Koirapuistossa koettua. En vaan ymmärrä.
Mentiin koirapuistoon jossa on 2 puolta. Isojen puoli ja pienten puoli. Isojen puolella 2 hyvin pientä ilm. saman perheen koiraa.
Me mentiin pienten puolelle ison kanssa.
Oma haukkuu paljon ja haukkui pienille. Haki leikkiin ja haukkui.
Pienten omistajat toi aidan viereen väkisin sylissä "tutustuun". Oma ei sillon haukkunut vaan haisteli nätisti.
Sitten alkoi puhe ja lähes itkuruikutus kuinka pikkuset pelkää isoo haukkuvaa koiraa ja puhe oli niin selvästi vaikka hiljaa puhuttu että oli mridän tarkotus kuulla.
"Voi voi ei mitään hätää vaikka toi on pelottava"
Teki mieli sanoa että lässyn lässyn. Ei noin. Ei ei ei!
Sitten soittivat jollekin ja sanoivat että täytyy lähteä pois koska omaa toista koiria pelottaa niin.
Ei tulisi mieleenkään viedä omaa muiden kanssa koska en ole sata varma kuinka käyttäytyy. Mutta eikö me sitten saataisi käydä jos toinen puoli on vapaa...
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Onpa sekava aloitus, pilkut tekstissä ehkä auttaisivat.
Ja mäkun luulin että oli koirista kysymys, ei pilkuista.
Vierailija kirjoitti:
Koirille puhutaan kuin ihmiselle ja hössötetään ja niistä käytännössä kasvatetaan pelokkaita räkyttäjiä. Jopa nuoret omistajat voivat lässyttää koirilleen sekopäisinä kuin ne olisivat jotain pikkulapsia. Ei koira kaipaa ihmiseltä jatkuvaa lässytystä vaan selkeitä käskyjä. Mistä se kuvitelma edes tulee, että koiralle pitäisi jatkuvasti puhua ja lässyttää?
miksi luulet, että lapsille pitää lässyttää sekopäisenä. kyllä lapsi ymmärtää normaalia puhetta, ei tarvitse hössötystä la lässytystä. ilmanko on lapsilla mielenterveysongelmia jos aikuiset käyttäytyvät sekopäisesti, ota niistä sitten oppia.
Minusta et tehnyt mitään väärää ja sitä varten ne puolet on, että voi mennä sen koiran kanssa sitten sinne jos toisella puolella vapaata. Tässä tapauksessa tosin ne puolethan olivat jo valmiiksi sekaisin, joten oli sinulta vaan viisasta ottaa huomioon pienet koirat ja mennä sinne vapaalle puolelle. Tosin jos olivat jo valmiiksi väärällä puolella niin toisaalta se tarkoittaa vähän kuin sitä, että muutkin saavat sinne mennä. Itse ainakin näen asian niin, että jos pienten koirien omistaja menee itse sinne isojen puolelle niin tämä viestii muille niin, että tänne saavat tulla muutkin ja koirana eivät pelkää joten ihan hullua muutenkin viedä sellaisia koiria sinne, jotka pelästyvät ja toisen koiran haukuntaa aidan takaa. Silloin pitäisi itse varmistua siitä, että on edes itse oikealla puolella, koska periaatteessa sinunkin olisi kuulunut päästä omalle puolellesi. Olen itse paljon käynyt koirapuistoissa ja yleensä niissä missä kävin on vain yksi osia kaikille koirille ja silloin kyllä se tarkoittaa, että jos joku sinne pienemmän vei niin sen täytyy uskaltaa olla siellä. Kukaan ei voi aina olla vastuussa siitä, että mikään koira ei pelästy toista vaan jos ottaa sen riskin mennä sinne niin ymmärtää sen, että joskus koira pelästyy.
