Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

THL: Nuoret ravintola-alan työttömät epäilevät, riittääkö oma työkyky työstä selviämiseen.

Vierailija
14.10.2019 |

Näiden ihmisten varassa on 30-40 vuotiaiden eläkkeet. Ei hyvältä näytä!

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellinen syy kuitenkin lienee liian suuret tuet.

Vierailija
2/15 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaatko ap otsikkoa vähän enemmän kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätys.

Vierailija
4/15 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola-ala on kuin hoitoala. Pienet palkat ja liikaa töitä. Siis oikeasti liikaa töitä. Työmäärä on liikaa vaikka palkan nostaisi pilviin. Vain supersankari pystyy tekemään mitä vaaditaan. Palvelu kusee kiireestä ja tipitkin jää saamatta.

Vierailija
5/15 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit avannut otsikkoa vähän enemmän, että osaisi kommentoida.

Ravintola-alaa tuntien en kyllä yhtään ihmettele asiaa. Pienet palkat, liikaa töitä, huonot työskentelyolosuhteet eikä mitään arvostusta. Nuoret ovat viisaita, jos he tajuavat jo nuorena miettiä jotain toista alaa. 

Vierailija
6/15 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yllättääkö? Jo opiskeluaikana susta imetään kaikki mehut; opiskelet ja käyt samaan aikaan töissä, ja joudut tekemään vielä kouluun liittyvät palkattomat harjoittelut + siihen vielä palkkatyötä päälle että elää. Sitten työelämässä suurin osa työnantajista on uskomattomia riistäjiä, ylityökorvauksia ja lomarahoja jostain kumman syystä nimenomaan mara-alalla ei meinata maksaa ja oikeudenkäyntejä on usein meneillään. Julkisella puolella esim. laitoskeittiöihin ei enää edes palkata ketään vaan kaikki duuni teetätetään 50-60-v raihnaisilla ikälopuilla, tai sitten hoitajat ja jopa lastentarhanopettajat lämmittävät ruoat itse. 

Vierailija
7/15 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestä ravintolatyö on hyvä työ esimerkiksi nuorelle välivuotena. Työtä en olisi itse kyennyt tekemään muutamaa vuotta pidempään, ja lähes jokainen työkaveri siirtyikin korkeakouluun tai vaihtoi alaa kokonaan, ihan jokaisessa työpaikassani.

Alalla pidempään olleet poikkeuksetta polttivat tupakkaa, syövät mitä sattuu ja milloin sattuu, eivät harrasta liikuntaa tai välitä ergonomiasta, ovat pinna kireällä jatkuvasti sekä kiroilevat. Esimiehet ovat olleet aina hieman asiattomia ja henkisesti epäkypsiä, tavalla tai toisella. Mitään aitoa kykyä alaisten johtamiseen ei ole kellään ollut. Eivät varmasti ole terveimmästä päästä nämä työntekijät ja esimiehet.

Itse alan työpaikoissa taas oletetaan, että työntekijä ei tarvitse lounastaukoa, vaan pärjää esimerkiksi limulla. Sulta odotetaan myös, että tulet töihin, jos joku on kipeänä, ja muutenkin joustat tilanteesta riippuen. Et myöskään voi kieltäytyä hommista, jotka aiheuttaa joskus palovammoja tai muita ongelmia.

Fyysinen kuormitus on kova, tähän päälle henkinen stressi asiakkaiden suhteen. Työntekijöitä pidetään paikalla mahdollisimman vähän, joten päivät venyvät ja yksikin virhe aiheuttaa paljon lisästressiä.

Palkkahan ei myöskään ole juuri mitään, paitsi ihan hyvä taskuraha nuorelle, jolla ei ole suurempia menoja. Jonkun korkeakoulun käymällä tienaa heti tuplasti.

Itse vaihdoin työpaikkaa, sillä aloin laihtua ja voida huonosti, ja myöhemmin hain kouluun. Olen ollut kesätöissä ravintola-alalla myöhemminkin, mutta vain hullu alalle jää kunnon töihin.

Vierailija
8/15 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kokkikoulussa ja pahimpana mielikuvana oli pomojen asiattomuus ja luulo siitä, että alaisille (etenkin nuorille)  saa huutaa ja käyttää rändömiä "nakitus- ja simputusoikeutta" oman huvin vuoksi. 

Vierailija
9/15 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret eivät uhriudu, tajuavat kuinka mätä työelämä on.

Vierailija
10/15 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Ravintola-alan työvoimapula on pascojen työnantajien ihan itse itsellensä tehtailema ongelma. Katsokoon peiliin ja miettiköön pitkään ja hartaasti.

Kaiken huippu oli, kun joku riistolafka haki barista-baarimikko-konserttipianistia jollain siivoojan palkalla. Eikö vieläkään soito kelloja mikähän se mahtaa mättää, jos nuorisoa ei kiinnosta ja huippukokkiohjelmien vetovoima himmenee? 

Hyvä että penskat tajuavat pysyä poissa moisesta kurasta. Niin minäkin asiakkaana älyän pysyä poissa. ABC-tason kohellusta michelin tason hinnoilla, ei kiitos. Sitä on suomalainen ravintolakulttuuri. Ja enkä syytä työntekijöitä käsien ja ajanpuuttesta. 

