Missä postinjakajat käy pissalla?
He jotka jakavat postia polkupyörällä pk-seudun kerrostaloalueilla? Ainakaan meidän alueella ei ole yhtään huoltoasemaa eikä kahvilaa, johon voisi poiketa vessaan. Ja kun ne jakaa pyöräillen eikä autolla, niin ei ne voi äkillisen hädän yllättäessä ajaa 5 km päähän huoltiksen vessaan.
Kommentit (51)
Olin joskus viitisen vuotta postinjakajana. Jaoin pyörällä tai kärryjen kanssa eri reittejä kaupungissa. Työpäivät meni usein suunnilleen näin:
Klo 6-10 Laitoin postit jakojärjestykseen jakelukeskuksessa, siirsin muuttaneiden postit lähtemään uuteen osoitteeseen yms. sisähommia. Laitoin lajittelemani postit auton mukana menemään reittini varrella oleviin laatikoihin. Söin lounaan ja kävin vessassa.
Klo 10-14 Otin pyörän ja mahdollisesti reitin ekat postit. Ajoin pyörällä jakoreitin alkuun ja joko jatkoin pyörällä tai vaihdoin siellä oleviin kärryihin. Kun jaettava posti loppui, tulin seuraavan laatikon kohdalle, avasin sen avaimella ja otin sieltä lisää aamulla lajittelemiani posteja. Hoidettuani homman pyöräilin takaisin jakelukeskukseen ja laitoin työpisteen valmiiksi seuraavaa päivää varten.
Päivien pituudella oli tietysti paljon heittoa postin ja mainosten määrästä ja kelistä riippuen. Harvalle reitille osui vessa, ainakaan sellainen, jota olisi kehdannut käyttää. Ikinä ei tarvinnut kuitenkaan pysähtyä puskaan asioimaan. Riitti, että kävi ennen reitille lähtöä asialla jakelukeskuksessa. Pystyin pidättämään ne 2-4 tuntia, mitä jakamiseen meni.
Postin ja mainosten jakaja pissii, eli: Kusee talvisin hankeen.
Jos kusee hankeen, siihen tulee reikä.
Olen aika vakuuttunut, että minulla on suomen ennätys yhdelle henkilölle maksetuista palkoista mainosten jakelussa. Tein sitä 4 vuotta Tampereen Ykkosjakeluille. Viimeisenä vuonna palkka oli nettona tilille 2100-2400 kuukaudessa, ympäri vuoden, sis. kilometrikorvaus.
Yli puolet jäi säästöön, koska mihinkään muuhun ei ollut aikaa. 6 päivää viikossa, Auswitch päiviä. 4-6 ylos, 22-24 nukkumaan.
Sillä oli tarkoitus, Pääsin sen avulla eroon siitä, mikä minua rajoitti. Ja lopulta muutin maasta. Kirjoitankin nyt ulkomailta.
Muistan kun noina vuosina Kangasalan Mutikko oli jakelun kauimmainen "Takahikiä". Mutikon peräkylällä, kauimmaisessa käännekohdassa auton valojen loistaessa talven pimeydessä kuusikkoon, otin keskikonsolin yläpuolelta ihan ohuen ohueksi käärityn sätkan sinisestä Pall Mallista. Polttelin sen nautiskellen ja sitten kusin hankeen. Hankeen tuli aina reikä.
Viimeisenä vuonna en enää pistänyt sätkäksi, mutta hankeen kustessa siihen tuli edelleen reikä.
Puskaan se on mentävä, jakelukeskukseen on kilometrien matka eikä reitin varrella ole huoltoasemaa tai kauppaa tms. johon pääsisi.
Ja olen nainen.
Bussikuskeilla sama ongelma. Pitkän päivän ainoa tauko voi olla aivan päivän alussa tai lopussa, pakko livahtaa päättärillä bussikatoksen taakse.
Minun työpaikallani kirjepostin, mainospostin sekä pakettien jakelijat saavat käydä vapaasti vessassa. Ja lähes joka päivä käyvätkin, kun tuovat postia ja paketteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä sopii miettiä samalla kun pohdiskelee kuinka loistavat työehdot niillä muutenkin on.
Niiden työehtoja tässä mietinkin. Olen vauvan kanssa kotona ja katson ikkunasta kun sataa kaatamalla ja tuolla ne pyöräilee sormet jäässä, pissahädässä pienellä palkalla :( . Joskus mietin huonolla säällä että pitäisikö sille tarjota kuppi kuumaa kahvia vaikka kertismukissa. Ap
Sittenhän pissattaisi vaan enemmän.
Meidän firmassa yksi postinkantaja kysyi, voiko hän joskus käyttää meidän asiakasvessaa. Me tietty luvattiin. Aina olen kuvitellut, että sillä jepellä oli varmaan joku sairaus. Ei ole käynyt mielessäkään, että tällainen on alalla ongelma. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puskassa. Kun on kertakaikkiaan pakko. Juomattakaan ei voi koko päivää millään olla.
T. PostinjakajaEntä jos tulee kämala kakkoshätä?
Ai niinku käkkahätä?
Vierailija kirjoitti:
Bussikuskeilla sama ongelma. Pitkän päivän ainoa tauko voi olla aivan päivän alussa tai lopussa, pakko livahtaa päättärillä bussikatoksen taakse.
Turussa Förinkuljettaja otti ykskaks ritolat lautalta kun se oli ajanut sen laituriin. Me ihmeteltiin pitkään kun lautta ei lähteny lainkaan liikenteeseen. Sieltä taukotilastaan se sit tuli, tais käydä "pikkukakkosella" kun niin kesti.
Sori että nostan vanhan ketjun, mutta tämä alkaa olla entistä suurempi ongelma nyt, kun lajittelua ja jakamista ollaan ilmeisesti tehostamisen vuoksi eriyttämässä yhä enemmän niin, että toiset lajittelevat ja toiset jakavat lähes pelkästään.
Päivien pituus vaihtelee postin ja mainosten määrän mukaan, joten vaikka 4-5 tuntia jakamassa olisi normaali, niin joskus voi mennä 8 tuntia reitillä.
Itselläni on jakoreitillä yksi lähiöpubi, jossa voin käydä kahvilla, jos on pakko päästä vessaan. Tai ei välttämättä täysi pakko, mutta jos päätän, etten halua kärsiäenempää epämukavuutta sinä päivänä. Harvoin kyllä käyn, koska en viihdy siellä hirveän hyvin. En myöskään halua kysyä voisinko vaan käydä vessassa, kun vessan ovessa on selvällä suomenkielellä lappu, jossa sanotaan, että vessa on maksullinen muille kuin asiakkaille.
Jos tätä pubia ei olisi, niin pakkotilanteessa kävisin kyllä lähtöpaikassa vessassa, vaikka siitä tulisi n. 25 minuuttia lisää työaikaa, mutta vähän työajan tuhlaukselta se tuntuisi, vaikka olen tuntipalkalla. Kävin puskassakin muutaman kerran alkuaikoina, mutta enää en todellakaan. Jossain lähiömetsikössä ne oranssit vaatteet loistavat liian pitkälle.
Älä nyt hyvä ihminen kahvia tarjoa, sehän se vasta pissattaa.