Omassa tapauksessa kun puistoissa olen käynyt niin on ollut monenlaisia koiria siellä ja osa todella pieniä, mutta kun ovat sitten olleet siellä muiden joukossa niin omistajat tavallaan sitten vastuussa siitä, että jos joku niistä pelästyy. Ja en siis todellakaan tarkoita sitä, että antaisin koirani "pelotella" muita, mutta jos siis normaalissa tilanteessa pelästyy niin sille ei voi mitään. Oma koirani on myös monesti pelästynyt isompaa koiraa, joka räyhännyt hetken, mutta sitten tilanne mennyt ohi ja en ole asiasta nostanut mitään mekkalaa kuitenkaan. Oma koira siis aika iso ja ymmärrän sen, että myö joku koira saattaa pelätä, mutta muuten kiltti on kuitenkin ja mitään huonoja tilanteita ei ole ollut. Silti näen sen vastuun siinä, että jos käy noissa paikoissa ja vielä menee sinne väärälle puolelle niin tavallaan viestii sillä, että tulkaa muutkin tänne, kun me olemme isompien puolella. En itse todellakaan veisi koiraa sinne isojen puolelle jo valmiiksi kun kerran pelkäävät. Ja sinä et nyt ainakaan tehnyt mitään väärää, kun olit siellä toisella puolella. Itsekin tosin jätin puistoilut sen vuoksi, että koira ei aina viihtynyt niin hyvin ja siellä kävi paljon erilaisia koiria. Oli aika stressaavaa aina miettiä minkälainen koira mikin on. Sinänsä säästyimme tosin kaikilta ikävyyksiltä kuitenkin.
Voi hitsi, pyydän anteeks vaikeeselkosta alotusta.
Ei kai mitään ongelmaa muilla kun pikkukoirien omistajalla. Ihmettely oli ensimmäinen reaktio ja jäötiin miettiin kun tultiin kotiin et miksi toisella puolen oleva useempaan otteeseen teki poikaystävälleen(?) ja jollekkin muulle puhelimessa seljeään ääneen tiettäväksi että he eivät nyt enää voi puistoilla kun me tultiin paikalle.
Wannabe koiranomistajia on hitokseen paljon. Ei kantsi kaikkien oudoista kommenteista välittää.
Tuttu oli hommanut pienen koiran ja sanoin että onhan tuo vähä rotta a isompi . Tämä kaveri alkoi itkemään ja lähti heti koira sylissään pois. Ja kokoajan mennessään jutteli koiralleen jotain "ethän kuullu,ei se ole totta.. lässytilässyti"
ja kyseessä oli 3-kymppinen nainen.
Kovin pitkälle ei monen koiran ulkoiluttajan ajatus riitä. Kerran lenkillä jollain pässillä oli koira irti hihnasta ja se lähti juoksemaan omaa koiraani kohti. Tuon koiran omistaja huusi, ei se mitään tee. Silläkö ei siis ole omistajalle väliä tekeekö minun koira jotain tälle uhkaavasti kohti juoksevalle koiralle?
Vierailija kirjoitti:
Kovin pitkälle ei monen koiran ulkoiluttajan ajatus riitä. Kerran lenkillä jollain pässillä oli koira irti hihnasta ja se lähti juoksemaan omaa koiraani kohti. Tuon koiran omistaja huusi, ei se mitään tee. Silläkö ei siis ole omistajalle väliä tekeekö minun koira jotain tälle uhkaavasti kohti juoksevalle koiralle?
Just näin!!! Mitäs kun se oma hihnassa kiinni oleva koira puree tai tappaakin tämän ei-se-mitään-tee tapauksen? Johan no taas lehdet ja keskustelupalstat väärällään toinen toistaan raflaavampia alotuksia ja syyllitelyjä!!
Mä ainakin oon päättäny että jos mun koiran luokse tulee joku joka on vähääkään aggressiivinen niin mä monotan ja kovaa.
Jotkut koirat on koirapuisto koiria ja toiset ei.
Huolestuttavaa on, ettei omistaja välitä tai edes tiedä onko hänen koiransa koirapuistoon soveltuva. Ja sit tulee vielä tälläsiä kummajaisia että joku ei tajua että koirat voi haukkua ja haastaa tai yrittää leikkiä tms ja siitä otetaan nokkiinsa.
Tässäkään tapauksessa ei pikkukoirille sattunut mitään vahinkoa. Oli pikkukoirien omistajan päätös olla puistossa. En tiedä miten kauan ne vielä siellä oli mutta etenkin jos olivat pitempään niin se oli tyhmää. Hän oli syyllinen siihen jos omia koiria pelotti. Pitää osata poistua tilanteesta missä omalla koiralla on syystä tai toisesta paha olla.
On sääli, että monet koiran omistajat luulevat tietävänsä koirista paljon ja melkein kaiken kun omistavat koiran. Kuitenkin todellinen koiratietous on pelkkiä mutu-tuntumia.
Kommentoi toki, mutta kommentoi ainoastaan siitä mistä tiedät jotain. Kun jotkut saattavat vielä luulla, että oikeasti tiedätkin jotain.