Minkä verran viikkorahaa teinille?
Minkä verran annatte viikkorahaa / kkrahaa annatte noin 15-17 v. nuorelle?
Mitä kaikkea tuosta rahasta pitää hänen kustantaa itse?
Mitä kotitöitä tai muita velvoitteita rahan saamiseen liittyy?
Onko eroa pojan ja tytön välillä? (tyttöjen kosmetiikka ja hygieniajuttujen vuoksi)
Kommentit (35)
60 e/kk, 15-v. tyttö. Rahalla voi ostaa mitä haluaa. En osta erikseen herkkuja tai turhia meikkejä. Vastineeksi siivoaa huoneensa, imuroi välillä muutakin huushollia, tarvittaessa auttaa missä milloinkin. Ja tietysti huolehtii läksyt ja kokeisiin lukemiset.
Vaatteet, puhelin, hygienia- ja puhdistustuotteet menee mun piikkiin kuin myös harrastuskulut.
16v saa 40e kuukaudessa, kotitöistä yms. saa lisää, yleensä maksan 60-70e tililleen. Puhelin, vaatteet, eväät yms. maksetaan erikseen.
Ok, eli noin 10-20 e/vko on keskimääräinen, jos vanhemmat muuten maksaa vaatteet, koulun ja harrastukset.
Vielä, oletteko huomanneet eroa rahankäytön harjoittelun menestykseen sillä, antaako rahaa kerran kuussa enemmän, jolloin se pitää riittää koko kuukaudeksi vai niin, että rahaa saa joka viikko vähän?
Hyviä toimivia käytäntöjä siihen jos jollain?
Meillä 18-v. juuri täyttänyt lukiolaistyttö saa 12 euroa/vko eli 48 e/kk. Pikkuveli kohta 14-v. saa 8 euroa/vko eli 32 e/kk. Meillä on aina mennyt näin viikkorahan saanti:
Eskarilainen saa: 0.5 e
1. luokkalainen: 1 e
2. luokkalainen 2 e
3. luokkalainen 3 e
4. luokkalainen 4 e
5. luokkalainen 5 e
6. luokkalainen 6 e
7. luokkalainen 7 e
8. luokkalainen 8 e
9. luokkalainen 9 e
lukion/amiksen 1. luokkalainen 11 e
lukion/amiksen 2. luokkalainen 12 e
lukion/amiksen 3. luokkalainen 13 e
Viikkorahan saa käyttää ihan mihin vaan eikä erityisesti juuri sen saamiseen vaadita mitään. Kuitenkin noin muuten on pitänyt olla eskari-iässä jo ja siitä eteenpäin aina oma huone kunnolla siivottuna lauantaisin ja muutenkin auttavat tarvittaessa tilanteen mukaan kotitöissä yms.
Tuo viikkoraha on siis "humputukseen", mihin haluavatkaan käyttää, saa toki säästääkin. Maksamme kaiken pakollisen ja joskus myös ekstra juttuja, me vanhemmat.
Meillä viikkorahaa ei ollut ollenkaan. Rahaa annettiin syntymäpäivänä, jouluna, kesäloman alkaessa ja tarvittaessa.
Itse sain 100€ kuussa 15-18v. Ei sitä sillon osannut ajatella, mutta oli kyllä ihan liikaa. Ihan vaan siksi että äiti oli köyhä yh, mutta jostain tuon rahan vaan aina jostain repi.
1-vuotiaalle 1€ ja siitä iän mukaan, eli 15-vuotiaalle 15€.
Meillä on maksettu 50 Euroa/kk. Rahan määräänhän vaikuttaa luonnolisesti perheen tulotaso, Meillä molemmat vanhemmat on hyväpalkkaisissa töissä.
Tuon rahan teinit saa käyttää vapaasti. Eli elokuviin etc. Meikit ja muu hauskuus pitää ostaa tuolla rahalla.
Rahaa ei ole kytketty kotitöihin. Vaan pienestä pitäen ollaan noudattu linjaa, että kaikkien jotka asuu kotona on osallistuttava kotitöihien kykyjensä mukaan.
Raha on kuukausiraha, jotta teinit oppii rahankäyttöä.
Minulla poikia.
Alaikäiselle Annan 50 e. Mutta siitä ei tarvitse ostaa itse mitään. Eli kaiken muun Minä maksan.
Täysi-ikäinen saa 150 e, mutta ei osteta muuta. No, jotain vaatteita kyllä.
Kysyisin itseltään, yhdessä päätätte.
Joutuuko viikkorahasta tai kk rahasta maksaa veroja tai kotitöistä maksettavaa palkkaa?
Meillä annetaan puolet siitä minkä tienaavat hiilikaivoksella.
Sain 15-vuotiaana 120€/kk ja sillä teini rahoitti menonsa joten kuten. Ostin tuosta meikit, vähän vaatetta ja hupijutut. Tuohon kk-rahaan teki mielellään osoitetut kotityöt
Koulumenestyksestä lisäpalkkio 10 € kympistä ja 5 € ysistä, huonommista ei mitään. Se motivoi pitämään keskiarvon yli ysin. Vaikea kuvitella, että nykyään nuori tekee mitään alle 150€/kk.
20€ viikkorahaa, eli 80€ kuussa, käyttää miten haluaa, säästää kyllä siitä noin puolet. Me kustannamme opiskelutarvikkeet, perusvaatteet, yleishygienian, koulumatkat. Ns. herkut ostan joskus itse tai hän hankkii omilla rahoillaan
500e per kk. Muuten menee sugar Daddyn puoleen