Työuupumus vai olenko tulossa hulluksi?
Itsestäni alkuun sen verran, että olen 29-vuotias lapseton avoliitossa asuva nainen, jolla ei ole aikaisempia mielenterveysongelmia. Olen ollut tässä työpaikassa 1,5 vuotta.
Elokuussa sain ylennyksen, mikä tarkoittaa sitä, että teen jouluun saakka 60-tuntista työviikkoa. Keväällä vastaavasti viikkoni ovat 35-tuntisia firman töiden kausittaisuuden vuoksi.
Uudessa työnkuvassani on paljon tuttua ja paljon vierasta. Opettelen siis uutta koko ajan, ja olen iltaisin ja viikonloppuisin ihan poikki, sikäli jos ehdin viettää viikonloppuja työpaikan ulkopuolella. Olen kuitenkin jaksanut tehdä työt ihan hyvin.
Minulla alkoi perjantaina illalla syysloma. Avomieheni lähti serkkunsa hautajaisiin, tulee kotiin huomenna. Olen siis ollut nyt 3 päivää yksin. Mielialani on ihan hullu! En saa mitään tehdyksi, ahdistaa, tuntuu pahalta. Haluaisin itkeä, mutta itku ei tule! Olen diagnosoinut jo tässä ajassa asuntomme homekämpäksi, itselleni 10 kuolemaan johtavaa sairautta, avoliittoni surkean tilan ja ties mitä ihan hullua! Mm. eilen sain päähäni värjätä hiukseni ja sen tein, onneksi oli kevytväri ja näyttää ihan ok:lta
Eilen purskahdin itkuun ja huutoitkin varmaan 45 minuuttia ilman mitään syytä. Äsken itkin suihkussa. Minua ahdistaa ihan hulluna asiat, jotka ovat hyvin epätodennäköisiä tai mahdottomia.
Olenko tulossa hulluksi, vai voiko työstressi hellittäessään oireilla näin? Auttakaa viisaat av-kollegat!
Kommentit (29)
Stressi purkautuu vähän normaalia rajummin nyt, kun on aikaa.
Tuossa nyt ainakin rikotaan työaikalakia.
Todennäköisesti uupumus. Olipa syy mikä hyvänsä, niin mene työterveyslääkärille, joka todennäköisesti laittaa sinut psykologille. Siellä se sitten selviää.
Tarttet lomaa töistä. Et ole tulossa hulluksi.
t:oikeasti hullu
Kiitos ihanista kommenteista! En ole tällaista ennen kokenut, olen aika "tasainen" tyyppi, joten oma käytös yllätti. Meillä pomo on sanonut, ettei työteverveyteen kuulu kuulemma mitään muuta kuin alkutarkistus?
Ap
Arkea Suomessa nykyään, ihmiset ajetaan puhki työllä!
Sinulla on outo esimies. Kyllä meillä työpsykologi kuuluu työterveyteen.
Väsymys voi purkautua noin. Serkkuni on opettaja, ja viime lukukausi oli hänelle todella rankka, sillä oppilas mm. pahoinpiteli hänet raa'asti ja oli kaikkea muutakin töissä. Serkku jatkoi töitään normaalisti heti sairaalasta päästyään. Lukukauden loputtua hän itki 2 viikkoa putkeen, jonka jälkeen "palautui ennalleen", eli stressi piti saada purettua.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan sopimuksen laajuudesta, että mitä palveluun kuuluu. Ei siis ole automaatio, että kaikille kuuluu työterveyspsykologin palvelut.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakollista. Riippuu työnantajasta.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ihanista kommenteista! En ole tällaista ennen kokenut, olen aika "tasainen" tyyppi, joten oma käytös yllätti. Meillä pomo on sanonut, ettei työteverveyteen kuulu kuulemma mitään muuta kuin alkutarkistus?
Ap
Jokaisen työnantajan on järjestettävä työntekijöille työterveyshuolto. Kysy esimieheltäsi tai hr-osastolta ohjeet, mihin voit mennä hoitajalle/lääkärille. Lisäksi 60-tuntinen viikko kuulostaa laittomalta, joten yhteys luottamusmieheen olisi myös paikallaan. Älä polta itseäsi loppuun työllä, kannattaa pysähtyä nyt eikä jouluna, siihen mennessä on voinut jo iskeä unettomuus tai rytmihäiriöt.
37,5 h on normi työviikko plus lounasajat. Joten tuo määrä on ylityötä sen jälkeen. No, provo tietty
Tyypillistä toimintaa. Nuoresta ihmisestä otetaan kaikki irti. Olen ollut itse ihan samassa tilanteessa. Kroppa oli lopulta sekaisin ja uni ei tullut. Esimiehen kanssa keskustelemaan työn rajaamisesta. Jos se ei auta, niin sitten tk:n lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jokaisen työnantajan on järjestettävä työntekijöille työterveyshuolto. Kysy esimieheltäsi tai hr-osastolta ohjeet, mihin voit mennä hoitajalle/lääkärille. Lisäksi 60-tuntinen viikko kuulostaa laittomalta, joten yhteys luottamusmieheen olisi myös paikallaan. Älä polta itseäsi loppuun työllä, kannattaa pysähtyä nyt eikä jouluna, siihen mennessä on voinut jo iskeä unettomuus tai rytmihäiriöt.
Pakollinen työterveyshuolto ei kata esim. sairaanhoitoa saati psykologin palveluita. Mutta samaa mieltä ap:n tuntimäärän laittomuudesta. Et ap jaksa tuota loppuvuotta.
Minulle kävi ihan sama pari vuotta sitten. En tiennyt oikeuksista tai työaikasäännöistä mitään, vaikka olen korkeakoulutettu. Uskoin, että työpaikka hoitaa asiat lain mukaan. Romahdin lopulta totaalisesti. En ole ainut, näitä sattuu.
Miksi duunaat kahden tyypin työt?
Jos ap on johtavassa asemassa, niin ei kuulu työlain piiriin. Silloin 60 tuntiset viikot ovat aika normi. Tuntuuko itsestäsi, että osaat uuden työsi? Oletko kyyninen tms.?
Jos on johdossa niin ei se tarkoita 12 h päiviä. Jos tarkoittaa niin ei osaa hommiaan.
Teet todella paljon töitä! Siis paljon enemmän kuin ihmiset keskimäärin!