Ärsyttää tämä "muovineuleiden " halveksunta , eikö tajuta ettei kaikkien iho siedä villaa?!
Kommentit (74)
Kokeile hyvälaatuista merinovillaa. Se on aivan ylivoimaisen ihanaa myös vauvojen neuleisiin.
Toki jos et ole vain herkkäihoinen, vaan peräti lampaanvillalle allerginen, niin merinokaan ei käy, mutta muiden eläinten villat ja muut luonnonkuidut sitten taas sopivat.
Akryyli on luokattoman huono materiaali vaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni on ihan loistava juttu, jos joku ostaa akryylineuleita. Niitähän saa kirppariltakin pilvin pimein.
Enemmän minua huolestuttavat ne, joiden pitää saada halvalla kaikenlaisia epäeettisesti tuotettuja eläinkuituja kuten merinoa ja angoraa.
Voi kuinka tietämätön oletkaan.
Siinäpä oli taas kuningasargumentti. Oikeasti tänä nykyinen merino-kashmirmuoti on johtanut aikamoisiin julmuuksiin eläimiä kohtaan.
Hei sinä, joka kirjoitit seuraavaa:
"Olen samoilla linjoilla ap:n kanssa. Minunkaan ihoni ei siedä villaa. Kaikki kolme omistaani keinokuituneuletta ovat yli kymmenen vuotta vanhoja. Neuleet eivät ole nyppyyntyneet eivätkä venyneet."
Mullakin on lähes sama ongelma, että voin kyllä laittaa päälleeni villaisia juttuja, jos "vuoraan" itseni pitkähihaisilla ja peittävillä vaatteilta, mutta ongelma-alueeksi jäävät silti kasvot ja silmät, jonne villan säikeet pitkin päivää nousevat ärsyttämään ja kuumottamaan ihoa. Seuraavana päivänä tuo ihoärsytys näkyy näppyilyinä jopa aknena!
Hyvälaatuisia ja kestäviä keinukuituneuleita on vaikea löytää ja vielä niin, että niiden väri ja malli miellyttäisivät. Nyppyyntyminen on yleensä jossain vaiheessa vakio - joko ennen pesua tai pesun aikana.
Laittaisitko tähän noiden neuleiden koostumustiedot niin osaisi itsekin hakea vastaavia, kiitos sinulle avusta jo etukäteen<3
Vierailija kirjoitti:
Mulla on juuri päällä neule jossa on 70% alpakkaa ja 30% nylonia. Aivan ihanan pehmeän tuntuinen iholla, ei aavistustakaan mitään pistelyä tai kutinaa. Kannattaa kokeilla. Maksoihan tää tietysti moninkertaisesti enemmän kuin akryylineule.
Nimenomaan ei kannata kokeilla, vaan harkita pitkään ennen kuin hankkii, ja hankittuaan hoitaa neulettaan hyvin. Sekoitteessa alpakka muuttuu kierrätyskelvottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni on ihan loistava juttu, jos joku ostaa akryylineuleita. Niitähän saa kirppariltakin pilvin pimein.
Enemmän minua huolestuttavat ne, joiden pitää saada halvalla kaikenlaisia epäeettisesti tuotettuja eläinkuituja kuten merinoa ja angoraa.
Siinäpä oli taas kuningasargumentti. Oikeasti tänä nykyinen merino-kashmirmuoti on johtanut aikamoisiin julmuuksiin eläimiä kohtaan.
Kuten millaisiin? Jos änkytät mulesingista, niin turha huoli. Mulesingvapaata merinoa saa joka paikasta. Kaikki tietämäni merinolankavalmistajat, joiden tuotteita Euroopassa on saatavilla, käyttävät mulesingvapaata merinoa. Samaten merinovillavaatteista on helppo tarkistaa, että ovat mulesingvapaita.
Alpakka, merino, kashmir. Vaihtoehtoja on. Mutta ei, ei oteta edes selvää vaan vingutaan sitä että koska lampaanvilla ei käy (newsflash: ei käy monelle muullekaan), niin ostetaan akryylia ja pahoitetaan sitten mieli siitä kun jotkut toiset ei kannusta muovin ostamiseen.
