Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tiedän onko pohkeessa lihaskipuja vai veritulppa?

Vierailija
16.10.2019 |

Pohje aristaa erityisesti kävellessä, myös hieroen ja painellen kipeä. Kuin olisi ollut paha suonenveto ja sen jälkeen lihas krampissa. Mutta mistä tiedän ettei olekin tulppa? Ei kyllä turvota tai punoita, mutta voikohan sillä perusteella olla varma?
Mulla on polvi kipeä ja olen kävellyt vähän huonosti, silläkin voisi olla lihasperäistä..?

Mitkä ovat täsmätärpit lihaskivun ja tulpan erottamiseen..?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sulle täsmätärppi: ultraäänitutkimus.

Vierailija
2/9 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä sulle täsmätärppi: ultraäänitutkimus.

Kiitos, lähinnä tässä mietin että hakeutuako lääkäriin vai ei..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraa turpoaako jalka lisää.

Harvemmin on tulppa, jos ei ole taipumusta siihen, vaan sitähän ihminen aina ensin pelkää.

Ultraääneen ei pääse suoraan, ensin lääkäri tutkii jalan, ja jos epäilee tulppaa määrää ultraan.

Kävin kerran saman asian takia lääkärissä, ultra otettiin, ei ollut tulppa.

Vain turvonneet suonikohjut kiukuttelivat kipuilulla ja punotuksella.

Vierailija
4/9 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne edes ultraa ellei synny heti epäilystä tukoksesta, vaan ainakin nuoremmat laitetaan verikokeeseen, jossa testataan arvo, joka nousee jos on tulppa (D-dimeeri).

Vierailija
5/9 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraa turpoaako jalka lisää.

Harvemmin on tulppa, jos ei ole taipumusta siihen, vaan sitähän ihminen aina ensin pelkää.

Ultraääneen ei pääse suoraan, ensin lääkäri tutkii jalan, ja jos epäilee tulppaa määrää ultraan.

Kävin kerran saman asian takia lääkärissä, ultra otettiin, ei ollut tulppa.

Vain turvonneet suonikohjut kiukuttelivat kipuilulla ja punotuksella.

Joo tätä mäkin ihmettelen, että miten mä nyt niin vaan ultraan menisin... ja siis, toistaiseksi ei ole lainkaan turvoksissa. Pari päivää ollut kipeä. Olisikohan turvotusta jo tullut jos tulppa olisi...

ap

Vierailija
6/9 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko joku vielä sanoa? Olisiko turvoksissa parin päivän kipuilun jälkeen jos kyseessä olisi tulppa?

Vierailija
7/9 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vältämättä ole turvotusta lainkaan. Minulla on ollut tulppa kolmesti jalassa, joista kaksi kertaa noussut keuhkoihin. Ensimmäinen keuhkoembolia oli massiivinen ja toinen tuli verenohennuslääkityksen aikana ja oli pieni. Minulla on geenivirhe. D-dimeeri ei myöskään minulla muutu ja olenkin kuullut, että näin saattaa ollakin nuorilla ja geenivirheen kantajilla koska veren pilkkoja entsyymit käyttäytyy joka tapauksessa erilailla. Eli jos asia mietityttää, mene lääkäriin. Minun ensioireet ovat aina olleet vain suonenvetomainen kipu, joka ei jalkaa laittaan polkemalla helpotu. Ensimmäisellä kerralla, kun tulppa nousi keuhkoihin. Tajusin myöhemmin, että se kohta, johon tulppa oli noussut, oli ollut kosketusarka. Esim. pikkuhousuvjen laskeminen tuntui epämukavalta. Nilkka tuntui myös kerran, kuin tunnottomalta. Toivottavasti tästä olisi hyötyä, etkä ainakaan panikoisi. Paras paikka selvittää asia on, kuten jo sanoin, lääkäri. Tsemppiä!

Vierailija
8/9 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vältämättä ole turvotusta lainkaan. Minulla on ollut tulppa kolmesti jalassa, joista kaksi kertaa noussut keuhkoihin. Ensimmäinen keuhkoembolia oli massiivinen ja toinen tuli verenohennuslääkityksen aikana ja oli pieni. Minulla on geenivirhe. D-dimeeri ei myöskään minulla muutu ja olenkin kuullut, että näin saattaa ollakin nuorilla ja geenivirheen kantajilla koska veren pilkkoja entsyymit käyttäytyy joka tapauksessa erilailla. Eli jos asia mietityttää, mene lääkäriin. Minun ensioireet ovat aina olleet vain suonenvetomainen kipu, joka ei jalkaa laittaan polkemalla helpotu. Ensimmäisellä kerralla, kun tulppa nousi keuhkoihin. Tajusin myöhemmin, että se kohta, johon tulppa oli noussut, oli ollut kosketusarka. Esim. pikkuhousuvjen laskeminen tuntui epämukavalta. Nilkka tuntui myös kerran, kuin tunnottomalta. Toivottavasti tästä olisi hyötyä, etkä ainakaan panikoisi. Paras paikka selvittää asia on, kuten jo sanoin, lääkäri. Tsemppiä!

Kiitos! Hurja on tarinasi, hyvä että olet kunnossa. Uskaltaakohan tässä nukkuakaan ensi yönä.. 🙄

Vierailija
9/9 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskallat nukkua, mutta jos mietityttää, niin menet heti huomenna lääkäriin. Älä turhaan nyt liikuttele, äläkä hiero tai tee muutakaan, joka saattaisi irrottaa tulpan.

T:7

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme