Nukahtamisongelmia 1,5-vuotiaalla... apuja kaivataan...
Nyt alkaa mennä hermot tämän pienen otuksen kanssa, kun nukahtamistilanteet alkaa olla ilta illalta pahempia. Tähän asti hän on nukahtanut muutamassa minuutissa omaan sänkyynsä, mutta nyt on kahden viikon ajan ollut yhtä sirkusta.
Neiti ei pysy hetkeäkään omassa sängyssään vaan kipittää hetken pötköttelyn jälkeen pois huoneestaan. Nukahtamiseen meni mm. eilen lähes kaksi tuntia. Lopulta nukahti rattaisiinsa.
Onko tämä tähän ikään liittyvää vai mikä hiivatti meillä nyt oikein mättää?
Vinkeistä äärimmäisen kiitollinen...
Kommentit (12)
Suosittelisin aamupäivällä 1-2 h ja iltapäivällä 1 1/2 -2 h. ->energian purkua, raitista ilmaa
Ennen iltapalaa pitäkää lukutuokio, missä kahlaatte useita tytön kirjoja läpi. ->rauhoitutaan lähekkäin
Säännölliset päivä- ja iltarutiinit.
Kokeile iltalaulua, silitystä. Mutta EI MONTAA TUNTIA SIIS!!
Hänestä näkee, että on väsynyt, mutta ei vaan saa unta. Tänäänkin yritti ja yritti nukahtaa, kun olin vieressä, mutta hermot näytti neidiltä menevän, kun ei nukahtanutkaan, vaikka kovasti yritti.
Meillä on ollu aina tarkat rutiinit ja siinä hampaiden pesuvaiheessa juuri ennen sänkyyn menoa alkaa lapsi hieroa silmiään ja on selvästi väsynyt. Nyt vaan ei tuo uni tulekaan kuten ennen.
kaikinpuolin. Onneksi nukkuminen hoituu edelleen hyväksihavaitulla tavalla, lapsi oikein juoksee huoneeseensa kun isi sanoo: mennäänkö nukkumaan. Lattialla on patjat, siihen molemmat vierekkäin. Kohta neiti jo nukkuu. Joskus nostamme omaan sänkyyn, joskus emme. Huoletonta ja iloista nukuttamista teillekin.
Meillä lähdetään aamupalan jälkeen kilometrin päähän puistoon. Joskus kävelee osan matkasta, joskus istuu rattaissa. Puistossa ollaan n. 1- 1,5 tuntia ja samalla reissulla hoidetaan asioita kaupassa ym. Sitten tullaan kotiin lounaalle ja sen jälkeen nukkumaan.
Iltapäivällä käydään vielä kotipihassa tai läheisessä puistossa leikkimässä joko ennen päivällistä tai päivällisen jälkeen.
Mielestäni meillä ulkoillaan ihan riittävästi vai?
Kävin kyllä kaksi viikkoa sitten tilaamassa ihan pimennysverhon tytön huoneeseen, kun aamuaurinko paistaa vähän rullaverhon läpi, mutta tuo verho ei ole vielä tullut.
Hyviä näkökulmia olette kertoneet, mutta en vieläkään oikein ymmärrä tätä tilannetta, kun mikään ei oikein tunnu selittävän tätä suurta iltapelleilyä. Tai sitten olen vain tottunut liian helppoihin iltoihin...
Eilen illalla tosin unohdin ikkunan auki ja ihmettelin, kun neiti hipsi viereeni kolmen maissa. Aamulla vasta tajusin, että taisi tulla kylmä, kun olin sen hiivatin ikkunan unohtanut auki :(.
Sieltä ei pääse vielä pois, kun pohja on alimmalla tasolla. Nukahtaa ihan hienosti, kun ei pääse juoksentelemaan pois. Isoveljensä pääsi jo tuossa iässä itse pois pinnasängystä ja hänen nukuttamisensa olikin todella vaikeaa. On kyllä ollut muutenkin vaikeampi tapaus kaikinpuolin nukkumisen suhteen. Tämä nyt 1,5-vuotias pienempi sisarus nukahtaa helposti. Laitan unilauluja sisältävän levyn soimaan aina illalla ja lapsi nukahtaa siihen, siitä on tullut rutiini. Isoveljeään nukutin tuossa iässä mm. kantamalla liinassa ja laulamalla :)
Ponkaisi puoli unessakin sieltä seisomaan. Tämä lasten sänky oli meille suuri pelastus, kun siinä ei enää ollut tarvetta nousta seisomaan.
Plääh, kun ihmetyttää nyt tämä tilanne.
En halua olla ikävä ja epäkohtelias, kun en ota onkeeni mistään vinkeistä, mutta kun vaan tuntuu, että mainitsemienne asioiden pitäisi olla kondiksessa, mutta joku tässä hommassa nyt tökkii ja pahasti.
Hei ap, minä olen ymmärtänyt että tuo unille menemisen ja nukahtamisen vaikeus on hyvin yleinen, ohimenevä vaihe tuossa noin 1,5 vuoden iässä. Eli yritä jaksaa ja käytä niitä konsteja jotka tunnet teille sopiviksi, vaikkei mitään suurta läpimurtoa heti tapahtuisikaan. Uskoisin siis tuon menevän ohi joka tapauksessa aikanaa. Jaksamista!
Meillä onneksi sängyt vierekkäin,niin voin maata mukavasti samalla,kun pidän tytöstä kiinni,ettei käänny ja kiepu. Hänet pitää siis " pakottaa" uneen. Olen kyllä aina vieressä ollut niin kauan,että nukkuu,mutta nyt se ksetää tuplasti kauemmin. Kyllä oli helppoa niin kauan,kun imetti!! Tissi vaan suuhun,niin siihen nukahti. Mutta eihän sitä ikuisesti voi imettääkään;0)
1½v.kyllä riitti sitä touhua...