Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

5v lattiapatjalla ilman lakanoita, onko ok?

Vierailija
12.10.2019 |

Lapsi nukkuu lattiapatjalla huoneen nurkassa ilman lakanoita peitossa/patjassa. Näyttää jotenkin niin karulta, köyhältä ja nöyryyttävältä että mietin missä menee lasun raja. Äidin kanssa olen jo puhunut, ja hän selittää että vanhempien huoneesta siirtyy sänky tai hankitaan uusi kunhan näyttää että lapsi nukkuu huoneessa pysyvämmin, on siis nukkunut tähän asti ilmeisesti vanhempien sängyn jatkeena olevassa sängyssä. Ja lakanattomuutta selittää sillä että patjansuojus ja peitto pestään päivittäin yökastelun takia, mutta onhan tuo nyt karun näköistä!

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mikä ongelma? Mikä pakollisuus ne lakanat muka on?

Sellaiset ihmiset jotka eivät elä elämäänsä Marttaliiton ohjeiden mukaan ovat kaikin puolin epäilyttäviä ja lapset kannattaa ottaa huostaan välittömästi varmuuden vuoksi.

Vierailija
62/103 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tuttavalla oman sänkynsä vieressä patja. Juurikin viisivuotias harjoittelee omassa huoneessa nukkumista ja välillä nukkuu sitten siinä patjalla. 

Meillä viisivuotias kuopus nukkuu isosiskon vuodevaatelaatikossa tällä hetkellä koska ei halua vielä kokonaan siirtyä omaan huoneeseen. 

Ja jos pissavahinko tulee todella usein, en minäkään jaksaisi joka päivä pestä lakanoita, peittoa, patjansuojusta ja jopa tyynyä ja tyynyliinaa. Riittäisi että lapsella on pestyt ja puhtaat tarvikkeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mummi nukkui lattialla joskus itsekin, jos selkä oli kipeä. Lattialla nukkuminen kuulemma auttoi selkäsärkyyn.

-59

Vierailija
64/103 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ok, jos käyttää patjalla nukkumista rangaistuksena?

"Jos et tottele, niin otetaan sänky pois."

No mikä mielikuvituksen kukkanen tämä on?

Missä on sanottu, että ko. lasta rangaistaan jostakin?

Kun aikoinaan meidän 4 lasta tekivät siirtymistä eri huoneeseen vanhempien makuuhuoneesta, ei se yhdessä yössä tapahtunut. Jokaisella vuorollaan oli asiaa vanhemmille keskellä yötä, yleensä hyvästä syystä (pelotti, paha uni, ikävä, kipeä jostain jne.).

Onneksi ei tullut mieleen, että näistä siirtymävaihekuvioista olisi pitänyt avautua suuremmin. Olisi vielä joku huoltakantava ja ah, niin hyvää tarkoittava täti tehnyt lasun.

Nyt olen seurannut lastenlasten kasvua. Näyttää heilläkin näihin siistymävaiheisiin liittyvän erilaisia sopeutumiskuvioita. Patjojakin on näissä muuttopuuhissa vilahdellut. Lapset itse päättävät (kuten vanhempansa aikoinaan), milloin ovat valmiita nukkumaan itsenäisesti omissa huoneissa jopa koko yön.

Joku voi pissata yöllä sänkyyn, joku ei koskaan. Turha tehdä näistä ongelmia - varsinkaan jos tunnistaa olevansa vain joku tekohuolestunut naapuri.

Vierailija
65/103 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähelvettiätaas! Eikö sitä patjaa voi suojata jos lapsi pissii yöllä sänkyyn. Kusisellako patjalla sitä lasta nukutetaan? Hitto mitä sikoja täällä on vanhempina!

Siinä on patjansuojus. Etkö osaa lukea?

Jos patjansuojus on nestettä läpäisemätöntä materiaalia, sillä nukkuminen on epämiellyttävää ilman lakanaa, mutta jos päästää läpi, on aika kusinen peti, eihän se ehdi päivän aikana edes kuivua. Ilman muuta sossu paikalle arvioimaan jaksamista.

Patjansuojat on kehittyneet siitä kun itse kakarana kusit allesi. Ihan vaan tiedoksesi.

Kuulostaa siltä, että siellä pedataan pelkkä patjansuojus lapselle, vai nukkunetko itsekin samallatavoin kun on noin hyviä kokemuksia.

Minua taas kiinnostaa, miten ihmeellä patjansuojuksella oli epähygenisempää nukkua kuin lakanalla? Sinulla varmaan on siitä viimeistä tietoa.

Minä näen asian juuri päinvastoin, kun nykyään käytetään kemiallisia aineita ( voi irrota ja siirtyä periaatteesa verenkiertoon) halppislakanoita, jotka tehdään halvasta materiaaleista ja siliävyyden yms. käytetään kemikaaleja.

Patjansuojukset ovat aina vaaleita, ilman kemikaaleja, päätykangas sekä täyte puuvillaa, pesu 60ast. jopa 90astetta.

Ihan sama, jos joku juo juomalasista kahvia, eikä käytä mukia tai kahvikuppia. Sekin varmaan olisi ilmoitus poliisille.

Vierailija
66/103 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähelvettiätaas! Eikö sitä patjaa voi suojata jos lapsi pissii yöllä sänkyyn. Kusisellako patjalla sitä lasta nukutetaan? Hitto mitä sikoja täällä on vanhempina!

Jos patjansuojus on nestettä läpäisemätöntä materiaalia, sillä nukkuminen on epämiellyttävää ilman lakanaa, mutta jos päästää läpi, on aika kusinen peti, eihän se ehdi päivän aikana edes kuivua. Ilman muuta sossu paikalle arvioimaan jaksamista.

Patjansuojat on kehittyneet siitä kun itse kakarana kusit allesi. Ihan vaan tiedoksesi.

Kuulostaa siltä, että siellä pedataan pelkkä patjansuojus lapselle, vai nukkunetko itsekin samallatavoin kun on noin hyviä kokemuksia.

Minua taas kiinnostaa, miten ihmeellä patjansuojuksella oli epähygenisempää nukkua kuin lakanalla? Sinulla varmaan on siitä viimeistä tietoa.

Minä näen asian juuri päinvastoin, kun nykyään käytetään kemiallisia aineita ( voi irrota ja siirtyä periaatteesa verenkiertoon) halppislakanoita, jotka tehdään halvasta materiaaleista ja siliävyyden yms. käytetään kemikaaleja.

Patjansuojukset ovat aina vaaleita, ilman kemikaaleja, päätykangas sekä täyte puuvillaa, pesu 60ast. jopa 90astetta.

Ihan sama, jos joku juo juomalasista kahvia, eikä käytä mukia tai kahvikuppia. Sekin varmaan olisi ilmoitus poliisille.

Semmoinen vaikutelma ap:n kuvauksesta, että saattaisi olla aiheellista sossun käydä arvioimassa, sen tarvitse olla negatiivista, äidit pingottaa itsensä äärimmilleen suorituspaineissaan ja näkee näistä vastauksista kuinka rassaa. 

Vierailija
67/103 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Patja lattialla on huono. Siellä on aina kylmempää ja vetoisempaa lattia ötökät tulee iholle. Siis sokeritoukat, hämähäkit, muurahaiset.

Unohdit käärmeet ja öisin saalistavat suuret kissaeläimet, kuten leijonat.

Vierailija
68/103 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi elämän kevät, itse nukuin pienenä usein patjalla milloin vanhempien huoneessa milloin olkkarissa ja joskus parvekkeella. Tulipa sitä nukuttua makuupussissa vanhempien sängyn alla ja joskus jopa SÄKKITUOLISSA olohuoneessa. Miksi? Koska se oli hauskaa eikä minua kiinnostanut onko minulla lakanaa vai ei. RELATKAA IHMISET!!

Vierailija
69/103 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kuopukseni on nukkunut jopa koiransängyssä. Kyllä. Ja pahvilaatikkoon tekemässään majassa. Ja joka kerta kun tulee kavereita, haluavat nimenomaan patjoille siskonpedit.

Vierailija
70/103 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmoinen vaikutelma ap:n kuvauksesta, että saattaisi olla aiheellista sossun käydä arvioimassa, sen tarvitse olla negatiivista, äidit pingottaa itsensä äärimmilleen suorituspaineissaan ja näkee näistä vastauksista kuinka rassaa. 

Minä taas sain semmoisen vaikutelman ap:n kuvauksesta, että ap itse on jonkinlaisen avun tarpeessa.

Naapuri on hyväuskoisuudessaan mennyt kertomaan liikaa tavanoamisesta perhetilanteesta ihmiselle, jolla on kyttääjäluonne, ja joka eikä ymmärrä selvää puhetta.

Vierailija
71/103 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi elämän kevät, itse nukuin pienenä usein patjalla milloin vanhempien huoneessa milloin olkkarissa ja joskus parvekkeella. Tulipa sitä nukuttua makuupussissa vanhempien sängyn alla ja joskus jopa SÄKKITUOLISSA olohuoneessa. Miksi? Koska se oli hauskaa eikä minua kiinnostanut onko minulla lakanaa vai ei. RELATKAA IHMISET!!

Nyt on pakko tehdä teidän perheestä takautuvasti lasu.

Ei tule kuuloonkaan, että lapsilla pitäisi olla hauskaa. Kun pitää olla Ikeasta ostettu sänky keskellä lattiaa ja siinä halpislakanat, jotka vaihdetaan kahden viikon välein.

Toivon, ettet pissannut mihinkään ennen 15 vuoden ikää, koska se tekisi menneisyyden perhetitilanteestanne vieläkin huolestuttavamman.

Vierailija
72/103 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa siskoltani. Hän on nyt 15 vuotta purkanut ahdistustaan siitä, miten kälyni kerran oli pukenut vuoden vanhalle veljeni pojalle isosiskon keltaiset pitsisukkahousut. Tätä traumaa on nyt käsitelty vuosikausia antaumuksella.

Vierailija
73/103 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on pakko tehdä teidän perheestä takautuvasti lasu.

Ei tule kuuloonkaan, että lapsilla pitäisi olla hauskaa. Kun pitää olla Ikeasta ostettu sänky keskellä lattiaa ja siinä halpislakanat, jotka vaihdetaan kahden viikon välein.

Toivon, ettet pissannut mihinkään ennen 15 vuoden ikää, koska se tekisi menneisyyden perhetitilanteestanne vieläkin huolestuttavamman.

Hah! Juuri näin. :D

Vierailija
74/103 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Ja vielä lasu.

Siinä tapauksessa KAIKISTA japanilaisista tai kiinalaisista lapsista pitäisi tehdä lasu, samoin aikuisista ilmoitus poliisille. Siellähän kaikki nukkuvat patjalla lattialla.

Ja eikös patjalla lattialla nuku jopa aikuiset ja erityisen trendikästä se oli 70-80-luvulla.

Ja mihin muuhun käyttöön kuin nukkumiseen ole tuontituotteena Japanista tuodut runkosängyt ja sehän on vain yhtä patjaa.

Vierailija
75/103 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota niille että hommaavat vaihto vermeet

Vierailija
76/103 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ainakin lastensuojelu on sanonut että lakana on AINA oltava. Ja että lapsella pitää olla siisti, puhdas sänky jossa on pissamuovi. Pelkkä pissamuovi tai suojalakana ei riitä. Peitto pussilakanan sisälle. Lisäksi voi olla jokin viltti päiväunille.

Eli kyllä voit lasun tehdä. Todennäköisesti saavat kotipalvelun joka opettaa heitä pesemään pyykkiä ja laittamaan lapsen sängyn oikein.

Vierailija
77/103 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille ainakin lastensuojelu on sanonut että lakana on AINA oltava. Ja että lapsella pitää olla siisti, puhdas sänky jossa on pissamuovi. Pelkkä pissamuovi tai suojalakana ei riitä. Peitto pussilakanan sisälle. Lisäksi voi olla jokin viltti päiväunille.

Eli kyllä voit lasun tehdä. Todennäköisesti saavat kotipalvelun joka opettaa heitä pesemään pyykkiä ja laittamaan lapsen sängyn oikein.

Mitä lastensuojelu tekee, jos perhe kieltäytyy käskystä huolimatta hankkimaan lakanaa? Ottaa lapsen huostaan?

Vierailija
78/103 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 24-vuotias nainen, ja nukkunut lattialla patjalla viimeiset 10 vuotta? Enkä ymmärrä mikä siinä on niin kamalaa ettei myös lapsi voisi nukkua patjalla lattialla.

Aloituksenkin lapsella kuitenkin ne lakanat ovat siinä patjalla, jotka vielä pestään päivittäin (pissavahinkojen? takia), joten erittäin puhdas paikka nukkua silloin aina puhtaissa lakanoissa.

Oma vauvani 5kk nukkuu myös omalla patjallaan lattialla. Toki joululahjaksi saa isoäidiltä kuulemma autosängyn, joten ei kannata meistä lasua tehdä, kun lapsi on sen sängyn saamassa. :D

Vierailija
79/103 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on sekä lasun että vanhempien resurssit hyvässä käytössä! Veivataan oikein koulutetun työntekijän ohjauksessa pussilakanaa päälle ja pois päivittäin että voidaan pestä peiton lisäksi se pussilakana joka ikinen päivä. Koska. No... niin nyt vaan pitää tehdä ilman mitään oikeaa syytä 🤣

Vierailija
80/103 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai nyt ihminen saa väliaiksesti järjestää nukkumisensa miten haluaa. Minusta olisi varmasti lapsena ollut vain hauskaa nukkua patjalla lattialla enkä sitä lakanaa olisi siihen kaivannut. Ei kai siihen kellään mukavuudenhaluisella aikuisella pitäisi olla mitään sanomista miten perhe nukkumisensa järjestää jos sänky kerran on vielä tulossa kuitenkin sinne.