Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joku ollut Valamon luostarissa?

Vierailija
12.10.2019 |

Millainen paikka? Entä onko joku ollut ihan talkoolaisenakin? Se paikka ja ortodoksisuus kiinnostelee.. mutta ollaanko siellä kuinka tiukkapipoja?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen miehen, joka suurieleisesti ryhtyi munkiksi, mutta sitten vain muutaman vuoden jälkeen retkahti talkoolaisnaiseen ja jätti luostarin. Ovat nyt naimisissa. Mä vähän luulen että tää kyseinen mies lähti juuri rakkaushuolien takia luostariin mutta kun uusi nainen osui kohdalle niin valitsi sit niin. Ei kaikki vaan ole sit sillä tavalla hengen miehiä kuitenkaan eikä luostarivalan rikkominen ole nykyään enää rikos kuten joskus kauan kauan sitten. Tämä siis tuohon, että mitä motiiveja miehillä lähteä yhteiskunnan ulkopuolelle veljeskuntaan.

Tunnen saman henkilön. Piirit on pienet.

Olen myös onnellinen hänen puolestaan.

Vierailija
22/49 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siellä hyvät kävely ja retkeilymaastot ? Kuinka pitkä on Valamosta siihen naisten luostariin? Minua kiinnostaisi patikointi ja luontokohteet aluella toki voisin jumalanpalveluksissakin piipahtaa. Tietääkö joku?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon mä joskus siellä käynyt. Lasketaanko se=?

Vierailija
24/49 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen miehen, joka suurieleisesti ryhtyi munkiksi, mutta sitten vain muutaman vuoden jälkeen retkahti talkoolaisnaiseen ja jätti luostarin. Ovat nyt naimisissa. Mä vähän luulen että tää kyseinen mies lähti juuri rakkaushuolien takia luostariin mutta kun uusi nainen osui kohdalle niin valitsi sit niin. Ei kaikki vaan ole sit sillä tavalla hengen miehiä kuitenkaan eikä luostarivalan rikkominen ole nykyään enää rikos kuten joskus kauan kauan sitten. Tämä siis tuohon, että mitä motiiveja miehillä lähteä yhteiskunnan ulkopuolelle veljeskuntaan.

Siis hetkinen hetkinen, siellä LUOSTARISSAko ne deittailivat? Oon ollut Valamossa monta kertaa, myös kursseilla ja siellähän ei ole soveliasta olla munkkien kanssa kahdestaan tekemisissä kuin julkisilla paikoilla tai sitten jonkun välttämättömän syyn takia. Ja veljestön asuintiloihin ole kenelläkään asiaa, sen teki meille opas hyvin selväksi. Eikä munkkien ole suotavaa mennä vierailijoiden majoitustiloihin. Ja munkit eivät saa poistua läheistä huoltoasema - market -keskittymää pidemmäksi omin luvin. Elikkä MISSÄ ne on sitten tehneet ja mitä??? Tämä munkki ja nainen.

Vierailija
25/49 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut siellä kokous ja sen myötä tuli lähdettyä miehen kanssa viikonloppulomalle. Hotellihuone oli kiva, vuokrasimme myös rantasaunan itsellemme ja saunoimme ja uimme. Kävimme myös risteilyllä joka lähti luostarin laiturista. Mutta ravintolassa oli aika kehnot ruoat. Puolivalmisteita, liharuokia pääosin ja semmoista laitosruokaa, jossa oli laitoskeittiön maku. Luulisi että olisi kasviksia, lähiruokaa, kotiruoka-tyylisiä ruokia.

Vierailija
26/49 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis hetkinen hetkinen, siellä LUOSTARISSAko ne deittailivat? Oon ollut Valamossa monta kertaa, myös kursseilla ja siellähän ei ole soveliasta olla munkkien kanssa kahdestaan tekemisissä kuin julkisilla paikoilla tai sitten jonkun välttämättömän syyn takia. Ja veljestön asuintiloihin ole kenelläkään asiaa, sen teki meille opas hyvin selväksi. Eikä munkkien ole suotavaa mennä vierailijoiden majoitustiloihin. Ja munkit eivät saa poistua läheistä huoltoasema - market -keskittymää pidemmäksi omin luvin. Elikkä MISSÄ ne on sitten tehneet ja mitä??? Tämä munkki ja nainen.

