Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys vanhemmille seksuaalisuudesta!

Vierailija
17.10.2019 |

Voisitteko vastata asiallisesti tähän? Olen 16-vuotias homopoika, ja mietin ns. "Kaapista tuloa".

Onko teidän mielestä tärkeää, että lapsenne ilmoittaa reilusti etukäteen, että valitsee seurustelukumppanikseen samaa sukupuolta olevan henkilön, vai riittääkö, että vain sanoo, vaikka että, "minulla on poikaystävä, voiko tulla syömään lauantaina" tms? Tuntuu jotenkin järjettömältä että on pakko tiedottaa etukäteen, että minä sitten tulen valitsemaan kumppanikseni samaa sukupuolta olevan henkilön, ja että tyttöystävää ei ole luvassa.
Toivoisin vastausta aiheeseen myönteisesti/neutraalisti suhtautuneelta henkilöltä!

PS uskiksille: kyllä, tiedän jo että tulen palamaan ikuisesti helvetissä, joten ei tarvitse sitä kertoa!

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulenpa, että sun vanhemmat tietää jo. Ehkä ajattelee, että olet bi tai homo. Minulla on pari homokaveria (olen nainen) ja heidän vanhempansa vastasivat kaapista tulo -tiedottamiseen "Kyllä me se tiedettiin". Vaikka toinen ei itsekään ollut varma, mutta vanhemmat kyllä tiesi sen jo. Tietenkin jollekin se voi tulla ihan yllätyksenä, mutta se vasta oliskin yllätys.. Ja kerro jos tuntuu, että haluat kertoa, ettei tarvitse asiaa peitellä. Toisaalta jos asiassa ei ole mielestäsi edes mitään tiedottamista niin voit kertoa vasta kun tuot poikakaverin kylään. Tai jo kun olet johonkin ihastunut, ei sitäkään tarvitse salailla.

Mistä sellaista etukäteen voi tietää? Äidinvaisto vai?

Ei siihen äidinvaistoa tarvita. Perustuu varmaan samaan kuin ns ”gaydar”, eli olemuksessa on jotain mistä voi päätellä että joku on homo. Mulle sanoi oma sisko, että hän on aina tiennyt minun olevan lesbo kun tulin kaapista ulos. Ja yhdestä kaverista näin itse jo lapsena että tuo on muuten homo. Joistain sen vaan näkee.

Vierailija
22/64 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulenpa, että sun vanhemmat tietää jo. Ehkä ajattelee, että olet bi tai homo. Minulla on pari homokaveria (olen nainen) ja heidän vanhempansa vastasivat kaapista tulo -tiedottamiseen "Kyllä me se tiedettiin". Vaikka toinen ei itsekään ollut varma, mutta vanhemmat kyllä tiesi sen jo. Tietenkin jollekin se voi tulla ihan yllätyksenä, mutta se vasta oliskin yllätys.. Ja kerro jos tuntuu, että haluat kertoa, ettei tarvitse asiaa peitellä. Toisaalta jos asiassa ei ole mielestäsi edes mitään tiedottamista niin voit kertoa vasta kun tuot poikakaverin kylään. Tai jo kun olet johonkin ihastunut, ei sitäkään tarvitse salailla.

Ei siihen äidinvaistoa tarvita. Perustuu varmaan samaan kuin ns ”gaydar”, eli olemuksessa on jotain mistä voi päätellä että joku on homo. Mulle sanoi oma sisko, että hän on aina tiennyt minun olevan lesbo kun tulin kaapista ulos. Ja yhdestä kaverista näin itse jo lapsena että tuo on muuten homo. Joistain sen vaan näkee.

Minun "gaydarissa" olisi kyllä paljon parannettavaa! Kokemusta riittää! 😅

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista sitä ei näe.

Vierailija
24/64 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän heterotkaan vanhemmilleen etukäteen ilmoittele, että tulen valitsemaan kumppanikseni eri sukupuolta olevan henkilön :-)  

Vierailija
25/64 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti itse tunnet vanhempasi parhaiten, ja osaat aavistaa miten he asiaan reagoivat. Joka tapaukessa kerro etukäteen, äläkä tuo poikaystävää ykskaks käsi kädessä heidän silmien eteen. Vaikka he olisivatkin suvaitsevaisia, tämä asia voi olla sen verran yllättävä, että vaatii pureskelua. Mulle ainakin siskoni kaapista tulo oli järkytys, vaikka olisi pitänyt aavistaa, niin olin niin häkeltynyt, että pääsi itku.

Vierailija
26/64 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän heterotkaan vanhemmilleen etukäteen ilmoittele, että tulen valitsemaan kumppanikseni eri sukupuolta olevan henkilön :-)  

Eivät niin. Tovottavasti vielä koittaa se päivä, jolloin seksuaalivähemmistöön kuuluminen ei ole muiden mielestä niin eksoottista että siitä tarvitsee muille mainita. Ärsyttää myös se, että jotkut ottavat tästä taas nokkiinsa, että kertoo suuntautumisensa, ja kysyy että onko koko maailmalle pakko mainostaa! Ainakin minusta todella turhauttavaa!

Ap

Vierailija
27/64 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti itse tunnet vanhempasi parhaiten, ja osaat aavistaa miten he asiaan reagoivat. Joka tapaukessa kerro etukäteen, äläkä tuo poikaystävää ykskaks käsi kädessä heidän silmien eteen. Vaikka he olisivatkin suvaitsevaisia, tämä asia voi olla sen verran yllättävä, että vaatii pureskelua. Mulle ainakin siskoni kaapista tulo oli järkytys, vaikka olisi pitänyt aavistaa, niin olin niin häkeltynyt, että pääsi itku.

Juurikin näin. Ongelmana se, että uskon yhden heistä ottavan sen aika rennosti, ja toisen ei niinkään rennosti. Pelkään vaan, että tämä rennosti asian ottava möläyttää asian sen vähemmän rennosti ottavalle...

Ap

Vierailija
28/64 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan tee niin, että kerrot tuovasi jonkun tärkeän kahville ja kun vanhemmat odottavat tyttöä niin ovesta tuleekin poikaystävä. On väärin kaikkia tilanteessa olevia, myös poikaystävää, kohtaan. Tiedän tämän siitä, että olen itse ollut se näytilletuotu tyttöystävä (ja vanhemmille oli hirveä shokki, eivät saaneet rauhassa sulatella ja selkeästi oli paha pala), ei mennyt hyvin.

Vierailija
29/64 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan jo sitä tulevaa poikaystävää, ja sinua itseäsi tietysti myös, kohtaan olisi oikeudenmukaista, että kotiväki saa pureskella ensin homoutesi, ettei mahdollinen järkytys kohdistu seurustelukumppaniisi henkilönä.

Vierailija
30/64 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan jo sitä tulevaa poikaystävää, ja sinua itseäsi tietysti myös, kohtaan olisi oikeudenmukaista, että kotiväki saa pureskella ensin homoutesi, ettei mahdollinen järkytys kohdistu seurustelukumppaniisi henkilönä.

Totta tuokin! Tietenkin kertoisin etukäteen, että haluaisin esitellä poikaystäväni, mutta ei välttämättä niin, että kerron yleisesti vaan, että tykkään pojista.

Ap

Vierailija
31/64 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro olevasi hiv-positiivinen.

Kiitos aivan hemmetin järkevästä kommentistasi! Eikä tuo auttaisi asiaan yhtään mitenkään!

Ap

Vierailija
32/64 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnet vanhempasi ja heidän asenteensa. Luota intuitioosi, mikä on järkevintä tilanteessanne. Vaikka itse  kokisitkin järjettömäksi tiedottaa homoudestasi näen minä taas sen sinulta järkevänä vaihtoehtona selvittää asia perheesi kanssa. Jos vanhempasi ovat konservatiivisia ja ennakkoluuloisia, niin pääset henkisesti helpommalla ja annat heille aikaa tottua ajatukseen. Sillä aikaa he silloin tarvitsevat ymmärtääkseen, miten elät omaa elämääsi sellaisena kuin olet. Edelleenkin rakkaana poikana, jolle tärkeintä on toivoa onnea ja hyvä ihmissuhde elämäänsä.

