Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joku ollut Valamon luostarissa?

Vierailija
12.10.2019 |

Millainen paikka? Entä onko joku ollut ihan talkoolaisenakin? Se paikka ja ortodoksisuus kiinnostelee.. mutta ollaanko siellä kuinka tiukkapipoja?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun hyvä frendi on ollut talkoolaisena monet kesät ja eikä ole ollut tiukkapipoista. Hyvät edut, siellä saa siis majoituksen ja 3krt päivässä ruoan, majoitus on siisteissä omissa huoneissa ja nuorta porukkaa on muitakin. Toki on mummojakin mut ei pelkästään niitä. Kesällä rantasauna ja iltaisin talkooporukka lipittää olutta ja viiniä nuotion ympärillä. Talkoohommat on laidasta laitaan: tiskausta ja haravointia mut jos on kielitaitoa niin voi olla oppaana tai näyttelyvahtina tms mukavaa sisätyötä. Mun kaveri ollut just näyttelyvahtina, istui ja sometti ison osan ajasta. Itsekin oon aatellut mennä kun on kehunut niin paljon sitä paikkaa, luonnonläheinen ja erityinen fiilis plus hybät edut ja nuorta jengiä paljon siellä eikä siis iso osa oo ortodokseja tai edes uskonnollista

Vierailija
2/49 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin pois kun kävi huono munkki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole talkoissa ollut mut oon ollut kursseilla ja ihan mielenkiintoinen paikka.

Vierailija
4/49 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin tiukkapipottomin luostari Suomessa.

Vierailija
5/49 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn melkein joka kesä, kun vähän matkan varrella kun meen mummoa ja ukkia moikkaamaan. Yksi munkki on siellä niin hot että sukat vaan pyörii jaloissa aina kun näen. Pitkä, tumma ja komea mies, musta munkinkaapu ja iso risti kaulassa. Huhhhuh! Mitä ihmettä niin komea mies tekee luostarissa, kysyn vaan...

Vierailija
6/49 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mukava paikka se on, ollaan asuntoautolla käyty useastikin ja yövytty siellä. Hieno luonto, kaunis kirkko. Ravintolasta saa ihan hyvää ruokaa ja kahvia, olutta ja viiniä. Toisessa rakennuksessa on ortodoksi näyttelyitä. Munkkien kanssa voi vaihtaa muutaman sanan, mukavia ovat. Jumalanpalveluksissakin oon käynyt ja ne on tosi vaikuttavia kans kun suitsukkeet pöllyää ja kynttilät palaa ja munkit laulaa gregoriaanista kirkkolaulua.

Vierailija
7/49 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No julkkikset ja taiteilijat alkaen Paula Vesalasta siellä roikkuu että kai siinä jotain on. Hitsit on.m vaan kaukana, tekis kyl mieli mennä katteleen ja fiilisteleen sitä mestaa.

Vierailija
8/49 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn melkein joka kesä, kun vähän matkan varrella kun meen mummoa ja ukkia moikkaamaan. Yksi munkki on siellä niin hot että sukat vaan pyörii jaloissa aina kun näen. Pitkä, tumma ja komea mies, musta munkinkaapu ja iso risti kaulassa. Huhhhuh! Mitä ihmettä niin komea mies tekee luostarissa, kysyn vaan...

Ehkä hän on paossa onnetonta rakkautta?

Vierailija
9/49 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaa kans se paikka ilmiönä. Että mikä saa miehet lähtemään munkiksi , millaisia elämäntarinoita heillä on, että ovat päättäneet omistautua vain Jumalalle ja asua tavalaan vähän irti yhteiskunnasta. Ja kuinka paljon selibaatti tuottaa ongelmia, kun aika on niin seksintäyteinen ja sielläkin turisteja kait käy aika paljonkin. Ja mitä heidän päiväohjelmaansa kuuluu, kuinka paljon he tapaa muita ihmisiä vai kuuluuko päivät viettää yksinäisyydessä omassa huoneessaan (tai mikä maja / kammio heillä on) ja vaan keskittyä rukoiluun. Tosi jännä elämäntapa!

Vierailija
10/49 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sieltä lähtenyt yksi munkki naisen takia pois?

Vierailija
11/49 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmasti. Joku.