No eihän tuo ole ongelma eikä mikään jos kumpikaan osapuoli ei ole lukittujen ovien takana. Oon ollut Valamossa joskus 2000-l alussa ja muistaakseni siellä oli jos jonkinlaista rakennusta, respaa ja liiteriä. Onhan niissä paikkoja jonne mennä olemaan kahdestaan yöaikaan tai vaikka päivällä kävelyretkelle metsään molemmat eri aikaan ja eri suunnasta. Kyllähän ihminen keksii aina keinot lemmenseikkailulle ja tuohon että mitä ovat tehneet niin sitähän ne on todnäk tehneet jos homma päättyi niin että munkki irtosanoutui luostarista ja meni naimisiin.

Vierailija
27/49 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä saisi lisää tietoa tuosta talkootyöstä? Ainakaan luostarin sivuilla ei ollut tietoa, en ainakaan löytänyt. Alkoi kiinnostamaan!

Vierailija
28/49 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä, että mitä se asuminen ja ruoka sitten maksaa, jos sinne menee talkoisiin.

Vierailija
29/49 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siellä hyvät kävely ja retkeilymaastot ? Kuinka pitkä on Valamosta siihen naisten luostariin? Minua kiinnostaisi patikointi ja luontokohteet aluella toki voisin jumalanpalveluksissakin piipahtaa. Tietääkö joku?

On hyvät patikkamaastot. 18 kilsaa on luostarien välinen pyhiinvaellusreitti. Puolivälissä on Taivalkota, jossa voi huilata tai vaikka yöpyä.

https://valamo.fi/vierailut/ulkoilureitit

Vierailija
30/49 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietä pitkin Heinäveden Valamosta Lintulan luostariin on parikymmentä kilometriä. Jotain pikkutietä voi olla lyhyempikin matka. En tiedä, ponko luostareiden välillä patikointireittiä. Netistä varmaan löytyy tietoa, jos sellainen reitti on olemassa. Jos sellainen reitti on olemassa, se on luultavasti jotain 15 ja 20 kilometrin väliltä. En tunne aluetta niin hyvin, että osaisin sanoa, onko luostareiden välillä esim. asutusta tai viljelymaita sellaisissa paikoissa, että ne estäisivät yhtenäisen patikkareitin.

Vierailija
31/49 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä, että mitä se asuminen ja ruoka sitten maksaa, jos sinne menee talkoisiin.

Ei mitään maksa. Ruoka ja asuminen on ilmaista. Tiedän tämän koska kysyin tätä viimeksi kun olin siellä yön yli -reissulla. Itsekin harkitsen, koska olen kuullut niin paljon hyvää.

Vierailija
32/49 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No alkoi muakin kiinnostella talkootyöt jos ne on jotain haravointi / näyttelytilavahti -tyylistä. Jotenkin mulla oli mielessä että siellä kaikki about siivoaa ja laittaa ruokaa hiki hatussa ja miespuoliset kaataa puita metsässä. Mutta jos iltaisinkin on noin letkeä meno että nuotiolla istutaan ja muutama olut ei ole kiellettyä hupia plus että nämä munkit ovat vieläpä komeita niin sehän kuulostaa loistavalta!

Vierailija
33/49 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään maksa. Ruoka ja asuminen on ilmaista. Tiedän tämän koska kysyin tätä viimeksi kun olin siellä yön yli -reissulla. Itsekin harkitsen, koska olen kuullut niin paljon hyvää.

Kiitos! Laitan luostariin enemmän kyselyä aiheen tiimoilta, heiltä saa varmaan parhaiten vastauksen noin 500 muuhunkin kysymykseen, joka pihdituttaa.

Vierailija
34/49 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luostarielämä kiinnostaisi kovasti, mutta sen pitäisi olla sellainen soturiluostari tyyppinen juttu. Elikkä munkkeilun tai nunnailun ohessa aika kuluisi myllytystaitoja harjoitellen ja toki tehtäisiin kaikenlaisia askareita. Onko sellaisia Suomessa?

Vierailija
35/49 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä saisi lisää tietoa tuosta talkootyöstä? Ainakaan luostarin sivuilla ei ollut tietoa, en ainakaan löytänyt. Alkoi kiinnostamaan!

Ihan googlettamalla. Laitat luostarin nimen ja talkoo-sanan niin löydät linkkejä. Ja ainahan luostariin voi soittaa tai laittaa sähköpostiakin.

Vierailija
36/49 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Paikka on ollut autiona viimeiset 1000 vuotta.

Vuodesta 1944 perestroikaan asti ei ole ihan tuhatta vuotta. Pikemminkin 40.

Valamon luostari on perustettu todennäköisimmin 1300-luvulla. Siitä on 700 vuotta.

Kertaa yhteen- ja vähennyslasku.

Vierailija
37/49 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kesällä yrität shortseissa niin ei onnistu, joudut laittamaan hameen päälle jotta sääresi eivät aiheuta kiusausta munkeille. Yleisesti ottaen aika markkina/rihkama -henkinen vaikutelma jäi koko paikasta, joku munkki siellä haahuili menemään turistien seassa.

Luulisi kyllä että hengenmies pystyisi säilyttämään itsehillintänsä miehen karvaiset sääret nähdessään mutta vissiin ei... Mutta onhan oikeastaan kaikki uskonnot lopulta hirveän tekopyhiä, ilman tiukkoja sääntöjä ja rajoituksia sielunvihollinen tuossakin paikassa valtaa pitäisi.

Vierailija
38/49 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kesällä yrität shortseissa niin ei onnistu, joudut laittamaan hameen päälle jotta sääresi eivät aiheuta kiusausta munkeille. Yleisesti ottaen aika markkina/rihkama -henkinen vaikutelma jäi koko paikasta, joku munkki siellä haahuili menemään turistien seassa.

Luulisi kyllä että hengenmies pystyisi säilyttämään itsehillintänsä miehen karvaiset sääret nähdessään mutta vissiin ei... Mutta onhan oikeastaan kaikki uskonnot lopulta hirveän tekopyhiä, ilman tiukkoja sääntöjä ja rajoituksia sielunvihollinen tuossakin paikassa valtaa pitäisi.

Voi hyvät hyssykät taas. Sen paikan pyhyyden takia siellä ei saa liikkua shortseissa, aivan kuten ei kirkkoihinkaan saa mennä shortseissa ja topissa varsinkaan ulkomailla, Suomessa on kuri vähän löystynyt. Ei ne munkit hetkahda, vaan kunnioitusta sitä paikkaa kohtaan on soveliasta pukeutua asiaankuuluvalla tavalla.

Vierailija
39/49 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin alkoi tehdä mieli hyvännäköisiä munkkeja, pitääpä mennä Valamoon jos kävis vaik munkki mullakin

Vierailija
40/49 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon ollut talkoolaisena useita kertoja ja voin kyllä suositella! Asuminen ja ruoka on tosiaan ilmaista ja kuntosali & kirjasto löytyy, kesällä on rantasauna kaksi kertaa viikossa lämpimänä. Nuotiopaikkakin on. Talkootöinä on mm. keittiöhommia, näyttelyvahdin hommia, kirkkovahtina oloa, myymälän kassana, erilaisia puutarhatöitä (kukkien istutus tai sitten rotevammille miehille fyysisempiäkin töitä), porttivahtina jne. Siivoushommia ei ole, siellä on siivoojat, mut oma huone pitää pitää siistinä. Majoitus on kivassa vanhassa puutalossa joka oli ennen munkkien asuintila. Huom. aina ei saa huonetta vain omaan käyttöön. Itse oon tehnyt niin, että oon lähtenyt kaverin tai poikakaverin kanssa ja asuttiin samassa huoneessa. Oon ollut kyllä yksinkin. Useamman kerran talkoolaisena olevat saa helpommin huoneen omaan käyttöön. Kerran oli asuinkaverina kiva samanikäinen tyttö, meistä tuli hyvät kaverit ja vieläkin ollaan tekemisissä.

Mitäs vielä.. meno on aika letkeää, tietysti töitä joutuu tekemään mutta ei se ole kyllä kuormittavaa. Talkoolaisissa on tosi eritaustaisia ja erilaisia ihmisiä, mutta kaikki otetaan hyvin vastaan. Yleismeininki Valamossa on rento, hauska ja erilaisuuden salliva. Ei tosiaan tarvitse olla ortodoksi, eikä siellä ketään yritetä käännyttää. Edellytetään normaaleja käytöstapoja, näkyvästi ei saa alkoholia käyttää, illanvietot on erikseen mut silloinkin pitää muistaa että piha-alueilla ei saa enää kymmenen jälkeen pitää kovaa meteliä, luostarissa tulee hiljaisuus klo 22.

Itse olen käynyt monena vuonna ja nykyään yritän mennä talvisin, jolloin on isot luminietokset, taivaalla voi nähdä revontulia ja tunnelma on tosi rauhallinen, jopa vähän mystinen. Turisteja on vähän.

Jumalanpalveluksiin saa osallistua vapaasti vaikka ei olisi ort, mutta ehtoollselle ei saa mennä, kaikki muu on ok. Itse käyn välillä kirkossakin, iltaisin palvelukset ovat tosi tunnelmallisia, kun kirkko on muuten pimeä paitsi tuohukset loistavat.

Suosittelen kyllä Valamon talkoohommia, se on vähän semmoinen kätketty helmi ja varjeltu salaisuus :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi