Työharjoitteluni palaute oli loukkaava
Sain lukea työharjoitteluni palautteen eli todistuksen te toimiston virkailijani kanssa ja työnantaja oli kirjoittanut; puheen ymmärrys, työtehtävien selostaminen vaikeaa. ei sovellu raskaaseen työhön.
Kyllä tiedostan itse etten sovellu terveyteni vuoksi raskaaseen työhön mutta eniten pahoitin mieleni tuosta että hän suorastaan haukkui minua kehitysvammaiseksi kun en hänen mielestään ymmärrä puhetta.
Olen aina saanut kiitettävää työharjoitteluista ja tämä jäi todella ärsyttämään että miksi hän tuollalailla mua haukkuu kun olin aina ajoissa paikalla ja hoidin työtehtävät todella hyvin. Sain kehuja työkavereilta että olen reippain työntekijä mitä he ovat nähneet tämän ikäisissä nuorissa ikää minulla on 20v.
ja kyseessä oli tallityöt. Hevosten hoitamista sekä karsinoiden siivousta ruokkimista yms.
Kommentit (31)
Älä välitä, hevosihmiset on just tuollaisia. Todella ilkeitä.
Älä välitä moisesta palautteesta. Olisin minäkin loukkaantunut tuollaisesta palautteesta.
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä, hevosihmiset on just tuollaisia. Todella ilkeitä.
Ehkä heillä on kovempi vaatimustaso kuin normityöpaikoilla?
Jos sua on kirjallisesti haukuttu kehitysvammaiseksi, etkä sitä ole, tottakai voit pyytää uuden todistuksen.
Palaute oli loukkaavaa todella. Liian aikaista tuossa iässä sanoa noin. Muistan semmoista kun henkilö sai itse arvioida ensin, suu tukittiin toisin sanoen, haukkumiset valmiiksi päätetty. Mutta laitoin jauhot suuhun, olihan väliarviointi, siellä ei kukaan sanonut mitään?
Tyyötodistuksen kirjoittaja kirjoitti varmasti tahallaan tai kateuttaan sellaisen todistuksen. Vaikutat kirjoituksesi perusteella keskivertoa älykkäämmältä. Hevosihmiset ja hevostytytöt ovat usein kateita ja ilkeitä.
Tai kenties työnantajan kuvaus tekemisistäsi on sittenkin lähempänä totuutta kuin oma versiosi.
Vierailija kirjoitti:
Tai kenties työnantajan kuvaus tekemisistäsi on sittenkin lähempänä totuutta kuin oma versiosi.
En usko. Huomaahan sen heti kirjoitustyylistä että on älykäs ihminen. Kateellisen kirjoittama työtodistus.
Mulle antoivat aikoinaan eräästä tet-harjoittelusta palautetta: Ujo ja arka tutusssakin ympäristössä, työtehtävien suoritus heikkoa tasoa, älyllisesti heikkotasoinen. Tästä palautteesta tuli legenda saman tien. Sisältää monia metkoja käänteitä😁😃
Hevosihmisillä ei ole empatiakykyä aina haukutaan vaikka kuinka hyvin tekisi hommat
Työtodistukseen ei saa kirjoittaa negatiivistä työntekijästä, joten uutta vaan vaatimaan.
No ymmärrätkö mitä sulle sanotaan vai oletko tyypillinen teini joka tekee miten huvittaa?
Vierailija kirjoitti:
Hevosihmisillä ei ole empatiakykyä aina haukutaan vaikka kuinka hyvin tekisi hommat
Heillä on myös hyvin vähän kärsivällisyyttä saamattomia vätyksiä kohtaan.
Ihan rehellisesti kirjoitettu. Mitä varten menit tallille, se on raskasta työtä. Ja miten kommunikoit? Oletko töykeä, osaatko jutella ihmisille?
Vierailija kirjoitti:
Työtodistukseen ei saa kirjoittaa negatiivistä työntekijästä, joten uutta vaan vaatimaan.
Työtodistus ja työharjoittelun palaute on eri asioita.
Palautteen kautta saa realistisen kuvan osaamisestaan. Siksi palaute on ammattilaiseksi kasvussa kullan arvoista.
Palautetta tulisi antaa joka vuoron aikana suullisesti ja vuoron lopuksi kirjallisesti. Opiskelijasta/työntekijästä pitäisi löytää sekä positiivista sanottavaa että kehityskohteita.
Onko edes lainmukaista kirjoittaa negatiivisia asioita työtodistukseen, ei tietääkseni
Työtodistus harjoittelusta eroaa normaalista työtodistuksesta. Yleensä harjoittelusta saatava työtodistus sisältää yksilöllisempää arviointia kuin normaali työtodistus. Kun normaalisti työtodistus ei saa sisältää arviointia työntekijän työtaidoista tai käytöksestä, ilman että työntekijä näitä pyytää, arvioidaan harjoittelun työtodistuksessa useimmiten kouluarvosanoin eri osa-alueita.
Työtodistus harjoittelusta sisältää siis arvosanoin 0-5 arvioita eri osa-alueista, joita voi olla esimerkiksi suunnittelu, käytännön toteutus, tavoitteiden toteutuminen ja vuorovaikutustaidot. Sen lisäksi että harjoittelutodistukseen laitettaisiin vain arvosanoja, halutaan siihen myös perusteluja, miksi kyseinen arvosana on annettu.
Työtodistus harjoittelusta sisältää arvioinnin lisäksi päivämäärät milloin harjoittelu alkoi ja milloin se päättyi. Sen lisäksi se sisältää ajan, kuinka kauan harjoittelua on tehty ja onko harjoittelu sisältänyt paljon opetusta vai onko se sisältänyt työtä. Näiden lisäksi työtodistus harjoittelusta sisältää työnantajan kuvailun siitä minkälaisissa työtehtävissä harjoittelija on työharjoittelun aikana toiminut.
Työtodistus harjoittelusta on paljon yksilöllisempi verrattuna normaaliin työtodistukseen. Harjoittelusta saatava työtodistus vaikuttaa yleensä myös kurssiarvosanoihin.
Normaalisti työtodistus sisältää lyhyimmillään maininnat työsuhteen kestosta ja työtehtävien laadusta. Työtodistus tulee antaa ilman viivytyksiä työsuhteen päättymisen jälkeen, tavallisesti noin viikon sisällä työntekijän pyynnöstä. Kun annetaan työtodistusta, on hyvä kysyä työntekijältä minkälaisia asioita työtodistuksen halutaan mainittavan.
Vain silloin kun työntekijä pyytää, tulee työtodistuksesta käydä ilmi arvio työntekijän työtaidoista ja käytöksestä, sekä työsuhteen päättymisen syy tai vain toinen näistä. Työsuhteen päättymisen syyllä ei tässä tarkoiteta yksilöityjä irtisanomisen tai purkamisen perusteita, vaan siihen riittää maininta kumman toimesta ja millä tavalla työsuhde on päättynyt.
Tiivistettynä työtodistus harjoittelusta sisältää kouluarvosanoin arviointia työharjoittelusta. Työtodistus harjoittelusta on paljon yksilöllisempi kuin normaali työtodistus, koska yleensä se on osa opintoja. Todistuksesta käy ilmi kuinka kauan harjoittelu on kestänyt, sekä eri osa-alueita arvioidaan. Todistus sisältää myös työnantajan kuvailun siitä minkälaisissa työtehtävissä harjoittelija on toiminut ja onko osana ollut opetusta vai työskentelyä.
Et sovellu raskaaseen työhön, mutta menit tallille töihin? Joopajoo