Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistatteko käännetyt kumisaappaiden varret?

Entinen nuori
18.10.2019 |

Muistatteko vielä käännetyt kontiosaappaan varret 80-luvulta? Tuli mieleen kun äsken kaupassa käydessä sellaiset vielä näin. Itselläkin oli käännetyt varret täynnä bändien nimiä ja kavereiden nimmareita.

Kommentit (434)

Vierailija
261/434 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus oli tosiaan pakko kaikilla olla mustat Kontiot varmaan jostain vuodesta 1978 aina 80-luvun loppuun asti. Nuorison aikaisemmin suosimat pirteän väriset Hai-saappaat muuttuivat noloiksi käyttää. Mielestäni aika kamalaa .  En tykännyt yhtään Kontioista, mutta ne vain kuului olla. Tylsät mustat ja rumat ja painavat. Hienoa kun Hai-saapas muoti tuli takaisin, nykyään kaikki saavat itse päättää millaisia jalkineita käyttää.

Vierailija
262/434 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus oli tosiaan pakko kaikilla olla mustat Kontiot varmaan jostain vuodesta 1978 aina 80-luvun loppuun asti. Nuorison aikaisemmin suosimat pirteän väriset Hai-saappaat muuttuivat noloiksi käyttää. Mielestäni aika kamalaa .  En tykännyt yhtään Kontioista, mutta ne vain kuului olla. Tylsät mustat ja rumat ja painavat. Hienoa kun Hai-saapas muoti tuli takaisin, nykyään kaikki saavat itse päättää millaisia jalkineita käyttää.

Muistan itsekin tuon ajan pakkona. Äiti osti minullekin Kontiot kysymättä mitä haluaisin. Meidän luokalla yhdellä toisella pojalla oli Hai-saappaat. Sanoin niitä tyttöjen saappaiksi, vaikka todellisuudessa olisin halunnut samanlaiset, enkä niitä iän ikuisia mustia rumia kontioita, Elettiin siis 1980-lukua. Olisipa ollut edes tuo edellä mainittu Viking Seilas/ Kadett muoti täällä Suomessa. Lapsuuteni jälkeen en ole Kontioita halunnut.

.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/434 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, mutta ihanat valkoiset HAI saappaani kultaisilta 1960-1970 luvuilta muistan, siitä vuosikymmenen vaihteesta. Ah ihana nuoruus. 

Mulla oli siihen aikaan vaaleanharmaat Lunar-saappaat. Ne olivat vähän niin kuin Hait, mutta niissä oli nyörit edessä koristeena. Ihanat kumpparit, ja pidin niitä jatkuvasti. Harmi kun niitä ei tehdä enää. Kaverin isoveljellä oli tuollaiset valkoiset Hait, nekin olivat hienot. Oi niitä aikoja. 

Vierailija
264/434 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, mutta ihanat valkoiset HAI saappaani kultaisilta 1960-1970 luvuilta muistan, siitä vuosikymmenen vaihteesta. Ah ihana nuoruus. 

Mulla oli siihen aikaan vaaleanharmaat Lunar-saappaat. Ne olivat vähän niin kuin Hait, mutta niissä oli nyörit edessä koristeena. Ihanat kumpparit, ja pidin niitä jatkuvasti. Harmi kun niitä ei tehdä enää. Kaverin isoveljellä oli tuollaiset valkoiset Hait, nekin olivat hienot. Oi niitä aikoja. 

Voi kun olisi omanakin kouluaikana ollut tuollainen muoti. Olen elänyt juuri sitä pakko-Kontio aikaa. Tai oli jollain meidänkin luokkalaisilla jotain sisarusten vanhoja Hai-saappaita. Minulla ne pakolliset tylsät Kontiot.

Vierailija
265/434 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun olisi omanakin kouluaikana ollut tuollainen muoti. Olen elänyt juuri sitä pakko-Kontio aikaa. Tai oli jollain meidänkin luokkalaisilla jotain sisarusten vanhoja Hai-saappaita. Minulla ne pakolliset tylsät Kontiot.

Onneksi Kontioita rupesi sitten saamaan muissakin väreissä kuin tylsänä mustana. Hommasin valkoiset heti kun sellaiset tulivat kauppoihin. Sen jälkeen on ollut keltaiset ja tummanvihreät ja nyt on uudet punaiset. 