Vierailija
12/49 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käynyt Venäjän Valamossa. Siellä naisilla pitää olla tukka huivin alla piilossa ja pitkä hame sekä pitkähihainen paita. Varautumattomille jaetaan talkoolaisten ompelemia kietaisuhameita ja huiveja lainaan.

Ruoka oli hyvää. Minä olen tosin tottunut ortodoksien paastonajan ruokiin eli kasviskeitto hapanlimpun ja vegaanisen majoneesin kanssa ei ole mikään shokkiateria minulle.

Vierailija
13/49 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Paikka on ollut autiona viimeiset 1000 vuotta.

Vierailija
14/49 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaa kans se paikka ilmiönä. Että mikä saa miehet lähtemään munkiksi , millaisia elämäntarinoita heillä on, että ovat päättäneet omistautua vain Jumalalle ja asua tavalaan vähän irti yhteiskunnasta. Ja kuinka paljon selibaatti tuottaa ongelmia, kun aika on niin seksintäyteinen ja sielläkin turisteja kait käy aika paljonkin. Ja mitä heidän päiväohjelmaansa kuuluu, kuinka paljon he tapaa muita ihmisiä vai kuuluuko päivät viettää yksinäisyydessä omassa huoneessaan (tai mikä maja / kammio heillä on) ja vaan keskittyä rukoiluun. Tosi jännä elämäntapa!

Aiemmin ihan tavallisessa ammatissa valkokaulustyöläisenä toiminut sukulaiseni lähti munkiksi ja pysyi siellä kuolemaansa saakka. Hänellä ei ollut minkäänlaisia virallisia naissuhteita ennen Valamoa ja taisi pitää siellä olostaan ja ortodoksisuudesta.

Vierailija
15/49 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko Valamoa Laatokalla vai Uutta Valamoa?

Vierailija
16/49 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä varmaan puhutaan uudesta Valamosta joka on Heinävedellä. Onko muuten Lintulan luostarissa jotain vastaavaa toimintaa, tietääkö kukaan?

Vierailija
17/49 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä varmaan puhutaan uudesta Valamosta joka on Heinävedellä. Onko muuten Lintulan luostarissa jotain vastaavaa toimintaa, tietääkö kukaan?

Lintulassakin pääsee talkoolaiseksi kesäaikaan, yksi sukulaiseni on miehensä kanssa ollut siellä paljon talkoolaisena, ei Valamossa niinkään .

Vierailija
18/49 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon käynyt siellä paljonkin mutta vaan turistina, en talkoolaisena. Talkooporukkaa on paljon ja laidasta laitaan, oon itsekin harkinnut että voisin lähteä. Itse ehkä menisin talkoolaiseksi muulloin kuin kesällä, koska luostarissa on oikeasti kova kuhina kesäaikaan, ja itse haluan rauhoittua.

Vierailija
19/49 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen miehen, joka suurieleisesti ryhtyi munkiksi, mutta sitten vain muutaman vuoden jälkeen retkahti talkoolaisnaiseen ja jätti luostarin. Ovat nyt naimisissa. Mä vähän luulen että tää kyseinen mies lähti juuri rakkaushuolien takia luostariin mutta kun uusi nainen osui kohdalle niin valitsi sit niin. Ei kaikki vaan ole sit sillä tavalla hengen miehiä kuitenkaan eikä luostarivalan rikkominen ole nykyään enää rikos kuten joskus kauan kauan sitten. Tämä siis tuohon, että mitä motiiveja miehillä lähteä yhteiskunnan ulkopuolelle veljeskuntaan.

Vierailija
20/49 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiva vierailukohdehan se on ja munkit on hauskoja. Menin kaverini kanssa muutama vuosi sitten siellä pyörähtämään ja kahvilan jonossa mietimme, että mitä otamme kahvin kanssa. Niin taaksemme tullut munkki kommentoi heti että ”no tietenkin niitä Valamon munkkeja te otatte” ja nauroi sydämellisesti päälle. Ja siellä on tosiaan munkkeja myynnissä ja erikseen iso lappu että ”Valamon munkkeja”. Kerran kävin perheeni kanssa siellä ennen pääsiäistä niin siellä oli myynnissä Munkin suukkoja. :D jotain suklaaleivonaisia ne oli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän