Heidi Sohlberg
Seuraan instassa kyseistä henkilöä ja sinänsä tykkään hänestä, koska vaikuttaa aidolta ja esiintyy omana itsenään, mutta kuinka monta vuotta aikoo ratsastaa #fuckcancer ja syöpäjutuillaan? Ihan loputtomiin tuntuu hakevan empatiaa ja sympatiaa. Joku aika sitten sanoi, että hänet voi tilata kokemusasiantuntijaksi. Eikö yhdistykset kouluta näitä? Menee jotenkin uskottavuus, jos tässäkin asiassa julkkiksilla on oma "ohituskaista". Ja joo ei oo multa pois 😁
Kommentit (18)
Varpu saattaa saada lohtua tekemästään työstä, ja todellakin joku lapsensa menettänyt/pian menettävä saa sitä ainakin. Ihan kamalaa kuvitellakaan menettävänsä lapsensa.
Kyllä Heidin tilanne on aivan eri. Minäkin pidän Heidistä/Heidiä fiksuna tyyppinä, mutta rajansa kaikella. Kyllä tuo julkisuusstatus sulkee nyt tämän "kokemusasiantuntijuuden" pois.
Vapaaehtoisia auttajia on jo paljon, minunkin entinen työkaveri tekee tuota arvokasta työtä.
Vierailija kirjoitti:
Alkoihan Varpu Hintsanenkin pitämään jotain luentoja ja on kokemusasiantuntija, kun lapsensa kuoli.
Mä en seuraa häntä, mutta eikö hänen lapsensa kuollut aika vasta? Ja kyllähän se on ihan eri asia ja elämän mittainen tragedia, kun oma lapsi kuolee. Tää #fuckcancer tuo mieleen sen, että itse tässä on taisteltu voittoon ja sitähän Sohlberg minun silmiin tuntuu hehkuttavan. Se kun ei aina riitä eikä kuolleet sen vähempää taistelleet...luin Varpusta jonkun haastattelun ja siinä oli, että on psykiatrinen sairaanhoitaja ja mielenvalmentaja, joten ammatillistakin pohjaa on.
Siellä on taas Roosa-päiväjuttua ja muistoja hästäkeillä #fuckcancer, survivor ja vastoinkäymistenkauttavoittoon
En tiijä, mua jotenkin inhottaa tuo asenne. Ja ehkä ns. pumpulissa eläneet ihmiset jäävät junnaamaan tällaisiin asioihin ja kuvittelevat parantumisen johtuvan heistä...
Karita Tykän "vedenjuonti vei teholle" on ollut sen 100x otsikoissa. Ei vaan jaksa enää.
Vierailija kirjoitti:
Karita Tykän "vedenjuonti vei teholle" on ollut sen 100x otsikoissa. Ei vaan jaksa enää.
Minusta taas on ihan hyvä, että on otsikoissa. Nykyään kun sitä vettä pitäisi muka juoda koko ajan ja litra tolkulla. Asiahan ei näin ole vaan juontaa juurensa fitnessbuumista josta on sitten poimittu mm tuo vedenjuonti
En välitä julkkiksista mutta aloin seurata Heidiä instassa kun itse sairastuin rintasyöpään. Katsoin nyt hänen instaa ja siellä taisi kaksi aiheeseen liittyvää kuvaa olla viime päiviltä. Televisiosta on tullut joku roosanauhaohjelma joka on monilla sairauden läpikäyneillä herättänyt tunteet pintaan, miksipä ei siis Heidillä.
Tämä on sairaus joka hoidettunakin seuraa läpi elämän, kroppa on muuttunut monin tavoin kovien hoitojen ja leikkauksien seurauksena, elämä ei siis palaa ihan samoihin uomiinsa kuin sairautta ennen. Pelko uusiutumisesta on läsnä. Hoitoväsymys ja masennus voivat tulla vasta hoitojen jälkeen. Syöpä tulee siis olemaan rinnalla vielä vuosia hoitojen jälkeen vaikka muiden silmissä se on "hoidettu pois". Sitä on ulkopuolisten usein vaikea ymmärtää.