Tsiisus.
Myös mua ihmetyttää tämä akryylineuleiden venyvyyden ja nyppyyntyvyyden jatkuva mainostaminen. Mulla on monia kyseisestä materiaalista valmistettuja neuleita, jotka ovat olleet jo useita vuosia käytössä. Silti ne ovat yhä kuin uusia. Mun mielestä on erittäin huono asia, että niistä puhutaan pelkkinä kertakäyttövaatteina. Tavallaan annetaan samalla lupa tietynlaiselle kerskakulutukselle.
Akryyli hiostaa eikä lämmitä ja pesussa muovivaatteista lähtee mikromuovia joihin ei mikään vedenpuhdistamo pysty. Jos ei halua villaa käyttää, niin miten olisi sellainen radikaali ratkaisu ettei hanki neulevaatteita lainkaan?
Tuittu kirjoitti:
Hei sinä, joka kirjoitit seuraavaa:
"Olen samoilla linjoilla ap:n kanssa. Minunkaan ihoni ei siedä villaa. Kaikki kolme omistaani keinokuituneuletta ovat yli kymmenen vuotta vanhoja. Neuleet eivät ole nyppyyntyneet eivätkä venyneet."
Mullakin on lähes sama ongelma, että voin kyllä laittaa päälleeni villaisia juttuja, jos "vuoraan" itseni pitkähihaisilla ja peittävillä vaatteilta, mutta ongelma-alueeksi jäävät silti kasvot ja silmät, jonne villan säikeet pitkin päivää nousevat ärsyttämään ja kuumottamaan ihoa. Seuraavana päivänä tuo ihoärsytys näkyy näppyilyinä jopa aknena!
Hyvälaatuisia ja kestäviä keinukuituneuleita on vaikea löytää ja vielä niin, että niiden väri ja malli miellyttäisivät. Nyppyyntyminen on yleensä jossain vaiheessa vakio - joko ennen pesua tai pesun aikana.
Laittaisitko tähän noiden neuleiden koostumustiedot niin osaisi itsekin hakea vastaavia, kiitos sinulle avusta jo etukäteen<3
Kieltämättä hyviä keinokuituneuleita on vaikea löytää, enkä väitä, ettenkö olisi koskaan tehnyt virhearviointeja. Muistan yhden neulepoolon, joka hiosti päällä kuin muovikassi ja nyppyyntyi parissa pesussa käyttökelvottomaksi. Antaisin mielelläni omistamieni neuleiden tuotetiedot, mutta leikkaan aina koko- ja pesulaput vaatteista pois, sillä nekin kutittavat. Sen muistan, että kaikki kolme neuletta ovat Hennesiltä.
Vierailija kirjoitti:
Alpakka, merino, kashmir. Vaihtoehtoja on. Mutta ei, ei oteta edes selvää vaan vingutaan sitä että koska lampaanvilla ei käy (newsflash: ei käy monelle muullekaan), niin ostetaan akryylia ja pahoitetaan sitten mieli siitä kun jotkut toiset ei kannusta muovin ostamiseen.
Tsiisus.
Mainitsemasi luonnonkuidut ovat huomattavasti kalliimpia, etkä välttämättä löydä juuri sitä ihanaa neuletta merinovillaisena, vaan se on tehty akryylista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten millaisiin? Jos änkytät mulesingista, niin turha huoli. Mulesingvapaata merinoa saa joka paikasta. Kaikki tietämäni merinolankavalmistajat, joiden tuotteita Euroopassa on saatavilla, käyttävät mulesingvapaata merinoa. Samaten merinovillavaatteista on helppo tarkistaa, että ovat mulesingvapaita.
Merinon kasvatus Australian ilmastossa on eläinrääkkäystä, käytetäänpä sitten mulesingia tai annetaan raatokärpästen pesiä vapaasti lampaiden pepuissa.