Vierailija
266/434 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli hienoa, kun Hai-saapas tuli eri väreissä uudelleen tuotantoon. Tuote osattiin myös markkinoida onnistuneesti. Klassikko jota voi ja kehtaa käyttää missä vaan. Lisäksi kaiken ikäiset ihmiset ottivat uudet Hait omikseen. Hyvä kun Hai ja Kontio ovat vakiinnuttaneet asemansa aina muodissa olevina tuotteina. 

Vierailija
267/434 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalosseja näkee nykyään harmillisen vähän, luulisi esimerkiksi kaupungeissa olevan hyvät

Vierailija
268/434 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli hienoa, kun Hai-saapas tuli eri väreissä uudelleen tuotantoon. Tuote osattiin myös markkinoida onnistuneesti. Klassikko jota voi ja kehtaa käyttää missä vaan. Lisäksi kaiken ikäiset ihmiset ottivat uudet Hait omikseen. Hyvä kun Hai ja Kontio ovat vakiinnuttaneet asemansa aina muodissa olevina tuotteina. 

Näin on, vanhana 70-lukulaisena ostin itselleni uudet Hait heti kun ne tulivat takaisin! Ihana klassikkosaapas. Minulla on nykyään sekä keltaiset että punaiset Hait, joita käytän vuorotellen. Kotipihalla, mökillä ja kaupungillakin jos on sadekeli. 

Vierailija
269/434 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hait tuli Kontioiden jälkeen. 

Vierailija
270/434 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jollain ollut Nokian Jolle saappaat? Niitä oli myynnissä vähän ennen tuota 70-luvun lopun kontiovillitystä.

Vierailija
271/434 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jollain ollut Nokian Jolle saappaat? Niitä oli myynnissä vähän ennen tuota 70-luvun lopun kontiovillitystä.

Parhaalla kaverillani oli keltaiset Jollet, ja joillain koulukavereilla myös. Itselläni oli ne vaaleanharmaat Lunarit kuten tuossa edellä kirjoitin.

Vierailija
272/434 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan Jollet monella lähisuvun aikuisella mm.äidilläni oli vihreät. tse olen 70-luvulla vasta syntynyt. Aikuiset kuitenkin käyttivät Kontiomuodista huolimatta omat Hait ja Jollet loppuun, joten niitänäkyi vielä 80-luvun alkuvuosinakin aika usein.

Vierailija
273/434 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä on nuo Viking Seilas saappaat kestäneet käyttöä? Monella vaikutti olevan sellaiset. Minulla on nyt omat olleet vuoden. Niitä on käytetty lähes joka päivä, maalla kun asutaan. Eikä mitenkään varovasti, vaan pihatöissä, metsässä, perunamaalla jne. Ovat tosi hyväkuntoiset edelleen. Ne ovat myös ainoat oikeat kääntövarsisaappaat tällä hetkellä myytävistä, ja varret suorina melkein kuin Hait.

Vierailija
274/434 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jolle? Millaiset ne oli.

Vierailija
275/434 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jolle? Millaiset ne oli.

Lähes samanlaiset kuin Hai. Pohjat samanlaiset keltaiset. Alareunaa reunustava valkoinen osa oli selvästi korkeampi ja vähän eri tavalla kuvioitu. Ei kiristysremmiä. Hienot saappaat, joita sai useissa väreissä. 

Vierailija
276/434 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Mun Viiking seilas saappaat on kestänyt hyvin käytössä...vaikka varret alhaalla olen pitänyt. Sinä joka kysyit Viiking saappaista niin oletko pitänyt varret alhaalla?

Vierailija
277/434 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hait tuli Kontioiden jälkeen. 

Kontio tuli saappaan nimeksi mielestäni vasta myöhemmin. Ennen Hai-saappaita Kontion näköisten saappaiden nimi taisi olla Tukki tai Janne. Tietysti jos joku tietää paremmin, voi korjata. 

Vierailija
278/434 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun saappaan Viiking seilas väri punainen....

Punainen onkin ihan paras kumisaappaan väri.

Vierailija
279/434 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on punaiset Kontiot kestäneet jo yli 5 vuotta. 

Sinulla on ollut onnea. Minun punaiset Kontioni kestivät ehjänä vain pari vuotta. 

Vierailija
280/434 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei. Mun Viiking seilas saappaat on kestänyt hyvin käytössä...vaikka varret alhaalla olen pitänyt. Sinä joka kysyit Viiking saappaista niin oletko pitänyt varret alhaalla?

Käytän lähes aina varret suorina,.Toki olen kokeillut ne joskus kääntää, hyvä ominaisuus kesällä.