Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä näistä "lihankorvikkeista" on parasta? Härkis on kokeiltu ja en kyllä osannut tehdä hyvää.

Vierailija
13.10.2019 |

Antakaas vinkki mitä voisin kokeilla niin, ettei tule kamalaa.

Niin ja mifun kokeilin kans kerran ja se vasta hirveää olikin. Mikä idea siinä on? Isoa ja pahaa raejuustoa?

Onko kaurajauhis ok?

Antakaas joku hyvä tuote + ohje, ettei mene usko näihin.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lihankorvikkeita, eikö kasvikset sellaisenaan kelpaa?

Kyllähän ne kelpaa, mutta mielelläni kokeilisin erilaisia vaihtoehtoja. 

Ongelma kasvisruuissa on sekin, että valkuaisia on niin vähän. Kikherneet ja kidneypavut aiheuttaa mulle niin pahoja mahavaivoja, ettei niistä ole mulle proteiinin lähteeksi.

Vierailija
22/41 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki korvikkeet maistuu mielestäni pahoilta, joten oma valintani on syödä aitoa lihaa. Suosittelen! 😉

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauramuru jauhis uppoaa meillä.

Ai miksi käytän? Mulla on valmiina jauhelihaa sisältäviä reseptejä joita tiedän lasten syövän. Toiselle ei lisäksi sovi pavut ja herneet vaikka itse tykkäisinkin noita käyttää niin en voi lasta pakottaa kun maha tulee kipeäksi.

Vierailija
24/41 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lihankorvikkeita, eikö kasvikset sellaisenaan kelpaa?

Käytölle on monia syitä. Jotkut haluaa siirtyä kasvisruokaan ja tehdä itselleen pehmeän laskun niin, ettei tarvitse opetella kokonaan uusia ruokia, vaan voi käyttää entisiä reseptejään ja vaan korvata lihan jollain korvikkeella. Esim. makkarapadasta tulee soijamakkarapata tai kanasuikalewokista quornsuikalewok. Jotkut jäävät syömään noin pysyvästikin.

Sitten osalla jotka haluaa olla vegejä, vatsa ei kestä kasvisruoan luontaisimpia proteiininlähteitä eli papuja. Silloin täytyy proteiinit ottaa siitä mitä vatsa kestää, ja monella kestää paremmin noita prosessoituja tuotteita.

Vierailija
25/41 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tofua, Quornia, Anamman "lihapullia", Hälsans Kökin nugetteja... hyvää saa kun opettelee tekemään. Ja sitten taas niille kitisijöille, ei nuo kasvismätöt ole yhtään sen huonompia kuin prosessoidut liharuoatkaan.

Vierailija
26/41 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauramuru jauhis uppoaa meillä.

Ai miksi käytän? Mulla on valmiina jauhelihaa sisältäviä reseptejä joita tiedän lasten syövän. Toiselle ei lisäksi sovi pavut ja herneet vaikka itse tykkäisinkin noita käyttää niin en voi lasta pakottaa kun maha tulee kipeäksi.

Oikeastiko kauramurun voi vaihtaa jauhelihaa sisältäviin resepteihin ihan suoraan? Kauramuruhan sisältää myös herneproteiinia, eli sekö sopii vaikka herneet sellaisenaan ei sovi?

Vierailija
27/41 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Quorn on aika hyvää. Tofu ja soija ihan syömäkelvotonta. Herne-, papu ja linssit on kans ok, mutta niitä en kyllä luokittele lihankorvikkeiksi vaan ihan luontaiseksi kasviproteiiniksi. 

Vierailija
28/41 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras korvikevalmisruoka on minusta Boltsi-pyörykkä, eritoten chili-versio.

Quorn on hyvää.

Elovena Muru kauravalmiste myös.

Tumma soijarouhe ruskistettuna reilussa öljyssä; 1 osa öljyä, 3 osaa soijaa. Ruskistus ja sen jälkeen lisätään vettä tai fondia ja turvotetaan soija.

Vierailija
29/41 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beanit on mun lempparini. Helppo maustaa, paistuu rapeaksi ja parempi purutuntuma kuin Nyhtökaurassa ja Härkiksessä.

Vierailija
30/41 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaalimato ollut kuulemma hyvä lihankorvikkeiden ostopaikka.

Vierailija
31/41 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Härkis on voimakkaan makuista. Kauris ei niin maistu läpi. Myös quornissa on mieto maku. Itse olen korvannut lihapullat Boltseilla.

Vierailija
32/41 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaalimato ollut kuulemma hyvä lihankorvikkeiden ostopaikka.

Itse hankin Aliexpressistä, paljon edullisempi ostopaikka.

Vierailija
33/41 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kasvissyöjä, mutta kasvissyöntimyönteinen, ja kokeillut eri vaihtoehtoja lihan tilalle. Soijarouhe on aivan hirveää, samoin seitan. Härkis menettelee mutta en pidä rakenteesta. Pehmeä tofu on ok eikä sitä mielestäni tarvitse marinoida tai muuten valmistella, kun laittaa johonkin mausteiseen kastikkeeseen tai pataan tms. Eihän se miltään maistu mutta jos haluaa sen proteiinilisän.

Eniten kuitenkin pidän linsseistä, pavuista ja pähkinöistä. Ovat monikäyttöisiä eivätkä ole liian pitkälle prosessoituja.

Vierailija
34/41 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beanit valkosipuli ja yrtit, joskus teen mifusta kans jotain. 

Vierailija
35/41 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pariin kertaan mainitut boltsit ei minusta varsinaisesti ole lihankorvike, koska eivät edes yritä muistuttaa lihaa koostumukseltaan tai maultaan vaan ovat rehellisesti vilja-siemenpullia. Mikä on minusta hyvä vaan ja tykkään siis Boltseista itsekin. Lisäksi boltsien proteiinipitoisuus on varsin pieni joten siinäkään mielessä ei ole lihankorvike, useinhan vegetaristit käyttää näitä lihankorvikkeita juuri vaihteluna iänikuisille pavuille, jotka on se perinteisin kasvissyöjän proteiininlähde.

Vierailija
36/41 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaapissa lähes aina soijarouhetta. Siitä saa maistuvaa kun laittaa pannulle ensin öljyn, paaaaljon mausteita ja sitten sen rouheen. Viimeiseksi neste.

En tykännyt härkiksestä, quornista enkä mifusta, seitan kaikissa muodoissaan on aivan hirveää. Tofua ostan ehkä muutaman kerran vuodessa.

Olen tylsä ja käytän pääasiassa kasviksia. Enpä ole vielä proteiinin puutteeseen kuollut, kasvissyöjä tähän mennessä 24 vuotta.

Vierailija
37/41 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lihankorvikkeita, mutta kaytan ruuissa jos haluan ns. lihan tuntua: tofu ja falafelit. Varsinkin jalkimmaisia ostelen myos valmiina, ei ole paljon eroa itsetehdyille (ja niihin menee aika paljon aikaa tehda itse).

Tofun ensin prassaan (pari kerrosta talouspaperia molemmin puolin ja valurautapannu paalle) kuivaksi, aikaa menee n. vartti. Silla valin teen marinadin. Kuutioin tofun ja heitan pakastepussiin marinadin kanssa --> done. Ei mun mielesta ole isotoista lainkaan, kuten ketjussa on vaitetty.

Eilen just tein tofusta ja maapahkinavoikastikkeesta indonesialaisia sateita. 

Vierailija
38/41 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Quornin puoleen käännyn käytännössä melkein aina.

Joku (taas kerran) kyseli miksi korvikkeita, no yksi erittäin hyvä syy on se, että jos lihasta luopuminen kiinnostaa niin helpoin tapa saada aikaan itselleen hyvältä maistuvaa kasvisruokaa on tehdä sitä samalla tutulla ohjeella kuin sitä lihaversiotakin, jolloin kynnys siirtymiseen on pienempi. Kasvisruoista saa hyvää kyllä, mutta jos sinulla ei ole vielä näppituntumaa maustamisista ja eri kasviksista ja niiden yhdistämisestä niin kuinka kauan sitä jaksaa kokeilla jos jatkuvasti ruoasta ei tule mieleistä kun ei vielä osaa. Korvikkeita käyttäämällä saat välillä sen enempiä ajattelematta tutulla sekasyöjän reseptillä hyvää kasvisruokaa.

Itse olen sekasyöjä, mutta laitan kasvisruokaa silloin tällöin, ja aina jos vierailevissa syöjissä on kasvissyöjiä. Silloin kun uuden kokeilu ei ole se idea, on minulle helpointa käyttää hyväksi havaittua korviketta, kuten esim. käytän quorn-rouhetta bolognesekastikkeessa josta syntyy hyvät spagetit ja lasagnet sen enempiä miettimättä, ja quorn-paloja kanan korvikkeena monissa resepteissä. Täällä käyvät sekasyöjätkin ovat quornista pitäneet, niin tiedän jo etukäteen, että yhden ruoan laittaminen riittää. Ja quornia saa tuosta pikku lähikaupastakin pakastekaapista, joten ei tarvitse lähteä kauemmas kauppaan jos ei ole aikaa tai huvita.

Vierailija
39/41 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut noin 13 vuotta kasvissyöjä ja en kotona käytä koskaan noita lihankorvikkeita. Kodin ulkopuolella olen esim. työpaikkalounaalla maistanut, mutta minusta ihan pavut ja linssit hakkaavat mennen tullen nuo prosessoidut hötöt. Mutta tietty itse käytän myös maitotuotteita, joten saan helposti proteiinia myös juustoista, jogurteista, rahkoista yms.

Vierailija
40/41 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten marinoitte tofua? Olen ostanut valmiiksi maustettuja mutta olisi kiva kokeilla itsekin.