Selittäkää, miten käsite ”tyttö” on vähättelyä? Pidättekö tyttöjä vähempiarvoisina?
Tämä ei ole koskaan mennyt minulle kaaliin. Jos joku sanoo minua tytöksi, se tarkoittaa sitä että olen nuorempi ja virkeämpi kuin hän. En ota sitä vähättelynä, koska eihän tyttöydessä ole mitään väheksyttävää!
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kehunut toista sanomalla "vau, heitit kuin tyttö!"
Entä oletko kuullut jonkun toteavan huonosta suorituksesta, että "se heitti kuin tyttö".
Tässä vastaus teille kaikille.
Pojalle/miehelle jos sanoo että "heitit kuin tyttö" niin se on loukkaus mutta naiselle jos niin sanoo niin ei se kyllä loukkaus ole. Jos jatketaan ajatusleikkiä niin mitä olisit mieltä siitä jos sinulle sanottaisini että "heitit kuin poika" ?
Ikuinen poika, 60 vuotta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttö on kaavoihin kangistumaton, tuore ja kaunis. Tytössä ei ole mitään vähättelemistä. Tyttö on ihana.
Poika on kaavoihin kangistumaton, tuore ja komea. Pojassa ei ole mitään vähättelemistä. Poika on ihana.
Herrat ja rouvat on eltaantuneita pönöttäjiä. Muunsukupuoliset on turhakkeita, joilla ei ole mitään seksuaalista merkitystä. Kummatkin jälkimmäiset ovat usein mielenterveysongelmaisia, joiden lähempään tuttavuuteen ei kannata pyrkiä. Itse haluan olla tyttö vielä 99-vuotiaanakin. Sen jälkeen voin siirtyä mummoksi. t. Nainen 51 v.
Tämä oli naulan kantaan ! Työporukassa oli semmoinen hiukan alle 30 - vuotias sinkku uranainen, jolla oli jo muutama huuli- ja silmäryppy ilmestynyt, yövalvomisista kaupungin baareissa, ja niin edelleen. No, menivät kerran työmaan varttuneempien naisten kanssa sellaiseen kasvisravintolaan (johon me miehet ei koskaan menty, tai ei kehdattu mennä) , ja kun nuori tarjoilija oli tullut kysymään tilauksia niin oli kuulemma oikein varovaisen kohteliaasti kysynyt tältä, mitä rouva ottaa ruokajuomaksi ? Niin masentui niin kovasti, että itki illalla siinä, että olen jo niin vanha ja ryppyinen ja ja....että rouvitellaan...
Kyllä ehkä vähän huvitti, ei saanut tytötellä, oli ärhennellyt siitäkin joskus, mutta ei saanut vanhaksikaan tituleerata....
Oliko kyseessä tyttäresi, kun tiedät hänen itkeneen ja hilluvan yöt baareissa? Sano tytöllesi, että hänen on aika muuttaa omilleen.
Vierailija kirjoitti:
Entä oletko kuullut jonkun toteavan huonosta suorituksesta, että "se heitti kuin tyttö".
No toihan on vaan faktaa. Luontaisesti tytöt heittää ja juoksee huonosti. Treenaamalla voi toki parantaa tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttö on kaavoihin kangistumaton, tuore ja kaunis. Tytössä ei ole mitään vähättelemistä. Tyttö on ihana.
Poika on kaavoihin kangistumaton, tuore ja komea. Pojassa ei ole mitään vähättelemistä. Poika on ihana.
Herrat ja rouvat on eltaantuneita pönöttäjiä. Muunsukupuoliset on turhakkeita, joilla ei ole mitään seksuaalista merkitystä. Kummatkin jälkimmäiset ovat usein mielenterveysongelmaisia, joiden lähempään tuttavuuteen ei kannata pyrkiä. Itse haluan olla tyttö vielä 99-vuotiaanakin. Sen jälkeen voin siirtyä mummoksi. t. Nainen 51 v.
Ihan varmasti olet. Mikään ei ole mukavampaa kuin vanha eukko prinsessakompleksilla.
