Tyhmyyttä, nuoren ajattelemattomuutta vai suomalaisuutta?
Joitakin vuosia sitten parikymppisenä asuin ulkomailla sikäläisen kumppanini kanssa. Olimme juuri muuttaneet uuteen asuntoon, ja olin yksin kotona purkamassa laatikoita. Ovikello soi ja oven takana oli naapurimme, joka halusi toivottaa tervetulleeksi naapuristoon. Taisi tuoda jonkun karkkirasian tai vastaavan lahjankin, en tarkkaan muista. Olin tosi iloisesti yllättynyt, koska en ollut tällaiseen tottunut. Kiitin toki kauniista ja vaihdoimme siinä muutaman sanasenkin. Jäi hyvä mieli. Myöhemmin kun kumppanini tuli kotiin kerroin hänelle iloisena tästä kohtaamisesta. Hänkin oli iloinen, mutta päällimmäisenä hämmentynyt ja vähän närkästynytkin siitä, että en ollut kutsunut tuota naapuria sisälle kahville. Ei oikeasti tullut mieleenkään, kun en ollut koskaan tuollaiseen kohtaamiseen törmännyt. Myöhemmin(kin) asia on mietityttänyt. Ymmärtäisinköhän näin vanhempana toimia toisin vai onko tuollainen ajattelemattomuus niin perin suomalaista, että suurin osa meistä olisi toiminut samoin...? Mitä itse olisit tehnyt?
Kommentit (8)
Mistä sinä olisit voinut tietää miten olisi pitänyt toimia, kun ei Suomessa ole tuollaista tapaa.
Tietenkin olisi pitänyt kutsua sisälle. Viestitit aika voimakkaasti että painu metsään, tai jos oli mies, epäilit häntä raiskaajaksi. Toisaalta, kun oma miehesi tuli kotiin, silloin olisi voinut pyytää kylään, asian voi myös nähdä niin, että kunniallinen nainen ei tuo vieraita miehiä luokseen.
Eipä tuota voinut tietää. Eri kulttuurissa asuvana törmää jatkuvasti tilanteisiin joissa ei oikein osannut toimia.
Ei ole normaalia tulla naapurille jonkun helvetin karkkirasian kanssa ja olettaa pääsevänsä vielä sisään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia tulla naapurille jonkun helvetin karkkirasian kanssa ja olettaa pääsevänsä vielä sisään.
Suomessa ei ole.
Mutta me olemmekin metsäpeikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole.
Mutta me olemmekin metsäpeikkoja.
Ei se ole normaalia missään. Ei missään normaalissa suurkaupungissakaan ventovieraille avata edes ovea.
En olisi avannut ovea