Vierailija
11/15 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi ravintolavastaava (vai mikä se pomo on) vähensi tuntityöläisten tunnit pois ja lisäsi vakkareiden tunnit täyteen ilman asianomaisten halua. Siihen loppui lomista sopiminen vaikka tunteja plakkarissa viikkoja. Muutti toimivan järjestelmän oman mielensä mukaiseksi ja muuta kivaa eli pilasi työpaikan ilmapiirin. Ja käyttää opiskelijoita surutta. Saa nähä kauan vakkarit jaksaa tuota simputusta ja koska maine kiirii opiskelijoiden keskuudessa, että harjoitella saat ilmaiseksi ilman toiveita oikeista töistä. Ja milloin omistaja huomaa, ettei kaikki ole kohdallaan.

Vierailija
12/15 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola-alalla niitä jotka ovat nokkismisjärjestyksessä alempana kohdellaan kuin keskiajalla, huutaen ja tarvittaessa fyysistä voimaa käyttäen.

Vierailija
13/15 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin pitkän linjan ravintoladuunarina ärsyttää ihmisten vääristyneet mielikuvat alasta. Työ ei ole vain nuorten aivotonta puuhastelua sitä parempaa uraputkeen pääsyä odotellessa. Kyllä, työ on toisinaan rankkaa ja päivät ovat pitkiä. Joskus tosiaan saattaa käydä niin, ettet esimerkiksi yksin vuorossa ollessasi pysty istahtamaan alas pitääksesi kunnon ruokatauon, vaan napsit ruokaa siinä työn ohessa sen minkä ehdit. Työ vaatii joustoa, mutta itse en ikinä ole jäänyt ilman korvausta yhdestäkään venymisestä tai ylityötunnista. Mätiä työnantajia on myös ravintola-alalla, mutta enemmän epäselvyyksiä työlainsäädännöllisiin asioihin liittyen olen kohdannut muilla aloilla.

Palkoista sen verran, että ammattilainen saa kyllä ammattilaisen palkan. Ammattilainen pystyy myös valitsemaan, missä haluaa työskennellä ja kuinka paljon. Tiedän kyllä, että monissa (ketju)ravintoloissa palkkaa ei suostuta TES:in yli maksamaan, mutta se on ihan oma valinta haluaako sellaiseen paikkaan mennä töihin. Itse en ole tehnyt vuosikausiin TES-palkalla yhtään mitään, en vaikka olen työskennellyt useissa eri ravintoloissa, vuokrafirmoissa, kausitöissä, välillä täysin freelancerinä välillä vakituisemmin. Jos jotakuta kiinnostaa numerot, niin normitunneilla palkkani on tällä hetkellä 2400e/kk + vuorolisät 300-700e/kk, joulukuu sitten toki vielä ihan oma lukunsa pyhätunteineen. Tipit on ekstraa.

Ravintola-ala vaatii tietynlaista työtäpelkäämätöntä ja vahvaa luonnetta, kaikki eivät yksinkertaisesti sovellu alalle ja ymmärrän sen täysin. Alalla on myös oikeasti ravintolamaailmaa rakastavia ja alaan sitoutuneita, vahvasti motivoituneita henkilöitä. Löytyy sekä uusia nuoria kykyjä että vielä näin kolmenkympin "huonommallakin" puolella olevia hieman vanhempia kettuja ja jopa eläkeikää lähenteleviä konkareita.

Ainiin ja mitä elämäntapoihin tulee, niin vaikka en kuppiin syljekään niin treenaan nelisen kertaa viikossa ja työpaikka jopa kannustaa liikkumaan erilaisten kilpailujen muodossa sekä tarjoaa liikuntaseteleitä 300e edestä vuodessa. Työ kyllä pitää kropan muutenkin hoikkana, kun hyötyliikuntaa tulee runsaasti... :D

Vierailija
14/15 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ennen tarjoilijan työt hoidettiin?

Mitä on tapahtunut että eräs arvostettu työ on yhtäkkiä muuttunut paskaduuniksi?

Vierailija
15/15 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä lukiessani täytyy olla iloinen, että olen suurtalousalalla kunnalla, vaikka se taitaa olla vielä vähemmän arvostettu ala. Meillä kuitenkin on asiat hyvin, vaikka tekee mieli valittaa joskus. Silti meillä ehtii pitää tauot, sijainen järjestyy melkein aina, työolosuhteet on kunnossa, palkka tulee ajallaan ja pomot ovat järjissään.

Olen kuullut paljon huonoa yksityiseltä puolelta, vaikka on varmasti on hyviäkin paikkoja. Tiedän parikin burnoutin yksityisessä ravintolassa saanutta. Meno oli juttujen perusteella todella kamalaa.

Tuo on kyllä totta, että ala ei houkuttele nuoria. Täällä kaupungilla keski-ikä on 50-60 vuotta. Nuoria on vain muutama. Huono palkka ja alan vähäinen arvostus ei houkuttele nuoria. Kunta-alalla on riesana pätkätyöt, ja kaikki vähäisetkin nuoret lähtevät muualle töihin, koska eivät voi laittaa elämäänsä vuodesta toiseen pätkätöiden varaan. Arvostusta siis toivoisi myös työnantajapuolelta.