Tosinainen on aina prinsessa. Tosimies on aina pikkupoika. Näin se menee. Itse et selvästikään ole tosinainen, joten mielipiteesi ei merkitse minulle mitään. Lupaan pysytellä poissa tieltäsi "prinsessakompleksini" kanssa. Haluan nauttia elämästäni ilman negatiivista seuraa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pikkupoika on usein "pikkumies", mutta pikkutyttöä ei kyllä koskaan sanota samalla tavalla ylpeillen "pikkunaiseksi"?
Koska naiseen liittyy seksi. Seksiseksiseksiseksi
Ai. Miksi naiseen liittyy seksi, mutta mieheen ei?
Sehän siinä kummaa onkin. Jos nainen häpäistään, se tehdään aina seksuaalisuuden kautta. Mies häpäistään muiden tekojen kautta.
Vierailija kirjoitti:
No jos minua, melkein 30-vuotiasta naista kutsutaan tytöksi työpaikalla jopa asiakkaiden kuullen ja muista puhutaan ihan asiallisesti omalla nimellä, niin onhan siinä joku vähän vinksallaan.
No jos työpaikalla on vain 63-vuotiaita eläkeikää lähestyviä, kyllä varmaan tytöttelevät kolmikymppisiä naisia ja pojittelevat nuoriamiehiä, olkoot arvoisia herroja tai rouvia nämä seniorit siellä. Monet valmistuvat kouluistaan ja yliopistoistaan vasta pitkälti yli 25-vuotiaina asiantuntijatehtäviin. Ei joku 28-vuotias konsultti voi vielä paljon meriittejä näyttää kokeneiden kehäkettujen joukossa.
Jotkut kokeneet monessa liemessä keitetyt veteraanityömaapäälliköt pojittelevat konttorilla olevia nuoria tekniikan tohtoreita, vaikka niillä kuinka olisi titteleitä. Ja nämä sen tietävät, etteivät vielä tiedä käytännöstä kaikkea, eivätkä siis ole millänsäkään. Olen itse (oikeastaan tahtomattani) joutunut kolmenkymmenen useimmiten akateemisen asiantuntijan esimieheksi 32-vuotiaana, tiimin keski-ikä oli ehkä 55 vuotta. Kyllä siinä "jolpiksi" ja "jonneksi" ja "pojuksi" kutsuttiin, lähinnä haluttiin haastaa osaamistani, joskus perusteellakin. Sitten kasvatin kokoparran ja myös osoitin hallitsevani homman, ja pojittelu muuttui arvostavaksi sävyltään.
Vähän niin kuin isä voisi sanoa miespuolisesta jälkeläisestään, toinen on negatiivinen ja toinen positiivinen asiayhteys:
- "tuosta meidän pojasta nyt ei tule koskaan mitään."
- "tuo meidän poika se vaan opetteli ajamaan tuota konetta niin että ukotkin jää toiseksi"
Kyse on lähinnä asenteesta, äänensävystä, tilanteesta, mitä se pojittelu tai tytöttely tarkoittaa, voihan sitä käyttää ivallista äänensävyä vaikka kuinka arvokkaasta nimityksestä, tällöin arvostava nimitys muuttuu täysin päinvastaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No toihan on vaan faktaa. Luontaisesti tytöt heittää ja juoksee huonosti. Treenaamalla voi toki parantaa tilannetta.
Sanotko sinä hyvin heittävälle pojalle, että hän heittää kuin poika?
Vierailija kirjoitti:
Ikuinen poika, 60 vuotta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli naulan kantaan ! Työporukassa oli semmoinen hiukan alle 30 - vuotias sinkku uranainen, jolla oli jo muutama huuli- ja silmäryppy ilmestynyt, yövalvomisista kaupungin baareissa, ja niin edelleen. No, menivät kerran työmaan varttuneempien naisten kanssa sellaiseen kasvisravintolaan (johon me miehet ei koskaan menty, tai ei kehdattu mennä) , ja kun nuori tarjoilija oli tullut kysymään tilauksia niin oli kuulemma oikein varovaisen kohteliaasti kysynyt tältä, mitä rouva ottaa ruokajuomaksi ? Niin masentui niin kovasti, että itki illalla siinä, että olen jo niin vanha ja ryppyinen ja ja....että rouvitellaan...
Kyllä ehkä vähän huvitti, ei saanut tytötellä, oli ärhennellyt siitäkin joskus, mutta ei saanut vanhaksikaan tituleerata....
Oliko kyseessä tyttäresi, kun tiedät hänen itkeneen ja hilluvan yöt baareissa? Sano tytöllesi, että hänen on aika muuttaa omilleen.
Nope. Meillä oli dynaaminen startup silloin IT-buumin aikaan, myös yöelämä oli kovaa ja aika paljon liikuttiin samassa porukassa. Ja perustajat olivat juurikin sellaisia harmaaohimoisia keksijöitä.
Tarkemmin kerrottuna saattaisi tunnistaa jo henkilön, mutta on siitä aikaakin jo 19 vuotta, omat tyttäret ovat vasta alkamassa työuriaan, ja asuvat omillaan.
En itse tietenkään pidä tyttöjä vähempiarvoisena mutta tämä yhteiskunta pitää. Miksi on loukkaus, jos miehelle sanoo, että hän on neitimäinen? Miksi homoissa yleisesti ärsyttää nimenomaan se naismaisuus? Jos tyttömäisyys olisi ok, ei tyttöyteen liittyvät loukkaukset olisi loukkauksia ollenkaan. Antti Holma puhui podcastissaan Auta Antti tyttöyden pelosta niin hyvin, etten edes yritä referoida hänen sanojaan tähän. Kuunnelkaa se ja sivistykää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkun henkilökohtainen mielipide voi olla että tyttö on arvostava nimitys, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että yleensä sillä ei tuoda esiin arvostusta esim. työelämässä. Yhteiskunnan hierarkiassa nuori tyttö on kaikkein alimpana. Jos nuoret tytöt olisivat pääsääntöisesti niitä, jotka päättävät asioista, joihin luotetaan asiantuntijatehtävissä ja joille yhteiskunnan rahat ohjataan niin sitten tyttö voisi olla arvostava nimitys. Näin ei kuitenkaan ole, vaan päinvastoin.
Ahaa, arvostat vääriä asioita. Eihän raha tai asiantuntijatehtävät ole mikään arvostuksen mitta. Asiantuntijatehtävät on koiran virka. Sellainen on niin miehelläni kuin minulla. Oma arvoni perustuu johonkin ihan muuhun. Siihen arvostukseen ja ihailuun, jota herätän muissa. Ja ei, se ihailu ei perustu mun taitoihin tai tietoihin. Sellaista arvostusta ei voi käydä vaatimaan, vaadittuna se menettää kokonaan merkityksensä.
Yhteiskunnan alimmalla asteella on persumies. Sitten tulee meluisa pikkupoika. Sitten vanhukset ja sairaat sukupuoleen katsomatta. Kyllä tytöt ovat hyvin korkealla "hierarkiassa", korkeammalla kuin sitruunan nielleet keski-ikäiset akat. Vaikka kieltämättä siellä huipulla on ne menestyneet äijät. Mutta ei se ole meiltä tytöiltä pois. Kuka tahansa tyttökin voi menestyä, ei tartte muuta kun ruveta hyväksi äijäksi.
Minä epäilen, että aiheutin ristiriitaisia tunteita yhdessä arvostamassani naispuolisessa tekniikan asiantuntijassa, kun pikkujouluissa tuli lausutuksi tästä jossakin yhteydessä, en enää muista, että "se on tosi hyvä jätkä" .
Nykyään varon käyttämästä tällaisia alemmantyylisiä ilmauksia, ja yritän pukea arvostuksen toiseen muotoon, esimerkiksi, että " .. on yksi meidän parhaista ammattilaisista..." tai
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotko sinä hyvin heittävälle pojalle, että hän heittää kuin poika?
Eipä ehkä tulisi sanottua, koska se on itsestään selvyys että hän heittää kuin poika. Jos hän heittää tosi hyvin, niin voisin sanoa että heittää kuin aikamies. Testosteronin määrä kun ratkaisee fyysisen kyvykkyyden. Tytölleni olen monesti sanonut, että heittää kuin poika. Hän on luontainen harvinaisuus siinä lajissa. Onneksi tyttö ei treenaa niin paljon ettei päällä oleva murrosikä levittäisi persettä ja kasvattaisi rintoja. Olisin surullinen jos niin ei kävisi, vaikka kyllä arvostankin hänen fyysistä taitavuuttaan. Minä taas heitän ja muutenkin liikun (not!) kuin stereotyyppisistä stereotyyppisin tyttö.
Tyttö on lapsi. Jos kutsut minua lapseksi töissä niin voit olla varma että kyyti tulee jatkossa olemaan todella kylmää.
Vierailija kirjoitti:
En itse tietenkään pidä tyttöjä vähempiarvoisena mutta tämä yhteiskunta pitää. Miksi on loukkaus, jos miehelle sanoo, että hän on neitimäinen? Miksi homoissa yleisesti ärsyttää nimenomaan se naismaisuus? Jos tyttömäisyys olisi ok, ei tyttöyteen liittyvät loukkaukset olisi loukkauksia ollenkaan. Antti Holma puhui podcastissaan Auta Antti tyttöyden pelosta niin hyvin, etten edes yritä referoida hänen sanojaan tähän. Kuunnelkaa se ja sivistykää.
Ei toi mielestäni mihinkään yleiseen tyttöjen halveksimiseen liity. POIKA ei vaan saisi olla tyttömäinen, koska eihän hän silloin ole kunnon poika. Tyttö taas ei saisi olla poikamainen, ei ainakaan enää 20 + iässä. Muuten hänkään ei ole kunnon tyttö. Suomessa on valitettavan paljon tällaista rekkalesbokulttuuria, enkä nyt tarkoita seksuaalista suuntautumista, vaan ulkonäön rumuuden korostamista, Hyi.
Hyvä henkilö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkun henkilökohtainen mielipide voi olla että tyttö on arvostava nimitys, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että yleensä sillä ei tuoda esiin arvostusta esim. työelämässä. Yhteiskunnan hierarkiassa nuori tyttö on kaikkein alimpana. Jos nuoret tytöt olisivat pääsääntöisesti niitä, jotka päättävät asioista, joihin luotetaan asiantuntijatehtävissä ja joille yhteiskunnan rahat ohjataan niin sitten tyttö voisi olla arvostava nimitys. Näin ei kuitenkaan ole, vaan päinvastoin.
Ahaa, arvostat vääriä asioita. Eihän raha tai asiantuntijatehtävät ole mikään arvostuksen mitta. Asiantuntijatehtävät on koiran virka. Sellainen on niin miehelläni kuin minulla. Oma arvoni perustuu johonkin ihan muuhun. Siihen arvostukseen ja ihailuun, jota herätän muissa. Ja ei, se ihailu ei perustu mun taitoihin tai tietoihin. Sellaista arvostusta ei voi käydä vaatimaan, vaadittuna se menettää kokonaan merkityksensä.
Yhteiskunnan alimmalla asteella on persumies. Sitten tulee meluisa pikkupoika. Sitten vanhukset ja sairaat sukupuoleen katsomatta. Kyllä tytöt ovat hyvin korkealla "hierarkiassa", korkeammalla kuin sitruunan nielleet keski-ikäiset akat. Vaikka kieltämättä siellä huipulla on ne menestyneet äijät. Mutta ei se ole meiltä tytöiltä pois. Kuka tahansa tyttökin voi menestyä, ei tartte muuta kun ruveta hyväksi äijäksi.
Minä epäilen, että aiheutin ristiriitaisia tunteita yhdessä arvostamassani naispuolisessa tekniikan asiantuntijassa, kun pikkujouluissa tuli lausutuksi tästä jossakin yhteydessä, en enää muista, että "se on tosi hyvä jätkä" .
