Ihan hirveä ahdistus. Vinkkejä miten selviän vauvan, taaperon ja nuoren koiran kanssa tästä päivästä?
Puoliso on töissä tänään koko päivän. Kummatkaan isovanhemmat eivät pysty nyt auttamaan ja mulla ei ole oikein ystäviä jotka voisivat auttaa ihan vaikka tulemalla seuraksi. Kaipaisin nyt ihan vain käytännöllisiä vinkkejä miten selvitään tällä porukalla tästä päivästä? Taaperolla on ihan hirveästi energiaa ja koti on täyden kaaoksen vallassa.
Ja ennen kuin kukaan kysyy. Mulla on masennus. On lääkitys ja keskusteluapu, mut nyt on paha päivä.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Kyse yhdestä päivästä? Toisilla se mies on joka päivä töissä myöhään.
No ei kai tässä muuten ongelmaa olisikaan, pärjään kyllä pääasiassa lasteni kanssa keskenäänkin. Mutta olen sairas, enkä voi valitettavasti valita milloin ne ahdistuspäivät iskevät.
Ap
Vinkkini on tämä: mitä olisit tehnyt, jos somea ei olisi olemassa?
Ulos kannattaa aina mennä! Edes hetkeksi. Taapero väsyy, vauvan ei nyt niin tarvitse väsyä.
Eli aamupalan jälkeen heti pihalle. Siellä telmimistä riittävän kauan, sitten sisälle ja ruokaa vatsaan.
Taapero voi ottaa torkut tai muuten vain rauhoittua katselemalla kirjoja tai televisiota, vauva nukkuu ja äiti voi keittää pannullisen kahvia. Tämän jälkeen voi järjestellä ja pyytää taaperoakin auttamaan.
Sitten on välipalan aika. Sitten voi siivota, järjestellä, esivalmistella päivällistä tms.
Päivällisen jälkeen voi mennä taas ulos touhuamaan, pariksi tunniksi. Sitten sisälle, vähän leikkimistä sisällä, iltatoimet, iltapala ja lapset nukkumaan.
Jälleen yksi pitkä päivä suoritettu.
Heippa! Me selvittiin päivästä ihan kunnialla. Syötiin valmisruokaa (oli onneksi kaapissa valmiina), käytiin ulkona ja leikittiin lasten kanssa pitkään lämpimässä suihkussa. Kotityöt jätin. En edes imuroinut vaan lakaisin vain suurimmat roskat lattialta. Nyt lapset olleet jo jonkin aikaa yöunilla ja ahdistus helpottaa taas.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen näitä, jotka ottavat koiran kuvattuun tilanteeseen.
Mutta ei voi mitään enää. Koiria vaatii saman kuin pikkulapsi ja vaatii koko ikänsä. Lapsi helpottaa jo kolmen vanhana paljon. Ei tarvitse kytätä sen joka askelta, käy itse veskissä, syö itse jne.
Koirahan ei voinut olla talossa jo ennen lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Heippa! Me selvittiin päivästä ihan kunnialla. Syötiin valmisruokaa (oli onneksi kaapissa valmiina), käytiin ulkona ja leikittiin lasten kanssa pitkään lämpimässä suihkussa. Kotityöt jätin. En edes imuroinut vaan lakaisin vain suurimmat roskat lattialta. Nyt lapset olleet jo jonkin aikaa yöunilla ja ahdistus helpottaa taas.
Ap
En ole masentunut itse, mutta huonoina päivinä menemme usein keskellä päivää suihkuun tai saunaan :) leikin myös tuolloin mahdollisimman paljon peuhausleikkejä, mennään vaikka sänkyyn peiton alle "majaan" tms. Kotityöt ja ruoanlaitto aina minimissä tuolloin ja ulkoilu näinä päivinä riippuu fiiliksestä. Piirretyt päälle jne.
Vierailija kirjoitti:
Ulos kannattaa aina mennä! Edes hetkeksi. Taapero väsyy, vauvan ei nyt niin tarvitse väsyä.
Eli aamupalan jälkeen heti pihalle. Siellä telmimistä riittävän kauan, sitten sisälle ja ruokaa vatsaan.
Taapero voi ottaa torkut tai muuten vain rauhoittua katselemalla kirjoja tai televisiota, vauva nukkuu ja äiti voi keittää pannullisen kahvia. Tämän jälkeen voi järjestellä ja pyytää taaperoakin auttamaan.
Sitten on välipalan aika. Sitten voi siivota, järjestellä, esivalmistella päivällistä tms.
Päivällisen jälkeen voi mennä taas ulos touhuamaan, pariksi tunniksi. Sitten sisälle, vähän leikkimistä sisällä, iltatoimet, iltapala ja lapset nukkumaan.
Jälleen yksi pitkä päivä suoritettu.
Tällainen aikataulutus ja ulkoilun ulkopuolinen pakottaminen on varmaan masentuneen kauhistus, kun se on minun tavallisen kotiäidin kun kauhistus.
Ei kotiäitiyttä jaksa jos arkea alkaa suorittamaan ulkoa tulevien rutiinien ja ohjeiden mukaan. On tärkeää että on rutiineja ja käydään ulkona, mutta juuri niinä huonoina päivinä pitää olla lupa poiketa rutiineista ja mennä kaiken suhteen leppoisammin. Ja rutiinien pitää muutenkin soljua omiin ja lasten tarpeisiin luonnollisesti.
Ja koiran kanssa AP nyt ihan luonnostaakin tietysti käy pari kertaa ulkona.
Tee vaan pakolliset ja jätä muut hommat suosiolla paremmille päiville. Kunhan koira pääsee ulos, kaikki saa ruokaa ja vaippaikäisillä kuiva vaippa niin muuta ei tarvitse. Pärjäätte kyllä.
Palstalla makaaminen helpottaakin tilannettasi.
Vierailija kirjoitti:
Palstalla makaaminen helpottaakin tilannettasi.
No saattaahan se helpottaa kummasti. Oletko kuullut vertaistuesta? Moni ihminen antoi sellaista kommentoimalla ja osoittamalla empatiaa, sekä käytännön ideoita selvitä vaikeasta päivästä. Sitten sinunlaiset taas.. Kyllä voi ihmiset olla tunteettomia ja kylmiä toisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita miehelle että tulee aikaisemmin kotiin.
Ai noinko sitä vaan voi lähteä töistä kun huvittaa 🤣 olisit aiemmin kertonut.
Tässä on nyt puoliso sairastunut ja perheessä pieniä lapsia ja aika sydämetön työnantaja saa olla jos muutaman tunnin vapaa ei järjesty.
Jos mies on vaikka rekkakuski tai lentäjä, onkin todella sydämetön työnantaja kun ei anna miehen teleportata itseään kotiin kesken työpäivän.
Edes hetkeksi ulos, lapsille ruokaa ja päikkäreitä! Siinä on päivän tavoitteet, kaikki muu on plussaa!
Pidä kiinni rutiineista. Ulos, ruokaa, siisteyden ylläpito, jne...