Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun menet ruokakauppaan, niin onko sinulla useimmiten kauppalista (lapulla tai päässäsi) valmiina?

Vierailija
18.10.2019 |

Eli tiedät mitä ruokaa syöt tai valmistat tänään tai lähipäivinä. Vai mietitkö vasta kaupassa että mitähän sitä tänään syötäisiin?
Itse olen huomannut noudattavani pääsääntöisesti tuota jälkimmäistä tapaa, ja välillä sitten syön lihapiirakan nakeilla. Välillä olen ihan miettinyt etukäteen mitä haluaisin syödä, ostaessani kalaa tai lihaa.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina kauppalista ja tiedän mitä aion syödä. Aiemmin kun kävin useammin kaupassa ja listalla oli max. 20 ostosta, se oli vain päässä, mutta nykyään käyn vain kerran viikossa, joten pitää kirjoittaa se lista, kun tuota enempää en kykene muistamaan. En tosin syö koskaan valmisruokia, joten olisi vaikeaa vasta siellä kaupassa yrittää miettiä mitä kaikkea johonkin tiettyyn ruokaan tarvitaan. Unohtaisin kuitenkin jotain oleellista.

Vierailija
2/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Ja vaikka sanon ääneen itselleni että haen nyt kauppareissulla saippuan tai vessapaperia niin silti huomaan paluumatkalla että niitä ei tullut hankittua mutta 10 muuta juttua tuli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudatan aina kauppalistaa, muuten jotain unohtuu tai saatan vahingossa ostaa liikaa ruokaa kerralla. Tosin joskus kaupassa muutan mieltäni, vaikka että haluankin syödä tänään perunamuussia pastan sijaan, jolloin kirjoitan uuden listan paikan päällä.

Vierailija
4/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuntaa antava lista on. Lähinnä puutelista. Eli lista niistä, mitä ei passaa unohtaa. Muiden ostettavien osalta toimin tarjousten ja punalaputettujen mukaan.

Vierailija
5/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes aina lista, mutta katson myös onko jotain tarjouksia, sesonki- tai erikoistuotteita listan ulkopuolelta.

Vierailija
6/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies hoitaa meillä ostokset, minä teen ateriasuunnitelmat ja ostoslistat.

Vierailija
7/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Tai toki mulla on päässäni muistissa, jos esimerkiksi kahvi tai pyykinpesuaine on lopussa, mutta muuten mulla ei ole ostoslistaa. Muuten ostan fiiliksen mukaan. 

Vierailija
8/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelen muutaman päivän ruokalistan ja sen mukaan kirjaan ostoslistan sekä mahdolliset puutteet kotoa. Kaupassa aikalailla menen listan mukaan, ehkä kerran kuussa tulee joku heräte ostos napattua. Kun käyn vakikaupassa, niin kirjaan listan asiat siihen järjestykseen, missä ne ovat kaupassa kierroksen reitillä

Vierailija
9/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kauppalista tai puutelista kun kerran viikossa haemme kaikki safkat viikoksi ja hygieniatarvikkeet jos alkaa loppumaan.  Kun on auto niin saa kaikki kerralla isosta marketista. Ei ole mikään loppunut kuin ehkä maidot niin ettei aina osaa kulutusta laskea mutta pärjää sitä päivän pari ilmankin. Pakastimessa on aina vara safkaa. Hävikkiruokaa on kokemuksen myötä pystynyt vähentämään kun suunnittelee etukäteen ostoslistan. Jonkin verran välillä tulee hävikkiä mutta menee omaan kompostiin maanparannusaineeksi niin ei harmita. 

Vierailija
10/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä on lista. Ostan samoja asioita ja samasta kaupasta niin riittää kun muistan reitin kaupassa.

Vierailija
11/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listalla lukee kaapista loppunneet tavarat ja seuraavaksi 4-5 päiväksi aiotut ruuat, tyyliin kala + uunijuures. Lisäksi kerään punalaput, jos kohdalle osuu sellaisia mitä käytetään (harvoin osuu).

Maidot, leivänpäälliset, hedelmät ei ole listalla...ne menee muistista. Ennemminkin voi lukea että piimää on tarpeeksi.

Vierailija
12/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään fyysistä listaa en ole koskaan käyttänyt ja yleensä menee vähän tilanteen mukaan. Joskus teen spontaaneja päätöksiä ja joskus on jo aiemmin alkanut tehdä mieli jotain. Aika paljon tulee pyöriteltyä niitä samoja ja tuttuja ruokia.

Vierailija
13/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä. Ja mahdollisimman tarkasti siinä järjestyksessä missä tuotteet kaupassa tulevat eteen.