Nykyään varon käyttämästä tällaisia alemmantyylisiä ilmauksia, ja yritän pukea arvostuksen toiseen muotoon, esimerkiksi, että " .. on yksi meidän parhaista ammattilaisista..." tai
No jaa mutta sanahelinän valinta ei poista totuutta sanojen takaa...
Vierailija kirjoitti:
Tyttö on lapsi. Jos kutsut minua lapseksi töissä niin voit olla varma että kyyti tulee jatkossa olemaan todella kylmää.
Lapsuus kyllä jatkuu nykyään 30-40 -vuotiaaksi. Koska sittenhän se vasta loppuu kun itse saa lapsia - tai ohittaa kokonaan lapsentekoiän. Nainen on tietenkin henkilö, joka täyttää naiseuden perimmäisen tehtävän eli lisääntymisen. Sitähän varten sukupuolet ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsuus kyllä jatkuu nykyään 30-40 -vuotiaaksi. Koska sittenhän se vasta loppuu kun itse saa lapsia - tai ohittaa kokonaan lapsentekoiän. Nainen on tietenkin henkilö, joka täyttää naiseuden perimmäisen tehtävän eli lisääntymisen. Sitähän varten sukupuolet ovat.
Siinäpä sitä logiikkaa olisikin. Minäkin olisin tuollaisessa maailmassa lapsi hautaan asti. Mihin menee minusta maksettavat lapsilisät? Kuka maksaa elämiseni, olenhan aina jonkun aikuisen holhouksessa? Enkä tietenkään joudu tekemisistäni rikosoikeudelliseen vastuuseen, enkä lain mukaan saa tehdä töitä.
Voitko lähettää rahaa?
/77
Puhutaan sitten vaan ,tasapuolisesti oikein: äijistä ja ämmistä... (lisänä puhuttelut 'äijänrähjäke' ja 'ämmänkääkkä')
Vierailija kirjoitti:
Tyttö/poika -nimityksen käyttäminen aikuisesta ihmisestä on vähättelyä. Olet melkoisen naiivi, jos kuvittelet muuta.
Mä olin kerran tanssikursiilla, jossa opettaja kutsui meitä osanottajia tytöiksi ja pojiksi. Ikähaitari oli arviolta 20-70. Olihan se hieman huvittavaa, mutta oisko mun pitänyt ymmärtää loukkaantua?
Varmaan pari kertaa mua on työelämässä kutsutte tytöksi teini-iän jälkeen. En tajunnut loukkaantua. Oon varmaan ihan tampio. :D
Ihmettelen, miten herkkähipiäisiä ja huumorintajuttomia ihmiset nykyään ovat. (Ja oikeasti olen ns. erityisherkkä. :))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttö/poika -nimityksen käyttäminen aikuisesta ihmisestä on vähättelyä. Olet melkoisen naiivi, jos kuvittelet muuta.
Mä olin kerran tanssikursiilla, jossa opettaja kutsui meitä osanottajia tytöiksi ja pojiksi. Ikähaitari oli arviolta 20-70. Olihan se hieman huvittavaa, mutta oisko mun pitänyt ymmärtää loukkaantua?
Varmaan pari kertaa mua on työelämässä kutsutte tytöksi teini-iän jälkeen. En tajunnut loukkaantua. Oon varmaan ihan tampio. :D
Ihmettelen, miten herkkähipiäisiä ja huumorintajuttomia ihmiset nykyään ovat. (Ja oikeasti olen ns. erityisherkkä. :))
Siis mitä? Sinua on sanottu tytöksi pari kertaa teini-iän jälkeen, ja nyt ylpeilet kuinka et ole loukkaantunut niistä parista kerrasta. Ja haukut muita herkkähipiäisiksi ja huumorintajuttomiksi vaikka heille tytöksi kutsuminen voi olla jokapäiväistä, osoittelevaa, tahallaan halveksuvalla äänellä sanottua jne. kuten minulle yhdessä elämänvaiheessa oli. Mutta hienoa että sinä osaat ottaa rennosti kun ihan pari kertaa elämässä on tytötelty.