Siis voiko yrittäjä maksaa eläkemaksujaan määrän, joka ei ole sidoksissa itselle maksettuun palkkaan?
Harkitsen yrityksen perustamista, mutta tämä asia kummastuttaa. Eläkemaksu määräytyy YEL-työtulon perusteella, ja tuon määrän voi valita itse? Eikö sen siis tarvitse olla sama määrä kuin minkä verran on saanut yrityksestään palkkatuloja? Voiko joku viisaampi tai kokeneempi selventää tätä?
Kommentit (15)
Kyllä. Koska joillain yrittäjillä voi mennä vuosia ilman palkkaa. Tai sitten maksaa itselleen erittäin hyvää palkkaa. Tai osan palkkana ja osan osinkoina. Tai tai tai...
YEL-vuositulosi on sitten pohjana myös sairas- ja äitiys/isyyspäivärahalle.
Kyllä voi, itse yrittäjänä ollut yli 20 vuotta ja koko ajan maksanut lähes minimiä. Sijoitan tuhat euroa kuussa, siinä mun eläkekassa. Taatusti parempi kun mitä saisin eläkettä.
Kyllä. Yrittäjä määrittää itse eläkkeensä pohjana olevan YEL-tulon.
Ja useimmat ovat lyhytnäköisiä pölvästejä ja maksavat vain minimin ja kas, jos sairastuvat ja joutuvat sairaseläkkeelle tai sitten kun jäävät vanhuuseläkkeelle, rutkuttavat kaikille, miten huono eläke heillä on. Täysin oma vika.
Juu minimi- ja maksimikoulukunnat eroaa, tilanne ja ajaustapa voi olla eri. Maksan nyt minimiä koska oon ihan alussa ja on pakko syödä kun, mutta itselleen kannattaa maksaa eläkettä joten heti kun yritys tuottaa vähänkin paremmin alan maksaa mahdollisimman hyvää eläkettä itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Ja useimmat ovat lyhytnäköisiä pölvästejä ja maksavat vain minimin ja kas, jos sairastuvat ja joutuvat sairaseläkkeelle tai sitten kun jäävät vanhuuseläkkeelle, rutkuttavat kaikille, miten huono eläke heillä on. Täysin oma vika.
Ei nyt ihan täysin. Moni yrittäjä sinnittelee melko pienillä tuloilla, joten milläs maksat isompia eläkemaksuja?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi, itse yrittäjänä ollut yli 20 vuotta ja koko ajan maksanut lähes minimiä. Sijoitan tuhat euroa kuussa, siinä mun eläkekassa. Taatusti parempi kun mitä saisin eläkettä.
Voi ollakin. Paitsi jos sattuu taantuma kohdalle silloin, kun pitäisi nostaa tuottoja.
Tai sairastut ja joudut luopumaan yrittäjyydestä ennen aikojaan.
Tai haluaisit olla äitiyslomalla. Tai joudut luopumaan yrityksestä ja tarvitset työttömyysturvaa.
YEL-tulo vaikuttaa kaikkeen yrittäjän sosiaaliturvaan, ei pelkästään eläkkeeseen. Sijoittamalla saattaa saada hyvät tuotot, mutta ei välttämättä. Ja jos vaikkapa joutuu sairauden takia luopumaan yrittämisestä ja työnteosta, sijoitukset on kyllä syöty, jos niiden varassa joutuu elämään vaikkapa 40 vuotta.
Jos vaikkapa aloittaa säästämisen kolmekymppisenä, säästää tonnin kuussa ja sairastuu nelikymppisenä, ehtii kuuden prosentin keskivertotuotolla säästää vain alle 200 000. Jos minimeläke on reilu tonni kuissa, ja haliat nostaa säästöistä tonnin lisää eläkettä, pari sataa tonnia on syöty 17 vuodessa eli 57-vuotiaana putoat minimieläkkeen varaan.
Homma onnaa, jos pystyt tekemään työtä eläkeikään asti ja kykenet koko ajan pistämään sivuun yritystulostasi sen tonnin JA sijoituksiesi arvo kasvaa. Aika monta jossia vaan.
En ihan oikeasti tajua, miksi jollain olisi muka varaa maksaa tonni joka kk sijoituksiin, mutta EI itselleen järkevää eläkettä. Eläke on kumminkin varmaa tuloa ja se kattaa siis muunkin sosiaaliturvan.
Omaan mahdolliseen eläkkeeseeni on niin pitkä aika, että en usko koko järjestelmän olevan enää käytössä silloin.
Otan mieluummin rahat nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ihan täysin. Moni yrittäjä sinnittelee melko pienillä tuloilla, joten milläs maksat isompia eläkemaksuja?
No se onkin eri asia, minä puhun ihmisistä, jotka tieten tahtoen pihistelevät eläkkeensä suhteen. Heitäkin tässä ketjussa on.
Vierailija kirjoitti:
Minkä verran se minimi sitten on vuodessa?
ap
Mä maksan maksimi-YELää, vaikka tulot jää vähän sen alle. Ja myös sijoitan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä verran se minimi sitten on vuodessa?
ap
Noin 157€ kuussa, aloittava yrittäjä saa 22% alennusta ensimmäiset neljä vuotta eli maksaa noin 122€ kuussa.
Minä maksan nyt vuodessa noin 9000. Mietin, että pitäisikö alentaa... Tuo jo nyt alakanttiin, mutta tuohon päätynyt. Voisi noita rahoja sijoittaa... kai.... En ole varma siitä, maksanko YeL turhaan vai saisiko niitä eläkkeenä takaisin. Olen 48 v, joten mietityttää. Korota en ainakaan.
Ainakin toiminimellä näin.
Itse maksan minimin.