Homous on hyvin arkipäiväinen ja kaikkien tuntema asia, johon ei pitäisi enää kenenkään suhtautua kielteisesti. Tärkeää on, että olet asian kanssa tasapainossa ja se ei sinun elämistäsi heiluta . Oma asenteesi, itseluottamuksesi, on tärkein voimavarasi ja vahvuutesi, jos ja kun törmäät ennakkoluuloihin. 

Omassa tuttavapiirissäni, jos lapsen homoseksuaalisuus on koettu kielteisesti, on aina toinen vanhemmista se järkevin ja joka hyväksyy asian ihan heti. Miettimättäkään! Joten jos kyse on fiksuista vanhemmista, niin he myös työstävät asiaa keskenään ja hyväksyvämpi vanhempi toimii ns sovittelijana kaikkien välissä. Siihen kannattaa luottaa.

Vierailija
33/64 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö? Kyllä minä ainakin toivoisin, että kun lapsilleni selviää ovatko homoja, heteroita vai mitä, niin siitä minulle kertoisivat. Onhan tuo iso asia ihmisen elämässä. Ja kertovathan he pienempiäkin asioita, kuten musiikkimausta ja ruokatyylistä.

Siihen asti kun lapseni (vakuuttavasti) sanovat olevansa heteroita tai homoja, niin puhun mahdollisita tulevista seurustelukumppaneista tai puolisoista neutraalisti.

Vierailija
34/64 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ihminen, joka ei pidä yllätyksistä, joten olisin kiitollinen, jos lapseni kertoisi minulle suuntautumisestaan ennen kuin tuo ensimmäisen seurustelukumppaninsa näytille. Voi muuten olla hieman kiusaantunut tilanne kaikille, kun siinä tilanteessa menisi varmasti pasmat sekaisin.

Vierailija
35/64 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kukaan ei tosiaan tunne vanhempiasi, mutta itselläsi on todennäköisesti jonkin näköinen ajatus siitä, mitä mieltä vanhemmat ovat seksuaalivähemmistöistä. Eli siis jos esim. telkkarissa on homoja tuleeko sieltä jotain negatiivista kommentia, vai kenties ei mitään? Jotkut voivat ihan ottaa asian esille vaikka illallispöydässä "tykkään muuten pojista" ja se otetaan olankohautuksella vastaan, toisille tästä voi tulla myös suurta draamaa aikaiseksi. Itse kuitenkin ehdottaisin, että asia otetaan esille ennen, kun tuot ketään kylään, sillä tästä mahdollisesti seuraava yllätys voi olla todella kiusallista käsitellä, kun poika on teillä kotona, eikä se olisi oikein häntäkään kohtaan.

Itse en varsinaisesti tullut ulos kaapista, vaan juurikin aloin seurustelemaan erään pojan kanssa. Äiti jossain vaiheessa kysyi "kukas se Joonas on?" ja tässä se tuli pikkuhiljaa selväksi.Tämä siis oli n. 10 vuotta sitten. Mun homous oli siis ihan selvä homma jo pitkän aikaa, mutta faija jotenkin omituisesti alkoi vuosia jälkikäteen heitämään jotain "kun sä hankit vaimon" läppää, jolle muu perhe lähinnä pyörittelee silmiä, tai seuraa vierestä hämmentyneenä. En tiedä onko kyse jostain kieltomekanismista, vai luuleeko, että oon jotenkin muuttunu heteroksi, kun ei ole vähään aikaan kuullu mun poikaystävistä mitään. :D Vai luuleeko se, että mä olen bi? Enpä oo vielä kysynyt. Siksi tuli mieleen, että oiskohan pitäny oikeesti pitää se perinteinen "olen homo" keskustelu, että tulisi kaikille selväksi. Näinkin voi siis käydä. 

Sun vanhemmat saattaa itse olla tajunneet asian, tai sitten se tulee suurenakin järkytyksenä. Tämä ei kuitenkaan meinaa, että ne on jotenkin homofobisia. Mun äiti esimerkiksi on aina puhunut homojen puolesta, mutta meni vähän vaisuksi, kun mun homous selvisi. Se oli siis huolissaan siitä, että entä jos mä joudun hakatuksi tms. koska hänen nuoruudessaam meni hommat vähän eri tavalla. Monella nousee myös kysymyksiä, niiden keskiössä esim. pelko siitä, ettei koskaan saa lapsenlapsia, mikä on kyllä ihan aiheeton. Sen takia kannattaa antaa niillekin aikaa vähän levähtää, ennenkuin tuo sen poikaystävän näytille, vaikka sen olemassaolosta oiltaisiinkin jo puhuttu. 

Myöhemmin elämässä uusien tuttavuuksien kohadalla se kaikkein helpoin tapa tulla kaapista on juurikin pikaystävästä puhuminen, tyyliin "minä ja mun poikaystävä mentiin viime viikonloppuna leffaan", jolloin ei tarvitse sitä erikseen kertoa. Tässä voin myös mainita, että vanhempien kohdalla joillain on tullut syytöksiä sitä poikaystävää kohtaan. Vähän niinkuin jos lapsi jää kiinni jostain rikoksesta, aina mietitään kuka on sen meidän kiltin lapsen "yllyttänyt" tähän. Siksi mäkin tiedän monia, joiden vanhemmat on kuvitelleen jonkun homon "aivopesseen" heidän lapsensa homoksi. Sun vanhemmat on varmaan, näin keskimääräistä lapsenhankintaikää apuna käyttäen, varmaan reilut 40v, joten en kyllä haluaisi uskoa, että tuossa ikäpolvessa on enää näin takapajuisesti ajattelevia ihmisiä. 

Jos sun vanhemmat on ihan perus fiksuja ihmisä, niin kyllä ne sen hyväksyy. Ota vaan varovasti puheeksi ja katso miten menee. Onnea ja menestystä!

Vierailija
36/64 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kukaan ei tosiaan tunne vanhempiasi, mutta itselläsi on todennäköisesti jonkin näköinen ajatus siitä, mitä mieltä vanhemmat ovat seksuaalivähemmistöistä. Eli siis jos esim. telkkarissa on homoja tuleeko sieltä jotain negatiivista kommentia, vai kenties ei mitään? Jotkut voivat ihan ottaa asian esille vaikka illallispöydässä "tykkään muuten pojista" ja se otetaan olankohautuksella vastaan, toisille tästä voi tulla myös suurta draamaa aikaiseksi. Itse kuitenkin ehdottaisin, että asia otetaan esille ennen, kun tuot ketään kylään, sillä tästä mahdollisesti seuraava yllätys voi olla todella kiusallista käsitellä, kun poika on teillä kotona, eikä se olisi oikein häntäkään kohtaan.

Itse en varsinaisesti tullut ulos kaapista, vaan juurikin aloin seurustelemaan erään pojan kanssa. Äiti jossain vaiheessa kysyi "kukas se Joonas on?" ja tässä se tuli pikkuhiljaa selväksi.Tämä siis oli n. 10 vuotta sitten. Mun homous oli siis ihan selvä homma jo pitkän aikaa, mutta faija jotenkin omituisesti alkoi vuosia jälkikäteen heitämään jotain "kun sä hankit vaimon" läppää, jolle muu perhe lähinnä pyörittelee silmiä, tai seuraa vierestä hämmentyneenä. En tiedä onko kyse jostain kieltomekanismista, vai luuleeko, että oon jotenkin muuttunu heteroksi, kun ei ole vähään aikaan kuullu mun poikaystävistä mitään. :D Vai luuleeko se, että mä olen bi? Enpä oo vielä kysynyt. Siksi tuli mieleen, että oiskohan pitäny oikeesti pitää se perinteinen "olen homo" keskustelu, että tulisi kaikille selväksi. Näinkin voi siis käydä. 

