavilla, käyttävät mulesingvapaata merinoa. Samaten merinovillavaatteista on helppo tarkistaa, että ovat mulesingvapaita.
Merinon kasvatus Australian ilmastossa on eläinrääkkäystä, käytetäänpä sitten mulesingia tai annetaan raatokärpästen pesiä vapaasti lampaiden pepuissa.
No mikä pakko on sitten ostaa australialaista merinoa? Se ei ole Suomessa edes mitenkään yleistä.
Minkä maalainen merino on sinun mielestäsi yleistä Suomessa?
Eteläamerikkalainen.
Vierailija kirjoitti:
Myös mua ihmetyttää tämä akryylineuleiden venyvyyden ja nyppyyntyvyyden jatkuva mainostaminen. Mulla on monia kyseisestä materiaalista valmistettuja neuleita, jotka ovat olleet jo useita vuosia käytössä. Silti ne ovat yhä kuin uusia. Mun mielestä on erittäin huono asia, että niistä puhutaan pelkkinä kertakäyttövaatteina. Tavallaan annetaan samalla lupa tietynlaiselle kerskakulutukselle.
No nykyajan vaatteet on kertakäyttöisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni on ihan loistava juttu, jos joku ostaa akryylineuleita. Niitähän saa kirppariltakin pilvin pimein.
Enemmän minua huolestuttavat ne, joiden pitää saada halvalla kaikenlaisia epäeettisesti tuotettuja eläinkuituja kuten merinoa ja angoraa.
Siinäpä oli taas kuningasargumentti. Oikeasti tänä nykyinen merino-kashmirmuoti on johtanut aikamoisiin julmuuksiin eläimiä kohtaan.
Kuten millaisiin? Jos änkytät mulesingista, niin turha huoli. Mulesingvapaata merinoa saa joka paikasta. Kaikki tietämäni merinolankavalmistajat, joiden tuotteita Euroopassa on saatavilla, käyttävät mulesingvapaata merinoa. Samaten merinovillavaatteista on helppo tarkistaa, että ovat mulesingvapaita.
Australia on maailman suurin villan tuottaja, ja sen vientiin menevästä villasta oli vuonna 2018 mulesing-vapaata kymmenen prosenttia.
Joten jos et tiedä yhtään merinolankavalmistajaa, joka käyttäisi mulesing-menetelmällä tuotettua lankaa, epäilen ettet tunne ylipäätään kovin monta valmistajaa.
No kun itse luulet paljonkin tietäväsi, niin listaapa tähän vaikka edes Suomen suosituimmat merinolangat ja kerro, moniko niistä on australialaisesta mulesingvillasta tehty.
Ei ole mitään tahoa, joka pitäisi tilastoja eri maahantuojien langoista ja niiden myynnistä Suomessa. Ei ole myöskään mitään tahoa, joka valvoisi, mitä kukakin vyötteeseen kirjoittaa. Enkä usko että asia ap:tä edes kiinnostaa, hän ei halua neuloa eikä käyttää villaa.
Mutt fakta on, että 90 prosenttia Australiasta ulkomaille lähtevästä merinosta on mulesingia, ja he sen itsekin myöntävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Australia on maailman suurin villan tuottaja, ja sen vientiin menevästä villasta oli vuonna 2018 mulesing-vapaata kymmenen prosenttia.
Joten jos et tiedä yhtään merinolankavalmistajaa, joka käyttäisi mulesing-menetelmällä tuotettua lankaa, epäilen ettet tunne ylipäätään kovin monta valmistajaa.
No kun itse luulet paljonkin tietäväsi, niin listaapa tähän vaikka edes Suomen suosituimmat merinolangat ja kerro, moniko niistä on australialaisesta mulesingvillasta tehty.
Ei ole mitään tahoa, joka pitäisi tilastoja eri maahantuojien langoista ja niiden myynnistä Suomessa. Ei ole myöskään mitään tahoa, joka valvoisi, mitä kukakin vyötteeseen kirjoittaa. Enkä usko että asia ap:tä edes kiinnostaa, hän ei halua neuloa eikä käyttää villaa.
Mutt fakta on, että 90 prosenttia Australiasta ulkomaille lähtevästä merinosta on mulesingia, ja he sen itsekin myöntävät.
Käyttäkää sitten akryylia.
Vierailija kirjoitti:
Tsiisus.
No, minulla herkkäihoisella on useita 100% alpakkaneuleita ja ovat erittäin kutisevia. Myös merino kutittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnonkuituisia neuleita on muutakin kuin villaa.
No mitä esimerkiksi? Akryyli on ainoa mitä kestän, kaikki missä lukee villa tai angora aiheuttavat jo käteen otettaessa semmoisen kutinan että pitää viskata kiireesti pois!
Ap
Puuvilla.
Puuvilla ei ainakaan ole ekologinen vaihtoehto.
https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000006242141.html
https://areena.yle.fi/1-4604650
Jokaisen pitäisi katsoa tuo dokkari. Ja varsinkin niiden, jotka ostavat paljon vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten millaisiin? Jos änkytät mulesingista, niin turha huoli. Mulesingvapaata merinoa saa joka paikasta. Kaikki tietämäni merinolankavalmerinolankavalmistajatmistajat, joiden tuotteita Euroopassa on saatavilla, käyttävät mulesingvapaata merinoa. Samaten merinovillavaatteista on helppo tarkistaa, että ovat mulesingvapaita.
No Suomessa ainakin kaikki suosituimmat merinolankamerkit ovat mulesingvapaita.
Tämä mulesing-vouhkaaminen on aivan älytöntä tässä maailmankolkassa, jossa mulesinglankaan törmääminen on varsin epätodennäköistä.
Kaiken merinon demonisoiminen mulesingin takia on pelkästään tolloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnonkuituisia neuleita on muutakin kuin villaa.
No mitä esimerkiksi? Akryyli on ainoa mitä kestän, kaikki missä lukee villa tai angora aiheuttavat jo käteen otettaessa semmoisen kutinan että pitää viskata kiireesti pois!
Ap
Puuvilla.
Puuvilla ei ainakaan ole ekologinen vaihtoehto.
https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000006242141.html
https://areena.yle.fi/1-4604650
Jokaisen pitäisi katsoa tuo dokkari. Ja varsinkin niiden, jotka ostavat paljon vaatteita.
Näinhän se on, ja puuvilla on myös kylmä materiaali. Esimerkiksi alussukkana tai yleensäkin alusvaatteena ei ollenkaan hyvä varsinkaan talvella.
Vaan eipä ole akryylikään ekologinen eikä ominaisuuksiltaan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsiisus.
No, minulla herkkäihoisella on useita 100% alpakkaneuleita ja ovat erittäin kutisevia. Myös merino kutittaa.
Silti on vielä paljon vaihtoehtoja luonnonkuiduissa - myös villoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun ei ole pakko käyttää just australialaista villaa 😋
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akryyli hiostaa eikä lämmitä ja pesussa muovivaatteista lähtee mikromuovia joihin ei mikään vedenpuhdistamo pysty. Jos ei halua villaa käyttää, niin miten olisi sellainen radikaali ratkaisu ettei hanki neulevaatteita lainkaan?
Eikö tuossa ole pieni ristiriita? Hiostaa, muttei lämmitä? Ilmeisesti iho kuitenkin lämpenee ennen kuin hikeentyy.
Olen akryylin käyttäjä, koska en tykkää villan tunnusta ihoani vasten. Akryyli hiostaa vasta, jos ulkopuolinen ilma on liian lämmin tai liian kostea. Syksyllä käytän puuvillaa niin kauan kuin sillä tarkenee ja odotan tarpeeksi viileitä ilmoja, ennen kuin alan käyttää neuleita. Paras on kuitenkin sekoite, vähän villaa joukossa tuntuu kyllä hyvältä kylmillä ilmoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa sinä puolestasi mulesing-menetelmällä tuotettua villaa käyttäviä lankavalmistajia, joiden tuotteita myydään Suomessa, niin saadaan jotain pohjaa tähän keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena oli ihan hirveää kidutusta se vaatteiden läpikin pistelevä villahaalari ja villalapaset, ja aikuiset olivat vain että älä temppuile... ja nyt aikuisena sitten saa syyllistystä siitä kun käyttää keinokuituisia neuleita ! Ihoni on atooppinen, ja herkkä enkä sille mitään voi.
Ap
I feel you :( Asuin vielä pohjoisessa ja aina villavaatteita ettei lapsi vaan palellu.... Voi hemmetti sitä kutinaa.... Ja just tuo, että älä temppuile. Vasta yli 10 v pääsi eroon villasta, kun osasi tarpeeksi pontevasti kieltäytyä eikä enää pakotettu pukemaan villaa. 'En edes tajunnut olevani villalle allerginen, kutisi vaan pirusti. Kaupassa tiedän heti kun mekon tmv. otan käteen ja pidän noin minuutin vaatetta kädessä, onko villaa vai ei. Kutina alkaa. Ei tarvitse edes päälle pukea. Minulla psori ja myös atooppinen iho.
F
Mulla on atopia ja ainut materiaali mitä siedän paidoissa ja neuleissa on 100% puuvilla.
Asiaan on hyvin yksinkertainen ratkaisu: jättää neuleet ostamatta. Mullakaan ei iho kestä villaa, joten olen luopunut neulepuseroista ja -takeista kokonaan. Laitan t-paidan päälle joko taskullisen bleiserin tai liivin. Miksi ihmeessä pitää ehdoin tahdoin käyttää neuleita, jos niistä saa iho-oireita?
70-luvun keinokuidut ovat ikuisia! Ne mummojen mekot kestävät paljon kauemmin kuin mummot itse. Keinokuituvaatteet tehdään nykyään tarkoituksella huonolaatuisiksi.