Miten Amazon toimittaa paketit perille?
Rupesin ensimmäistä kertaa tilaamaan Amazonista jotakin, ja nyt siellä on kysymys, milloin olisin kotona vastaanottamassa ja onko kerrostalon alaovessa jotain ovikoodia. Ihanko oikeasti tuovat kotiovelle asti eivätkä jätä johonkin noutopaikkaan? Mieluummin jostakin kävisin itse hakemassa silloin kun minulle sopii...
Kommentit (28)
Ootpa nuija. "noutopaikkaan" vie DHL jos et ole kotona.
DHL ja muut kuriirit eivät kylläkään vie mihinkään postiin, vaan vastaanottajan PITÄÄ olla kotona tai pakettia ei tule. Ellei sitten itse halua käydä hakemassa jostain hevonkuusesta niiden keskuksesta paketin. Kauheen sujuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä noutopaikat sitten ovat?
Miten milloinkin. Koskaan ei voi ennakkoon olla varma käyttävätkö postia vai kuriiria.
Vierailija kirjoitti:
Paikkakunnalla ei välttämättä ole noutopaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
DHL ja muut kuriirit eivät kylläkään vie mihinkään postiin, vaan vastaanottajan PITÄÄ olla kotona tai pakettia ei tule. Ellei sitten itse halua käydä hakemassa jostain hevonkuusesta niiden keskuksesta paketin. Kauheen sujuvaa.
DHL:n paketit jakelee ihan Suomen Posti ja jos et ole kotona, niin paketti menee Postiin noudettavaksi. UPS hoitaa oman jakelunsa ja mikäli sinua ei tavoiteta (soittavat tulostaan), niin lähetys menee heidän noutopisteeseensä.
Vierailija kirjoitti:
Toki he voivat myös nakata paketin johonkin kukkapenkkiin tai muualle ulos missä se on vapaasti kaikkien ohikulkijoiden noudettavissa ja väärentää lappusiinsa nimikirjoituksesi että on muka vastaanotettu.
Mulle on tulee aina dhl noutopaikkaan eli sellaiseen lokerokaappiin joka sijaitsee lähimmässä k supermarketissa. Vaikea uskoa että on paikkoja josta olisi pitkä matka lähimpäön noutopaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Amazon toimittaa muullakin kuin DHL:llä. Ja esim. Saksassa DHL hoitelee myös tavallista postia, joten sieltä on tullut lähetyksiä, jotka on täällä toimittanut minulle Posti.
Riippuu. Useimmiten tuo posti (ja postihan ei aina tuo kotiin, vaikka mahtuisi postiluukustakin, vaan laittavat suorilta lapun, että pitää hakea postin toimipisteestä).
Joskus on tullut ilmoitus, että noutopaikasta saa hakea (itselläni lähellä oleva R-kioski), joskus on kysytty, miten haluan paketin toimitettavan.
Kertaakaan ei ole lähettipalvelu tullut kotiovelle. Ja olen tilannut lähinnä kirjoja Britannian Amazonista.
Usassa paketit vain jaetaan kotiovelle. Eikä ne sieltä minnekään katoile. Tosi kätevää ja helppoa.
Mulle tuli DHL, sain sovittua heidän postilokeroon kun en kyennyt olemaan silloin kotona.
Inhoan tilailla ulkomailta, kun sitten sieltä soittaa joku kuriiri jolle ei käy mikään kun olen töissä ja kysyy että voiko jättää paketin siihen oven eteen. NO ETTE VOI.
Vierailija kirjoitti:
Usassa paketit vain jaetaan kotiovelle. Eikä ne sieltä minnekään katoile. Tosi kätevää ja helppoa.
Joo eihän ne mihinkään katoile, rehellisiä ihmisiä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan tilailla ulkomailta, kun sitten sieltä soittaa joku kuriiri jolle ei käy mikään kun olen töissä ja kysyy että voiko jättää paketin siihen oven eteen. NO ETTE VOI.
Minulle UPS:n kuriiri toi paketin ihan työmaalle.
Toimitustapa riippuu myyjästä. Amazon vain alusta lukuisille yksityisille firmoille, joille toki Amazon voi kilpailuttaa myös kuriirit.
Kuriirista riippuu, miten toimitaan. Yleensä tilaukseen laitetaan yhteystiedot ja ainakin DHL:n kanssa voi sopia toimitusvahvistuksen saatuaan online toimitusajasta ja jopa vaihtaa toimituspaikan, joka yleensä viivästyttää toimitusta yhden päivän. Toimitus voi myös tapahtua automaattiin, kuten aiemmin esitettiin.
Noutopaikat ovat kuriirikohtaisia ja sanoisin, että DHL:n kanssa on yleensä helpompi sopia toimituksen muutokset kuin UPSin. Tilaa työpaikallesi, ellet pysty olemaan kotona toimituksen aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle UPS:n kuriiri toi paketin ihan työmaalle.
Minulla taas alkoi inisemään että eeeei hän nyt voi tuoda kun juuuuust kävi sielläpäin ja pitää mennä toiseen paikkaan. Ärsyttävää värkkäämistä.
MMS85 kirjoitti:
Mulle tuli DHL
Onko tämä DHL siis joku jakelufirma vai mikä, ja Amazon arpoo, mikä lähettäjä kullekin paketin toimittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo eihän ne mihinkään katoile, rehellisiä ihmisiä kaikki.
Hyvin pieni osa katoaa prosentuaalisesti.
Riippuu mistä roikkuu. Joskus Amazonin lähetys on tuotu kotiin, joskus lähetys on viety suoraan Postin pisteeseen. Jos lähetystä on oltu tuomassa kotiin enkä ole ollut kotona, se on viety Postin pisteeseen, josta sen on saanut hakea.