Jos vauvan raaja on murtunut, huutaako vauva kokoajan?
Päivystyksessä ollaan, tuntuu vaan että muut tapaukset on meitä tärkeämpiä, siksi kyselen kun vieläkin odotetaan että päästään näytille.
Kommentit (36)
Mulla murtui ranne vähän sen jälkeen, kun olin oppinut kävelemään. Huusin seuraavaan päivään asti ennenkuin vietiin lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Miten painava imurinvarsi sulla on? Tarinasi ei kuulosta ihan uskottavalta.
Ohiksena... ei sen tarvitse olla painava, jos se lentää kädestä liikkeen vauhdittamana ja putoaa alas metrin korkeudelta. Olen itse pudottanut kerran imurinvarren vauhdilla jalkapöydän päälle ja se sattui ihan sikana, tuli iso mustelma ja patti.
Pienen vauvan luut tuskin ovat kovin kestäviä, joten kyllä tuo ap:n stoori on mahdollinen. Mutta koska vauva ei itke aina, kun jalkaan koskee, se tuskin on sentään murtunut. Kipeä varmasti.
4
Ehkä vauva vaan säikähti ja reagoi myös vanhempien käyttäytymiseen. Rauhoittukaa niin se vauvakin rauhoittuu.
Päästiin vihdoin lääkärille, ei kanssa veikkaa murtuneen. Käski tarkkailla pari päivää kuitenkin tilannetta. En tiedä tekikö meistä lasua, mutta tärkeintä on että lapsi pääsi lääkäriin.
Ap
Mun vauvalla murtui joskus käsivarsi, ei huutanut koko aikaa, mutta aristi kättä.
just joo. Ihann totta. Lasu tulee
Onko ap aiemmin vauva huutanut alituisesti kuten koliikissa? Putosiko vauva joltain tasolta tms. jos päivystykseen murtumaepäilystä? Konttaako vielä vai onko sylivauva?
Leikki-ikäisellä lapsellani murtui jalka kiipeilytelineestä, silloin ei huutanut mutta vaikeroi itkuisena. Vauvoilla luut vielä pehmeitä mutta uskoisin että huutaisi paljon, hyvä että tarkistatte tilanteen päivystyksessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten painava imurinvarsi sulla on? Tarinasi ei kuulosta ihan uskottavalta.
Ohiksena... ei sen tarvitse olla painava, jos se lentää kädestä liikkeen vauhdittamana ja putoaa alas metrin korkeudelta. Olen itse pudottanut kerran imurinvarren vauhdilla jalkapöydän päälle ja se sattui ihan sikana, tuli iso mustelma ja patti.
Pienen vauvan luut tuskin ovat kovin kestäviä, joten kyllä tuo ap:n stoori on mahdollinen. Mutta koska vauva ei itke aina, kun jalkaan koskee, se tuskin on sentään murtunut. Kipeä varmasti.
4
Vauvan luut ovat erittäin kestävät. Eivät murru tavallisesti muuten kuin rajussa onnettomuudessa tai väkivallan seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
Päästiin vihdoin lääkärille, ei kanssa veikkaa murtuneen. Käski tarkkailla pari päivää kuitenkin tilannetta. En tiedä tekikö meistä lasua, mutta tärkeintä on että lapsi pääsi lääkäriin.
Ap
On ihan varmaa, että ei tehnyt teistä, mutta vauvasta on voinut tehdä.
Tyttöni tipahti 1,5-vuotiaana tuolilta niin, että kyynärpää murtui. Itki alkuun, sitten vain aristi. Ei tehty lasua lääkärienkään toimesta.
Tuskin lasua tekee päivustyskäynnistänne ap. Vein oman vauvani lääkäriin kun luulin sängyltä putoamisesta nenän murtuneen koska sieraimesta vuoti verta. Ei ollut murtunut vaan oli nenän nytkähdys kyseessä eikä mitään vaurioita vauvalle jäänyt. Käynnistä tuli tieto neuvolaan jossa terkkari otti silmätikuksi, pisti merkintöjä omakantaan kaikesta mahdollisesta. Siitäkin jos vauvalla naarmu poskessa joka oli johtunut siitä että vauva oli omalla kynnellään raapaissut itseään. Riippuen neuvolasta saatte perheinenne ap olla rauhassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imuroin ja imurinvarsi lipesi kädestä. Vauva oli sitterissä lattialla ja varsi osui ehkä jalkaan tai todella liki jalkaa. Tultiin heti päivystykseen, kokeilin kotona ensin jalkaa/varpaita ja ei erityisemmin huutanut koskettaessa, mutta haluan varmistaa että kaikki on kunnossa. Huutaa välillä, välillä kaikki on ok.
Ap
Joo ei tuosta jalka murru ole huoletta. Ne on yleensä vanhempien lapselle aiheuttamia vammoja jos ihan pienellä murtumia tulee. Ja aina tulee lastensuojeluilmoitus ja tilanne tutkitaan miten vammat ovat syntyneet.
Ei muuten pidä paikkaansa. Meillä 10kk ikäisen vauvan reisiluuhun tuli murtuma kun vauva sai kiskaistua hyllyn päällensä. Alkoi heti itkeä kauheasti, sitten kun nostin syliin niin pyörtyi/meni taju. Päähän ei osunut mitään. Hätäännyin tietenkin ja soitin ambulanssin paikalle. Vauva tokeni juuri ennen ambulanssin tuloa, mutta oli ihan tillintallin. Ambulanssin toimintaan en ollut tyytyväinen. Vähän tarkkailivat tilannetta ja käski päiväunille laittaa, ei mitään jatkoja vaikka näinkin että vauva ei ole ok. Ambulanssikaavakkeeseen kirjasivat että vauva vähän nyrröinen. Pari tuntia myöhemmin vein vauvan itse päivystykseen ja kuvattiin käsi, luulin että oli käden siis satuttanut. Kertaalleen nuupahti taas päivystyksessä ollessa ja meijät otettiin yöksi sairaalaan tarkkailuun. Vauva ei siis itkenyt oikeastaan ollenkaan mitään kipuja, mutta ei suostunut konttaamaan, siinä sitten alkoi aina itkeä. Meidät kotiutettiin ja sama jatkui eli vauva ei liikkunut. Vein taas seuraavana päivänä lääkäriin ja sitten kuvattiin jalka ja reisiluusta löytyi murtuma. Kipsi oli viitisen viikkoa. Lasua ei meistä onneksi tehty.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi tuollaisesta nyt lasua tekisi. On meilläkin lapsella viime kesänä (3v.) Murtunut käsi kun tippui liukumäestä ja piti leikata. Toivotaan että vauvasi paranee ❤
Vierailija kirjoitti:
Miten tyhmä ihmisen pitää olla, että se ei osaa edes kirjoittaa koko ajan-ilmaisua oikein? Kokoaja on puolestaan ammattinimike.
No kirjoita sinä oikein tuo koko ajan -ilmaisua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi tuollaisesta nyt lasua tekisi. On meilläkin lapsella viime kesänä (3v.) Murtunut käsi kun tippui liukumäestä ja piti leikata. Toivotaan että vauvasi paranee ❤
Kolmivuotias pääsee itse jo kovaakin liikkeelle ja saa rikottua itsensä. vauva ei pääse. Lisäksi vauvan luut ovat niin kimmoisat, että ne pitää väkisin vääntää rikki ellei kyse ole esim. liikenneonnettomuudesta. Käytännössä vauvojen murtumat johtuvat aikuisten käyttämästä väkivallasta.
Vauvan paikka ei ole blenderissä.