Itsestäni on mukava näin kärsimysten keskellävhoitojen ollessa kesken seurata instassa ihmisiä jotka elävät jo normaalia elämää ja pystyvät siihen vaikeiden hoitojen jälkeen. Minulle se on tärkeää ja kannustavaa.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on taas Roosa-päiväjuttua ja muistoja hästäkeillä #fuckcancer, survivor ja vastoinkäymistenkauttavoittoon
En tiijä, mua jotenkin inhottaa tuo asenne. Ja ehkä ns. pumpulissa eläneet ihmiset jäävät junnaamaan tällaisiin asioihin ja kuvittelevat parantumisen johtuvan heistä...
Heidi tuskin on pumpulissa elänyt, kun on äitinsäkin menettänyt syövälle. Aika karu kohtalo, kun koko elämä pyörii tahtomattakin syövän ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidi tuskin on pumpulissa elänyt, kun on äitinsäkin menettänyt syövälle. Aika karu kohtalo, kun koko elämä pyörii tahtomattakin syövän ympärillä.
Se on ikävää. Heidillä vaikuttaa kuitenkin olevan huiput tukiverkostot. Eniten minua risoo tuo asenne. Se on helppo olla survivor, kun on itse sattunut selviämään korkeatasoisen hoidon ja tukiverkoston avulla. Vähän hankala selittää, mutta ehkä elämässä pitäisi "ratsastaa" muullakin kuin tällä. Ehkä joskus olisi hyvä muistaa niitäkin, jotka eivät selvinneet, jos kerran haluaa olla julkisuudessa tämän asian takia. Nyt tämä koko syöpäasia pyörii vain "minä, minä, minä ja minun selviytyminen".
Vierailija kirjoitti:
En välitä julkkiksista mutta aloin seurata Heidiä instassa kun itse sairastuin rintasyöpään. Katsoin nyt hänen instaa ja siellä taisi kaksi aiheeseen liittyvää kuvaa olla viime päiviltä. Televisiosta on tullut joku roosanauhaohjelma joka on monilla sairauden läpikäyneillä herättänyt tunteet pintaan, miksipä ei siis Heidillä.
Tämä on sairaus joka hoidettunakin seuraa läpi elämän, kroppa on muuttunut monin tavoin kovien hoitojen ja leikkauksien seurauksena, elämä ei siis palaa ihan samoihin uomiinsa kuin sairautta ennen. Pelko uusiutumisesta on läsnä. Hoitoväsymys ja masennus voivat tulla vasta hoitojen jälkeen. Syöpä tulee siis olemaan rinnalla vielä vuosia hoitojen jälkeen vaikka muiden silmissä se on "hoidettu pois". Sitä on ulkopuolisten usein vaikea ymmärtää.
Itsestäni on mukava näin kärsimysten keskellävhoitojen ollessa kesken seurata instassa ihmisiä jotka elävät jo normaalia elämää ja pystyvät siihen vaikeiden hoitojen jälkeen. Minulle se on tärkeää ja kannustavaa.
Stoorien puolella puhuu varmaan lähes viikoittain. Pitää yllä tärkeää asiaa, mutta jos haluaisi edistää asiaa niin sen voisi tehdä epäitsekkäämmin eikä tuomalla joka kerta esille sitä kuinka itse selvisi. (Kun nyt vaan on survivor) Joskus on myös hyvä jatkaa elämää eikä velloa koko ajan jossain, josta on jo selvinnyt. Harvemmin ihmiset ylipäänsä akuutista ongelmista, yksinäisyydestä, kuolemanpelosta ja muista realiteeteista. Jälkeen päin kyllä kerrotaan kuinka selviydyin ja vahvistuin. Nämä kaikki pitävät yllä vääränlaisia kulisseja, vaikka positiivisuus onkin kantava voima.
Syövästä selviytyminen ei ole mikään kerrasta poikki läpihuutojuttu. Itse sain kroonisen sairauden syöpähoidoista, se on itse asiassa pahempaa kuin syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Varpu saattaa saada lohtua tekemästään työstä, ja todellakin joku lapsensa menettänyt/pian menettävä saa sitä ainakin. Ihan kamalaa kuvitellakaan menettävänsä lapsensa.
Kyllä Heidin tilanne on aivan eri. Minäkin pidän Heidistä/Heidiä fiksuna tyyppinä, mutta rajansa kaikella. Kyllä tuo julkisuusstatus sulkee nyt tämän "kokemusasiantuntijuuden" pois.
Vapaaehtoisia auttajia on jo paljon, minunkin entinen työkaveri tekee tuota arvokasta työtä.
Lapsi kuoli kesällä. Se suru kestää loppuelämän. Jos häntä lohduttaa ja auttaa paremmin kestämään surun kokemusasiantuntijana toimiminen, niin suon sen hänelle.
Miksei rintasyövästä saisi puhua instassa, puhutaanhan monesta muusta, täysin turhasta asiasta. Mieluummin kuulen valistusta minä-muodossa, kuin katson pyllistelijöitä missä tahansa muodossa.
Rintasyöpä koskettaa montaa naista ja pientä osaa miehistäkin jossain vaiheessa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ikävää. Heidillä vaikuttaa kuitenkin olevan huiput tukiverkostot. Eniten minua risoo tuo asenne. Se on helppo olla survivor, kun on itse sattunut selviämään korkeatasoisen hoidon ja tukiverkoston avulla. Vähän hankala selittää, mutta ehkä elämässä pitäisi "ratsastaa" muullakin kuin tällä. Ehkä joskus olisi hyvä muistaa niitäkin, jotka eivät selvinneet, jos kerran haluaa olla julkisuudessa tämän asian takia. Nyt tämä koko syöpäasia pyörii vain "minä, minä, minä ja minun selviytyminen".
Eli millä esimerkiksi pitäisi ratsastaa? Heidillä saattaa olla sen verran terveysongelmia, että niiden takia ei pysty tekemään töitä ja edetä uralla. Helppo sanoa teidän, jotka pystytte pätemään suorittamalla esim. töissä, perheessä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli millä esimerkiksi pitäisi ratsastaa? Heidillä saattaa olla sen verran terveysongelmia, että niiden takia ei pysty tekemään töitä ja edetä uralla. Helppo sanoa teidän, jotka pystytte pätemään suorittamalla esim. töissä, perheessä jne.
No ei se ainakaan julkisesti ole sanonut, että mitään tällaisia ongelmia olisi. Ja jos on niin juu, ei tarvitse kertoa, mutta aika tekopyhää silloin tämä itsensä ja paremmuutensa esille tuominen on. En tiedä kenestä "meistä" puhut, mutta tapoihini ei kuulu päteä työllä. Eikä myöskään sillä, että olisin elämässäni pärjännyt omasta ansiostani jotenkin paremmin kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Syövästä selviytyminen ei ole mikään kerrasta poikki läpihuutojuttu. Itse sain kroonisen sairauden syöpähoidoista, se on itse asiassa pahempaa kuin syöpä.
Olen pahoillani puolestasi. En uskokaan, että on läpihuutojuttu. Kommentistasi kuitenkin näkyy se, että syöpä on kuitenkin "vain" syöpä. Kunpa sinun kaltaiset puhuisivat niistä negatiivista puolista enemmän.
Kuka läheinen kuoli? Vois sen samantien paljastaa.
Alkoihan Varpu Hintsanenkin pitämään jotain luentoja ja on kokemusasiantuntija, kun lapsensa kuoli.