Sun vanhemmat saattaa itse olla tajunneet asian, tai sitten se tulee suurenakin järkytyksenä. Tämä ei kuitenkaan meinaa, että ne on jotenkin homofobisia. Mun äiti esimerkiksi on aina puhunut homojen puolesta, mutta meni vähän vaisuksi, kun mun homous selvisi. Se oli siis huolissaan siitä, että entä jos mä joudun hakatuksi tms. koska hänen nuoruudessaam meni hommat vähän eri tavalla. Monella nousee myös kysymyksiä, niiden keskiössä esim. pelko siitä, ettei koskaan saa lapsenlapsia, mikä on kyllä ihan aiheeton. Sen takia kannattaa antaa niillekin aikaa vähän levähtää, ennenkuin tuo sen poikaystävän näytille, vaikka sen olemassaolosta oiltaisiinkin jo puhuttu. 

Myöhemmin elämässä uusien tuttavuuksien kohadalla se kaikkein helpoin tapa tulla kaapista on juurikin pikaystävästä puhuminen, tyyliin "minä ja mun poikaystävä mentiin viime viikonloppuna leffaan", jolloin ei tarvitse sitä erikseen kertoa. Tässä voin myös mainita, että vanhempien kohdalla joillain on tullut syytöksiä sitä poikaystävää kohtaan. Vähän niinkuin jos lapsi jää kiinni jostain rikoksesta, aina mietitään kuka on sen meidän kiltin lapsen "yllyttänyt" tähän. Siksi mäkin tiedän monia, joiden vanhemmat on kuvitelleen jonkun homon "aivopesseen" heidän lapsensa homoksi. Sun vanhemmat on varmaan, näin keskimääräistä lapsenhankintaikää apuna käyttäen, varmaan reilut 40v, joten en kyllä haluaisi uskoa, että tuossa ikäpolvessa on enää näin takapajuisesti ajattelevia ihmisiä. 

Jos sun vanhemmat on ihan perus fiksuja ihmisä, niin kyllä ne sen hyväksyy. Ota vaan varovasti puheeksi ja katso miten menee. Onnea ja menestystä!

Kiitos tsempeistä ja hyvistä neuvoista!

Ap

Vierailija
37/64 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin valitset sopivan oliiviöljyn

Vierailija
38/64 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

Olen teinipojan äiti ja minusta voi ihan hyvin ns tulla ulos kaapista! Minulle on ainoa tärkeä adia, että poikani on onnellinen elämässään ja että hän kokee olevansa oma itsensä, eikä häpeä itseään. Hän on minulle ihan yhtä ihana ja arvokas riipoumatta siitä, tykkääkö pojista vai tytöistä.

N48

PS. Et sinä mihinkään helvettiin joudu, älä hassuja puhu! Olen uskovainen ja sitä mieltä, että Jumala rakastaa kaikkia ihmisiä ihan yhtä paljon ja on sinutkin luonut ihan yhtä arvokkaaksi kuin kaikki muutkin!

Vierailija
39/64 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Yleensä sanotaan, että seksuaalisuus ei näy ulospäin, joten mistä sen voi etukäteen aavistaa?[/quote]

Mä tunnen lapseni niin hyvin, kun olen vauvasta asti hoitanut, että uskon tietäväni etukäteen.

Olen aika varma, että poikani on joko bi tai homo, ihan tavasta, jolla hän on katsonut vähäpukeisia miehiä.

Olen siksi sanonut hänelle jo etukäteen, että mulle on ihan sama, että kummista hän tykkää, pääasia, että on onnellinen. Eikä hän ole siihen vastannut mitään. Varmaan, jos olisi umpihetero, olisi edes pukahtanut jotain, että älä nyt viitsi.

Vierailija
40/64 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi,

Olen teinipojan äiti ja minusta voi ihan hyvin ns tulla ulos kaapista! Minulle on ainoa tärkeä adia, että poikani on onnellinen elämässään ja että hän kokee olevansa oma itsensä, eikä häpeä itseään. Hän on minulle ihan yhtä ihana ja arvokas riipoumatta siitä, tykkääkö pojista vai tytöistä.

N48

PS. Et sinä mihinkään helvettiin joudu, älä hassuja puhu! Olen uskovainen ja sitä mieltä, että Jumala rakastaa kaikkia ihmisiä ihan yhtä paljon ja on sinutkin luonut ihan yhtä arvokkaaksi kuin kaikki muutkin!

Kiitos lämpimistä sanoistasi!

Ap