Mies ei ymmärrä, että raskaudesta ja aynnytyksestä ei palaudutakaan niin nopeasti. 3kk synnytyksestä pitäisi olla jo täysissä voimissa ja täydessä tikissä
Ei ymmärrä, että 3kk on niin lyhyt aika vielä elimistön palautumiseen, koska onhan se raskaus löystyttänyt ja levittänyt elimistöä 9kk ajan. Eikä sitä liian nopeasti synnytyksen jälkeen saa lähteä revittelemäänkään paikkoja ettei jää pysyvämpiä vahinkoja elimistöön.
Vauvan syntymästä reilu 3kk ja sanoin että selkä on vielä kipeä, jos huonossa asennossa joutuu olemaan, niin mies vaan ihmettelee että miten se vielä voi olla niin kipeä, ethän sinä ole yhtään rehkinytkään.
No en ole en, koska neuvolalääkärikin on sanonut että pitää antaa paikkojen palautua kunnolla, ennenkuin lähtee enempää rehkimään. Vaunulenkit ja kävellen tehdyt kauppareissut riittää tän hetken liikunnaksi ihan hyvin. Enkä ole edes jaksanut joka päivä lähteä ulkoilemaankaan. Välillä oon jäänyt vaan kotiin lepäämään ja nukkumaan.
Mutta tuo miehen olettamus siitä, että näin nopeasti synnytyksen jälkeen pitäis olla jo normaalisti jaksava kokoajan lenkkeilevä, hyvässä tikissä oleva äiti on todella ärsyttävä. Ei usko jos sanoo, että joillakin menee elimistön palautumisessa jopa vuosikin.
Mutta kun eihän miehet oo ollu raskaana eikä synnyttäneet kertaakaan (itselleni tämä oli jo toinen kerta), niin miten he voisivatkaan ymmärtää miten nämä asiat vaikuttavat naisen elimistöön ja jaksamiseen. Ja elimistön palautumiseen. Eivätkä ymmärrä, että kaikki eivät palaudu synnytyksen jälkeen samalla tavalla eikä samaan tahtiin. Itse vaan vetelevät menemään siinä missä ennenkin. Ärsyttävää!
En jaksa aina selittää hänelle samaa asiaa uudelleen ja uudelleen kun ei vaan ymmärrä. Ei.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalipainoinen ja perusterve palautuu kahdessa kuukaudessa normaalista raskaudesta. Kaksos- tai kolmosraskaus on kovempi juttu. Samoin toki komplikaatiot hidastavat, mutta ei niitäkään sohvalla makuulla ja suffeleita syömällä hoideta. Sillä tavoin jää kiloja ja kehittyy laskeuma ja veritulppa.
Niin, jos niitä suffeleita syö ja lötköttelee tosiaan vaan kokoajan siinä sohvalla. Mutta ei se kahden lapsen kanssa oleminen sitä ole, eikä sitä pysty olemaan. Mulla on kaksi vaihtoehtoa vauvan käytyä nukkumaan päikkäreitä, joko lähteä lenkille tai käydä viereen nukkumaan.
Monesti käyn nukkumaan, koska vauva nukkuu monesti tällä hetkellä alle tunnin päikkärit eikä siinä ajassa kerkiä pitkää lenkkiä tekemään.
Jos oikein pirteällä päällä oon, niin saatan pyrähtää pienen lenkin ulkona. Ap
Mikä sun loistava tekosyy on sille, ettet mene lenkille, kun mies on kotona?
Miten voi olettaa, että palautuu 3kk siitä, kun on kropan muutokseen toiseenkin suuntaan mennyt 9kk? Muistaakseni kroppa palautuu synnytyksestä ja raskaudesta vähän yli kahdessa vuodessa.
Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että ei saisi/pitäsi treenata ja harrastaa urheilua. Esim. Syviä vatsalihaksia voi treenata vaikka heti syntymän jälkeen, mutta suoria vatsalihaksia ei. Se, ettei voi pomppia trampoliinilla, ei tarkoita, että pitäisi kieltäytyä kaikesta liikunnasta, koska ei ole palautunut.
No ei tietenkään kroppa palaudu, jos vielä kolmen kuukauden päästä ei edes kävele joka päivä. Ja todellakaan vatsalihakset eivät sitä estä. Itselläni on neljä lasta, ja tietysti siitä jäljet jää, mutta kyllä päivittäinen liikkuminen on sekä pään että ruumiin hyvinvoinnin kannalta ehdottoman tärkeää.
Kuulostaa sekä sinun, että miehen kuvitelmat palautumisesta vääriltä.
Tuskin kukaan täysin samassa kunnossa on 3 kk synnytyksen jälkeen, mutta turha jättää liikunta väliin koska "palautuminen kesken". Ilman jumppaa on ihan turha kuvitella palautuvansa alkuperäiseen kuntoon.
Esim. erkaumaa estää suorat vatsalihakset, mutta erkaumaa kuntoutetaan nimenomaan liikunnalla, syvillä vatsalihaksilla ja rauhallisilla liikkeillä. Jos sinulla erkaumaa yhä on, hae fyssarilta jumppaohjeet kuntoutukseen.
Väsymys ja selkäkipu on huonot tekosyyt jäädä sohvalle, ihan vaikka kävelylenkki raikkaassa ulkoilmassa auttaa.
Ei 3kk synnytyksestä ole kukaan vielä täysin palautunut, mutta liikunta tekisi kyllä hyvää. Reipas kävely, vaunulenkkeily ja kevyt lihaskuntoharjoittelu ei heikennä palautumista, päin vastoin. Syviä vatsalihaksia tosiaan kannattaa treenata jo pian synnytyksen jälkeen sopivilla harjoituksilla, että erkauma palautuisi mahdollisimman hyvin. Jos jää sohvalle makaamaan ei takuulla palaudu ikinä.
Mutta jos vauva valvottaa, ei viihdy vaunuissa tai lattialla ja kotityötkin pitäis hoitaa niin ymmärrän kyllä hyvin ettei kuntoilu huvita, vaan vauvan nukkuessa tekee mieli vaan heittäytyä sohvalle lepäämään. Lähtekää vaikka illalla yhdessä miehen kanssa vaunulenkille tai mies voi tarjoutua hoitamaan vauvaa että pääset salille jos häntä liikkumattomuutesi häiritsee :)
Vierailija kirjoitti:
Minä palauduin viikossa täydelliseksi. Kyllä sinunkin pitää. Tätä tasoa kommentit!
Ap, tuo neuvola kommentti on hyvä ja äitiysfyssarille voisit mennä, jos se on mahdollista. Anna kropalle aikaa palautua.
minä taas luin paljon kommentteja tyyliin: "ap:n mies on tyhmä ja tietämätön ja ap täysin oikeassa, vaikka emme teidä heidän välisestä dialogista juuri mitään"
Jotkut on taipuvaisempia valittamaan ja uhriutumaan ja toiset tekevät eivätkä urputa. Mistään ei voi tietää millainen ap on ja millä tavalla mitäkin asiaa perustelee kotioloissa. Tarvittais vähän täsmällisempiä esimerkkejä arjesta.
Vierailija kirjoitti:
Normaalipainoinen ja perusterve palautuu kahdessa kuukaudessa normaalista raskaudesta. Kaksos- tai kolmosraskaus on kovempi juttu. Samoin toki komplikaatiot hidastavat, mutta ei niitäkään sohvalla makuulla ja suffeleita syömällä hoideta. Sillä tavoin jää kiloja ja kehittyy laskeuma ja veritulppa.
Kyllähän ap käy vaunulenkkllä. Ei hän kertonut mitään suffeleiden syömisestä ja sohvalla makoilusta.
Muuten, esim. mulla ei vielä ole virtsankarkailua ollut, vaikka en käynytkään salilla synnytyksen jälkeen. Tein vaan joitakin neuvolan tekemiä jumppia kotona ja kävin kävelyllä ulkona.
Ja eikö ne virtsankarkailulihakset ole eri kuin vatsalihakset?
Veritulppaakaan mulle ei ole vielä tullut. Tietysti vielähän sen ehtii saada.
Olen samaa mieltä siitä, että ap: n kannattaisi ottaa mies mukaan neuvolaan.
Mä kuuluun niihin harvoihin, joilla paino ei lähde mihinkään imetysaikana. Ainakin keskimmäisestä paino tippui huomattavasti itsestään heti kun imetys loppui, joten todella toivon tällä kertaakin niin käyvän. Tykkään liikkua paljon silti. Mutta on ärsyttävää, kun moni luulee laiskuudeksi ja etten elä terveellisesti.
Voi piip mikä valittaja ap on! Kolme kuukautta synnytyksen jälkeen kyllä pitäisi olla jo ihan kunnossa, tai oikeastaan kolme viikkoa synnytyksestä. No, ehkä alapää ei kolmen viikon jälkeen ihan entisellään ole mutta muuten kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ap käy vaunulenkkllä. Ei hän kertonut mitään suffeleiden syömisestä ja sohvalla makoilusta.
Muuten, esim. mulla ei vielä ole virtsankarkailua ollut, vaikka en käynytkään salilla synnytyksen jälkeen. Tein vaan joitakin neuvolan tekemiä jumppia kotona ja kävin kävelyllä ulkona.
Ja eikö ne virtsankarkailulihakset ole eri kuin vatsalihakset?
Veritulppaakaan mulle ei ole vielä tullut. Tietysti vielähän sen ehtii saada.Olen samaa mieltä siitä, että ap: n kannattaisi ottaa mies mukaan neuvolaan.
Kommentti nro 17:
"Jos oikein pirteällä päällä oon, niin saatan pyrähtää pienen lenkin ulkona. Ap"
Jos on OIKEAN PIRTEÄLLÄ PÄÄLLÄ, SAATTAA PYRÄHTÄÄ.
Niinpä niin.
Mies on yksinkertaisesti idiootti, jos vaatii vaimoaan olemaan entisessä kunnossa 3 kk:tta synnytyksen jälkeen. Oli se syy sitten hidas palautuminen, väsymys tai vaikkapa yksinkertaisesti se ettei vaan kiinnosta muu kuin vauva tuossa vaiheessa.
Kielii siitä ettei oikeasti rakasta ja edes yritä ymmärtää muutoksia puolisonsa kropassa, hormonitoiminnassa ja vanhemmuuteen kasvamisessa, vaan naisen perimmäinen tarkoitus on olla miehelle lähinnä jonkinlainen objekti, jota voi vertailla naapurin Masan Kaijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis minkä paikkojen pitää palautua kunnolla? Ei ainakaan minulle neuvolalääkäri ole mitään sanonut siitä, että ei saisi kuntoilla tai että pilateksesta olisi haittaa elimistölle. Samalla tavalla käyn punttisalilla kuin ennen synnytystä enkä ymmärrä, että paikkojen pitää salamyhkäisesti palautua. En minä raskausaikana tai synnytyksessä reisiä tai käsivarsia mitenkään erityisesti saattanut palautumattomaan kuntoon.
Jos on vaikka vatsalihasten erkauma niin perinteinen jumppa ja kuntosali ja muut tavalliset vatsalihastreenit pahentaa sitä erkaumaa. Ja suuri osa niistä, joilla raskaus aiheutti erkauman ei edes tiedä että heillä on erkauma. Oireilee esim. vain selkäkipuna.
Tuota... sinulla on aika lailla yksipuolinen käsitys liikunnasta. Ja tuo erkaumahan tarkistetaan neuvolassa/jälkitarkastuksessa, joten jos siitä ei tiedä, niin ei ole kuunnellut asiantuntijaa. Mutta jokainen saa keksiä niin paljon tekosyitä kuin haluaa.
Heh. Ei ne kaikki tavan lääkärit osaa sitä diagnosoida. Itselleni jälkitarkastuksen teki vastavalmistunut lääkäri, joka ei todellakaan olisi tarkistanut sitä erkaumaa ellen olisi itse pyytänyt. Ja sitten tunnusteli ja tunnusteli ja mutisi että kai täällä jotain erkaumaa tuntuu. Eikä antanut mitään neuvoja asian suhteen.
Helppo neuvo: tarkista itse kun tiedät paremmin.
Ne vatsalihakset tehdään keittiössä.
Raskaudesta palautumiseen menee sama aika kuin menee raskauteen. Ei olis tullu mieleenkään alkaa treenaamaan 6viikkoa sektion jälkeen. Vatsalihakset ovat kehon tukilihakset esim niitä reisiä jumpatessa.
Mahdollista erkaumaa ei kukaan tarkistanut, eikä siitä puhuttu sanaakaan neuvolassa.
2 lasta olen synnyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Mies on yksinkertaisesti idiootti, jos vaatii vaimoaan olemaan entisessä kunnossa 3 kk:tta synnytyksen jälkeen. Oli se syy sitten hidas palautuminen, väsymys tai vaikkapa yksinkertaisesti se ettei vaan kiinnosta muu kuin vauva tuossa vaiheessa.
Kielii siitä ettei oikeasti rakasta ja edes yritä ymmärtää muutoksia puolisonsa kropassa, hormonitoiminnassa ja vanhemmuuteen kasvamisessa, vaan naisen perimmäinen tarkoitus on olla miehelle lähinnä jonkinlainen objekti, jota voi vertailla naapurin Masan Kaijaan.
Lähtikö sulla vähän käsistä sun tulkintas? :D Eihän se mies muuta ku ihmetelly miten selkä voi olla niin kipee, vaikka ap ei ole "rehkinyt"
Ite kyllä koin olevani palautunut ainakin 95%:sesti tuossa vaiheessa synnytyksistä. Pari kiloa siis jäljellä ja juoksemaan jo pystyin, mutten pitkiä matkoja jaksanut. Kegelit, kyykyt, lantionnostot (ei haittaa vaikka ois erkauma ja hyvä selälle myös) ja kävelyt kannattaa aloittaa heti kun siihen pystyy ja raskausaikana tottakai on vähintään kannattanut itsestään huolehtia. Mutta tee niinkuin hyvältä tuntuu, ole rehellinen itsellesi ja anna mennä toisesta korvasta sisään muiden mölinät. Ihan on sinun kroppas eikä kenenkään muun.
Riippuu ihmisestä. Itselle tuli raskausaikana sen raskauden vuoksi selkään välilevyn pullistuma, lisäksi vatsalihasten erkauma. Jouduin sektioon, jossa menetin paljon verta ja leikkaushaavan paranemisessa oli pahoja ongelmia niissä ihonalaisen kudoksen tikkauksissa. En todellakaan ollut entisessä kunnossa 3 kk päästä. Ensinnäkin sen sektiohaavan vuoksi kiellettiin 3 kk ajaksi kaikki muu liikunta kuin hidas kävely. Selkä ei ole vieläkään korjaantunut. Vatsalihasten erkauma on niin paha, että lääkärin mukaan siihen ei jumppa auta vaan ainoastaan kirurgin veitsi. Ja se erkauma ylläpitää selkäongelmaa koska vatsalihakset ei enää tue erkauman vuoksi selkää.
Joku toinen ehkä voi olla kunnossa 3 kk synnytyksestä. Mutta ei nämä ole asioita, joita voi itse valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esim. vatsalihasten erkauma voi jäädä pysyväksi jos niitä lihaksia lähtee liian aikaisin treenaamaan tai liian painavia asioita nostelemaan. Ap
Koska ajattelit aloittaa kuntouttamisesi? Tuota tahtia kärsit loppuikäsi virtsankarkailusta, koska erkaantuneiden vatsalihasten jumppa pitäisi aloittaa lopputarkastuksen jälkeen eli kun noin 6 vko synnytyksestä on kulunut.[/quote]
Missäs näin neuvotaan? Itselleni tänä kesänä jälkitarkastuksen tehnyt lääkäri löysi erkauman minulta ja sanoi, että vuoteen ei saa jumpata vatsoja jotta ei häiritse erkauman spontaania parantumista.
No ei ihme, että naiset lihoo ja laiskistuu, jos ei ymmärrys riitä siihen, että erkaantuneiden vatsalihasten jumppa on jotain ihan muuta kuin ne perinteiset vatsalihaliikkeet.
Pidä pömppövatsasi ja helli sitä sohvalla. Ei ihme, että miehet etsivät uuden naisen, kun kaltaisesi kieltäytyvät hyväksymästä sitä, että liikunta on lääke moneen vaivaan.
Minä olin synnytyksen jälkeen 3kk täysin autettava.
Minä palauduin viikossa täydelliseksi. Kyllä sinunkin pitää. Tätä tasoa kommentit!
Ap, tuo neuvola kommentti on hyvä ja äitiysfyssarille voisit mennä, jos se on mahdollista. Anna kropalle aikaa palautua.