Työuupumus
Kokemuksia? Kuinka pitkän sairausloman vaatii toipua?
Kommentit (11)
Toiset palautuu muutamassa viikossa, toiset ei koskaan. Ei tähän ole mitään yleispätevää aikaa.
Mulla meni 6 viikkoa. Onneksi pääsin lepäämään ajoissa, muuten olisi mennyt ainakin puoli vuotta. Nukuin ekat 2 viikkoa ja itkin välillä. Sitten pikkuhiljaa aloin toipua. Töissä tein pari kuukautta kevyemmin ja kävin psykologilla ennen kuin palasin normirytmiin, en tokikaan takaisin tappotahtiin.
Olen niin uupunut, että itkettää :( Auttaako työterveys? Vai pitääkö valittaa ahdistuneisuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Olen niin uupunut, että itkettää :( Auttaako työterveys? Vai pitääkö valittaa ahdistuneisuudesta?
Kerrot juuri ne oireet mitä sinulla on. Mitä epäselvää tässä on? Kyllä lääkäri kyselee tarvittaessa lisätietoja ja sinä vastaat niin kuin asia on.
Vierailija kirjoitti:
Tekevät uupumuskyselyn ja masennuskyselyn, niistä ynnäävät pisteet. Sitten selvitetään, onko uupumus/masennus työlähtöistä vai onko yksityiselämässäkin jotain ongelmia.
Voi olla, että käyt myös psykologin arvioinnissa.
Työterveys hoitaa työperäiset sairaudet. Jos kyse on muusta, yleensä ohjaavat lähetteellä eteenpäin esim. sairaalan mielenterveyshoitajalle tms.
Mistä tietää että on uupunut, eikä vain tavan väsynyt?
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietää että on uupunut, eikä vain tavan väsynyt?
Uupumus ei hellitä normilevolla. Uupumukseen liittyy aivosumua, unohtelua, ammatillisen itsetunnon laskua, masennusoireita, itkuisuutta, vihaisuutta, ärtymystä, mielialavaihtelua ja ihan pohjatonta väsymystä.
Kannattaa ottaa breikki heti niin toipumisen todennäköisyys on suurempi kuin tilanteen pahentuessa. Aivoihin tulee isompia ja pahempia jälkiä.
Itse keski-ikäisenä aloitin työn eräässä palvelutalossa. Oli pakko lopettaa koe-ajalla , koska fyysinen ja henkinen olotila ei kestänyt työtahtia. Sairastuin lopettamisen jälkeen flunssaan, selkäni kipeytyi, aftoja sekä huuliherpes. Olo oli kuin rekan alle jäänyt.
Itselläni oli outo olo koko ajan. Unohtelin asioita ja en kyennyt suoriutumaan yksinkertaisista tehtävistä kunnolla. Oli päässä sumea olo, väsytti ja nukuin huonosti. Kun lopetin työt, viikon jälkeen stressi helpotti ja sain nukuttua kunnolla. Nyt työttömänä, elän köyhänä, mutta henkisesti terveenä.
kuukausista vuosiin ja jotkut eivät toivu.