Inhoan kaupassa käymistä ja tahdon tehdä niin pian kuin mahdollista.

Mies onneksi tykkkää kaupassa käymisestä joten usein hän tekeekin sen.

Vierailija
14/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostoslista on, sille on kirjoitettu puuttuvat tai loppumassa olevat vakioruoka-aineet joita on aina oltava kotona. Seuraavien kokkausten vaaatimat ostokset ovat, jos on jo kotona suunniteltu ruoat. Toisinaan listassa lukee vain ”ruoka”, jolloin kehittelen kaupassa aterian esimerkiksi tarjoustuitteiden tai inspiraation pohjalta.

Vierailija
15/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän hieman molempia. Pääsääntöisesti menen "ruokalistan" mukaan, mutta jos jotain sattuu olemaan alennuksessa (esim. päiväysvanhaa) niin saatan muuttaa ruokasuunnitelmia.

Vierailija
16/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Tai toki mulla on päässäni muistissa, jos esimerkiksi kahvi tai pyykinpesuaine on lopussa, mutta muuten mulla ei ole ostoslistaa. Muuten ostan fiiliksen mukaan. 

Sama täällä. Tai joskus jos joku perheessä on esittänyt vaikka viikonlopuksi hyvän ruokaehdotuksen, niin saatan mennä sen mukaan. Tänään menen töiden jälkeen kauppaan ja ostan ruuat johonkin tiistaihin saakka, mutta vielä en ole keksinyt mitä. Katselen sitten kaupassa mitä siellä on ja ostan sitten sen mukaan.

Kun perheessä on kolme teiniä ja me vanhemmat, niin sapuskaa tarvitsee ihan kiitettävästi ja harvoin sitä jää paljoa seuraavalle päivälle. Onneksi teinit tykkäävät tehdä ruokaa myös ja heillä on usein toiveita ja ehdotuksia.

Vierailija
17/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän hieman molempia. Pääsääntöisesti menen "ruokalistan" mukaan, mutta jos jotain sattuu olemaan alennuksessa (esim. päiväysvanhaa) niin saatan muuttaa ruokasuunnitelmia.

En osta ikinä punaisen lapun tuotteita, vaan kaivelen aivan takuulla sen tuoreimman sieltä takaa.

Vierailija
18/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noudatan aina kauppalistaa, muuten jotain unohtuu tai saatan vahingossa ostaa liikaa ruokaa kerralla. Tosin joskus kaupassa muutan mieltäni, vaikka että haluankin syödä tänään perunamuussia pastan sijaan, jolloin kirjoitan uuden listan paikan päällä.

Oisko iso ongelma ostaa molempia. Tai jopa pitää aina kotona pastaa ja perunoita ym perustarvikkeita.

Ja kun olet kaupassa, päätät ostaa pastaa. Otat sen paketin ja samslla kirjoitat listaan pastaa.... miksi ihmeessä?

19/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kirjoitan listalle puuttuvat tai loppumassa olevat vakioruoka-aineet, pesuaineet ja suunniteltujen ruokien aineet yms. Ja siinä järjestyksessä, missä ne tulevat kaupassa kierroksella vastaan. Hedelmiä ja muuta joka kerta ostettavaa en laita aina paperille. Heräteostoksia tulee välillä ja joskus ruokasuunnitelma muuttuu kaupassa.

Vierailija
20/36 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin, joten en tarvitse kauppalistaa. Tarkoitan siis, että edellisenä päivänä tekemäni jauhelihakeitto on satavarmasti seuraavana päivänä jääkaapissa, kun tulen töistä kotiin, tai jos aamulla syön viimeisen leipäviipaleen, illaksi ei ole ilmestynyt pakettia leipää vaan mun pitää ostaa leipää, jos haluan huomennakin syödä aamiaisella leipää. Eikä kukaan käytä tietämättäni  pyykinpesuaineitani tai vessapapereitani. En säilytä kaapeissani ylimääräisiä elintarvikkeita varmuuden vuoksi ja muistan ihan hyvin, jos kaapissa on esim avattu paketti spagettia. Kaupassa mietin, tarvitsenko aamiaistarvikkeita (kyllä tai ei), tarvitseeko mun laittaa itselleni päivällistä (kyllä tai ei) ja tarvitsenko jotain taloustavaroita (kyllä tai ei). 

Kauppalistaa käytin, kun lapset asuivat vielä kotona. Oli pakko olla kaikenlaista ylimääräistä, koska ikinä ei voinut tietää, mitä teinit kavereineen olivat koulun jälkeen vetäneet kaapeista napaansa. Aamulla siis jääkaapissa saattoi olla kaikkea mielestäni ihan  riittävästi, mutta töistä tultuani ei enää ollutkaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi