Lääkikseen 51-vuotiaana?
Olen päässyt aikoinaan lääkikseen (1988) mutta en ole suorittanut siellä kuin muutaman kurssin. Ilmeisesti minut on siirretty passiivirekisteriin, koska ennen vuotta 2005 aloittaneella opiskeluoikeus ei kai ole vanhentunut kuitenkaan?
Nyt tilanne näyttää työmarkkinoilla niin heikolta että olen jopa pallotellut ajatuksella mennä opiskelemaan lääkikseen. Kuulostaa kyllä hullulta kieltämättä, mutta jo kandivaiheessahan voi ansaita kai rahaa eli 4 vuotta tiukkaa opiskelua, niin sen jälkeen olisi mahdollisuus tienatakin jotain? Onkohan tämä vain kesällä käytännössä mahdollista?
Kommentit (23)
Selvitä nyt kuitenkin ennen lisäspekulaatiota onko sinulla opiskeluoikeus ? 4, vuoden jälkeen saat ekan harjoittelupaikan, jossa palkka esim 3500 eur/kk.
Tuossa iässä pitäisi jo valmistautua eläkkeelle ja alkaa etsiä sopivaa siirtolapuutarhatonttia jolla voi eläkepäivien kunniaksi kasvattaa orvokkeja ja sipuleita.
Hae ihmeessä. Muutama vuosi opiskelua ja ehdit tehdä kymmenisen vuotta suht hyvin palkattua työtä ennen eläkeikää. Maaseudulla on pulaa lääkäreistä, sinne kelpaa varmasti vähän vanhempikin aloitteleva lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Hae ihmeessä. Muutama vuosi opiskelua ja ehdit tehdä kymmenisen vuotta suht hyvin palkattua työtä ennen eläkeikää. Maaseudulla on pulaa lääkäreistä, sinne kelpaa varmasti vähän vanhempikin aloitteleva lääkäri.
luuletko, että ne lääkikset ei täyty ääriään myöten ilman 50 vuotiaita hakijoita?
Olen sinun ikää ja lapseni on lääkiksessä. Mielestäni on moraalisesti väärin jos menet viemään opetusresursseja. Et ole riittävän motivoitunut alalle, kun olet jättänyt opinnot kesken. Mikä on ollut ammattisi nämä välivuodet
Vierailija kirjoitti:
Olen sinun ikää ja lapseni on lääkiksessä. Mielestäni on moraalisesti väärin jos menet viemään opetusresursseja. Et ole riittävän motivoitunut alalle, kun olet jättänyt opinnot kesken. Mikä on ollut ammattisi nämä välivuodet
Olen DI ja ollut it-alalla mutta kyllästynyt alan nykyiseen meininkiin ja muutenkin heikot näkymät.
Mä haen lääkikseen ens keväällä ja suosittelen lääkikseen hakua kaikille tällaisessa talous- ja työllisyystilanteessa. Lääkärinä työllistyt ja saa hyvää palkkaa.
Ehdottomasti yhteys yliopistoon ja kysy! Hyvällä tuurilla pääset jatkamaan opintoja. 4. opintovuonna pääsee jo töihin ja tienaamaan. Myös pääsykokeen kautta pääsee melko helposti lääkikseen, koska aihealueena lukiotason fysiikka, bilsa ja kemia. Ihan lastenleikkiä verrattuna yliopistotasoon. Tässä on vielä hyvin aikaa valmistautua pääsykokeisiin, jos sitä reittiä joutuisi menemään.
tais joskus joku eläkeläinen mennä lääkikseen, oli aikoinaan päässyt ja oikeus opiskelupaikkaan pysynyt.
meni sitten muuten vaan opiskeleen.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on pulaa varsinkin tk-lääkäreistä, joten go ahead!
Olen itse miettinyt samaa 48-vuotiaana. Moni lääkäri jatkaa työntekoa terveyden salliessa vielä 70- ja jopa 80-vuotiaaksi, joten kyllä niitä työvuosia voi olla vaikka 20-25 edessä.
Lääkärin ammatti on akateeminen ala, eikä yliopistoon mennä sympatiapisteillä tai iän perusteella tai jätetä menemättä koska on "moraalisesti väärin". Sinne otetaan hakijat paremmusjärjestyksessä, on ikää 18 tai 68 vuotta. Jos pääsee, on kelvollinen opiskelemaan. Piste. Yliopistoissa opiskelee myös eläkeikäisiä. Työkaverin isä teki väitöskirjan 7-kymppisenä. Akateeminen mikä akateminen, iällä ei ole väliä, eikä toisten työllistymistä tosiaan kannata ajatella tyyliin nyt-mä-vien-jonkun-32-vuotiaan-työpaikan.
Menin 41-vuotiaana takaisin lääkikseen. Opiskelut oli ollut silloin reilusti yli 10 vuotta tauolla. Olin jo silloin aikaisemmin päässyt vaiheeseen, että olin ehtinyt toimimaan lääkärin työssä/sijaisena loma-aikoina jne. Kun lähdin uudelleen opiskelemaan, jouduin tekemään tutkinnon lähes kokonaan uusiksi eikä tuossa toisessa opiskeluvaiheessa ollut sallittua tehdä edes 4. vuoden jälkeen lääkärin työtä, vaan vasta sitten, kun lääket. lis. -tutkinto oli valmis. 90-luvulla jossain vaiheessa tai 2000-luvulla oli tullut sääntö, että lääketieteen kandi ei voi toimia lääkärin sijaisena, jos opintojen alkamisesta on kulunut yli 10 vuotta. Nyt olen ollut valmis laillistettu lääketieteen lisensiaatti melkein kuusi vuotta ja tehnyt valmistumisen jälkeen lääkärin työtä koko ajan. Olen erikoistumisessa pitkällä eli erikoilääkäri joskus reilu vuoden päästä.
Vanha ketju mutta koska joku nostanut tähän niin itsekin tunnen erään sairaanhoitajan, työkaveri muuten, joka pyrki ja pääsi lääkikseen 50-vuotiaana.
Ja voi sitä myrkyn sylkemistä joka siitä seurasi! Kyllä huomasi kuka oli ystävä ja kaveri ja kuka ei.
Muutamalta taholta huuto ja parjaus että miten tuo ihminen kehtaa viedä paikan joltakin nuoremmalta jne.
Kateus on kauhea tauti täytyy sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti yhteys yliopistoon ja kysy! Hyvällä tuurilla pääset jatkamaan opintoja. 4. opintovuonna pääsee jo töihin ja tienaamaan. Myös pääsykokeen kautta pääsee melko helposti lääkikseen, koska aihealueena lukiotason fysiikka, bilsa ja kemia. Ihan lastenleikkiä verrattuna yliopistotasoon. Tässä on vielä hyvin aikaa valmistautua pääsykokeisiin, jos sitä reittiä joutuisi menemään.
Ai pääsykokeen kautta melko helposti lääkikseen? No ei se nyt ihan noin mene. :D
No meneekö AP takaisin lääkikseen?
Niitä kirjoja voi lueskella huvikseenkin, ja jää paljon aikaa muuhunkin lukemiseen ja tekemiseen. Ehkä joku varhaisopettajan ura voisi kiinnostaa enemmän. Vanhempana kun kannattaa valita vain itseänsä erityisesti kiinnostavaa. Mennä raataman johonkin, on ihan ulkona keski-iästä, ja jos sitä tarvitsee kysyä, ei ola ole oikea, kun pitäisi jo tohon ikään tietää, mitä musta voisi mieluiten tulla isona. Nuorempana kannattaa vain hankkia sopiva ammatti sopivilla tuloilla, ja jossa työllistyy.
Kysy yliopistolta mihin aikoinaan pääsit mahdollisuutta päästä jatkamaan opintoja