Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun menet ruokakauppaan, niin onko sinulla useimmiten kauppalista (lapulla tai päässäsi) valmiina?

Vierailija
18.10.2019 |

Eli tiedät mitä ruokaa syöt tai valmistat tänään tai lähipäivinä. Vai mietitkö vasta kaupassa että mitähän sitä tänään syötäisiin?
Itse olen huomannut noudattavani pääsääntöisesti tuota jälkimmäistä tapaa, ja välillä sitten syön lihapiirakan nakeilla. Välillä olen ihan miettinyt etukäteen mitä haluaisin syödä, ostaessani kalaa tai lihaa.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän hieman molempia. Pääsääntöisesti menen "ruokalistan" mukaan, mutta jos jotain sattuu olemaan alennuksessa (esim. päiväysvanhaa) niin saatan muuttaa ruokasuunnitelmia.

En osta ikinä punaisen lapun tuotteita, vaan kaivelen aivan takuulla sen tuoreimman sieltä takaa.

Kukin tavallaan, mutta itse katson sen, että päiväys riittää suunniteltuun käyttöpäivään asti. Siihen saakka tuote on valmistajan takuulla priimaa, joten mitään ylimääräistä varaa ei tarvita. Jos saa samaa laatua kolmanneksen tai enemmän halvemmalla, on järjetöntä maksaa ekstraa. Kenties ainut poikkeus on tuore kala, jossa tuoreudella on merkitystä laatuun ihan aistein havaittavasti. Toisaalta esimerkiksi tuore liha tuppaa vain paranemaan ikääntyessään, kun se raakakypsyy ja mureutuu.

Vierailija
22/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä listaa, enkä suunnittele kaupassa käymistä tai ruokalistaa mitenkään. Käyn kaupassa noin joka kolmas päivä ja ostan aivan mitä mieleen juolahtaa. En voi mitenkään tietää tänään, että sunnuntaina haluan syödä kalakeittoa ja tiistaina lasagnea! En ymmärrä ollenkaan ruokalistan tekijöitä, mutta samalla jotenkin ihailen heitä. He elävät minulle täysin vieraassa maailmassa :).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän hieman molempia. Pääsääntöisesti menen "ruokalistan" mukaan, mutta jos jotain sattuu olemaan alennuksessa (esim. päiväysvanhaa) niin saatan muuttaa ruokasuunnitelmia.

En osta ikinä punaisen lapun tuotteita, vaan kaivelen aivan takuulla sen tuoreimman sieltä takaa.

Esimerkiksi jauheliha (ja muitakin) tehdään samasta erästä monella parasta ennen -päiväyksellä. Se menee kauppojen tilausten mukaan, eli jos tänään on tilattu 5000 pakettia, tehdään se määrä tietyllä päiväyksellä (esim. viikko toimituspäivästä). 5000 paketin jälkeen on samasta erästä vielä lihaa jauhettavana, joten tehdään jo seuraavan päivän 3000 paketin tilaus - ja samaan lihaan laitetaan parasta ennen -päivä yhden päivän pitemmälle.

Siinä vaiheessa siis kun lihassa on kaupassa tarjouslappu ja kaivat taaempaa uudemman, tarkista onko sen päiväys 3 päivän sisällä tarjouslaputetusta. Ne voivat hyvin todennäköisesti olla samaa erää, mutta maksat enemmän tuoreemmaksi luulemastasi. (Toki jos takana olevat ovat tänään tulleita, ero näkyy selkeästi pitemmässä päiväyksessä.)

Vierailija
24/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käydään mahdollisimman harvoin kaupassa, joten käytössä on lista, johon on kerätty puuttuvat tuotteet ja ruokaideat viikon varrelta. Näin ei tarvitse lähteä minkään unohtuneen AAA-pariston tai suodatinpussien takia erikseen kauppaan, vaan kaikki hoituu yhdellä kertaa.

Vierailija
25/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä listaa, enkä suunnittele kaupassa käymistä tai ruokalistaa mitenkään. Käyn kaupassa noin joka kolmas päivä ja ostan aivan mitä mieleen juolahtaa. En voi mitenkään tietää tänään, että sunnuntaina haluan syödä kalakeittoa ja tiistaina lasagnea! En ymmärrä ollenkaan ruokalistan tekijöitä, mutta samalla jotenkin ihailen heitä. He elävät minulle täysin vieraassa maailmassa :).

Minulle taas on ihan vieras ajatus, että olisi jokin "tänään haluan syödä lasagnea/tänään EN halua syödä kalakeittoa" -olo. Ei minulla riipu mitenkään päivästä mitä ruokaa voin syödä. Jos voin syödä lasagnea tänään, voin ihan yhtä hyvin syödä sitä ensi kuun kolmantena maanantainakin.

Vierailija
26/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle taas on ihan vieras ajatus, että olisi jokin "tänään haluan syödä lasagnea/tänään EN halua syödä kalakeittoa" -olo. Ei minulla riipu mitenkään päivästä mitä ruokaa voin syödä. Jos voin syödä lasagnea tänään, voin ihan yhtä hyvin syödä sitä ensi kuun kolmantena maanantainakin.

Mielenkiintoinen pointti. Nimittäin mun ei todellakaan tee mieli lasagnea tänään, aivan mahdoton ajatuskin. Syömättä jäisi jos sitä nyt eteen kannettaisiin. Se on raskasta ja täyttävää ja tänään tekee mieli vain jotain kevyttä, salaattia tai keittoa. Huomenna taas saatan haluta vaikka hampurilaisia (kotona tehtyjä), mutta en vielä osaa sanoa :D.

Vierailija
27/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen pointti. Nimittäin mun ei todellakaan tee mieli lasagnea tänään, aivan mahdoton ajatuskin. Syömättä jäisi jos sitä nyt eteen kannettaisiin. Se on raskasta ja täyttävää ja tänään tekee mieli vain jotain kevyttä, salaattia tai keittoa. Huomenna taas saatan haluta vaikka hampurilaisia (kotona tehtyjä), mutta en vielä osaa sanoa :D.

Tämä on varmaan vähän samanlainen ero ihmisten välillä kuin se, että jotkut eivät voi syödä samaa ruokaa peräkkäisinä päivinä ja toisille se ei tuota mitään ongelmaa. Itse nimittäin laitan aina ison annoksen ruokaa ja syön sitä sitten niin monta päivää kuin sitä riittää. Jos on ruokaa joka säilyy hyvin, syön sitä viisikin päivää peräkkäin :)

Vierailija
28/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi jauheliha (ja muitakin) tehdään samasta erästä monella parasta ennen -päiväyksellä. Se menee kauppojen tilausten mukaan, eli jos tänään on tilattu 5000 pakettia, tehdään se määrä tietyllä päiväyksellä (esim. viikko toimituspäivästä). 5000 paketin jälkeen on samasta erästä vielä lihaa jauhettavana, joten tehdään jo seuraavan päivän 3000 paketin tilaus - ja samaan lihaan laitetaan parasta ennen -päivä yhden päivän pitemmälle.

Siinä vaiheessa siis kun lihassa on kaupassa tarjouslappu ja kaivat taaempaa uudemman, tarkista onko sen päiväys 3 päivän sisällä tarjouslaputetusta. Ne voivat hyvin todennäköisesti olla samaa erää, mutta maksat enemmän tuoreemmaksi luulemastasi. (Toki jos takana olevat ovat tänään tulleita, ero näkyy selkeästi pitemmässä päiväyksessä.)

Tuo on totta. Viimeinen käyttöpäivä on osin lakisääteinen ja osin monella varmuusmarginaalilla varustettu, joten viimeisen käyttöpäivän tuote on aina taatusti turvallinen ja laadukas.

Lisäksi monissa tuotteissa, varsinkin parasta ennen -merkinnällä varustetuissa, tuote ei käytännössä vanhene, vaan päiväysperuste on jokin mielivaltainen viranomaisen pakosta määräämä, ihan vaan koska päiväyksettömänä ei voi myydä. Kuivatuotteet, säilykkeistä puhumattakaan, ovat sellaisia, mutta myös esimerkiksi kananmuna säilyy syötävänä puolikin vuotta, vaikka sen ominaisuudet hieman muuttuvat (vanha muna on vaahtoutuvampi ja siksi parempi leivonnassa), kuukauden päiväyksestä huolimatta. Monet juustotkin kypsyvät ikääntyessään ja kehittävät enemmän makua, joten esimerkiksi itse ostan aina punalaputettuja homejuustoja, jos on tarjolla, koska ne ovat silloin vasta parhaimmillaan. 

Toisaalta on taas säilyviä tuoretuotteita, kuten olut, joissa käytetään parasta ennen -päiväystä (vuosi pullotuksesta), mutta jossa tuoreen ja vuoden vanhan makuero on jo hyvin huomattava. Moniko tarkistaa olutpullojen päiväyksen kaupassa? 

Vierailija
29/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan aina. 

Me tehdaan ruokaostokset kerran viikossa ja sita ennen suunnitellaan ruokalista. Katsotaan sopivat reseptit (kokeillaan usein uusia ruokalajeja) ja muokataan lista niitten mukaan.

Keittion seinalla on lisaksi liitutaulu mihin kirjataan jos joku "perusruoka-aine", kuten kerma, voi, pasta, tomaattimurska ym. on loppu (se, joka korkkaa viimeisen paketin, lisaa aineen taululle). Nama otetaan sitten myos listaan mukaan.

Lista on jarjestetty kauppojen ja hyllyjarjestysten mukaan ja teen sen aina excelille. 

Meidan vakiorundi on ensin etninen, sen jalkeen Lidl ja sitten vasta se kolmas ketjuruokakauppa (tyyliin s- tai k-marketti). Etnisesta ostetaan ensisijaisesti lihat, vihannekset ja kuivatut linssit/pavut, riisi ym. 

Vierailija
30/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuntaa antava lista on. Lähinnä puutelista. Eli lista niistä, mitä ei passaa unohtaa. Muiden ostettavien osalta toimin tarjousten ja punalaputettujen mukaan.

Toimin täsmälleen samoin.

Punalappuiset-ja tarjoustuotteet "määräävät" päivän ruokalajin. Jos on tarjouskalaa (en osta punalappuista kalaa tai kanaa) otan sitä, ja sitten joitain muita tuotteita, kuten pun.laputettua naudanjauhelihaa, karjalanpaistilihaa jne. Punal. pakkaseen.

Ja listan teen noista välttämättömistä tuotteista. Jos on tarjouksessa vaikka veskipaperit, otan yleensä pari satsia, ettei tarvitse ihan heti olla hakemassa.

Vierailija
31/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei listaa. Ostan tietyt tuotteet mitkä pitää aina olla, muuten suuntaan alelaarille ja valkkaan sieltä jotain ruuanvalmistukseen. Tai käytän muita tarjouksia.

Vierailija
32/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten on. Mulla on puhelimessa OneNote, jossa valmis lista "check-bokseineen", ja siitä aina poistan merkinnän, jos jotain tarvitsee ostaa ja päivitän listaa tarvittaessa (aina sellaiset kertaluonteisesti ostettavat lisään listan loppuun ja poistan seuraavalla kerralla kun listaa päivitän). Kaupassa sitten täppäilen merkintöjä listaan, kun olen jotain noukkinut mukaani.

Mulle toimii tämä, kun olen välillä niin hajamielinen, että tavallisesti paperille kirjoitetusta listasta huolimatta unohdan joskus jotain oleellista. 

Vierailija
33/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu mulla. Paljon on kiinni ihan vain siitä, olenko töissä käynyt lounaalla klo 11 vai klo 14. Jos jälkimmäinen, päivälliseksi haluan vain jotain kevyttä. 

Vierailija
34/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppalappu, mutta en noudata sitä orjallisesti. En seuraa kauppojen tarjouksia mainoksista, joten kaupassa sitten saattaa tarjouksen vuoksi mieli muuttua. Esim. tänään oli kokonainen lohi tarjouksessa, ilmaisella fileoinnilla, joten ostin vonkaleen ja jätin yhden toisen ruokalihan ostamatta. Toinen fileistä meni pakkaseen seuraavaa viikonloppua varten.

Vierailija
35/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on suunnitelma päässä kun menen kauppaan ja yleensä ruoka on päätetty Lidlin tarjousten perusteella ja sen perusteella kumpi menee kauppaan ja kumpi tekee ruoan. Asutaan miehen kanssa kahdestaan. Mies on sen verran ruokarajoitteinen, että keskustelua käydään paljonkin. Joskus molemmat tekee oman ruokansa. Lidlissä käydään siksi, että se on lähikauppa ja ollaan kyllä tyytyväisiä siihen. 

Jos mies menee kauppaan lista pitää olla, muuten hän ostelee ihan mitä sattuu, eikä ollenkaan sitä, mistä oli puhe. 

Vierailija
36/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lista oltava muutoin unohtaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme