Miten nopeasti voi sanoa uudessa suhteessa "minä rakastan sinua"?
Olen tuoreessa suhteessa (n 6kk) ja nyt mies sanoi nuo kolme pientä sanaa. Olemme alusta asti puhuneet, että etenemme rauhallisesti, mutta mielestäni tämä ei ole rauhallisesti etenemistä. Taustalla on siis miehen edellisen puolison kuolema pitkäaikaiseen sairauteen ja itselläni on reilu vuosi sitten tapahtunut likainen ero. Näillä taustoilla mielestäni on enemmän kuin perusteltua pitää jäitä hatussa. En tuolloin puoli vuotta sitten edes etsinyt uutta suhdetta, mutta mies vain tupsahti sattuman kautta elämääni ja on tuntunut hyvältä. Itse en etsinyt laastaria ja olin jo ajatellut eläväni yksin lasteni kanssa, mutta toisin kävi. Tuon rakkauden tunnustuksen jälkeen minusta on tuntunut voimakkaasti siltä, että olen tälle miehelle pelkkä laastari. Hän voi olla syvästi ihastunut tai rakastunut, mutta ei hän mitenkään voi rakastaa minua, sillä se vaatii syvempää sitoutumista.
Mitä mieltä av-raati on? Ylitulkitsenko tai panikoinko nyt liikoja?
Kommentit (54)
Anna mun kaikki kestää! Siis 6 kk ja nyt panikoit rakkauden tunnustuksesta? Mies varmaan on rakastunut sinuun ja halusi noin sanoa. Useimmille miehille rakastunut ja rakastaminen ovat samoja samoja asioita. Älä tulkitse, vaan nauti.
Minusta on nopeaa jos parissa viikossa alkaa tunnustamaan rakkautta, ei 6kk.
Et taida itse rakastaa miestä kun noin kamalaa on jos toinen kertoo rakastavansa.
Minusta voi sanoa heti kun siltä tuntuu ja on varma tunteesta. Mitäpä sitä panttaamaan.
Ongelma on siinä, että ylianalysoit kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Et taida itse rakastaa miestä kun noin kamalaa on jos toinen kertoo rakastavansa.
En ehkä rakastakaan sillä tavalla, kuin mitä ajattelen rakastamisen olevan. Olen todella ihastunut, viihdyn hänen seurassaan ja haaveilen yhteisestä tulevaisuudesta. Tähän saakka olemme herttaisesti ihastuneita ja kaikki on ollut ruusunpunaista. Mielestäni rakastaminen mitataan sitten, kun parisuhteessa on ollut jonkinlainen kriisi tai on haettu tapaa olla yhdessä.
Kiitos vastauksista!
ap
sanoja vain, sanoja vain. Itse käytän usein iskurepliikkinä niin putoilee tosikot joukosta heti :)
Me sanottiin jo heti ensitreffien jalkeisena paivana <3 Oltiin tassa vaiheessa "tunnettu" kuusi paivaa (tavattiin deittisovelluksessa ja sovittiin livetapaaminen viiden paivan viestittelyn jalkeen).
Yhdessa ollaan yha, ja nyt jo avoliitossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ehkä rakastakaan sillä tavalla, kuin mitä ajattelen rakastamisen olevan. Olen todella ihastunut, viihdyn hänen seurassaan ja haaveilen yhteisestä tulevaisuudesta. Tähän saakka olemme herttaisesti ihastuneita ja kaikki on ollut ruusunpunaista. Mielestäni rakastaminen mitataan sitten, kun parisuhteessa on ollut jonkinlainen kriisi tai on haettu tapaa olla yhdessä.
Kiitos vastauksista!
ap
Mita tuo "haettu tapaa olla yhdessa" tarkoittaa?
Jos vasta kriisin jalkeen rakastaa, niin sitten me ei rakasteta vielakaan kun ei ole ollut kriiseja.
Yhteen muutettiin silleen etta pyysin etta mies muuttaa mun luo ja se muutti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista!
ap
Tolla logiikalla et rakasta miestä ikinä jos elämään ei tule kriisejä.
Mun mies tajusi rakastavansa kun ajatteli minua koko ajan.
Minä tajusin rakastavani kun ajattelin elämää ilman miestä ja tulin surulliseksi ja itkin.
Ja tottakai rakkaus punnitaan kun elämään kriisi kohtaa, mutta ei se ole mikään mittari.
Jo ekana päivänä voi sanoa, jos olet nainen. Mies taas ei voi sanoa sitä koskaan, tai nainen menettää kaiken kiinnostuksen kuten tästäkin näimme.
Itse tunnustan aina 10.11. Yleensä n. klo 12.07, oltiin sitten tavattu eilen tai neljä vuotta sitten.
Semantiikkaan takertuminen ei varsinaisesti ole mikään parisuhteen Graalin malja, josta ammentamalla kaikki muuttuu auvoiseksi. Sanoja voidaan ymmärtää hieman eri tavoin ja käyttää eri kriteerein.
Rakastumisen ja rakkauden ero on sinänsä selkeä laadun ja aikajänteen suhteen, mutta suomessa ei oikeastaan ole rakastumiselle omaa verbiä, joten samaa rakastaa-sanaa käytetään molemmissa tapauksissa. Kuten monissa muissakin, monethan kertovat rakastavansa vaikkapa omia lapsiaan. "Rakastaa" on tiettyjen välittämisen ja kiintymyksen tunteiden yleisverbi. "Voimakas ihastuminen" ja "rakastuminen", tai niiden ero, taas on aikalailla veteen piirretty ja subjektiivinen viiva tilanteessa, jossa selvästi seurustellaan ja tunteet ovat molemmanpuolisia.
Sitä paitsi minkä sille mahtaa, jos kehittyy ihan oikeaa rakkauttakin jo puolessa vuodessa. Ei sitä nyt tuomita tai pelätä kannata. Eikä sellainen varmastikaan ole mikään tietoinen hötkyilyvalinta.
Kaikista asioista toki voi saada itselleen kriisin. Vaikkapa siitä, että joku tykkää.
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista!
ap
Jos vasta kriisin jalkeen rakastaa, niin sitten me ei rakasteta vielakaan kun ei ole ollut kriiseja.
Kriisi oli hieman väärä sana. "Vastoinkäyminen" sopisi paremmin. Taustalla varmasti vaikuttaa oma eroni ja luottamuksen rakentaminen uudessa suhteessa on vaikeaa. Huomasin vasta isomman vastoinkäymisen tapahduttua, ettemme voi jatkaa yhdessä.
ap
Rakastuminen ja rakkaus nimenomaan on eri asioita.
Rakkaus kasvaa ja muuttaa muotoaan elämän aikana.
Rakastuminen on ymmärrystä sitä kohtaan, että haluat elää tulevaisuudessakin tämän henkilön kanssa ja jakaa elämä hänen kanssaan.
Ei tuollaiseen ole mitään universaalia sääntökirjaa ja ihmissuhteet on yksilöllisiä. Sanoo sitten, kun tuntuu luontevalta ja oikealta. Meillä taisi mennä parisen kuukautta, mutta ennen parisuhdetta oltiin tunnettu liki 15 vuotta ja nähty toisemme niin hyvinä kuin huonoina hetkinä. Ei tullut mieleenkään, etteikö tunnetila olisi ollut aito.
Itse kerroin rakastavani nykyisen suhteen ollessa kestänyt 4kk. Oli pakko, kun tunne oli niin vahva ja itketti ajatuskin, jos toiselle jotain sattuisi. Tuntui pahalta, kun kumppani sanoi, että hänen puolelta rakastaa - sana on liian voimakas. Myöhemmin hänkin on sanonut rakastavansa useita kertoja, mutta pohja on mennyt kuitenkin. Ihan en usko hänen tunteitaan.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista!
ap
Kriisi oli hieman väärä sana. "Vastoinkäyminen" sopisi paremmin. Taustalla varmasti vaikuttaa oma eroni ja luottamuksen rakentaminen uudessa suhteessa on vaikeaa. Huomasin vasta isomman vastoinkäymisen tapahduttua, ettemme voi jatkaa yhdessä.
ap
Sama asia.
Rakkautenne muutti muotoaan. Ihmiset muuttuu.
Mutta elämää eletään tässä hetkessä eikä tulevaisuuden vastoinkäymisten odottelussa.
Haluatko elää miehen kanssa tässä ja nyt? Vai odottaa vastoinkäymistä ja ehkä samalla sabotoida suhdettane exän kanssa sattuneen vaistoinkäymisen vuoksi?
Jos tuolleen odottelee, lakkaa elämästä.
No saa kai tuollaisen sanoa, mutta itse en sanoisi helposti ikinä tuollaista. Mielummin osoittaisin asian jollain muulla tapaa. Sanathan ovat vain sanoja. En kyllä pahastuisi kuitenkaan jos minulle noin sanottaisiin.