Vierailija kirjoitti:
Akryyli hiostaa eikä lämmitä ja pesussa muovivaatteista lähtee mikromuovia joihin ei mikään vedenpuhdistamo pysty. Jos ei halua villaa käyttää, niin miten olisi sellainen radikaali ratkaisu ettei hanki neulevaatteita lainkaan?
Eikö tuossa ole pieni ristiriita? Hiostaa, muttei lämmitä? Ilmeisesti iho kuitenkin lämpenee ennen kuin hikeentyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Australia on maailman suurin villan tuottaja, ja sen vientiin menevästä villasta oli vuonna 2018 mulesing-vapaata kymmenen prosenttia.
Joten jos et tiedä yhtään merinolankavalmistajaa, joka käyttäisi mulesing-menetelmällä tuotettua lankaa, epäilen ettet tunne ylipäätään kovin monta valmistajaa.
Merinovilla, silkkivilla. Meillä on koko perhe erityisherkkiä atoopikkoja ja villa-allergisia. Meille sopii merinovilla ja silkkivilla. Lisäksi käytetään puuvillaa, pellavaa ja silkkiä.
Akryylivaatteista irtoaa joka pesussa mikromuovia. Mikromuovi on se pahin! Lisäksi meille ei edes sovi akryylineuleet. Nekin aiheuttaa ärsytystä.
Suosittelen lämpimästi merinoa ja silkkivillaa, 8 vuoden kokemuksella! :) Merino on myös antibakteerinen. Sopii alusvaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merinon kasvatus Australian ilmastossa on eläinrääkkäystä, käytetäänpä sitten mulesingia tai annetaan raatokärpästen pesiä vapaasti lampaiden pepuissa.
No mikä pakko on sitten ostaa australialaista merinoa? Se ei ole Suomessa edes mitenkään yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsiisus.
Mainitsemasi luonnonkuidut ovat huomattavasti kalliimpia, etkä välttämättä löydä juuri sitä ihanaa neuletta merinovillaisena, vaan se on tehty akryylista.
Selityksen makua.
Minä voin vaikka tilauksesta tehdä merinovaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä pakko on sitten ostaa australialaista merinoa? Se ei ole Suomessa edes mitenkään yleistä.
Minkä maalainen merino on sinun mielestäsi yleistä Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Australia on maailman suurin villan tuottaja, ja sen vientiin menevästä villasta oli vuonna 2018 mulesing-vapaata kymmenen prosenttia.
Joten jos et tiedä yhtään merinolankavalmistajaa, joka käyttäisi mulesing-menetelmällä tuotettua lankaa, epäilen ettet tunne ylipäätään kovin monta valmistajaa.
No kun itse luulet paljonkin tietäväsi, niin listaapa tähän vaikka edes Suomen suosituimmat merinolangat ja kerro, moniko niistä on australialaisesta mulesingvillasta tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on juuri päällä neule jossa on 70% alpakkaa ja 30% nylonia. Aivan ihanan pehmeän tuntuinen iholla, ei aavistustakaan mitään pistelyä tai kutinaa. Kannattaa kokeilla. Maksoihan tää tietysti moninkertaisesti enemmän kuin akryylineule.
Nimenomaan ei kannata kokeilla, vaan harkita pitkään ennen kuin hankkii, ja hankittuaan hoitaa neulettaan hyvin. Sekoitteessa alpakka muuttuu kierrätyskelvottomaksi.
No voi "kokeilla" niin että sovituskopissa kokeilee miltä tuntuu omalla iholla ja jos hyvältä niin ostaa. Omaa neuletta tulee varmasti hoidettua hyvin ja käytettyä niin kauan kunnes puhki kuluu :)
Niille, joiden ohimoaivokuori on passiivinen, ei sovi kuin fundamentalismi ja hopeavesi, ehkä 5G:n hysteerinen vastustaminen.
Vegaaniruokavalio ei ole uskonto. Villa ja nahka on syytäkin ottaa talteen tuotantoeläimestä. Muu olisi täysin epäkunnioittavaa eläintä kohtaan ja myös epäekologista haaskausta.
Jos ei "iho siedä villaa", niin tiedoksi vain, että voi käyttää alusvaatteita siellä villavaatteen alla.